Bukefalos 28 år!

Väntar ni på prisutdelningen?

Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Ett litet tillägg förresten, för några år sedan var jag med om just detta att inte närvara vid prisutdelningen.

Det var en dressyrcup i lag som hålls av distriktet varje år och jag red bland de första i klassen, efter mig följde drygt 40 ekipage (de hade satt max 40 i själva lagklassen, sedan tillkom några individuella starter i slutet av klassen) och de tog ungefär 7 ekipage i timmen... Så om jag skulle vänta på prisutdelning skulle jag vänta i 6 timmar ungefär. Till saken hör också att jag redan hade startat en förklass klockan halv nio på morgonen. Jag var alltså på tävlingsplatsen klockan halv åtta på morgonen och om jag skulle ha väntat på lagklassens prisutdelning skulle klockan ha blivit ungefär halv åtta på kvällen innan vi kunde åka den två timmar långa resan hem. Där gick gränsen även för mig, jag åkte hem. Skulle vi bli placerade fanns ju mina lagkamrater på plats (de red betydligt senare i klassen, och hade även startat senare i lagklassen så deras tävlingsdag hade inte börjat så tidigt) och de kunde givetvis ta emot mitt pris också och ge det till mig senare.

Nu till saken. Vi blev placerade, tvåa, och alla i laget utom jag var där för att ta emot priserna. Då nekade klubben som arrangerade tävlingen att dela ut mitt pris, eftersom jag inte var på plats. Lagledaren förklarade läget för dem men nej, jag skulle inte få något pris. Ganska tråkigt kan jag tycka, men okej - regler är regler. Jag fick ju glädjas åt att vi kom tvåa i alla fall, utan pris. :p
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Här krävs det bara de tre första som behöver vara till häst så självklart åker jag hem med hästen och åker tillbaks själv om det är långt till prisutdelning om jag inte ligger 1-3. Tycker inte det är schysst mot hästen att stå i släpet alt. gå runt i flera timmar så jag undviker det om jag kan.
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Fast om man frågar överdomaren så brukar de oftast gå med på att man får åka hem och att någon annan tar emot ens pris.

Däremot att åka hem utan att kolla med domaren får man inte göra. Då blir man utan.... :p
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

kl

Jag måste erkänna, jag har aldrig stött på detta att det är flera timmar mellan första start och prisutdelning, är det alltså så många starter i en klass att det kan ta 4-5 timmar? O_o på de tävlingar jag varit på har det varit max 1,5-2 h om det inte är lagtävlingar då man får vänta tills alla klasser är klara :s
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

I Stockholm är det standard med 40 starter i varje klass. Första klassen brukar börja 8 och är klar vid 13 typ.
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

*KL*

Hej!

Då har jag lite följdfrågor:
Hur gör ni som stannar hela dagar med mat, både till er själva och till era hästar?

(Jo, jag är lite matfixerad eftersom jag dels är "kostallergiker" och dels har rätt rejäla blodsockerproblem).

/Lavinia, som nog hade åkt hem och fixat iordning allt och sen åkt tillbaka, men det ligger så långt in i framtiden att jag knappast behöver oroa mig.
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Har med de målen mat hästen "missar", ger på så liknande tid som möjligt som den fått om den var hemma. Sig själv är man inte lika duktig med... ;)
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Jag ger alltid hästen hö i släpet efter jag har ridit. Hon är jättenöjd med att stå där och äta. Däremot går det inte att få i henne ngt annat än hö:(. Hon vill inte ens äte betfor det dumma djuret. Tur att jag alltid bara rider en klass..

Själv äter jag gärna på tävlingsplatsen och stödjer klubbens cafeteria:). Vissa tävlingsplatser har på jättefin mat!
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Det är bara Z som jag brukar tävla två klasser och han får både hösilage och kraftfoder som jag tar med mig. För två starter ser jag till att ta med mig lite extra betfor för den snabba energin som kan behövas också. Och lite extra müsli, vilket han vanligtvis får på kvällen. Han äter enorma mängder hösilage när man åker så jag försöker hålla lite koll på honom för han hetsäter om man inte umgås med honom.

Själv är jag glutenallergiker och får lätt lågt blodsocker så jag har alltid med mig en rigorös matsäck med en massa olika energipåfyllare i form av kokta ägg, yoghurt och nyponsoppa. Ofta har jag smoothisar och juicer med mig som jag brukar dricka halvvägs in i framridningen eller innan jag ska in på collectingring för att orka hela programmet.

Tyvärr har få tävlingar mat som är anpassad för folk med allergier, men fanns det bra mat så skulle jag absolut äta den. Om inte annat brukar jag stödja klubben genom att se till att min hästskötare äter något under dagen. Det är ett under att vi hästmänniskor är så bra på att ta hand om våra hästar men ofta inte har ett dugg kolla på hur vi ska äta för att prestera bra...:cautious:
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

kl

Jag måste erkänna, jag har aldrig stött på detta att det är flera timmar mellan första start och prisutdelning, är det alltså så många starter i en klass att det kan ta 4-5 timmar? O_o på de tävlingar jag varit på har det varit max 1,5-2 h om det inte är lagtävlingar då man får vänta tills alla klasser är klara :s


Här är det ofta många timmar mellan första start och prisutdelning. De brukar sätta en gräns på max 40 ekipage per klass (tar ca 5 timmar) och det är nästan alltid fulla klasser när jag tävlar. Poppis med dressyr! :D
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Hur gör ni som stannar hela dagar med mat, både till er själva och till era hästar?

Till hästen har jag alltid med ett berg av grovfoder. :D Han är en sådan häst som behöver äta precis hur mycket som helst men som inte vill göra det så han har alltid maten framme i ett hösegel i transporten. Han pillar lite med det då och då, det är alltid kvar en massa när vi kommer hem oavsett hur lång dagen har varit. Sen brukar jag även ha med betforvatten och såklart en hink till att fylla med vanligt vatten. Och morötter! :)

Till mig själv är jag noga med att ha med mig ordentligt med mat. Om jag vet att tävlingsplatsen har en bra cafeteria med ordentlig dagens lunch eller liknande så packar jag inte med mig lunch utan då köper jag förstås det där (jag tål och äter det mesta, annars hade jag nog fått ha med mig egen lunch). Men är jag osäker på hur lunchen är eller det bara står "lättare servering" i proppen packar jag med mig lunch. Oavsett om tävlingsplatsen har lunch eller inte har jag alltid med mig mellanmål. Jag vet inte med er men min kropp jobbar verkligen under en tävlingsdag med två dressyrklasser och tillhörande framridning så jag klarar mig absolut inte bara på lunch. :) Eller ännu värre, bara på macka och kexchoklad som många kör med...
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Men om man nu inte tränar på att rida prisutdelning i lätt klass blir det ännu mer lattjo när man kommer upp i klasserna. Jag tycker absolut att det ska vara uppsutten prisutdelning. Sååå mycket roligare dessutom:D.

När jag red i allsvenskan så fanns det publik som stampade i golvet. typ raketen.

Det var mer än mina hästar klarade av:eek:

Man bör ju stanna för publiken o även arrangören.
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Jag väntar för det mesta, senast väntade ag väl ett par tre timmar, låg 9a med 10 placeringar när det var 3 resultat kvar och allat petade ner mig. Ja, lite sur var jag. Jag har även gjort som PoC åkt hem och lämnat hästen och sen åkt tillbaks. Rekordet var väl när jag startade som nr 3 låg tvåa efter min start på halvbra procent, åkte hem , släppte hästen i hagen, ringde tillbaks efter några timmar och låg trea när det närmade sig slutet. Åkte till stallet fångade och lastde hästen och åkte tillbaks och red ärevarv. Hästen verkade lite lagom undrande...

Men varför i hela fridens namn tog du med hästen tillbaka?
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Tävlade ju i helgen och åkte hem efter andra starten trots att jag låg, och slutade, tvåa. Det hade jag dock stämt av med tävlingsledningen eftersom jag också bett dem att få flytta min tidiga start i första klassen och de inte kunde fixa det så tyckte det att det var helt ok att jag åkte hem. Jag hade varit på tävlingsplatsen i 11 timmar om jag skulle stannat. Nu blev det drygt 7. Skulle nog hunnit i tid att hämta ut pris själv om vi inte hamnat i bilköer med trailern på hemvägen. Det var planen i alla fall. Men jag ringde och kollade av med dem att det var ok att en annan person (som också var placerad) hämtade ut mina priser. Hon hade faktiskt åkt hemåt men vände när hon insåg att hon fortfarande ledde efter halva klassen!
 
Sv: Väntar ni på prisutdelningen?

Antagligen för att man inte får sitt pris om man kommer 1-3 och inte har hästen med sig. Om inte överdomaren godkänt det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 859
Senast: Lhas
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 258
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 707
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp