Värde på utdömd häst -Uppdatering!

Nu får du väl ta och ge dig. Först påstår du att jag tar det personligt, när jag ignorerar ditt påhopp så upprepar du samma sak och när jag markerar att det roar mig ja då är jag otrevlig :rofl:. Som man frågar får man svar :angel:.

Angående kanonhäst, så uppfattade jag det så på beskrivningen av hästen, men den kanske ger ett felaktigt bild. Nu värderar jag inte hästar enbart utifrån utbildningsnivå utan väger även in potential och prisklass.

Min syn på priset har jag givit i andra inlägg så det börjar bli uttjatat.
 
Vad häftigt ! Är min spontana reaktion. Rätt åt den förra ägaren ! Att inte orka eller vilja få hästen frisk tycker jag är uselt. Och att inte kunna glädjas över att ens häst faktiskt kunde bli frisk är också tråkig attityd till hästen

En annan reflektion ur veterinär synvinkel; det är rätt dåligt att döma ut hästen innan man ens försökt behandla.

Härligt för din bekant - ibland måste man lita till sin magkänsla !
 
Men Lobelia.

Jag tycker det är trevligt att diskutera med människor av annan åsikt men dig går det inte att diskutera med i denna fråga eftersom du riktar diskussionen utifrån MIG, hur jag agerat, min skadeglädje - detta har ju inte med mig att göra, det var inte jag som köpte hästen.

Du skriver själv dock att du diskuterar utifrån den informationen du fått men hur jag agerat eller nya köparen agerat gentemot säljaren framgår inte utan är något du tolkat fram själv - med negativ inriktning.
 
Jag kan tycka att det var svagt av gamla ägaren att inte låta operera men jag blir knappast moraliskt upprörd över saken, hon upplevde kanske att risken var stor att krånglet skulle fortsätta även efter op o den risken finns ju alltid. Har just själv tagit bort ett 2 årigt kallblod med hasproblem, inget syntes på rtg o vi valde att inte lägga pengar på artroskopi eftersom vi inte trodde på hästen längre vilket visade sig vara rätt, ledbrosket var helt kasst.
Jag blir heller inte upprörd över prissättningen, skäligt pris är det någon vill betala. I köpet följde ju även en veterinärvårdsförsäkring som betalade op. Nya ägaren får väl vara nöjd över att hennes chansning lyckades. Om hon fortvarande går o grämer sig över att fått betala för mycket borde hon aldrig köpt hästen.
PL
 
Du tycker det är dåligt att döma ut hästen. Vet försökte ju få ägaren med på op, när inte det lyckades kunde han ju knappast neka att skliva et veterinärintyg som beskrev förhållandena sedan var det bolaget som gick med på utdömningen. Så länge veternären inte har ljugit om sakförhållanden kan jag inte se att han gjort fel, om djurägare vill ha ett intyg som beskriver fynden så är han skyldig att ge det.
PL
 
Du missuppfattar mig en hel del angående din betydelse. För mig är det ointressant vem som är skadeglad etc, men det är du som har givit uttryck för de känslorna eller hur? Och då kan jag inte tillskriva någon annan dem. Du har också varit med hela vägen i bakrunden, åtminstone enligt din egen beskrivning. Du sprider ut informationen på internet, förvisso utan namn, men nog skulle de närmst de berörda inse att det är dem det handlar om, och kanske ta mycket illa vid sig eller inte ens känna igen sig i din beskrivning.

Poängen angående skadeglädjen och att gotta sig i någon annans olycka är att någon över huvudtaget gör det. Det är svårt nog att stå med alla känslor som dyker upp i samband med svåra beslut som att ta bort en häst. Ska man sedan dessutom riskera att folk pratar skit bakom ryggen på en och diskuterar en på internet så påverkar det klar ens beslut.

Den som står inför liknande beslut kommer alltid att riskera att göra fel i någons ögon, slaktar hästen så tar man bort den i onödan, om man kräver betalt för hästen för att folk inte bara ska spekulera i hästens eventuella värdeökning ja då är jag en skitstövel och tar man inte betalt så ojar sig folk om att hästen riskerar att hamna på en slakttransport söderut, om man skulle ha rätt och hästen inte går att rehabilitera så kanske någon idiot stämmer en för att hästen inte höll vad jag påstods lova och hästen kanske säljs vidare till någon ovetande och far illa.
 
Jag var för ett tag sen med när en häst skulle tas bort pga en allvarlig skada. Det var tillräckligt jobbigt för ägaren ändå utan alla förståsigpåare som tyckte att det var fruktansvärt att ta bort hästen utan att försöka mer(dom hade noll koll på vad skadan egentligen innebar). Så visst man kan alltid få skit för vad man gör o många behandlingar är ett lotteri. Ingen veterinär i världen kan säkert säga resultatet av en behandlig.
PL
 
Nu får väl ändå DU ta och ge dig :mad: Jag frågar varför du tar det personligt och varför du är så otrevlig och du tar det som ett påhopp :confused:


Vilken potential betalar man för när en häst är utdömd???

Tycker du man betalar för att det kan bli en bra medelmåtta OM hästen blir frisk.
Vad spelar det för roll om hästen kan gå medelsvår om den aldrig kan komma att ridas på mer, för det visste inte köparen i förväg eller hur.

Men okey då är det dig man skall sälja sina eventuella utdömda hästar till dyrt bara för att dom har en enorm potential även om dom kanske inte går att rida på mer ;)
 
Jo men jag tog det inte personligt ;). Om du inte visste det innan så kan jag upplysa dig om att allmänt anses som en full debatt teknik och dessutom väldigt oartigt att ställa en fråga typ "Varför tar du det personligt" eller "varför är du avundsjuk" etc, utan att först fått denna känslan bekräftad. I ett slag så tilldelar du någon en känsla och frågar varför man har den. Det svårt att besvara dena typ av frågor utan att gå i försvarsställning och tvingas förklara sig.

Vanligen används denna typ av frågor för aat provocera och skaffa sig övertag i en diskussion, precis på det vis som jag upplevde att du gjorde. Jag ignorerade dem men när du insisterade tyckte jag att du var mer än patetisk och fick mig ett gott skratt. Jo jag var oförskämd nog att inte nappa på dina inviter och dessutom tycka att de var skrattretande, fy vad jag är elak :p.

Och nej jag tänker inte forsätta att diskutera med dig, jag har redan talat om min syn på värdering av hästar och redan i förra inlägget så hänvisade jag till dessa svar.
 
Herregud vad hemskt det måste vara att vara så misstänksam mot alla på ett forum, ja ja det lilla jag har läst från dig har du inte många kvar att diskutera med då? i denna lilla tråden är det 2 st redan du vägrar diskutera med :confused:
 
Jag tycker vi kunde komma tillbaka till sakfrågan o skippa skitsnacket. Det är självklart att det är ett påhopp att anklaga någon att ta det personligt i en diskussion o jag kan inte se tecken på att Lobelia gjorde det innan du började fråga varför hon tog det personligt.
PL
 
jag har inte "anklagat" någon för att ta det personligt utan det är en stilla fråga eftersom Lobelias ton blev väl aggressiv och den brukar ju bli det när man trampar någon på tårna.

Sedan fortsätter den aggressiva tonen då jag inte klassar en LA - häst som är utdömd som en billig kanonhäst.

Jag har hållit mig till sakfrågan hela tiden och den är värde på utdömd häst om du inte läst det.

Lobelias ton blev aggressiv för att varken jag eller eccsory höll med henne och då anklagar hon faktiskt mig för att vara "för väl underrättad" i ämnet.

Sedan vet jag att hon kan svara för sig själv och inte behöver din hjälp.
Jag har hela tiden hållt mig till ämnet och det kanske du oxå skall göra i fortsättningen.
 
En "stilla fråga" om varför någon tar det personligt tycker jag definitivt är ett påhopp. Nog tycker jag att tonen varit ganska aggressiv från flera håll. Redan i början på tråden tycker jag att den minst lika mycket handlade om hur hemsk den ursprungliga ägaren var, som om hästen egentliga värde (jag har ju skrivit vad jag tycker om värdet om du inte sett det).
PL
 
Jag var för ett tag sen med när en häst skulle tas bort pga en allvarlig skada. Det var tillräckligt jobbigt för ägaren ändå utan alla förståsigpåare som tyckte att det var fruktansvärt att ta bort hästen utan att försöka mer


Men om det nu är så förbannat jobbigt varför försöker man då inte ens ge hästen en andra chans?

Det är jädrigt dubbelmoralaktigt att stå där och tycka synd om sig själv när man skall ta bort sin häst utan att ens ge den en chans att bli frisk.

Handlar det om pengar ,fine säg det då, men att samtidigt stå där och lipa och tycka synd om sig själv....nej fördjävligt.

Obs! Detta handlar om personen i orginalinlägget
 
Jo jag har sett att du skrivit om värdet en (?) gång!

Den som svarar för aggressiviteten i denna tråden är enbart Lobelia. Hittills......
 
nej men ungefär så ;)
Det var kanske framförallt när hästen blev frisk hon lipade och tyckte synd om sig själv.
 
"I köpet följde ju även en veterinärvårdsförsäkring som betalade op. Nya ägaren får väl vara nöjd över att hennes chansning lyckades. Om hon fortvarande går o grämer sig över att fått betala för mycket borde hon aldrig köpt hästen.
PL"

I köpet medföljde inte alls en veterinärvårdsförsäkring.
Hästen var utdömd och det billigaste för bolaget var att giltigförklara utdömningen.
Detta visste köparen om och efter köpet var det en invecklad diskussion med bolaget för att få ut resten av vetvården som inte var förbrukad.

Veterinärerna trodde på hästen och gav den så pass stora chanser som de vågade ge på denna diagnos.
De blev glada och förvånande när nya ägaren hörde av sig och frågade om de fortfarande var intresserade av att ge den en möjlighet till.

Resten: :smirk:
 
"Poängen angående skadeglädjen och att gotta sig i någon annans olycka är att någon över huvudtaget gör det. Det är svårt nog att stå med alla känslor som dyker upp i samband med svåra beslut som att ta bort en häst. Ska man sedan dessutom riskera att folk pratar skit bakom ryggen på en och diskuterar en på internet så påverkar det klar ens beslut".

Nu är det så att man skall stå för sina beslut, jag kan bara garantera att jag håller mig till sanningen och om ägaren skulle se detta så skulle hon säkert känna igen sig och jag tror nog att hon inte skulle påstå att jag "farit med osanning" eller lagt till eller dragit ifrån.

Det tror ju säkert inte du men tror det gör man i kyrkan och hör inte hit.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag är ny här på bukefalos men jag måste få be om lite rådgivning från objektiva utomstående. Jag sålde en häst för några månader...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 091
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 607
Senast: Ridinglady
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 398
Senast: Askur
·
Hästvård Jag köpte världens snällaste finaste å underbaraste islandssto tillsammans med mamma för exakt ett år sedan. Hon var väl mest mammas...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: Tican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp