Värt renovera

Men man kan ju inte jämföra priserna rakt av på det viset med tanke på inflation osv. Gissar att löneläget tex. antagligen dubblats på motsvarande tid och att matpriserna också gått ner under samma period. De flesta betalar också lägre skatt idag jämfört med 1989.

Sedan har väl bostadspriserna därtill ökat men det intressanta är ju att se till vad nettolönen räcker till och inte att jämföra kronor rakt av.

Ja så är det självklart. Men nog tycker jag generellt att boendekostnader gått upp, för att inte tala om andra levnadskostnader. Mat, el, drivmedel...
Men nån som orkar och tycker det är roligt att räkna på får gärna bevisa att jag har fel :)
 
Ja så är det självklart. Men nog tycker jag generellt att boendekostnader gått upp, för att inte tala om andra levnadskostnader. Mat, el, drivmedel...
Men nån som orkar och tycker det är roligt att räkna på får gärna bevisa att jag har fel :)

SCB har räknat på just det i rätt många år, och det är tämligen tydligt att vi över tid lägger allt mindre pengar på nödvändigheter som att bo och äta, och mer på nöjen, kultur, restaurang och resor... Det mesta av statistiken finns bra presenterad på ekonomifakta.se.

Problemet just nu är väl snarare att det är så svårt att komma in på bostadsmarknaden, så att det bildas ett a- och b-lag där den som har möjlighet att köpa också har möjlighet att bo (i längden) billigt och har mer kontroll över sitt boende, medan den som inte kan köpa är hänvisad till en i många städer havererad hyrespolitik där man inte hyfsat lätt kan få tag på en bostad som matchar ens plånbok. Sen vill vi uppenbarligen bo större och lyxigare men att räkna in det i att boende skulle bli dyrare känns väldigt missledande.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220113-205516_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20220113-205516_Samsung Internet.jpg
    66,1 KB · Visningar: 31
Senast ändrad:
Problemet just nu är väl snarare att det är så svårt att komma in på bostadsmarknaden, så att det bildas ett a- och b-lag där den som har möjlighet att köpa också har möjlighet att bo (i längden) billigt och har mer kontroll över sitt boende, medan den som inte kan köpa är hänvisad till en i många städer havererad hyrespolitik där man inte hyfsat lätt kan få tag på en bostad som matchar ens plånbok. Sen vill vi uppenbarligen bo större och lyxigare men att räkna in det i att boende skulle bli dyrare känns väldigt missledande.
Dn har skrivit om det. Sjuksköterskor och brandmän etc har i råd att i bo i Stockholm. Jag läste artikeln när den var olåst.
https://www.dn.se/sthlm/rapport-samhallsviktiga-grupper-har-inte-rad-att-bo-i-stockholm/

Om jag minns rätt, så var det omöjligt för en sjuksköterska att spara ihop till en kontantinsats eftersom priserna ökade fortare än hen kunde spara. Sen fick hen inte lånelöfte heller.

Så det finns ett b-laget som ofrivilligt står utanför den köpta bostadsmarknaden och som inte kan kan komma in.
 
Senast ändrad:
Ligger ju inte helt tråkigt heller 😅
Sjukt fint hus, fin utsikt - men dyrt plus jävla hög driftkostnad 💩
Jaa, riktigt fräscht invändigt! Men den där driftkostnaden... angiven elförbrukning per yta (energiprestanda) är drygt 50% högre än för mitt fristående suterränghus. Det där med direkt el... scary.
Dyrt - jag vet inte, antar att det varken är tokdyrt eller billigt för att ligga där det ligger, men det är en jäkla massa pengar åtminstone. Jag skulle få räntenoja. :crazy:
 
Ja, fyra miljoner för det där rucklet som förmodligen kommer rivas. Är en tomt värd så mycket, så långt utanför centrala GBG?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp