Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

qodrofenia skrev:
Hästarna..det var två.. två ponnyer...Och mig veterligen hände inget konsigt i transporten innan.. men det hela slutade med att i en höger sväng gled mattan undan när ena hästen trampade om.. och mattan gled då undan..vilket resulterade i att hästen föll omkull och fick mellanväggen över sig och den andra hästen blev stående ovanpå...

Kanske tunnare (lättare) matta än normalt då, för en ny matta iag väger TON.. Vet när jag bytte i min gamla transport.

Jag sätter fast i bakkant bara, för de inte ska 'vika upp' mattan när de kliver på, omd et samlats skit etc under.
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

I den transporten var det då en sån där svart grov matta med "ränder" så att säga..Kan inte säga att jag tyckte den var lätt..eftersom vi var fyra fem pers som försökte räta till eländet sedan för hemfärd:)

En sån här transport var det det
1500_sadelkam.jpg
använd ett fåtal gånger innan vi använde den.
 
Senast ändrad:
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Skulle en sån sak inte kunna hända i vilken transport som helst då? Jag menar inte bara VV?
Men kanske var det blött under mattan? Då skulle jag mer kunna tänka mej att den kan glida isf.
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Vet inte.. .Jag är en av dem som ställer mig tveksam till vv..Inte bara pga denna händelse utan flera.. jag tycker släpet är opålitigt och rangligt..Men jag kan ju haft otur oxå i mina möten med vv..
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Det verkar vara många som haft otur! JAg är absolut inte en av dem!
Eftersom jag ser många här i trakterna som köper eller byter ut sina VV (mot nya då!) så har ingen här blitt spec besvikna och tycker de är dåliga! Rangliga har jag aldrig ens hört nån påtala. Endast detta med ventliationen har varit på tal häromkring!
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Lite spinoff på ventilationsbiten....
Vistt är det konstigt att det ska vara så rackarns svårt att hitta släp med bra ventilation :confused: ? För det är väl nån lag som säger att friskluftsintag ska vara 10% (20 tillåmed?) av släpets golvyta? det går ju inte ens att komma upp i om du öppnar varenda fönster/taklucka på ett lyxigt ume/boj.... Utan förutsätter att man kör med lilla luckan öppen, och det är ju inte alltid det funkar, ffa så får man ju inte det om man kör med lösa hästar i. Som man ju gör om man kör med föl & sto, då behövs ju dessutom ännu mer ventilation eftersom det är två hästar.
Nej, när jag köper släp så kommer jag nog montera in extra öppningsbara fönster. Nu hyr jag vv när jag behöver, och det är ingen vacker syn när man kör hem unghästen (som går på lösdrift= mycket päls) efter löshoppning och det bolmar ur vattenånga.....
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Hannely skrev:
Lite spinoff på ventilationsbiten....
Vistt är det konstigt att det ska vara så rackarns svårt att hitta släp med bra ventilation :confused: ? För det är väl nån lag som säger att friskluftsintag ska vara 10% (20 tillåmed?) av släpets golvyta? det går ju inte ens att komma upp i om du öppnar varenda fönster/taklucka på ett lyxigt ume/boj.... Utan förutsätter att man kör med lilla luckan öppen, och det är ju inte alltid det funkar, ffa så får man ju inte det om man kör med lösa hästar i. Som man ju gör om man kör med föl & sto, då behövs ju dessutom ännu mer ventilation eftersom det är två hästar.
Nej, när jag köper släp så kommer jag nog montera in extra öppningsbara fönster. Nu hyr jag vv när jag behöver, och det är ingen vacker syn när man kör hem unghästen (som går på lösdrift= mycket päls) efter löshoppning och det bolmar ur vattenånga.....

9 av 10 släp typas med lilla luckan ÖPPEN och klarar därför ventilationskraven.

Henra är typad med luckan öppen och har BRA ventilation, men som sagt dte är en bristvara.

Jag tror iofs varken jag eller hästarna kommer säga ngt om VV:s, det var mindre än så i mitt gamla Trane. Jag kör dock valacken med öppen lucka nästan jämt, unghästen med stängd lucka än.

Hon svettades fö inte ens i mitt LILLA gamla Trane med fjantventilation, trots oklippt och van att gå i lösdriftsklimat. Dock lastas hon ju torr, och håller sig torr under färd.

Men jag kommer nog sätta in extra ventilation jag med faktiskt, men om jag jmf med min gamla Trane så har VV skrämmande nog BÄTTRE ventilation (större tallriksventil samt de där hålen i taket) och är mycket större så där blir det nog att byta UPP sig ändå.
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Aha, då är det därför det är som det är.

Jag har kört min med öppen lucka de senaste gångerna och det funkar så länge man kör på småvägar med lite trafik. Tror inte han skulle uppskatta att få en lastbil i rumpan på motorväg....
Han svettas inte heller om man lastar torr, men efter löshoppning/lösgalopp så är han ju svettig från början, och torkar låååångsamt pga tjocka pälsen. Men nu har fällningen satt igång ordentligt, skönt! Ska bli kul att se hur treårskroppen ser ut under all isolering :)
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Hannely skrev:
Aha, då är det därför det är som det är.

Jag har kört min med öppen lucka de senaste gångerna och det funkar så länge man kör på småvägar med lite trafik. Tror inte han skulle uppskatta att få en lastbil i rumpan på motorväg....
Han svettas inte heller om man lastar torr, men efter löshoppning/lösgalopp så är han ju svettig från början, och torkar låååångsamt pga tjocka pälsen. Men nu har fällningen satt igång ordentligt, skönt! Ska bli kul att se hur treårskroppen ser ut under all isolering :)

Det där med öppen lucka på motorväg. Jag trodde samma sak med valacken, och förra unghästen. Men de var lugna som filbunkar även med lastbilar 'upp i rumpan', valacken var LUGNARE med öppen lucka än stängd faktiskt. Antagligen för han SÅG och inte bara hörde.
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Ni som har VV kolla så att mattan sitter fast ordentligt inne i transporten..Har varit med om en ny vv där mattan släppte under transport.. det blev inte trevligt.....:S
Låter mer som en form av handhavande fel än något annat med tanke på att så gott som alla transporter har lösa mattor ovanpå plyfagolvet.
Nyare trailers har olika varianter av limmade och gjutna mattor men överlag så ligger de flesta trailermattor lösa i vagnen.
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Vil du ha ett släp med bra och framförallt testad ventilation ska du köpa dig en Henra Trailer.
De har en rejäl ventilation som dels är testad av SLU, dels finns det en bruksanvisning på hur man ska öppna fönster och taklucka när man kör. :bow:
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

roslagen skrev:
Vil du ha ett släp med bra och framförallt testad ventilation ska du köpa dig en Henra Trailer.
De har en rejäl ventilation som dels är testad av SLU, dels finns det en bruksanvisning på hur man ska öppna fönster och taklucka när man kör. :bow:

En sån har vi :banana:
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Sådär, nu har jag kört det med (ung)häst i också. Med tunga dragbilen.

SLäpet låg så trevligt så efter bilen även lastat, unghästen åkte bra och hade inga synpunkter, och gick raka spåret på även efter att ha åkt i det. Så helt klart godkänt.

Och låg väldigt stadigt efter bilen trots snöoväder, underkylt regn och blixthalka. Gick bra även i lite djupare snö.

Däremot TROR jag att jag förstår varifrån åsikten att det är svajigt kan komma (förutom att det säkert finns släp som de facto svajar med). Man känner VÄLDIGT tydligt i bilen när det 'händer' något i släpet. Lite skämtsamt uttryckte jag det som att 'om hästen hostar i släpet känner jag det i bilen'. Riktigt så känsligt var det inte, men jag kände i bilen så fort hästen rörde sig eller trampade om i släpet. Kändes inte obehagligt och inte alls vingligt utan bara kändes. Det gjorde jag varken med mitt gamla Trane eller sprillans nya Henran. Och på ett sätt är det en nackdel, man är väldigt medveten om att man har släpet där (vilket iofs är bra ur synpunkten att man inte kan sitta och lalla i 120 för man glömt bort att släpet är efter :angel:) men samtidigt tycker jag det är POSITIVT eftersom jag VILL VETA om mina hästar börjar trampa om och röra sig i släpet, de åker normalt som små ljus och står pinstill, så börjar de röra sig om än så lite är det en indikation på att något är fel. Och då vill jag veta det.

Så, nu kvarstår bara test med lilla fjantiga dragbilen (och det kan tyvärr dröja) och är det också bra är jag nöjd rakt igenom och det blir köp. Jisses, det hade jag aldrig trott, att jag skulle hitta en VV jag ville köpa :o

Gått igenom det med lupp och när mellanväggen väl var ur har jag inte hittat en enda sak utom fästet för mellanväggen på bommen, som ens är i närheten av att vara en skaderisk??
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Fladde skrev:
Det var minna föreldrar som köp te vagnen till mig i namsdagspresent därför var jag inte med :smirk:

Fick i namnsdagspresent. Åh vissa har det bra ;)
Själv har man tjötat om en åtminstone begagnad, men icke sa nicke det går inte för sig (nej, jag jobbar inte pga sjukdom så jag har inte råd själv).
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Blev påmind om den här tråden idag (av VV-återförsäljaren faktiskt som hittat hit..)

Och släpet är provkört med lilla pluttbilen med. Inga problem, förutom att det kändes slingrig (ffa i hård vind, men lite slingrigt annars med). Började med att kolla bilen - nada. Då blev jag inkallad med bil OCH släp och det är vad jag roat mig med idag.

Och hmm, jag tycker inte sämre om VV efter att ha kört minst 20 mil utan broms, utan att det märkt, iofs bromsar jag mjuuukt med häst i, men tycker jag borde märkt det ändå, men icke. Mekanikern undrade nämligen försynt hur länge jag åkt omkring med häst i släpet helt utan broms :eek:

Sen ansåg de elaka mekanikerna att det var kobent släpet med och glapp i hjullager och - arrrgh - axellagringar. Det är en direktväg till magont för mig, eftersom mitt salig gamla Trane drabbades av samma påpekade och det blev en mycket kostsam historia..

Nåväl, jag ringde VV-åf (eftersom jag än så länge hyr) och jag blir lika glad varenda gång hur serviceminded de är. Så imorgon far jag ner med släpet dit, och byter till ett lånesläp, och så ska de kolla det och fixa det som fixas ska. Och jag behövde inte ens ANDAS om att jag ville ha lånesläp utan det var tydligen självklart och jag hann inte ens fråga hur lång tid det skulle behöva vara där (dvs räkna i huvudet hur lång tid jag skulle vara utan släp) innan de sa 'hämta lånesläp'. :bow: :bow:

och kan jag ju uppdatera vidare med att även valacken gillar släpet och åker lika fint som vanligt (dvs som en staty). och nu idag när jag lastade för att åka hem gick herrn rakt på utan de sedvanliga (som gäller för ALLA släp med ramp) 'kasta sig av'-attackerna! :love:

Så, jag är nog omvänd på riktigt, för jag är som sagt kanonnöjd och såvida inget oförutsett inträffar så ska jag se till att det hamnar i min ägo när det är besiktigat i höst =)
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Alexandra_W skrev:
Blev påmind om den här tråden idag (av VV-återförsäljaren faktiskt som hittat hit..)


Nåväl, jag ringde VV-åf (eftersom jag än så länge hyr) och jag blir lika glad varenda gång hur serviceminded de är. Så imorgon far jag ner med släpet dit, och byter till ett lånesläp, och så ska de kolla det och fixa det som fixas ska. Och jag behövde inte ens ANDAS om att jag ville ha lånesläp utan det var tydligen självklart och jag hann inte ens fråga hur lång tid det skulle behöva vara där (dvs räkna i huvudet hur lång tid jag skulle vara utan släp) innan de sa 'hämta lånesläp'. :bow: :bow:

Jag håller med om att de är väldigt serviceminded där ute! Jag har inte ens köpt mitt gamla vv-släp där, utan bara köpt ny gasfjäder därifrån. Det har varit lite problem för dom att hitta rätt fjäder, så nu har vi lämnat vår gamla skruttvagn där och fått låna ett nästan nytt släp istället! Det var samma sak för oss, han erbjöd oss lånesläp direkt.

Gissa vart vi kommer att vända oss när det blir dags för nyare släp??? :love:
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Har också bara gott att säja om den ÅF. Jag har haft ett antal VV genom tiderna. Först en vit enaxlad (ny) sedan bytte jag upp mig till en grön enaxlad (ny) och sedan blev det grön boggie (ny) när jag sedan köpte lastbil så bytte jag in boggien och fick pengar och en Kylinge enaxlad fronturlastad istället av ÅF :bow: :bow: . När jag sålde min lastbil :cry: (skuren motor) och istället behövde en till vagn så hittade jag en äldre 1½ hästars transport hos ÅF. Utan snack så hjälpte de till att få fram vinterdäck, vikta om den samt körde den till Täby åt mig. Jag är jättenöjd med denna lilla vagn vilket även mina hästar är :bow: :bow: Har varit nöjd med mina tiigare vagnar med.
Det märks att smaken är som baken då jag hellre skulle köpa ett VV boggie än en Ifor Williams boggie ( brukar låna ett sådant).
Jag åker ibland långa sträckor med mina hästar + föl dvs Öland- Sthlm ( 10 timmar) Skövde - Sthlm ( 6 timmar) Bredaryd - Sthlm ( 6 timmar)
Har aldrig haft problem med ventilation eller hästar som sett stressade ut. Kanske beror det på att jag kör ponnisar (visserligen maxade D som väger bly) ;) kanske beror det på HUR jag kör :D

Kan tillägga att jag inte har någotn tung lucka. Däremot är luckan på Kylingen tyngre och dessutom så har jag haft mer problem med bromsarna på Kylingen än på någon annan vagn jag haft :cool:
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Ang luckan så var jag och bytte vagn idag, lånevagnen är en 03:a, enkelaxklad den med. Och inte heller den luckan var minsta problem för lilla mig att varken fälla eller stänga själv (förutom att den gnisslar, men ÅF 'varnade' mig för att de inte hunnit rekonditionera vagnen, det är en inbytesvagn de inte hunnit gå igenom). Men jag kan leva med en gnisslande lucka, och hästarna brukar ta sådant med ro (och gör det inte det är det dags att lära sig *s*).

Får väl se vad de säger om den jag hade innan, jag har ju inte haft klagomål på den efter tunga dragbilen, fast nu när jag hämtade dne här så noterade jag faktiskt en skillnad. Den andra tyckte jag låg bra etc, inte vinglade ller något men la till kommentaren 'men man kan inte 'glömma bort' att man har släp efter' (som jag gjorde med mitt Trane lite nu och då *host*). Den här gick dock att glömma bort - utan problem *dubbelhost*. Så den andra var nog inte riktigt somd en skulle bakom tunga bilen heller. Fast det är eg bara ännu mer beröm åt VV (ja jag börjar bli tjatig, jag vet) då jag inte förväntar mig att nyare, högre släp ska ligga som en smäck på vägen såsom mitt lilla Trane gjorde (Kylinge t ex låg inte så omärkligt, inte Henran heller trots boogie).

Jisses vad mycket takfönstren gör för ljuset i vagnen förresten, insåg jag idag..

Och vad FORT de gröna vagnarna bleker :eek: Den jag fåt tlåna är ju en 03:a, en grön. Ser fortfarande fin ut på håll, men går man nära ser man att det blekt ganska rejält, bara på två år.. Iofs så tycker jag inte om de gröna vagnarna så det stör ju inte mig, de vita är iaf finare. Men blev lite förvånad..
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Nu är jag ett riktigt fan av återförsäljaren. Min 'ordinarie' vagn är färdigreparerad, de har dock inte bytt lika mycket som verkstaden tyckte, de had emilt sagt lite olika åsikter - och JAG kan nada, jag bara konstaterade att det svajade/vinglade bakom lilla bilen, kollade först bil UA och sen släpet som de ansåg att 'där har du problemet, måste bytas axel'. Så jag körde ner släpet till ÅF och fick en lånevagn av mycket nyare årsmodell. Lånevagnen ligger som en padda även efter lilla bilen..

Iaf, nu är den ord vagnen som sagt färdigreparerad, men ÅF tyckte att det nog berodde på att bilen var liten att det svajat, och jag kontrade såklart med att det faktiskt INTE svajar med lånevagnen. Varvid ÅF tyckte 'ja men ta den då!' och jag tyckte 'haha, och det har jag ju råd med.. inte.. kostar ju en aning mer dådå..'

Varvid den änglalika ÅF har gett mig ett pris på lånevagnen som bara är marginellt högre än ord vagn, han har pressat priset ganska mycket jmf med utpriset. Och hyran påverkas inte mer än marginellt den heller, även den är pressad.

Så nu har jag en 03:a som inte kommer bli speciellt mycket dyrare än 96:an :love: (som jag dessutom skulle behövt byta golv på om ett par år). Men som på pappret skulle blivit betydligt mycket dyrare.

Enda nackdelen är väl att den är grön den nya.. Och att det inte är takfönster.. fast det skulle jag få rabatt på att sätta in med *ännu mer :love:

Ja, jag är fräslt. Hästarna gillar den med, Kele säger varken bu eller bä, hon har gillat alla släp. Kräääsna valacken går numera RAKT PÅ på slakt grimskaft!! Ni som följt hans lastningsproblem vet vilken ENORMT STOR grej det är!
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

När vi var och hämtade min gamla häst fick vi låna en sprillans ny VV (årsmodell 2001), enaxlat. Den dagen var det både isgata, blåsigt och extremt kallt.
Tyckte det släpet var extremt bra, höll sig på vägen likt ett strykjärn trots väldig blåst ute på öppet fält (utan häst i), och skramlade inte alls, varken på dit- eller hemresa.
Enda nackdelen var att släpet var ganska lågt (eller så var det bara inbillning).
Tyckte det släpet uppförde sig betydligt bättre än den Star Trailer Rubin från -98 (tror jag det är), som vi i ordinarie fall brukar låna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp