Bukefalos 28 år!

Värt renovera

Det skulle vara rena döden för alla regeringar oavsett färg. C backade ju fort som attan om marknadshyror eftersom i princip hela folket (förutom HG) är emot det. Vi har ju inte fri hyressättning i Sverige så på det viset så kontrolleras bostadsmarknaden politiskt.

Sedan vad gäller just husbyggande så med ökade krav på miljövänlighet så kommer det bli både dyrare och krångligare tror jag, särskilt i storstäderna där det finns begränsat med mark att bygga hus på. Plus att det behövs bra lokaltrafik till de nya områden eftersom folk inte vill pendla en och en halv timme till jobbet. Det är ett komplext problem när man statsplanerar, eftersom det ofta görs fem, tio år eller längre, i förväg.

Pratade om att oka utbud genom byggande - koper inte alls att marknadshyror loser bostadsbristen eftersom jag lever i en marknad med just det och vi fortfarande har katastrofisk bostadsbrist!
Och visst forstar jag att statsplanering inte sker i en handvandning, men det hade varit skont att se nagot parti gora detta till mer av en hjartefraga - det maste absolut finnas enorma mojligheter att fortata och bygga smartare och gronare samtidigt, vilket betyder att fler kan kopa (lagenhet i forsta hand) utan att for den sakens skull bo i skogen och bo lokalt och miljovanligt i en statskarna som serverar deras behov (Likt de "15 minute cities" som Barcelona nu borjar planera enligt)

TS - forlat for tradkap - ska sluta prata bostadspolitik nu, men marker att det ar en otroligt emotiv fraga for mig!
 
Pratade om att oka utbud genom byggande - koper inte alls att marknadshyror loser bostadsbristen eftersom jag lever i en marknad med just det och vi fortfarande har katastrofisk bostadsbrist!
Och visst forstar jag att statsplanering inte sker i en handvandning, men det hade varit skont att se nagot parti gora detta till mer av en hjartefraga - det maste absolut finnas enorma mojligheter att fortata och bygga smartare och gronare samtidigt, vilket betyder att fler kan kopa (lagenhet i forsta hand) utan att for den sakens skull bo i skogen och bo lokalt och miljovanligt i en statskarna som serverar deras behov (Likt de "15 minute cities" som Barcelona nu borjar planera enligt)

TS - forlat for tradkap - ska sluta prata bostadspolitik nu, men marker att det ar en otroligt emotiv fraga for mig!
Äsch go ahead! Det är en viktig fråga.
 
Fast antagligen bättre skick 🤷🏼‍♀️
Utgångspriset var det samma som för den lägenheten som ligger ute nu. Det finns minst en familj som förlorade budgivningen i oktober som var beredd att betala nästan 5,4 miljoner för en lägenhet som ev. var i bättre skick eller så var den inte i bättre skick. Det är troligt att du kommer få buda emot den familjen/familjerna.

När senast gick en fyra på den adressen för 4 miljoner?
 
Hur menar du...? Man underhåller, för att man vill bo i ett fräscht och fungerande hus. Inte främst för att casha in vid försäljningen, även om det förstås också spelar in. Har man låg kapitalkostnad tack vare ett lågt inköpspris så har man ju strängt taget större marginaler till underhåll än med ett dyrare hus.
Eller så fixar man själv när det inte handlar om så dyra hus.
Det funkar ju oftast och funkar det inte så gör man bara om.
Det är skillnad att sätta motorsågen i en brädhög med ringa värde än i en 10-mille-villa mitt i stan.
Blir det fel så räcker det med några brädlappar och litet isolering för att lösa de flesta problem.
 
Utgångspriset var det samma som för den lägenheten som ligger ute nu. Det finns minst en familj som förlorade budgivningen i oktober som var beredd att betala nästan 5,4 miljoner för en lägenhet som ev. var i bättre skick eller så var den inte i bättre skick. Det är troligt att du kommer få buda emot den familjen/familjerna.

När senast gick en fyra på den adressen för 4 miljoner?
Ingen aning. Bryr mig inte heller. Jag tycker inte den är värd 5 så kommer inte betala det. Vill nån annan göra det så får de göra det.
 
Förstår dock inte varför man bara kan byta skola en gång under grundskolan? För min del känns det som att man begränsar ganska många saker i sitt liv, inte bara boende utan även jobb om man beslutar att man inte kan flytta ifrån ett visst område. Visst, jag förstår att man kan vilja undvika skolbyte men att det inte går hänger jag inte helt med på. Nu har jag inte barn men att i förväg bestämma att det inte går känns som att sätta begränsningar på sig själv.

Sen finns det ju vissa perioder då skolbyte blir logiskt, en del måste ju göra det när de börjar 4:an samt de allra flesta när de ska börja högstadiet. Undantaget såklart om man inte går på en skola som har alla klasser i grundskolan, men det är väl rätt ovanligt i större städer. Visst bor ni i/utanför Göteborg?

För att man inte vill att barnet ska förlora sina kompisar och hela sin trygghet i skolan gång på gång på gång. Det är i min mening rätt taskigt att byta skola för barnet flera gånger bara för att man själv känner för att göra bostadskarriär. Som förälder så håller man dessutom hårt i en bra skola/bra lärare/bra klasskamrater när man hittat det. Det är tyvärr inte alla som är bra och alla som passar ens barn.

Jag håller inte alls med om att de flesta behöver byta skola under grundskolan. Här i stan har det iaf gått mot att de allra flesta skolor har 0-9. När jag var liten fanns det flera 1-6 skolor, nån 1-3 och sen fanns det bara tre skolor som hade 1-9. Men nu har de skolor som tidigare bara hade 1-3 eller 1-6 antingen stängt ner eller utökat till att ha 0-9 och någon har till och med förskola till nionde klass på samma skola. Antalet barn har under ett antal år ökat så därför har många skolor utökat årskurserna.

Mitt barn har bytt skola p.g.a. att skolan hon gick på var dålig, de hade problem att få erfarna och utbildade lärare och därför var det ingen ordning på något. De stackars vikarierna och nyutbildade lärarna gjorde så gott de kunde men hade inte kompetensen/erfarenheten att hantera stökigare elever vilket det fanns gott om i klassen. Det skolbytet blev väldigt bra! Men jag hade ALDRIG bytt bara för att jag kände för det. Och nu när vi hittat en bra skola så håller vi stenhårt i den och det finns inte en chans att vi byter bara för att vi skulle känna för att flytta. Det skulle vara rätt egoistiskt tycker jag. Vänner i klassen och trygghet i skolan är så otroligt viktigt för barnets utveckling och lärande!
 
Så runt 1-1.5 miljon för allt då. Det är det inte värt. Stryker ännu ett hus från listan. Börjar bli lite tomt, är det ingen som sköter sitt hus? Känns som alla har fukt, dåligt dränerade (står i typ varenda protokoll att det sluttar mot huset och att det kommer/kan ge fuktproblem), trasiga här och där osv. Hus där mäklaren inte ger protokoll i förväg tittar vi inte ens på längre, det har varenda gång varit hus som haft så mycket fel :/

Som en reflektion.
Vi gjorde om vårt badrum nu i höstas och inför det nya lånet så hade vi ut en mäklare som värderade fastigheten och hon sa det att många idag har råd att köpa alla dessa dyra hus, men man får inte lån till större renoveringar, typ badrum, avlopp, värme, tak osv.
Så, som husägare som vill sälja tjänar man på att hålla fastigheten i hyffsat skick vad gäller stora underhåll.

Ytrenoveringar däremot fixar "alla" rent ekonomiskt.
 
Det där är en rätt skön känsla, det innebär ju att du inte dras med i något huvudlöst budkrig. För det priset - OK. Men mer - näver bäver.

Lycka till!

Mm har svårt att visualisera att den skulle bli fin därav känslan att den inte är värd priset. Medan nån annan kanske absolut kan se potential och tycker det är världens fynd. Är ju så himla olika hur en tänker.
 
Är det ofta samma byggnadsårtionde för de husen ni kikar på? Hus byggda på 60-70- och en bit in på 80-talet har ofta likartade problem eftersom de helt enkelt inte har byggts på ett bra sätt. Det ger också många prickar i besiktningen, inte alltid för att det faktiskt är någon fara, utan att det finns risker utifrån hur huset är byggt.
 
För att man inte vill att barnet ska förlora sina kompisar och hela sin trygghet i skolan gång på gång på gång. Det är i min mening rätt taskigt att byta skola för barnet flera gånger bara för att man själv känner för att göra bostadskarriär. Som förälder så håller man dessutom hårt i en bra skola/bra lärare/bra klasskamrater när man hittat det. Det är tyvärr inte alla som är bra och alla som passar ens barn.

Jag håller inte alls med om att de flesta behöver byta skola under grundskolan. Här i stan har det iaf gått mot att de allra flesta skolor har 0-9. När jag var liten fanns det flera 1-6 skolor, nån 1-3 och sen fanns det bara tre skolor som hade 1-9. Men nu har de skolor som tidigare bara hade 1-3 eller 1-6 antingen stängt ner eller utökat till att ha 0-9 och någon har till och med förskola till nionde klass på samma skola. Antalet barn har under ett antal år ökat så därför har många skolor utökat årskurserna.

Mitt barn har bytt skola p.g.a. att skolan hon gick på var dålig, de hade problem att få erfarna och utbildade lärare och därför var det ingen ordning på något. De stackars vikarierna och nyutbildade lärarna gjorde så gott de kunde men hade inte kompetensen/erfarenheten att hantera stökigare elever vilket det fanns gott om i klassen. Det skolbytet blev väldigt bra! Men jag hade ALDRIG bytt bara för att jag kände för det. Och nu när vi hittat en bra skola så håller vi stenhårt i den och det finns inte en chans att vi byter bara för att vi skulle känna för att flytta. Det skulle vara rätt egoistiskt tycker jag. Vänner i klassen och trygghet i skolan är så otroligt viktigt för barnets utveckling och lärande!

Det där beror ju på barnet också. Jag gick i fyra olika grundskolor och tyckte att det var roligt att byta, träffa nya lärare och kompisar :) Så är nog svårt att säga i förväg hur man ska eller inte ska göra, det är nog bra att ha som utgångspunkt att inte flänga runt men med det sagt kan man ju få en unge som älskar att flänga :D
 
Är det ofta samma byggnadsårtionde för de husen ni kikar på? Hus byggda på 60-70- och en bit in på 80-talet har ofta likartade problem eftersom de helt enkelt inte har byggts på ett bra sätt. Det ger också många prickar i besiktningen, inte alltid för att det faktiskt är någon fara, utan att det finns risker utifrån hur huset är byggt.

Kan nog stämma, mycket 70 och 80-tals hus har det varit. Jag/vi är helt fine med att renovera och fixa och greja men då måste det ju finnas pengar till det. Och inte ta 10 år för jag pallar inte bo i renovering i 10 år, tror jag. Eller så kanske det är kul, att liksom skapa något eget av det och se det växa fram.
 
Det där beror ju på barnet också. Jag gick i fyra olika grundskolor och tyckte att det var roligt att byta, träffa nya lärare och kompisar :) Så är nog svårt att säga i förväg hur man ska eller inte ska göra, det är nog bra att ha som utgångspunkt att inte flänga runt men med det sagt kan man ju få en unge som älskar att flänga :D
Jag (som barn) hade inte haft något emot det. Min unge däremot = katastrof antagligen. Vi har bytt förskola en gång (till en fantastisk) och så nu börjat skola. Och varje byte/nystart har varit heeeeeeeeemsk.
 
Mm har svårt att visualisera att den skulle bli fin därav känslan att den inte är värd priset. Medan nån annan kanske absolut kan se potential och tycker det är världens fynd. Är ju så himla olika hur en tänker.

Lägenheten är ju fin i grunden. Men rent estetiskt skulle jag ju vilja byta ut en del ytskickt. För min del personligen hade jag saknat en trädgård och så vill jag helst undvika att ha trapphus p.g.a. tidigare dåliga erfarenheter och att man är helt hjälplös om en granne stör genom att röka konstant. Men annars hade jag kunnat tänka mig en lägenhet av den storleken och med den planlösningen. Den kan bli fin! Trevligt med en inglasad balkong!
 
Pratade om att oka utbud genom byggande - koper inte alls att marknadshyror loser bostadsbristen eftersom jag lever i en marknad med just det och vi fortfarande har katastrofisk bostadsbrist!
Och visst forstar jag att statsplanering inte sker i en handvandning, men det hade varit skont att se nagot parti gora detta till mer av en hjartefraga - det maste absolut finnas enorma mojligheter att fortata och bygga smartare och gronare samtidigt, vilket betyder att fler kan kopa (lagenhet i forsta hand) utan att for den sakens skull bo i skogen och bo lokalt och miljovanligt i en statskarna som serverar deras behov (Likt de "15 minute cities" som Barcelona nu borjar planera enligt)

TS - forlat for tradkap - ska sluta prata bostadspolitik nu, men marker att det ar en otroligt emotiv fraga for mig!
Problemet är att lokalbefolkningen som redan bor på platsen protesterar mot det.
De vill inte ha dit några "utbölingar".
Därför är det svårt att driva politiskt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp