Bukefalos 28 år!

Värt renovera

Nej det har du inte. Är det du som är säljare eller varför bryr du dig så otroligt mycket? Du vet inte vad jag och mäklaren har sagt till varandra så kommer lägga dig på ignore nu. Grattis du är den första jag någonsin lägger på ignore, känn dig speciell.

För övrigt får man ju buda precis vad man vill. Jag eller vemsomhelst kan buda 1 mille eller 12, det spelar ju ingen roll för dig.
Det finns ju en risk att man inte blir den som mäklaren bjuder in till förhandsvisningar eller kommande om man gör så, men det har du säkert redan tänkt på. Jag skulle inte buda om jag var du utan säga att jag avvaktar till efter visning och kanske lägga ett lägre bud då.
 
Tror du att ts är den enda som kommer att bjuda på lägenheten?

Nä, men hon har länge uttryckt en önskan om att flytta ifrån sin dyra hyreslägenhet. Vad tycker du ts ska göra för att lyckas köpa sin första lägenhet/hus?
Ja inte tycker jag hon ska buda 5 mille på den när hon inte vill ha den för det priset.
Jag har gett ts massa tips i tidigare trådar.
Lämpligt för att komma igång och närma sig sitt mål är att börja i den prisnivån man har råd och att byta sig uppåt.
Då kanske man får tumma på området, storleken, skicket mm
 
Det finns ju en risk att man inte blir den som mäklaren bjuder in till förhandsvisningar eller kommande om man gör så, men det har du säkert redan tänkt på. Jag skulle inte buda om jag var du utan säga att jag avvaktar till efter visning och kanske lägga ett lägre bud då.
Hade det varit typ Bjurfors/svenskfast (eller vad den nu heter, Swedbanks) så hade jag kanske tänkt så men inte nu nej. Blir det så så blir det så, finns massor med mäklare.
 
Ja inte tycker jag hon ska buda 5 mille på den när hon inte vill ha den för det priset.
Jag har gett ts massa tips i tidigare trådar.
Lämpligt för att komma igång och närma sig sitt mål är att börja i den prisnivån man har råd och att byta sig uppåt.
Då kanske man får tumma på området, storleken, skicket mm
Jo men så är det ju, samtidigt är vi i ett helt annat läge än för ett år sen, vi sammanställde 2021 sparande och vi har sparat flera hundratusen. Så det känns bra, pengar finns till något vettigt startobjekt, ska bara hitta det också.
 
Ja inte tycker jag hon ska buda 5 mille på den när hon inte vill ha den för det priset.
Jag har gett ts massa tips i tidigare trådar.
Lämpligt för att komma igång och närma sig sitt mål är att börja i den prisnivån man har råd och att byta sig uppåt.
Då kanske man får tumma på området, storleken, skicket mm
Fel post.
 
Fast om jämförelsen är sett till tid och generation så är det ju knappast ovanligt att 80- och 90-talister köper ett hus i 2 miljoners klassen. Man får mycket hus 2 miljoner om man inte vill bo i stan. Köpte själv ett hus för 675.000 i en skånsk by, nu värt ungefär 50% mer efter fem år. 2 mil från en stad. Just 1-2 miljoner skulle jag vilja påstå är vanligt att hus säljs för där jag bor och i andra byar (dvs tätorter) liknande min, i Skåne.

Frågan är inte riktigt vad man får för 2 mille idag, utan snarare vad man fick för 30 år sedan... I den ort jag är uppväxt på kunde man nog ha köpt en skaplig lyxvilla för de pengarna på den tiden. Idag får man en standardvilla i ok skick, ej nybygge men ej heller renoveringsobjekt. Nåt mittemellan.

Om man alltså får ett helt okej modernt hus utan skyndande renoveringsbehov i Skåne för 650-700k så here I come... :banana: Hur är det ens möjligt? Det är ju inte ens långa pendlingsavstånd nånstans... Var är haken? Elområde 4? ;)
 
Frågan är inte riktigt vad man får för 2 mille idag, utan snarare vad man fick för 30 år sedan... I den ort jag är uppväxt på kunde man nog ha köpt en skaplig lyxvilla för de pengarna på den tiden. Idag får man en standardvilla i ok skick, ej nybygge men ej heller renoveringsobjekt. Nåt mittemellan.

Om man alltså får ett helt okej modernt hus utan skyndande renoveringsbehov i Skåne för 650-700k så here I come... :banana: Hur är det ens möjligt? Det är ju inte ens långa pendlingsavstånd nånstans... Var är haken? Elområde 4? ;)
Innan corona var det absolut fullt möjligt. Nu kostar samma hus något mer, men fortfarande fullt rimliga priser.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-vittsjo-hassleholms-kommun-solgrand-4-18194304
https://www.hemnet.se/bostad/villa-...och-ormanas-hoors-kommun-ormanas-404-18191399

https://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-gualov-bromolla-kommun-erlands-vag-4-18191459

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-broby-ostra-goinge-kommun-solgatan-5-18190877

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-osby-kommun-hambovagen-8-18135361

https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-ekestad-kristianstads-kommun-arkelstorpsvagen-178-18049976

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-lonsboda-osby-kommun-kyrkogatan-6-17838578

Välkommen till Skåne ;)
 
Frågan är ju vad slutpriset blir. Vi har haft några i försäljningar i mina trakter sista halvåret (annan del av Skåne) där man begärt under 1 500 000 men slutpriserna har landat på över 2 500 000, t ex ett där de hade satt 1 200 000 som pris, som gick för 3 600 000 och ett renoveringsobjekt med en hektar mark för 1 400 000 som gick för 2 550 000. Jag upplever att just de billiga husen är de som ökat mest (där vi bor hittar du inget under 1 milj)
 
Frågan är ju vad slutpriset blir. Vi har haft några i försäljningar i mina trakter sista halvåret (annan del av Skåne) där man begärt under 1 500 000 men slutpriserna har landat på över 2 500 000, t ex ett där de hade satt 1 200 000 som pris, som gick för 3 600 000 och ett renoveringsobjekt med en hektar mark för 1 400 000 som gick för 2 550 000. Jag upplever att just de billiga husen är de som ökat mest (där vi bor hittar du inget under 1 milj)
Dessa kommuner/orter är alltid billiga. Bara att kolla slutpriser på Hemnet, det skiljer inte många procent +/- i slutpris. Jag vet t.ex. två försäljningar i min by det senaste året, båda hus i bra skick - för under en miljon. Men de såldes innan visning. Har 51 minuter med tåg till Malmö C - jättelångt enligt många skåningar 😅
 
Fast alla dom objekten ligger ju med nödrop i skåne o långt ut i spenaten eller byar man inte vill sätta sin fot i.
Höör är mitt i Skåne. Tar 35 min till Malmö C med tåg.
Osby är visserligen norrut, men det tar 1 timme och 47 min till Köpenhamn, 1 timme och 10 min till Malmö C med tåg. Det är ingenting egentligen. Testa att åka stadsbuss i en storstad, det tar lika lång tid att ta sig från en ände av stan till andra änden.
Det är tre mil mellan Broby och Kristianstad.

Skåne är mer än södra Skåne. Märkligt uttalande om Skånes byar, har du varit mycket i dessa byar?
 
Dessa kommuner/orter är alltid billiga. Bara att kolla slutpriser på Hemnet, det skiljer inte många procent +/- i slutpris. Jag vet t.ex. två försäljningar i min by det senaste året, båda hus i bra skick - för under en miljon. Men de såldes innan visning. Har 51 minuter med tåg till Malmö C - jättelångt enligt många skåningar 😅
Missade den i i Höör
 
Frågan är inte riktigt vad man får för 2 mille idag, utan snarare vad man fick för 30 år sedan... I den ort jag är uppväxt på kunde man nog ha köpt en skaplig lyxvilla för de pengarna på den tiden. Idag får man en standardvilla i ok skick, ej nybygge men ej heller renoveringsobjekt. Nåt mittemellan.

Om man alltså får ett helt okej modernt hus utan skyndande renoveringsbehov i Skåne för 650-700k så here I come... :banana: Hur är det ens möjligt? Det är ju inte ens långa pendlingsavstånd nånstans... Var är haken? Elområde 4? ;)
I min del av Skåne ligger en Smålandsvilla på 4Msek så inte i Västra delen iaf
 
Förstår inte varför det inte är reglerat också att man faktiskt ska betala av huset på typ 40 år. Det hade väl också hållit ner priserna. Vill minnas att Finland har så?
Ja vi har tvång på amortering men aldrig att man skulle få fyrtio år! :confused: nej, det är nog 20-25 som är standard.

Vi har ett väldigt litet lån (huset kostade 140 000€) jämförelsevis, och betalar ränta samt amorerar för sammanlagt 700€/månad. Mitt förra hus Jag hade med exet betalade vi 800€/mån på.

Sen ska man ju betala för all jävla dyr el, renoveringar, avlopp och vattenhelvete, livet osv. Det är dyrt. Men det är vårt eget.

Jag håller med om att ert system är helknäppt. Folk handlar med låtsaspengar.
 
Ja vi har tvång på amortering men aldrig att man skulle få fyrtio år! :confused: nej, det är nog 20-25 som är standard.

Vi har ett väldigt litet lån (huset kostade 140 000€) jämförelsevis, och betalar ränta samt amorerar för sammanlagt 700€/månad. Mitt förra hus Jag hade med exet betalade vi 800€/mån på.

Sen ska man ju betala för all jävla dyr el, renoveringar, avlopp och vattenhelvete, livet osv. Det är dyrt. Men det är vårt eget.

Jag håller med om att ert system är helknäppt. Folk handlar med låtsaspengar.

Detta låter ju mer vettigt och om priserna då kan hållas ner- då kanske fler kan köpa (ensamstående). Nu känns det som att man måste vara ett par, eller ha fått ett galet stort arv/vunnit pengar/ eller tjänar i toppskiktet, vilket inte många gör.


Apropå höjningarna av priserna... Köpte min första BR för ca 13 år sedan, en liten tvåa 5 min promenad från centrum. Gav 470 000 för den. Sålde ett par år senare för 715 000. Idag går de för 1,5 miljoner. Känns helt galet.
 
Ja mina föräldrar köpte sin villa -89 för 650k och den var dyr på den tiden. De betalar bara drift och underhåll nu och bor jättebilligt. Men vi som inte är i den generation kommer ju aldrig kunna köpa ett hus utan större renoveringsbehov i en tätort för de pengarna så ja, vi drog nitlotten kan man säga.
Men man kan ju inte jämföra priserna rakt av på det viset med tanke på inflation osv. Gissar att löneläget tex. antagligen dubblats på motsvarande tid och att matpriserna också gått ner under samma period. De flesta betalar också lägre skatt idag jämfört med 1989.

Sedan har väl bostadspriserna därtill ökat men det intressanta är ju att se till vad nettolönen räcker till och inte att jämföra kronor rakt av.
 
@BernT, har ni kollat det i Näset som ligger på samma gata som det orenoverade? Detta har ju högre pris, men är ju å andra sidan i mycket bättre skick. Inga bud på det än nämligen 😊
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp