Bukefalos 28 år!

Värma upp på tävlingar

vinkelina

Trådstartare
Skulle behöva tips på hur jag lättast värmer upp på tävlingar. Oftast är det trångt på uppridningen ( dressyr) och inte alltid man har möjlighet/får förflytta sig utanför tävlingsområdet.

Har en lite äldre häst, som är rätt stel i vänster bogen om hon inte värms upp ordentligt. Fick sist påpekan att hästen såg halt ut :( han då inte värma upp i mer än 15 min innan det var vår tur.

Försöker om möjligt att anlända så tidigt som möjligt till tävlingsplatsen. Upplever dock att man är i vägen då man bara skrittar...
 
Sv: Värma upp på tävlingar

Hur stort är tävlingsområdet? Det kanske går att skritta runt på området istället för att vara på framridningen?
 
Sv: Värma upp på tävlingar

inte så jättestort, tyvärr, är i princip bara uppvärming, tävlingsplan och asfalterad trafikerad bilväg
 
Sv: Värma upp på tävlingar

Jag brukar alltid skritta fram för hand på tävling och då gärna länge. Oftast kan man promenera i utkanten av parkeringsplatsen eller fram och tillbaka mellan parkering och framridningsbana om det är en bit, där är man oftast mindre "i vägen" än när man bara skrittar runt på framridningsbanan.
Så försöker jag kompensera för att framridningen kanske inte alltid blir optimal, och givetvis på hemmaplan försöka hitta en framridnings"teknik" som funkar även under trängda förhållanden. Att skritta fram ordentligt tycker jag dock är det allra viktigaste och det gör jag som sagt numera alltid för hand.

Sen så väljer jag gärna bort tävlingar med alltför dåliga möjligheter för framridning, då väljer jag hellre en annan tävling eller avstår den helgen.
 
Sv: Värma upp på tävlingar

Rid hästen en timma hemma i lätt lösgörande arbete innan du lastar. Sen leder du hästen i en timma på tävlingsplatsen innan du sitter upp. Då behövs inte mer än 25 minuter ca innan du skall starta. Du har lika mycket rätt att ta plats som alla andra. Ingen annan skulle nöja sig med 15 minuter, så det skall inte du heller göra. Spara på krutet bara så att inte hästen blir trött innan den skall in :)
 
Sv: Värma upp på tävlingar

Kryddan: va smart :) kanske ja skulle testa på det denna gång. 15 senast var pga dålig planering bla. 100 km resetid och att vi blivit framflyttade i startlistan. Vilket jag inte märkte förens jag var framme
 
Sv: Värma upp på tävlingar

Tips, jag antar att du inte är själv på tävlingsplatsen, för isåfall så kan du be den personen att leda hästen medans du byter om, sparar tid. Sedan får man iaf skritta fram, men då har hästen fått 5 min att glo och skritta extra utan dig.

Försök som dom andra säger att skritta fram utanför ridbanan så gott det går och lägg hellre några minuter extra där. När det är trångt på banan så går det heller inte att rida krumelurer (även om vissa försöker ändå >< ) så det blir mycket volter, utnyttja dessa och rid på framåt ganska friskt och rid stora bågar, rid galopp på volt i lätt sits, så får hästen lea igång, utan att man är ivägen. Gör olika övningar på volten, beroende på hur skillad du är. Ställ omväxlande inåt och utåt på volten (mycket lösgörande), rid med tvärning på volten, rid skolorna på spåret (samlande).

M.a.o. gör så mycket du kan på volt och raka spåret, (folk brukar haka på rätt fort när man fått en bra volt), så brukar det rulla på rätt ok ändå. Försök inte med snett igenom grejer (ökning, skolor eller skänkelvikningar) för då är man garanterat ivägen...! Gör heller inte för många övergångar, utan lägg dom 'säkert ställe' kolla ut en plats med lite folk och planera för dom.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 353
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 642
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 767
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp