Tvist i hästköp

Jag anser att du ska ta tillbaka hästen, köpte du av ett företag så får du gå vidare med det hos dem.
 
Benbitarna ska tydligen sitta i bakknäna. Jag ställer mig dock mycket skeptisk till att en fullt frisk häst kan bli så plötsligt halt av dessa om de funnits där hela tiden. Hur ska jag veta att han inte förolyckats sedan han kom till dem?
 
Benbitarna ska tydligen sitta i bakknäna. Jag ställer mig dock mycket skeptisk till att en fullt frisk häst kan bli så plötsligt halt av dessa om de funnits där hela tiden. Hur ska jag veta att han inte förolyckats sedan han kom till dem?

Menar du - på fullt allvar - att du misstänker att benbitarna uppstått p g a trauma? Och inget annat syns?

I så fall är det dax att läsa på.
---
När uppkommer osteochondros?
Då osteochondros är en rubbning som drabbar skelettbenens tillväxtbrosk, kan den bara utvecklas hos unga, växande djur. Svenska undersökningar har visat att denna typ av störningar i benbildningen kan hittas i hasled och knäled redan hos nyfödda föl.
---
http://www.agria.se/hast/artiklar/sjukdomar-och-skador/osteochondros-hos-hast/
 
Jag hade gärna velat hitta en lösning men det känns inte som att det blir helt enkelt. Jag är mest ledsen för hästens skull. Och framför allt fundersam över hur en benbit som suttit där i 14 år utan att göra skada plötsligt gör hästen förfärligt halt strax efter att köparen hört av sig och vill lämna tillbaka hästen av andra orsaker.
 
De har inte rätt att få ut mer än försäljningsvärdet på hästen om det är lägre än försäkringsvärdet. Var den lågt försäkrad och höjdes till försäljningspriset eller har de höjt försäkringen till högre?

Fast så kan det ju inte fungera. I så fall skulle ju ingen få ut något på någon försäkring? En halt häst är ju inte värd något alls, man måste ju utgå från försäljningsvärdet om hästen vore frisk. De höjde till inköpsbeloppet.
 
Jag hade gärna velat hitta en lösning men det känns inte som att det blir helt enkelt. Jag är mest ledsen för hästens skull. Och framför allt fundersam över hur en benbit som suttit där i 14 år utan att göra skada plötsligt gör hästen förfärligt halt strax efter att köparen hört av sig och vill lämna tillbaka hästen av andra orsaker.

Fast problem i bakkärran i haser och knä tex ger väldigt ofta lastproblem.
Har de ont där får de problem att balansera upp sig i trailern och det kan leda till att de inte vill gå på alt slår under färd.

Ganska ofta då folk vill häva köp har de ju problem med hästarna innan de vetundersöker dem. Ibland hittas någon som kan styrka deras sak och ibland inte.

Jättetrist för samtliga parter den här historian. Hoppas det löser sig för er.
 
Menar du - på fullt allvar - att du misstänker att benbitarna uppstått p g a trauma? Och inget annat syns?

I så fall är det dax att läsa på.
---
När uppkommer osteochondros?
Då osteochondros är en rubbning som drabbar skelettbenens tillväxtbrosk, kan den bara utvecklas hos unga, växande djur. Svenska undersökningar har visat att denna typ av störningar i benbildningen kan hittas i hasled och knäled redan hos nyfödda föl.
---
http://www.agria.se/hast/artiklar/sjukdomar-och-skador/osteochondros-hos-hast/
Jag är fullt medveten om vad ocd är och har själv haft hästar med den diagnosen. Jag är mest fundersam över om det verkligen är ocd. Det är en mycket ovanlig åkomma bland kallblodiga raser och symptomen upptäcks ofta i tidigare ålder då hästen börjar utsättas för belastning. Dessutom är hästen importerad. Min förhoppning är att det gjordes någon form av röntgen i samband med export och att dessa plåtar går att få tag på. Och ja, lösa benbitar kan uppstå av andra orsaker än genom ärftliga sjukdomar.
 
Fast problem i bakkärran i haser och knä tex ger väldigt ofta lastproblem.
Har de ont där får de problem att balansera upp sig i trailern och det kan leda till att de inte vill gå på alt slår under färd.

Ganska ofta då folk vill häva köp har de ju problem med hästarna innan de vetundersöker dem. Ibland hittas någon som kan styrka deras sak och ibland inte.

Jättetrist för samtliga parter den här historian. Hoppas det löser sig för er.

Jo, fast problemen brukar ju inte dyka upp över en natt? Hos oss var det inga bekymmer men köparen hade problem från dag 1. Tilläggas bör att de har ytterligare en häst hemma som de inte heller kan lasta. Det känns inte som att de problemen sitter i hästen. Jag hoppas också att det löser sig. Jag vill inte vara ledsen. Jag vill inte att ponnyn ska fara illa och jag vill ju inte heller att köparen ska vara ledsen. Jag tycker bara att det är tråkigt att de har en sådan fientlig inställning till ett problem som jag omöjligt kunde känna till :/
 
Jag är fullt medveten om vad ocd är och har själv haft hästar med den diagnosen. Jag är mest fundersam över om det verkligen är ocd. Det är en mycket ovanlig åkomma bland kallblodiga raser och symptomen upptäcks ofta i tidigare ålder då hästen börjar utsättas för belastning. Dessutom är hästen importerad. Min förhoppning är att det gjordes någon form av röntgen i samband med export och att dessa plåtar går att få tag på. Och ja, lösa benbitar kan uppstå av andra orsaker än genom ärftliga sjukdomar.

Det handlar inte om ärftliga sjukdomar (som du ju läst redan). Det handlar om tunga raser och/eller snabbväxande raser (som är överrepresenterade). Är det ett kallblod är det ju hög risk att det är en tillväxtrubbning (tung ras)
 
Jo, fast problemen brukar ju inte dyka upp över en natt? Hos oss var det inga bekymmer men köparen hade problem från dag 1. Tilläggas bör att de har ytterligare en häst hemma som de inte heller kan lasta. Det känns inte som att de problemen sitter i hästen. Jag hoppas också att det löser sig. Jag vill inte vara ledsen. Jag vill inte att ponnyn ska fara illa och jag vill ju inte heller att köparen ska vara ledsen. Jag tycker bara att det är tråkigt att de har en sådan fientlig inställning till ett problem som jag omöjligt kunde känna till :/

Min fetning.
Jag tänker att köparens känslor är inte ditt bord. Så lägg inte på dig den skuld eller känsla eller vad man ska kalla det. :)
 
Det handlar inte om ärftliga sjukdomar (som du ju läst redan). Det handlar om tunga raser och/eller snabbväxande raser (som är överrepresenterade). Är det ett kallblod är det ju hög risk att det är en tillväxtrubbning (tung ras)

Nej, kallblodsraser växer långsamt och OCD = mkt ovanligt. Förekommer betydligt oftare på halvblod, travare och fullblod.
 
Min fetning.
Jag tänker att köparens känslor är inte ditt bord. Så lägg inte på dig den skuld eller känsla eller vad man ska kalla det. :)

Nej, jag vet men det är ändå så man känner som säljare. Jag vill att alla ska vara nöjda och istället blir allting katastrofalt fel. För mig är det obegripligt att hästen skulle vara skadad :/
 
Fast problem i bakkärran i haser och knä tex ger väldigt ofta lastproblem.
Har de ont där får de problem att balansera upp sig i trailern och det kan leda till att de inte vill gå på alt slår under färd.

Ganska ofta då folk vill häva köp har de ju problem med hästarna innan de vetundersöker dem. Ibland hittas någon som kan styrka deras sak och ibland inte.

Jättetrist för samtliga parter den här historian. Hoppas det löser sig för er.
Där lärde jag mig någonting nytt :)
 
Hej!
Ja, vi har skrivit kontrakt, mellan två privatpersoner. Där står att köparen har låtit veterinärundersöka hästen och bekräftar att den är i avtalat skick. Problemet är "dolda fel". Lösa benbitar bör betraktas som dolda fel men samtidigt har hästen varit fullt fungerande fram tills försäljning för några månader sedan. Jag anser att om hästen blir utdömd och de kan få ut försäkringspengarna finns ingen anledning alls att jag ska köpa tillbaka en häst som inte går att försäkra för att bekosta avlivning och alla sorgliga procedurer som hör därtill. Jag är fruktansvärt ledsen över detta eftersom jag aldrig har haft för avsikt att lura någon. Jag är dessutom hemskt ledsen för hästens skull och ångrar bittert att jag sålde över huvud taget.
Lösa benbitar är inget dolt fel i juridisk mening d v s det som avses i lagtexten. Benbitar hittar man vid röntgen av hästen. Så ditt resonemang om att ta den till veterinären igen är en mer korrekt metod.
Juridiskt handlar det om en reklamation och då har du rätt att undersöka "varan" innan du kommer med något svar på vad du vill göra.
Jag förstår att du mår dåligt av det här och en jobbig motpart gör det inte enklare. Om hästen nu har lösa benbitar som ställer till problem och den har varit obrutet försäkrad hela livet bör försäkringen ta det. Om den har höjts i samband med försäljningen kan det bli så att höjningen inte gäller om det går att säga att benbitarna fanns där innan.
Något du noga ska kolla upp är om veterinär kan säga hur länge benbitarna funnits där. En häst kan ju få lösa benbitar p g a trauma t ex om slår i något eller går omkull. Det är då inte säkert att de funnits där innan.
 
Nej, jag vet men det är ändå så man känner som säljare. Jag vill att alla ska vara nöjda och istället blir allting katastrofalt fel. För mig är det obegripligt att hästen skulle vara skadad :/

Jag förstår att du vill alla väl o att alla ska ha det bra. Men. Det blir tungt energimässigt för dig om du tar in andras energier...i det här fallet köparens känslor om det hela. O det blir också energiförlust om du reagerar på den, dvs att du lyssnar o kanske agerar på deras känsla. Det blir inte bra för dig. Bra, inbillar jag mig, är nog att vara lite ego o skydda din egen energi i det här fallet. Hänger du med i hur jag menar?
 
Fast så kan det ju inte fungera. I så fall skulle ju ingen få ut något på någon försäkring? En halt häst är ju inte värd något alls, man måste ju utgå från försäljningsvärdet om hästen vore frisk. De höjde till inköpsbeloppet.
Med försäljningsvärdet menar jag då vad du sålde den för.
 
Fast så kan det ju inte fungera. I så fall skulle ju ingen få ut något på någon försäkring? En halt häst är ju inte värd något alls, man måste ju utgå från försäljningsvärdet om hästen vore frisk. De höjde till inköpsbeloppet.
Livvärdet, att i samband med köp höja livvärdet över inköpssumman är något försäkringsbolagen inte ser på med blida ögon. Om man höjer värdet efter en tid är en annan sak, tex ökad träning och tävlingsinsatser som ökar hästen värde.
 
Det första du ska göra är självfallet att klargöra att hästen verkligen är halt och att hältan sannolikt beror på de lösa benbitarna. Begär att köparen omgående ger dig tillgång till journal och röntgenbilder samt att du får prata med veterinären. Det du bör betänka innan du bestämmer dig för hur du ska göra är att en tvist kan bli väldigt dyr. Om det hela går till rättegång och du förlorar får du betala både dina egna och köparens rättegångsprocessgångskostnader och det kan som bli väldigt dyrt. Här talar vi lätt runt 100 000 kr eller mer. Du kan ha visst skydd i din hemförsäkring dock - kolla det. Om tvisten drar ut på tiden och köparen börjar behandla utan att hästen blir frisk finns också en risk för att du blir krävd på kostnader för uppställning, veterinärvård mm Om det är en relativt billig häst så kan det bästa vara att ta tillbaka den, operera den och sälja den igen. Om det inte går att operera och den är halt pga lösa benbitar så lär den ju bli utdömd istället.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
824
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 350
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 599
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 150
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp