Värde på utdömd häst -Uppdatering!

E

ecssory

EN UPPDATERING på:

Nu har det gått lite mer än ett år sedan den utdömda hästen fick ny ägare.

Jag var med från början och ägaren propsade på att få hästen utdömd redan på första återbesöket efter att problem uppdagats och behandlats. Hästen hade stor lös benbit i bakknä och vet ville operera. Ägaren var rätt så fräck och talade om att hon inte hade tid och ork att gå igenom operation för hon VISSTE att det ändå var lönlöst.
Vet blev förbannad och besviken men dömde ändå ut hästen.
Försäkringsbolaget godkände.

En bekant som gillade hästen fick höra historien och det slutade med att hon och ägaren blev rejält oense om priset men det slutade med att min bekant köpte hästen för mer än A1:an som skulle löpt ut.

Hästen hade akut muskelinflammation i ryggen, diagonal kotledsinfl.
Benbitarna som skulle plockas bort fanns redan när hästen var 3 år då de fann fynden inför bruks.
Den veterinären (skarakliniken) ansåg att bitarna inte behövde plockas eftersom hästen var frisk. Sju år senare när plåtarna togs fram så förstod ingen av dagens veterinärer varför man inte plockat bort dem.
Benbitarna som plockades ut låg i leden, en var rektangulär med storlek kindtand på människa samt två mindre som knappnålshuvuden.

Operationen gick bra (det var svårt att få försäkringsbolaget att gå med på operationen efter att de beviljat slakt) allt läkte som det skulle.

Hästen fick bara några veckor efter operationen ett korrekt rörelseschema (hade den inte tidigare) och började stå jämnt med alla fyra (hade den heller inte gjort tidigare).

Hästen sattes igång försiktigare än rek och de första månaderna tömkördes den enbart.


Idag är hästen sedan två månader igång för fullt och rids som normalt.
Det är smått fantastiskt.

Hästen som tidigare var en stel planka med stört rörelseschema och undermåliga gångarter har blivit som ny.

Den rör sig korrekt och har faktiskt fått ett steg som är BRA med en nyfunnen bakbensaktivitet.
Nog trodde jag att hästen skulle bli bättre men denna skillnad är abnorm.

Hästen sätter fina runda muskler och är mer vild än tam, beter sig som den vore pånyttfödd.

Ägaren är givetvis nojig och har varit på klinik flera gånger under detta år för att kolla status men utan negativt resultat.

Om ni undrar vad den tidigare ägaren säger så gläds hon inte åt att hästen är frisk - vi har kontakt fortfarande.
Att hästen blivit friskförklarad i flera omgångar är för henne tillräckligt irriterande men att hästen blivit bättre än vad den någon gång varit tidigare är bara för mycket för kvinnan.

Att glädjas åt är att hon aldrig mer skall skaffa häst - de har köpt hund istället.
 
Min sambos spontana kommentar efter att jag läst upp tråden var "Stackars hund". ;)

Nu hängde jag inte riktigt med, men gav hon mer för hästen än vad den var försäkrad för och den är nu fullt frisk och inte t-märkt? Eller köpte hon den t-märkt och gav mer än de 10' som var restvärdet på honom?
Hur som helst, hälsa ägaren så mycket att jag önska henne all lycka med sin fina häst och jättegrattis till den lyckade rehabiliteringen! :banana: :banana: :banana:
 
Hon fick köpa hästen för några 1000kr mer än hästen var försäkrad för då hon ville ha tillbaka de utlägg han kostat henne på två klinikbesök samt lite grejor - fick hon inte de pengarna så skulle hon hellre slakta honom.

Min bekant upplös om att hon inte ville betala för grejorna då hon inte ville ha med dem i köpet men då fick hästen hellre åka till slakt för ägaren ville bli av med "alla problem" - grejorna tillhörde problemen :smirk:.

Hästen var försäkrad för 50 000kr men bara 10 000kr i A1.
Hästen blev inte t-märkt eftersom den blev utdömd.

Nu är hästen försäkrad i A1 10 000kr och trots att hästen är frisk så får den inte försäkras upp (inte ens med reservation) eftersom den är utdömd...

Det är å andra sidan strunt sammma, skall man vara korrekt så borde hästen fått försäkras i köpesumman men det rör sig bara om några 1000kr.

Huvudsaken är ju att den inte är t-märkt och nu får tränas och tävlas utan restrektioner.
Tjejen får vara glad att hon fick en fin häst för "småpengar".

Hade nu inte det gått så bra som det faktiskt gjorde så hade det varit ett dyrt pris. Det jag motsatte mig var att ägaren ville ha mer än vad hon skulle fått vid slakt - hon var ju så säker på att hästen var slut och då är det väl magstarkt att kräva mer pengar.

Jag skulle inte resonerat så iaf.
 
Det var rörigt, ledsen att jag missförstod. Men jag förstår inte riktigt varför du blir så upprörd över 1000kr det är ju ingenting i sammanhanget i synnerhet som det verkar som den nya ägaren vunnit på affären :confused:.
 
Ja inte ens med några tusenlappar gör någon skillnad. En häst är ju värd vad någon vill betala varken mer eller mindre och med facit i hand var det ju riktigt billigt.
 
Ja men hur ofta har man facit i hand innan :confused:

Det hon tyckte var fräckt är ju att den förra ägaren ville ha mer pengar för hästen än vad hon skulle få ut om den slaktades.
Hon skulle fått ut 10.000kr vid slakt och nu fick den nya ägaren betala 15.000?? inte så jättebilligt och bra om facit blivit annorlunda.
 
Du verkar då vara väl insatt. Kan du inte ge alla fakta på en gång det blir så träligt om man får lite i taget.

Vill man få en kanonhäst billigt så är det väl värt en del risker? Annars är det väl bara att köpa en fin dyr en och konstatera att risken där inte är obefintlig. Säljaren har nog fått betala dyrare genom att dels förlora en massa pengar på hästen och dels genom att utstå den skadeglädje som genomsyrar vissa av inläggen. Vissa samvetskval lär väl också finnas i bakgrunden 5000 kronor är kanske inte ersättning nog för dessa bitar.
 
Självklart finns det en skadeglädje.

Jag har genom åren stött på flera hästar (5-10 års ålder) som blivit utdömda redan i tidigt skede SOM mot alla odds fått en andra chans och därefter kunnat fungera till 100% eller ännu bättre än tidigare utan t-märkning.

Jag vet efter erfarenhet från försäkringsbranschen att det finns gott om människor som håller på med ridhästar som gärna vill ha sina hästar utdömda istället för att låta dem vila i sex månader.


Detta var bara ett fall i mängden, ägaren "visste" att hästen inte skulle bli bra.
1. Varför sålde hon då hästen? Vet man att en häst inte blir bra - varför sälja den och låta den gå igenom operation och konvalescens?
För att tjäna 5000kr mer än slakt?

Oavsett anledning - bara ytterligare en rutten människa i mängden bland hästfolk.

Sedan ville jag få fram att en utdömd häst inte behöver vara slut och det är INTE svårt att få hästar utdömda.
 
För det första så tycker jag du kastar sten när du sitter i ett glashus, det är ruttet att vara skadeglad, och om den som ville köpa ut hästen hade haft en annan attityd kanske det varit lättare eller hästen tom varit gratis. De femtusen extra kanse begärdes just för att ägaren visste vilken glädje du skulle få i att tycka upp ett positivt resultat i näsan på dem. Fy fan för människor som glädjs över andras olycka :mad:.

Du sitter här och gottar dig över att du räddat en häst, visst det är bra och lovvärt, all heder åt dig för den saken :bow:. Jag har dock ett stort men här, tror du verkligen att fler hästar får den här chansen om man bemöter fd ägaren med skadeglädje och riktigt frotterar sig i deras olycka? Kommer det till samma situation för den här personen (eller många som hört talas om det) så blir det betydligt svårare att rädda hästarna och vem vinner på det, ja inte är det hästarna.

Jag kan mycket väl hålla med dig om att hästar döms ut i onödan, men i det här fallet borde du kritisera veterinären som gick med på det, enligt din beskrivning så visste han att han gjorde fel när han gjorde det och det är det samma som att medverka till försäkringsbedrägeri.

Hur och varför ägaren agerade som hon gjorde vet vi inte och med din attityd så lär hon knappast tala om saningen för dig. För många mäniskor är det ett svårt beslut att både ta bort hästen och sälja den, i synnerhet om den inte är fräsch. Med det rätta stödet och lite mer medkännande kanske personen tagit ett annat beslut.

Det finns även nackdelar med att låta någon "rädda" hästar, risken finns att man i stället dömer dem till vandringspokaler som mindre nogräknade människor försöker tjäna pengar på. Genom att kräva mer för hästen så har fd ägaren på sätt och vis försäkrat sig om att den som köpte ut henne åtminstone värderade hästen mer än en slakthäst.
 
"Du sitter här och gottar dig över att du räddat en häst"

Du läser inte särskilt tydligt du inte, JAG har definitivt inte räddat någon häst, den elogen skall nya ägaren ha och veterinärerna.

", och om den som ville köpa ut hästen hade haft en annan attityd kanske det varit lättare eller hästen tom varit gratis. De femtusen extra kanse begärdes just för att ägaren visste vilken glädje du skulle få i att tycka upp ett"

Du resonerar utifrån en uppfattning som DU har av mig.
Du blev ju riktig irriterad redan förra gången detta diskuterades.
Nya köparens attityd och bemötande mot säljaren - vad vet du om den?
Hon visade både gott mod, humör och tålamod med säljaren.
Antar du är religiös som tror att säljaren hade kunnat tänka sig att skänka bort hästen eller sänka priset.
"Man känner andra efter sig själv" = om ägaren höjde priset pga mig så skulle det bevisa ytterligare att hon är genomrutten :smirk:.

"Hur och varför ägaren agerade som hon gjorde vet vi inte och med din attityd så lär hon knappast tala om saningen för dig. För många mäniskor är det ett svårt beslut att både ta bort hästen och sälja den, i synnerhet om den inte är fräsch. Med det rätta stödet och lite mer medkännande kanske personen tagit ett annat beslut".

Återigen: detta handlar inte om mig - hur gärna du än vill att det skall vara så - att du inte gillar mig och har bildat dig en uppfattning - må så vara men släpp det nu lilla gumman.
Min åsikt ifrågan eller min attityd :smirk: har inte med saken att göra då jag inte lade mig i. Jag och säljaren hade och har fortfarande kontakt och tills hon gjorde sig av med hästen så var jag hennes "mentor". Nu behöver hon inte mina råd eftersom hon har hund.
Jag upplös henne om hur jag skulle ha gjort när hon frågade men hennes val eller tanke på pris diskuterade jag aldrig.

Det som störde henne och anledningen till att hon satte ett högre pris var att OM hästen skulle bli bra så skulle nya ägaren kunna sälja den bara för att tjäna pengar.
Idag så grämer hon sig fantastiskt men säger att "vänta bara han går snart sönder igen".

Kasta sten i glashus kan inte tillämpas i detta fall gällande mig.

För att det skulle stämma in på mig så måste jag handlat på samma sätt och samtidigt förakta andra som gör samma sak.
 
Kanonhäst billigt :confused: Vad talar du om egentligen. Om nu hästen var en kanonhäst och säljaren förlorat en massa pengar så kunde ju människan väntat ut hästen istället för att få den utdömd.

Om det är en kanonhäst så vill man inte avliva den hux flux utan kanonhästar får alltid en andra chans.

Hemskt vad du tar det personligt, är det du som sålt hästen eller?? :devil:
 
Du resonerar utifrån en uppfattning som DU har av mig.
Nej jag resonerar utifrån det enda jag har, din beskrivning av hela historien, något annat har jag inte att gå på. Dig som person har jag inget emot, ogillar du alla som inte håller med dig? Ja det förklarar då resten av ditt sarkastiska inlägg.

Du blev ju riktig irriterad redan förra gången detta diskuterades.
Nej jag blev inte irriterad förra gången vi diskuterade detta, men då som nu är vi oeniga i sakfrågan. Kan du vara snäll att hålla dig till den och inte sänka diskussionen genom spekulera i mina känslor och dessutom i en annan om än relaterad diskussion.

Eftersom ditt inägg mest verkar vara skrivet utifrån ovanstående åsikter och med en nedlåtande attityd och dessutom ignorerar det mitt budskap totalt så lämnar jag det därhän och kan bara konstatera att ditt svar knappast ändrat på min åsikt i sakfrågan.

Jag anser forfarande att en häst är värd vad någon är beredd att betala, att den tilltänkta köparens attityd har avgörande betydelse för om man överhuvudtaget får köpa hästen och att det många gånger kan vara motiverat att inte sälja till alltför lågt pris pga risken att hästen blir en vandringspokal ökar markant.
 
Kanonhäst är en Msv A- Svårklasshäst, dom dömer man inte ut bara så där eller säljer för 10-15.000kr.

Varför tar du det så personligt :confused:
 
Kanonhäst enligt din definition kanske, har du ensamrätt att definiera betydelser av ord?

Personligt :confused:, tja det är väl din egen tolkning det också och den är inte särskilt träffande :rofl:.
 
Varför så otrevlig ton??

En kanonhäst så billigt sa du?? En häst som går LA är inte en kanonhäst utan det gör vilken kossa som helst och en häst som går LA som är utdömd pga skada och kostar 15.000kr är INTE billigt!!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag är ny här på bukefalos men jag måste få be om lite rådgivning från objektiva utomstående. Jag sålde en häst för några månader...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 091
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 607
Senast: Ridinglady
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 399
Senast: Askur
·
Hästvård Jag köpte världens snällaste finaste å underbaraste islandssto tillsammans med mamma för exakt ett år sedan. Hon var väl mest mammas...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: Tican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp