Bukefalos 28 år!

Värre eksem av prob-olja??

Sv: Värre eksem av prob-olja??

Vanlig olivolja faktiskt. Jag hade en gammal hårfärgningsflaska med pipett som jag duttade ned i manen och i svansroten. och sedan masserade in. man riktigt såg hur lättad hästen blev av detta.

Jaghar fått kritik för att jag använt fett på hsäten eftersom det skall bli varmt, men hästen blev väldigt lättat, det sved nog på honom så oljan svalkade faktiskt eftersom han var så uttorkad.

min tvätt och olje metod. gjorde att jätteskillnad Klia blod - eller vara hel.
 
Sv: Värre eksem av prob-olja??

Det kan manju inte veta.

Man har ju däremot testat i försök med att smeta tjära på djur på stackars dju och på så vis vet man att tjära är cancerframkallande.

Tycker att det är korkat att ha i det i en sån här salva.
Även alkoholen eferesom eksemhästar ofta har torr hud.

Antar att alkoholen är ett slags lösningsmedel för att få de andra preparaten att blanda sig.

jag blir mest irriterad på att "allting går att sälja med mördande reklam. Kom och köp konserverad gröt :angel: "

och det finns alltid mycket pengar att tjäna på hästägare som vill sina djur väl.
 
Sv: Värre eksem av prob-olja??

Alcohol är ju bla desifincerande så det är väll därför de använder det.
 
Sv: Värre eksem av prob-olja??

Jag är lite orolig för att han ska bli bränd av oljan, men om jag sätter på det på kvällen (han står inne på natten) så borde det ju ha sugit in i huden till morgonen. Just nu har han även insektstäcke när han är ute och det har svanslapp och skyddar ju svansroten. Han kliar sig bara i boxen på natten, men då gör han det rejält, översta delen av svansen ser ut som en flaskborste på morgonen!

Blir det inte väldigt fettigt med olivoljan? Försvinner det när du tvättar honom? Jag har Hexocil schampo som jag tvättar svansen med 1-2 ggr per vecka just nu. Jag är beredd att prova allt känns det som, tycker så synd om honom att det ska klia så. Olivolja är ju lätt att få tag i och billigt i förhållande till alla andra svindyra produkter.
 
Sv: Värre eksem av prob-olja??

MercedesBenz skrev:
Jag köpte mitt på Glada Hästen i Spiltan i Västerås.

Tackar! Det är ju inte så långt från mig! Dit är jag ibland - trevlig affär!! Ziilke-täckena fanns också rätt nära mig! Ibland letar man för långt bort.. Men eksemtäcket från Lillhästen borde komma snart, ska testa det först..
 
Sv: Värre eksem av prob-olja??

Jag har själv inte erfarenhet av eksem, men kompisar som har och en av dem använde prob förra sommaren, en annan provade Grollisal och båda innehåller olja, kan oljan vara boven i dramat? de hade båda täcke på men blev båda riktigt dåliga, bytte produkt och blev fina igen. Olja och sol går ju definitivt inte i hop på oss männsikor borde vara lika med våra hästar???
 
Sv: Värre eksem av prob-olja??

Jo han blev lite oljig på halsen om jag hällde för mycket på samma ställe, men det var det som var så bra med pipen man kunde verkligen dutta.

han brände sig aldrig av detta, och hade oftsat täcke på sig.

Bra ide att smörja och sedan stå inne.



Lycka till :)
 
Sv: Värre eksem av prob-olja??

Håller med om att eksemtäcketär en bra uppfinning, men ibland räcker det inte, för många hästar jag känner har extremt mycket exem och måste tvättas med specialschampo och smörjas in nästan dagligen fastän de går med eksemtäcke...
 
Sv: Värre eksem av prob-olja??

På min fungerade inte Prob heller! Min isis blev ännu värre- mer kli oh svullnade i man och svansrot.

På en häst som "bara kliar i bland" så har jag använt mig utav vanliga flugtäcken. Man kan få tag i för ca 300-400 kr och de håller lika bra till min som riktiga exemtäcken.
Har dock sytt på extra material till svanslappen och till mankammen för att et ska glida lättare mot manen när hon kliar sig:idea: = inte alls lika krusigt hår!

Mina har varit nästintill symtomfri i år då de går på mindre bete (ej bantning!) och får äppelcidervinäger i maten och i dricksvattnet:bump:

Har ngn här erfarenhet av ngn häst som bara kliar ca 10cm mitt i manen? (och lite i svansen)

Japp! Det är så mitt halvblod gör! Han är 4 år och det började när han var 2. Jag ska testa äppelcidervinäger, någon som har tips på var man köper stor och billig dunk?
 

Liknande trådar

Islandshäst i samband med medicinering eller dyl? Nu tänker jag ta upp en sak som jag själv tycker är rätt intressant. Att islandsfödda hästar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 907
Senast: Draumsyn
·
Hästvård Vill ha lite tips och råd... Har ett 6-årigt NF-sto med eksem, kliar av sig man och svans. Har testat täcke men det hjälpte inte...
2
Svar
26
· Visningar
3 473
Senast: Annika_38
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp