Värk i armarna, vad kan det vara för fel???

Texaz

Trådstartare
Har de senaste månaderna dragits med värk i armarna, högst upp mot axlarna (muskelfäste?)

Kan inte hitta någon särskild orsak, dvs att jag gjort något särskilt eller så....

Är värst på nätterna då jag vaknar om jag vänder mig fel, ligger dessutom gärna med armen under kudden och blir det minsta "fel" läge gör det otroligt ont.

Kan det vara reumatiskt? Har ju periodvis problem med bl a knän och händer:crazy:

Någon som känner igen det? Vad kan jag göra åt det?:confused:
 
Sv: Värk i armarna, vad kan det vara för fel???

Jag har fibromyalgi, vilket i mitt fall innebär värk i hela kroppen. Bl a då i dessa muskelfästen. För mig hjälper det mycket att stretcha dem (man gör nästan som när man "leker elefant").

Jag har alltid helst sovit på sidan, vilket förståss är svårt om man har jätteont både på axeln och i muskelfästen på höften... men jag har fått lära mig att lägga en kudde bakom ryggen, luta mig lätt mot kudden och dra fram axeln som är mot madrassen. Då ligger jag på sidan utan att trycka just dessa delar mot madrassen.

Smärtstillande gel på muskelfästena brukar jag också använda när det är som värst. (I alla fall vintertid - man får inte utsätta huden för sol inom minst 14 dagar efter att man använt sådan gel, så det funkar ju inte på våren/sommaren.)
 
Sv: Värk i armarna, vad kan det vara för fel???

Vet inte hur gammal du är, men skulle kunna vara polymyalgia reumatika. Brukar visa sig som värk i axlar och/eller höfter. Drabbar sällan människor under 50, men hör med din husläkare. Man brukar få hög sänka, så det är ganska lätt att utesluta. Behandlas i så fall med kortison, tyvärr ibland långdraget.
 
Sv: Värk i armarna, vad kan det vara för fel???

Jo det kanske jag gör, men jag har inte för avsikt att köra till akuten direkt.... Det är några veckors väntetid och jag tänkte försöka få lite tips

Jag är 47, har haft lindrig reumatisk värk tidigare.
 
Sv: Värk i armarna, vad kan det vara för fel???

Har du ont hela tiden, eller gör det mer on när du tex lyter armen ovanför axeln eller gör rörelser som att dra av en topp/sportbh?

Jag kom rent spontant att tänka på en inflamation i muskeln/fästet - antagligen för att jag själv gått och dragit på mig det för tillfället :)
För mig gör det då ont i armen/axeln... jag sover också med armen under kudden och upplever samma sak... får desutom ont när jag "ligger på" axeln.
 
Sv: Värk i armarna, vad kan det vara för fel???

Ja jag har länge haft svårt att lyfta armarna över axelhöjd om jag gör det sidledes:p

Likaså att stödja mig om jag ligger på sidan och försöker "resa" mig upp.

Inflammation skulle det säkert kunna vara.... Har tyvärr problem med Voltaren o dyl, magen kraschar ur totalt! Vad kan man annars prova? Träning?:confused:
 
Sv: Värk i armarna, vad kan det vara för fel???

Har de senaste månaderna dragits med värk i armarna, högst upp mot axlarna (muskelfäste?)

Kan inte hitta någon särskild orsak, dvs att jag gjort något särskilt eller så....

Är värst på nätterna då jag vaknar om jag vänder mig fel, ligger dessutom gärna med armen under kudden och blir det minsta "fel" läge gör det otroligt ont.

Kan det vara reumatiskt? Har ju periodvis problem med bl a knän och händer:crazy:

Någon som känner igen det? Vad kan jag göra åt det?:confused:

Ja jag känner igen det. Jag har opererat högra axeln för 3 trasiga muskelfästen, karvat ur axeln under "taket", kapat nyckelbenet och nåt mer som jag inte minns. Så nu är jag ganska bra förutom att jag inte kan lyfta armen över brösthöjd mer än några sekunder. Men smärtfri.
Vänster axel har dragits ur led (hästen) så jag kan inte ligga så mycket på sidan, men ingen åtgärd hjälper tror jag.

Jag vet ju inte vad det kom sig av men jag har anmält det som arbetsskada eftersom alla tyckte att jag skulle göra det.
 
Senast ändrad:
Sv: Värk i armarna, vad kan det vara för fel???

så har det varit för mig , jag gick till en osteopat och sen var det ur världen ...ibland kan det komma från nacke/axlar/skuldror att det stryper blodtillförseln
 
Sv: Värk i armarna, vad kan det vara för fel???

Det är inte så att du går och fryser och spänner dig? Det är ganska vanligt att man går och spänner sig i axlarna och får ont vid muskelfästena. Prova med värme där det gör ont och se till att klä dig så att du inte fryser. Man kan också gå och spänna sig om man går där det är halt eller i mycket snö och då får man också ont på det viset du beskriver.
 
Sv: Värk i armarna, vad kan det vara för fel???

Inflammation skulle det säkert kunna vara.... Har tyvärr problem med Voltaren o dyl, magen kraschar ur totalt! Vad kan man annars prova? Träning?:confused:

Själv råkade jag nämna det för min kiropraktor när jag var där i förra veckan för lite fix med ryggen.

Han kände o klämde lite - och så tog han loss lite låsningar i axeln och framför allt i handleden (handleden var enligt honom antagligen "ursprunget" till min inflamation) och jag känner mig redan mycket bättre. Ska dit igen till veckan.
 
Sv: Värk i armarna, vad kan det vara för fel???

Nja besvären började redan i somras, men har blivit värre:crazy: Fryser gör jag sällan:D

Vet inte om det kan vara arbetsrelaterat, jobbade högt med armarna när jag skar ut prover. Har dock inte jobbat på två månader men besvären kvarstår.....

Kiropraktor kanske kan vara en idé...
 
Sv: Värk i armarna, vad kan det vara för fel???

Har tyvärr problem med Voltaren o dyl, magen kraschar ur totalt! Vad kan man annars prova? Träning?:confused:

Voltaren gel, skiten funkar faktiskt. När jag har som värst ont blir det ett par Citodon och Voltaren gel, när jag har mindre ont funkar enbart Voltaren gel.
 
Sv: Värk i armarna, vad kan det vara för fel???

Själv råkade jag nämna det för min kiropraktor när jag var där i förra veckan för lite fix med ryggen.

Han kände o klämde lite - och så tog han loss lite låsningar i axeln och framför allt i handleden (handleden var enligt honom antagligen "ursprunget" till min inflamation) och jag känner mig redan mycket bättre. Ska dit igen till veckan.

Samma här. Haft låsningar till och från i axlarna, särskilt den ena. Kunde under lång tid inte få armen över/bakom ryggen.

Jag märker stor skillnad av att träna axlarna och inte göra det. Träningen verkar smörja till det hela. Sen knakar och brakar det i den vänstra, och jag får knäcka rätt den ibland, men den är följsam iaf.
 
Sv: Värk i armarna, vad kan det vara för fel???

Precis som du skriver fick jag ont. Tror att det beror på att du sover med armarna under kudden.
Jag sov med armarna över ögonen och hade ont varje morgon när jag vaknade. När jag löste mitt problem genom att lägga en kudde över ögonen så försvann smärtorna i armarna (axlarna).
Tror att man töjer i muskelfästena.
 
Sv: Värk i armarna, vad kan det vara för fel???

Har svårt att sova på annat vis!!!


Verkar inte bli sämre av att göra det, sov i natt jätteskönt och de gånger jag vaknade låg jag precis så, men kunde flytta mig utan smärta. Problemet är att hitta orsaken, jag tror (men vet ju inte) inte att sovsättet är boven, så har jag sovit så länge jag kan minnas:p

Blir förvisso värre om jag jobbat hårt (t ex huggit ved för länge), men kan komma och gå lite hur som helst utan att jag kan se att jag gjort något särskilt:confused:

Ska ta och ringa vc, men är rätt säker på att det enda de kan bidra med är tabletter (som min mage inte klarar:() och att orsaken inte kommer att identifieras.....

Kiropraktor får det bli annars;)
 
Sv: Värk i armarna, vad kan det vara för fel???

Ska ta och ringa vc, men är rätt säker på att det enda de kan bidra med är tabletter (som min mage inte klarar:() och att orsaken inte kommer att identifieras.....
Antiinflammatoriska läkemeden är hemska mot magen :crazy:, men man kan förebygga magproblemen genom att samtidigt äta Omeprazol - hälsar hon som gått på daglig dos diklofenak i många år och kombinerat med just omeprazol i nästan lika många år... Omeprazol finns receptfritt på apoteket.
 
Sv: Värk i armarna, vad kan det vara för fel???

Nja besvären började redan i somras, men har blivit värre:crazy: Fryser gör jag sällan:D

Vet inte om det kan vara arbetsrelaterat, jobbade högt med armarna när jag skar ut prover. Har dock inte jobbat på två månader men besvären kvarstår.....

Kiropraktor kanske kan vara en idé...

Skulle kanske kunna vara en inklämning av en av senorna kring axeln, kallas impingement. Men det är ovanligt att få det i båda axlarna samtidigt. Tyvärr är många distriktsläkare ganska okunniga om det.
 
Sv: Värk i armarna, vad kan det vara för fel???

Vad beror det på?

Är det något liknande karpaltunnelsyndrom? Opererades för det för ett antal år sen, i bägge händerna.

Har emellanåt fått samma symptom som innan dess, med domningar i händerna. Kan det höra ihop med axlarna, känns ju som att det kan vara så...
 
Sv: Värk i armarna, vad kan det vara för fel???

Kan bero på många saker, men i princip att senan till supraspinatusmuskeln kommer i kläm när du lyfter armen.
Vid karpaltunnelsyndrom är det medianusnerven som har det trångt i handledsnivå. Det har inte mycket med vartannat att göra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 837
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Jag har varit i kontakt med vc som inte tyckte det var något att kolla upp... Jag kan inte stödja mig på min handled, det gör ont och...
Svar
14
· Visningar
1 102
Senast: Piek
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
687
Senast: Mandarinen
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 853
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp