Världen krymper

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ibland vet jag inte varför jag sitter och skriver här. Den kakafoni med kommentarer som blir efter dagboksinläggen är rätt jobbig. Men samtidigt är det min ventil och mitt sätt att rensa hjärnan, även om allt jag tänker på inte går att skriva om.

Jag har pratat med Seniorens ägare idag. Det är lika bra att jag slutar rida helt. Jag har dåligt samvete för det och känner mig som en svikare. Ägaren hinner inte hålla igång båda hästarna själv och det är svårt att hitta medryttare här. Hon har bett mig försöka hjälpa till ett tag till, tills hon hittar en annan lösning.

Men vad jag ska göra med resten av mitt liv, vet jag inte. Allt är tungrott. Drömmarna är liksom nerstoppade i någon byrålåda och jag orkar knappt tänka tanken på att gå ut och skörda i trädgården utan blir mest stressad över det hela. Och jag trivs inte i mitt hem heller. Huset är så mörkt då det saknas söderfönster. Det finns bara i badrummet och i hallen på övervåningen. Att bara ha ett fönster åt öster, ett fönster åt väster och två små fönster åt norr ger inte tillräckligt med ljus. Köket är husets största rum och det har bara ett pyttelitet fönster åt norr. Ska jag få in ljus från söder måste jag riva båda verandorna och badrummet. Och allt är slitet inomhus och jag orkar inte ta tag i det heller. Sen känns det ofta ganska rått inomhus även om det är 20 grader inne. De där söderfönstren hade kunna släppa in värme och ljus i huset.

Men om jag säljer hela skiten så vore det som att ge upp en dröm jag kämpat för i 20 år. Och om jag hyr ut det, vart ska jag ta vägen? Ska jag ge upp alla drömmarna helt och hållet? Vem är jag då? Bara ett tomt skal utan mening eller mål? Ibland leker jag med tanken att hyra ut huset, säga upp mig och sticka iväg och volontärjobba någonstans. Men det skulle bli förfärligt lite pengar att leva för. Jag kommer ju trots allt ändå att få fortsätta amortera då lånen är bundna 1½ år till. Och skulle jag bli sjuk, då skulle det gå riktigt illa ekonomiskt. Då skulle jag inte kunna volontärjobba längre.

Sen har jag ju ingen som helst anknytning till orten jag bor på. Det är ensamt. Väldigt ensamt. Och jag orkar inte ens prata med folk. Det är ingen idé. Jag kan liksom ändå inte tänka mig att någon står ut med mig i längden. Det är ju liksom bara titta på hur min (obefintliga) bekantskapskrets ser ut.


 

Det där tycker jag var lågt. Magiana har sökt vård där hon bor nu. Missnöjet med trädgård, jobb osv vet hon ju faktiskt inte om det beror på missnöje med de sakerna eller om det beror på att hon lider av en, som jag tolkar det, rejäl depression. Det finns liksom inte mycket som är possitivt när man mår tillräckligt dåligt och då framförallt inte saker som kräver jobb vilket tex en trädgård gör. När man mår dåligt så är inte socialt omgänge något man söker heller framförallt inte när det gäller att skapa nytt umgänge.
Tror du verkligen på riktigt att Magiana mirakulöst skulle börja må bra om hon i ren panik kastade sig iväg någon annanstans nu? Till ytterligare ett nytt ställe där hon inte känner någon? Med en flytt på halsen och en husförsäljning?
Det är ju fullt möjligt att det ens livssituation som gör en deppig. Det går ju rimligen inte att på nätet avgöra om det är livssituationen som är orsaken till depressionen, eller om det är en depression som gör att egentligen bra livssituation känns dålig.
 
Det är ju fullt möjligt att det ens livssituation som gör en deppig. Det går ju rimligen inte att på nätet avgöra om det är livssituationen som är orsaken till depressionen, eller om det är en depression som gör att egentligen bra livssituation känns dålig.
Nej och det kommer hon säkert kunna komma fram till med hjälp av sin terapeut. Hon kommer defenitivt inte komma fram till det genom att någon sitter och är oförskämd mot henne på nätet.
 
Självklart har jag gjort mina val. Varför ironiserar du?

Avsaknaden av fönster mot söder är det enda jag grämer mig över, men det går faktiskt inte att få ett helt perfekt hus. Någonstans måste man kompromissa. Resten av delarna går att lösa.

Sen att jag är ett jävla miffo vad gäller det sociala, har ju inte med bostadsorten att göra.
Jag ironiserar inte. Det är en massa saker med ditt boende som verkar ställa till det för dig, men eftersom de sakerna är sånt som du medvetet prioriterat bort till förmån för annat, så kan situationen kanske kännas bättre om du tänker på att det faktiskt är något du valt, att du fått annat du värderar högre istället för sånt du saknar.

Alla boenden har ju sina nackdelar, ibland kan man behöva påminna sig själv om de fördelar som gjorde att man valde det och fortsätter välja att bo där.
 
Nej och det kommer hon säkert kunna komma fram till med hjälp av sin terapeut. Hon kommer defenitivt inte komma fram till det genom att någon sitter och är oförskämd mot henne på nätet.
Är det oförskämt att föreslå att man tänker på sånt som man tyckte var viktigt med boendet, som gjorde att man valde det, och inte på nackdelarna, om det är så att man ändå varken kan eller vill flytta?
 
Är det oförskämt att föreslå att man tänker på sånt som man tyckte var viktigt med boendet, som gjorde att man valde det, och inte på nackdelarna, om det är så att man ändå varken kan eller vill flytta?
Ja om man gör det på det sätt du gjorde. Hade du skrivit frågorna enligt ovan istället för att använda den raljerande elaka ton som du la in i inlägget kanske andemeningen med det gått fram istället för att som nu bara se ut som ett försök att sparka på den som redan ligger.
Jag har massor av saker jag tycker att Magiana ska fundera på men det här är inte rätt tillfälle och när och om rätt tillfälle kommer så ska frågorna ställas på ett sätt som inte är mästrande och elakt.
 
Jag ironiserar inte. Det är en massa saker med ditt boende som verkar ställa till det för dig, men eftersom de sakerna är sånt som du medvetet prioriterat bort till förmån för annat, så kan situationen kanske kännas bättre om du tänker på att det faktiskt är något du valt, att du fått annat du värderar högre istället för sånt du saknar.

Alla boenden har ju sina nackdelar, ibland kan man behöva påminna sig själv om de fördelar som gjorde att man valde det och fortsätter välja att bo där.
Din dansande banan satte ditt inlägg i kategorin "ironi".

Och ge fan i att lägga dig i saker du inte begriper. Jag har liksom valt det här stället för att det uppfyller de allra flesta av mina krav och önskemål. Att flytta löser absolut ingenting och jag är inte heller i skick att varken köpa nytt hus, sälja detta eller flytta.
 
Din dansande banan satte ditt inlägg i kategorin "ironi".

Och ge fan i att lägga dig i saker du inte begriper. Jag har liksom valt det här stället för att det uppfyller de allra flesta av mina krav och önskemål. Att flytta löser absolut ingenting och jag är inte heller i skick att varken köpa nytt hus, sälja detta eller flytta.
Ge fan i att skriva på nätet om du inte vill att folk ska lägga sig i ditt liv?
 
Ge fan i att skriva på nätet om du inte vill att folk ska lägga sig i ditt liv?
Du har varit väldigt otrevlig sista inläggen. Jag köper inte heller hus efter vilken vård det finns i närheten. Gör du det? Jag tvivlar på att merparten av de som är "friska" tänker att de måste undersöka VC närmare för att de om den är bra innan de flyttar ifall att skiten träffar fläkten och ts hade ju faktiskt jobb när hon flyttade. Jag skulle aldrig komma på tanken att ordna back-up-jobb heller. Varför skulle jag det?
 
Du har varit väldigt otrevlig sista inläggen. Jag köper inte heller hus efter vilken vård det finns i närheten. Gör du det? Jag tvivlar på att merparten av de som är "friska" tänker att de måste undersöka VC närmare för att de om den är bra innan de flyttar ifall att skiten träffar fläkten och ts hade ju faktiskt jobb när hon flyttade. Jag skulle aldrig komma på tanken att ordna back-up-jobb heller. Varför skulle jag det?
Ja, det är klart jag gör det? Man vet aldrig om man blir sjuk, så absolut är närhet och tillgång till vård en faktor. Likaså back-up-jobb, det kan ju hända att man blir av med jobbet eller vill göra något annat, vad gör jag då? Man tänker så därför att saker kan förändras. Man kan bli sjuk, man kan behöva byta jobb. Vad gör jag då?

Sen behöver man såklart inte tänka så, men det är inte konstigt att göra det. Jag tänker att det väl är en ganska vanlig del i beslutet när man väljer bostad, att man väger för- och nackdelar, och inget konstigt.
 
Du har pushat rätt hårt på en människa som mår extremt dåligt. Jag tycker inte det är rätt att svära åt någon men har förståelse för att ibland brister det.
Jag har rätt kort om tålamod med folk som går på mig och ironiserar. Då delar jag ut en smocka oavsett om det är PK eller inte. Jag tar ingen skit liksom och kallar det för självförsvar.
 
Jag har rätt kort om tålamod med folk som går på mig och ironiserar. Då delar jag ut en smocka oavsett om det är PK eller inte. Jag tar ingen skit liksom och kallar det för självförsvar.
Vad bra, då förstår du säkert om andra reagerar likadant när du svär åt dem?
 
Vad bra, då förstår du säkert om andra reagerar likadant när du svär åt dem?

Men du, det är en dagbok inte en diskussionstråd. Du har som sagt varit jäkligt hård på Magiana och det brast. Testa att ha lite empati och förståelse för att du gick över gränsen. I vanliga fall hade hon kanske bara kunnat skaka av sig men hon mår dåligt. Då är det väldigt lätt att ta i mer än vad man normalt hade gjort. Det är rätt fult av dig att fortsätta att driva din linje när Magiana sagt att hon inte mår bra av dina inlägg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag trivs med mitt boende. Inget snack om den saken. Här har jag frihet att odla som jag vill. Ja, jag hade kanske önskat att jag bodde...
Svar
1
· Visningar
864
Senast: cewe
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp