Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Jag tror inte luckan i sig är problemet med din vagn utan att konstruktionen kärvat ihop på grund av ålder eller brist på underhåll....
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Den är bra underhållen och den står inne om vintern.
Sen är ju inte så jätte gammal häller.
Den har varit tung sen vi köpte den som ny..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Luckan på moderna Värmlandsvagnar brukar inte vara tung så det troligaste är att något är fel på den.
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Grattis att du trivs med din, jag har några ggr lånat en kompis VV, och den är hemsk, en boggie 00-01 ungefär, baklämmen har jag stora svårigheter att orka lyfta upp den är väger hur mycket som helst, nej det är inte mycket med den kärran som jag gillar... typ inget..
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Jag har heller inte haft problem med luckan. Kan lätt stänga och öppna själv. Är 150 och väger 60 kg..Aa inte den övere lilla då, då måste jag stå på något för att nå ;)
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Men om ni nu har sånt problem med baklämmen, varför inte byta gasfjäder? Tar 20 minuter, kostar lite och gör att du kan lufta luckan med foten om du så önskar.

"Förbanna inte mörkret, tänt ett ljus"?
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Lovisaleonora_ skrev:
Men om ni nu har sånt problem med baklämmen, varför inte byta gasfjäder? Tar 20 minuter, kostar lite och gör att du kan lufta luckan med foten om du så önskar.

"Förbanna inte mörkret, tänt ett ljus"?



Vad kostar det att bytta??
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Jag tycker att VV är en fullständigt vidrig vagn :devil:
Har lånat den vi något tillfälle och häststackarn har hatat varje sekund.
Skramlig, mörk och fruktansvärd hög ljudnivå i släpet vid normal körning.
Skulle inte vilja ta i den ens med tång igen.
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Säger också ALDRIG Värmlandsvagn pga den skrangliga och mörka konstruktionen.Har lånat en vid ett tillfälle (nästan ny VV) till tävling och höll på att få rida 9 mil hem.Min häst som aldrig varit svårlastad vägrade gå på och åka hem efter skräckresan dit.Tog några ggr med bättre släp innan det släppte.
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Ni som inte alls tycker om Värmlandsvagnen, men ändå äger en - VARFÖR köpte ni den egentligen? Och varför har ni den kvar?

Saker som skramlighet, tung lucka och dumma detaljer är ju faktiskt enkelt att upptäcka INNAN köp. Värre då att upptäcka att hästen inte gillar släpet kanske (och gissa varför jag långtidshyr den innan jag bestämmer om jag ska köpa eller ej), men mångt och mycket av det negativa jag hört från VV-ägare är ju sånt som är LÄTT att kolla innan köp.
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Alexandra_W skrev:
Ni som inte alls tycker om Värmlandsvagnen, men ändå äger en - VARFÖR köpte ni den egentligen? Och varför har ni den kvar?

Saker som skramlighet, tung lucka och dumma detaljer är ju faktiskt enkelt att upptäcka INNAN köp. Värre då att upptäcka att hästen inte gillar släpet kanske (och gissa varför jag långtidshyr den innan jag bestämmer om jag ska köpa eller ej), men mångt och mycket av det negativa jag hört från VV-ägare är ju sånt som är LÄTT att kolla innan köp.


Det var minna föreldrar som köp te vagnen till mig i namsdagspresent därför var jag inte med :smirk:

Den ska säljas men som sakt har min Pappa sakt att jag får en ny då jag börjar tävla och träna igen.
För nu åker vi bara till och ifrån Djursjukhuset..
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Saker som skramlighet, tung lucka och dumma detaljer är ju faktiskt enkelt att upptäcka INNAN köp. Värre då att upptäcka att hästen inte gillar släpet kanske (och gissa varför jag långtidshyr den innan jag bestämmer om jag ska köpa eller ej), men mångt och mycket av det negativa jag hört från VV-ägare är ju sånt som är LÄTT att kolla innan köp.
:bow: :rofl: :bow: :bow: :rofl: :bow:
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Beror väl på lite hur man kör med. Man får ju anpassa sig lite.
Min häst har åkte mycket, bytt stall ofta och jag är säker på att han åkt i andra transporter än VV innan han kom till mig. Har aldrig varit problem att lasta honom. Och har det vart det så har det berott på mig och inte släpet.
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Har nu lastat valacken med, som i vanlig ordning INTE skulle på. Men så är han utom när man lastar på step. Dock så var han BETYDLIGT mindre benägen att kasta sig UT i VV än i andra släp med ramp, vilket får ses som ett plus!!

Nu väntar jag bara in unghästens klinikbesök nästa fredag så jag får köra den med henne i, och sen lite bättre väder så ska jag släpa iväg valacken någonstans. Och sen ännu bättre väder så lilla loppbilen kan prova dra den.
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

domino skrev:
En dum fråga kanske, men vad är det med bommen fram som är så dåligt?

Det jag tycker är så urbota korkat och idiotiskt dåligt med frambommarna är främst att man inte kan ha olika bomhöjd på resp sida! Därmed kan man heller inte transportera olika stora hästar/ponnyer på ett säkert sätt! :crazy: Dessutom föredrar jag att det är någon form av panikutlösning.

Men men, ni som är nöjda med VV får gärna vara det för mig.
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Jaha! Då förstår jag! Jag har ju bara kört en häst varje gång så jag har aldrig tänkt så långt! ;)
Men förstår att det skulle underlätta för många om den funktionen fanns!
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Huntress skrev:
Det jag tycker är så urbota korkat och idiotiskt dåligt med frambommarna är främst att man inte kan ha olika bomhöjd på resp sida! Därmed kan man heller inte transportera olika stora hästar/ponnyer på ett säkert sätt! :crazy: Dessutom föredrar jag att det är någon form av panikutlösning.

Men men, ni som är nöjda med VV får gärna vara det för mig.


Jag kan ha olika bomhöjd i min -01
Har kört två hästar i olika höjder många gånger..
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Jag kan ha olika bomhöjd i min -01
Har kört två hästar i olika höjder många gånger..
Eftersom jag haft en 03;a och inte kunde ha olika höjd på de två olika sidorna i min VV så undrar jag följande, har de sänkt standarden på en senare årsmodell jämfört med din 01;a eller har du urlastning fram och det därmed skiljer på vagnarna och bömhöjden???
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

roslagen skrev:
Eftersom jag haft en 03;a och inte kunde ha olika höjd på de två olika sidorna i min VV så undrar jag följande, har de sänkt standarden på en senare årsmodell jämfört med din 01;a eller har du urlastning fram och det därmed skiljer på vagnarna och bömhöjden???

Med fronturlast har du delade bommar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp