Bukefalos 28 år!

Väntar ni på prisutdelningen?

castle_bar

Trådstartare
På dressyrtävlingar med många starter i klasserna kan det ju vara flera timmar mellan det att man startar tills det att prisutdelningen hålls. Jag ska tävla i helgen och efter min sista start är det 4 timmar till prisutdelningen. Nu tror jag egentligen inte att vi kommer att bli placerade, men om man blir placerad - väntar man alltså kvar i 4 timmar då?

I TR står det ju att man kan både bli av med sina priser och få betala böter(!) om man inte är med på prisutdelningen, utan att ha bett om lov att inte vara det. Jag förstår ju att man kan be arrangören om lov att åka hem och att de kanske till och med kan skicka priserna om man skulle bli placerad... Men samtidigt känns det ju väldigt tråkigt. Tänk om det skulle vara så att de tre första startande i en klass också blir de tre främst placerade (jag vet att det skulle vara väldigt sällsynt, men det skulle ju kunna vara möjligt), men eftersom det är 5 timmar till prisutdelningen har de valt att åka hem. Då känns hela meningen med tävlingen borta, om de som vinner inte är på plats att ta emot sina priser! :P

Själv skulle jag nog att välja att stanna kvar och ta ut min häst ur transporten några gånger för att den ska få sträcka på benen under väntetiden fram till prisutdelningen, men det slog mig att det måste vara väldigt vanligt att folk åker hem? Eller? Hur tänker ni kring det här? Är det jättekonstigt att stanna kvar? Är det jättekonstigt att åka hem? Tävlingen som jag ska vara med i är bara en lokaltävling så jag gissar att ännu längre "väntetider" förekommer på större tävlingar med fler starter.

PS. Surt om man har väntat i 4 timmar på prisutdelning och blir nedpetad utanför placering av den sista ryttaren? :P
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Det problemet har inte jag:D

Jag ska rida en LB dressyrtävling på söndag. Min fröken och jag bör landa bland de fem sista ekipagen av 47 startande...
min fröken är en fyraårig fjording och min förhoppning är att landa strax över 60% och med sådana resultat blir man inte placerad. Hittills har hon presterat 59-7, 60.2 och 60.3% i sina tre starter så hon ligger precis på 60%-strecket (jag är helt nöjd, hon har inte förutsättningar för bättre) på LB:1 och LB:2.

Men annars: jo, det är klart att man stannar. Och lider lite grann av väntetiden och blir lite förbaskad om man av sista startande ekipaget blir petad precis utanför placering.

Vi var med på en tävling för ett tag sedan där fanns en liten risk för placering (inte topp tre, men placering). Jag stannade tills jag till min glädje såg att tillräckligt många ekipage var före mig.

Fast jag är lite knasig.
Jag har egentligen ingen häst med riktig dressyrkapacitet. Därmed är min målsättning att kunna genomföra allt svårare program på godkänt sätt.
Det finns ju undantag i form av Lyckängs Dajm som sensationellt går MSV B på 67% trots att det är en fjording, men de flesta fjordingar har nog fullt upp med att gå godkänt.
Så min målsättning är inte att bli placerad si eller så, utan att helst förbättra våra poäng allt eftersom.
Den aktuella fröken kan jag knappt begära 60% av eftersom hon är så ung och "grön" men nästa säsong vill jag kunna rida ca 60% i LA i stället, och lite bättre i LB. Det spelar ingen roll om jag kommer sist.
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Jag väntar och det gör ju de allra flesta andra också. Det hör ju liksom till. Har däremot hänt att jag bett om att få gå in utan häst, ibland har jag kört hem hästen och åkt tillbaka till prisutdelningen själv. Fattar inte att man fortfarande ska ha hästen med på prisutdelningar. Det är ju inte så att hästarna gärna vill bli sadlade och uppsuttna på och galoppera runt ett varv, det kan man gärna ta bort tycker jag.

Jag lastar aldrig in min heller förrän vi ska hem, så jag och min medhjälpare går runt med honom när vi väntar. :)
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Jag väntar:). Min ponny står snällt i släpet i fall det är lång väntan.
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Jag väntar för det mesta, senast väntade ag väl ett par tre timmar, låg 9a med 10 placeringar när det var 3 resultat kvar och allat petade ner mig. Ja, lite sur var jag. Jag har även gjort som PoC åkt hem och lämnat hästen och sen åkt tillbaks. Rekordet var väl när jag startade som nr 3 låg tvåa efter min start på halvbra procent, åkte hem , släppte hästen i hagen, ringde tillbaks efter några timmar och låg trea när det närmade sig slutet. Åkte till stallet fångade och lastde hästen och åkte tillbaks och red ärevarv. Hästen verkade lite lagom undrande...
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Jag åker hem om det är flera timmar, rider mest unghäst nu för tiden och har hittills inte legat så högt att det känns ohyfsat att inte vara med (ledde jag efter min ritt så skulle jag väl vänta). Har ringt/smsat sekretariatet om det visat sig att jag blev placerad och förklarat att jag inte ville stanna kvar med en unghäst och har hittills fått mina pengar via TDB utan kommentarer. Det enda jag missat är väl några rosetter och plaketter men dem behöver jag inte så det spelar ingen större roll. Har nog aldrig tagit in hästen på prisutdelningen om det inte är relativt snart efter min ritt, men har inte fått sura miner för det (blev däremot skälld på någon gång i Tyskland för att jag inte satt på en häst, men om de är petiga någonstans så tycker jag att det är där).
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Jag väntar också. Sist red jag kl 10:47 och prisutdelningen var kl 15.00 eftersom jag låg 2a nästan hela klassen väntade vi. Hästen fick stå i transporten de första timmarna sen fick han promenera då han tappade tålamodet sista timmen :p
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

KL

Nu är inte jag särskilt bortskämd med placeringar kanske :p men jag väntar, det tror jag de flesta gör.

Hästen står snällt på kärran så det är det minsta bekymret. Jag är töntig nog att tycka att har jag kämpat för en placering då ska jag bara vara med på prisutdelningen också om det så ska ta hela dan innan klassen är klar :D
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Jag har kört alla variander. Stannat kvar, åkt hem med hästen och kommit tillbaks själv, frågat arrangören om de går bra att lämna över eventuellt pris till någon annan. De beror ju helt på vad man har för häst, och hur tävlingsplatsen ser ut. Har man en häst som inte gillar att stå på släp i flera timmar så kanske de inte är värt de. Stå med hästen ute kan ju fungera om det är en lugn tävlingplats utan tex en motorväg bredvid. Självklart väntar man om de är möjligt, och hästen inte mår dåligt av de.
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Än så länge har jag aldrig varit med om att det har varit prisutdelning till häst... Endast till fots! Är väl mest de högre klasserna till häst?? Eller så funkar det väldigt olika i landets delar!;)
Jag väntar oftast! Är det nära kör jag hem hästen och åker tillbaka...
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Här är det alltid enligt TR, tre främst placerade till häst i lokal och regional, sen fem i nationell. Har varit med om alla till fots, men det har varit vid extremt dåligt väder bara.
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Jag tycker själv att det är roligare med prisutdelning till häst, men icke... många ser det som säkerhets skäl till varför dem inte har det... Skulle kanske söka sig uppåt landet! :p
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Jag tycker inte att det är häst-vänligt, okej på typ nationell nivå och uppåt, men vem bryr sig om att hästarna är med på en lokal lätt B nånstans ute i landet? Nä för hästarnas skull tycker jag att det ska bort.
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Men om man nu inte tränar på att rida prisutdelning i lätt klass blir det ännu mer lattjo när man kommer upp i klasserna. Jag tycker absolut att det ska vara uppsutten prisutdelning. Sååå mycket roligare dessutom:D.
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Rider man nationellt och dessutom bra nog att bli placerad borde man nog klara en prisutdelning till häst? Haha
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Med tanke på hur vissa prisutdelningar ser ut på hög nivå så är jag inte så säker på det ;)
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Jag håller med du!

Ärevarv är ju något av det härligaste som finns nästan, haha. Gissa vem som såg till att ridskoleryttarna faktiskt fick ha "riktig prisutdelning" då det begav sig :angel: Men då hade vi det direkt efter avslutad klass och på de hästar som var inne i manegen just då.
Är jag själv på tävling så väntar jag om chansen finns, oftast är jag med i två klasser ändå, så väntan är ju med på köpet oavsett. Sen brukar jag direkt inte vara i "riskzonen" särskilt ofta, så kan åka hem efter sista ritten.
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Jag väntar inte på plats om det är 3-4 timmar. Det känns inte så snällt mot hästen. Nu bor hästarna jag rider så bra till att det brukar vara max 3 mil till våra tävlingar och då har jag hunnit hem och lämnat och fixat i ordning dem för att kunna hämta upp priserna (på prisutdelningen) på vägen hem.

En gång har jag missat en prisutdelning med häst men då ringde jag och meddelade, för jag skulle starta med en annan häst i klassen efter så jag hade fullt sjå med att fixa henne i stallet.

De två gånger jag har haft med mig hästarna in har jag startat ganska nära slutet så jag har kunnat promenera med hästen tills det är dags. Det är lite jobbigt om/när jag är själv på tävlingsplatsen, att inte veta om jag ska in med häst eller inte. Men hittills har det löst sig.

Jag tycker det är kul med prisutdelning till häst och båda hästarna verkar också tycka att det är kul. Jag får sällan samma ridkänsla som på de korta varven. Som om hästarna sträckt på sig lite extra och fått lite extra shining! :)

Men jag tycker ofta det känns lite töntigt att stå på prisutdelningen utan häst, med hjälm osv. Men det är väl en del av grejen, antar jag...
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Det beror ju lite på, har man inte så långt hem så kan man ju åka hem med hästen (men då måste man kanske vara rätt säker på att man inte hamnar bland de tre första...). Förra året åkte jag på en tävling ca 10 mil bort, så då stannade jag. ;) Blev riktigt spännande, hamnade som andra från placering tror jag - och det avgjordes med de sista ryttarna. Min medishäst står dessutom snällt i transporten, så det brukar inte vara några problem med att stanna kvar. Annars är det ju skönt att ha nån med sig som kan hjälpa till med hästen. :)
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

*kl*

Skönt att läsa att fler skulle välja att stanna kvar! Så känner jag mig inte helt dum som tänker så... ;)

Jag minns hur en "erfaren dressyrryttare" en gång skrev i sin blogg/bilddagbok eller liknande att en läsare undrat om det inte blev väldigt långa tävlingsdagar när det var så många starter, då svarade dressyrryttaren med att typ skratta ihjäl sig och förklara att man självklart inte stannade kvar och väntade på prisutdelning, även om man vann. Det tyckte jag var väldigt tråkigt att läsa och nu när det blev en så stor klass (alltså som tog lång tid) denna helgen slog det mig att det kanske ses som jättedumt att stanna kvar. Men som sagt, skönt att läsa att fler hade velat stanna och ta emot sina priser, alternativt åka tillbaka utan häst och göra det! :) Jag har dock väldigt sällan så pass nära till en tävlingsplats att jag kan åka hem med hästen och sedan åka tillbaka, men han är väldigt trygg och står lugnt på sin transport så det funkar!

Angående detta med prisutdelning till häst eller inte så är det enligt TR häromkring - de tre främsta till häst, resten till fots. Jag älskar att rida in till häst och jag hoppas inte att de tar bort det. Visst, jag kan förstå att man tycker att det känns lite onödigt men jag tror inte att hästen tar någon skada av att komma ut en extra gång på ett ärevarv, så länge den inte har det så varje dag i veckan kanske. Sen beror det självklart på vilken häst det är - vissa hästar kanske blir jättestressade/förvirrade av det och då ska man såklart be om att få gå in utan häst. Men på lokal nivå, som jag tävlar, är jag så glad de få gånger vi lyckas knipa en topp-tre-placering att jag verkligen, verkligen vill ta med mig min häst in på banan och han "utsätts" som sagt för det ytterst sällan, hrrm... ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 861
Senast: Lhas
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 258
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 711
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp