Värme som flyttar sig mellan benen

Lotus

Trådstartare
Min häst har värme som flyttar sig mellan benen, även på benet från dag till dag, i synnerhet när han stått inne en stund, direkt från hagen märks betydligt mindre. Jag ser ingen hälta direkt, han är 19 och lite stel och välanvänd så det är svårt att avgöra men böjprov var ok i juli 2003.

Funderar så över detta med den mystiska värmen, vad kan det vara? Har tänkt på Erlichios, har någon andra tankar? Dålig blodcirkulation = olika varma ben och områden på benen, i och med att det märks extra bra när han stått stilla inne? Märker i och för sig även värmeskillnad en stund efter ridning, och den behöver inte vara på samma ställe som innan jag började rida....

Märkligt - tips önskas!
 
Mitt tips är att inte känna efter så noga.
Även benen på en fullt frisk häst kan variera i värme från dag till dag och från timme till timme.
 
Precis som min medryttarhäst. :)

När hästen är i hagen och rör sig, så använder den båda benen lika mycket.
I boxen står den oftast och vilar av. Då belastas bara det ena bakbenet = varmare.
Efter ridning kan det också silja sig lite beroende på hur du har ridit och om du ev. sitter snett på hästen.
 
Det är ju mycket möjligt att det är så.

Men visst brukar man hänvisa till "bra" hästben som kalla och "torra", men tyder det på dålig blodcirkulation då eller? Börjar fundera nu eftersom männsikor med kalla extremiteter ofta ju har dålig cirkulation.

Klart man inte ska leta fel, men jag har för vana att alltid känna på benen från knä ner till hov och har då noterat att det är stor skillnad.

Vad tycker ni andra?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
792
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 146
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 360
Senast: Calmiche
·
Hästvård Min häst som jag köpte i tisdags har visat hälta som kommer och går. Körde honom 7h från södra Sverige till Norrland, han hade...
Svar
8
· Visningar
1 631
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp