Vätska vid längre löprundor?

Milosari

Trådstartare
Tanken väcktes igår när jag övervägde att ta med vatten till mig själv men avstod. Jag tränar för att springa en halvmara och har nästan alltid hundarna med mig när jag springer. De är lösa när de kan, och igår när jag sprang 18 km så sprang de säkert de dubbla. De drack lite från ett par vattenpölar men hade lätt klarat sig utan. Jag kommer ju springa längre och snabbare ju bättre kondis jag får, och om några månader blir det varmare, och då kanske de blir törstigare.

Hur tänker ni som konditionstränar hundarna eller går riktigt långa promenader med vätska? Ger ni något? Hur mycket och hur ofta?
 
Min man brukar ta med vatten när det är varmt (20+) och/eller han springer mer än 1-1,5 mil med hundarna, annars märker han inte av att de behöver det.
 
Min man brukar ta med vatten när det är varmt (20+) och/eller han springer mer än 1-1,5 mil med hundarna, annars märker han inte av att de behöver det.
Hur mycket vatten ger han? Tar han längre pauser, eller ger någon dl vatten och fortsätter direkt?
 
När jag sprang med hund förut brukade jag lägga rundan så att vi sprang förbi någon vattensamling, där hunden dels kunde dricka, dels doppa sig om det var varmt. Jag behövde inte stanna, hundarna sprang i kapp. 5-6 km funkade utan badpaus, även vid sommar och sol.
 
Under sommarhalvåret behöver mina hundar vatten när vi går långpromenader, åtminstone när de är lösa. De springer ju ganska duktigt då :D Jag tar alltid med en vattenflaska och liten plastbytta/skål, eller går promenaderna på ställen där det finns sjöar eller andra större vattendrag där de kan dricka och bada vid behov. Det sistnämnda är vad jag föredrar, för att släpa runt på vatten är jobbigt...
 
När jag sprang med hund förut brukade jag lägga rundan så att vi sprang förbi någon vattensamling, där hunden dels kunde dricka, dels doppa sig om det var varmt. Jag behövde inte stanna, hundarna sprang i kapp. 5-6 km funkade utan badpaus, även vid sommar och sol.
Jag springer mestadels i stan eller längs med åkrar så det är lite ont om vattensamlingar här. De som finns på sommaren är nog inte tillräckligt fräscha att ens doppa tårna i. Lite trist :(.

Vi har 5-6 km att cykla till och från hundvakten. Det klarar de i 30 grader utan dricka :).
 
Under sommarhalvåret behöver mina hundar vatten när vi går långpromenader, åtminstone när de är lösa. De springer ju ganska duktigt då :D Jag tar alltid med en vattenflaska och liten plastbytta/skål, eller går promenaderna på ställen där det finns sjöar eller andra större vattendrag där de kan dricka och bada vid behov. Det sistnämnda är vad jag föredrar, för att släpa runt på vatten är jobbigt...
Som sagt, bor i Lund = stadsmiljö eller hårt brukad åkermark som gäller. Har ingen egen bil längre...
 
Jag springer mestadels i stan eller längs med åkrar så det är lite ont om vattensamlingar här. De som finns på sommaren är nog inte tillräckligt fräscha att ens doppa tårna i. Lite trist :(.

Vi har 5-6 km att cykla till och från hundvakten. Det klarar de i 30 grader utan dricka :).
Vi som bor nära Mälaren är bortskämda med hundvattning!
 
Som sagt, bor i Lund = stadsmiljö eller hårt brukad åkermark som gäller. Har ingen egen bil längre...
Spring längs med ån? Den brukar vara rätt ok att badda/dricka ur så länge det inte blir alger men efter att de plockade bort allt skräp är det inte så stillastående längre och brukar hålla sig fräscht.
 
Spring längs med ån? Den brukar vara rätt ok att badda/dricka ur så länge det inte blir alger men efter att de plockade bort allt skräp är det inte så stillastående längre och brukar hålla sig fräscht.
Ska kolla upp hur långt det är att springa runt hela stan. Det är nog minst 5-6 km från mig till dig, och den drickbara delen av ån antar jag att du menar biten nedanför Källbybadet?
 
Jag är nojig att hundarna ska få magomvridning, så jag är försiktig med vatten under löprundorna.
Jag med, men tänker att små mängder måste vara okej? Det är ju lite orimligt att de ska springa flera mil utan att dricka. Rasen är inte särskilt drabbad, jag har inte hört talas om en enda individ.
 
Jag med, men tänker att små mängder måste vara okej? Det är ju lite orimligt att de ska springa flera mil utan att dricka. Rasen är inte särskilt drabbad, jag har inte hört talas om en enda individ.
Om det är varmt ger jag små mängder men ofta. Skulle aldrig våga låta hundarna sköta det själva men då är ena hunden av en ras som har många fall av magomvridning.
 
Jag har nästan alltid vatten med vår/sommar så fort det börjar bli lite varmt. Främst min hane som springer mycket blir ofta törstig och vill ha vatten - har jag inte med så letar han på backen, vilket inte alltid är så trevligt beroende på vart man går :)
 
En vätskeblåsa/camelback kanske kan vara något? Och en större (5dl) snikkåsa (ihopvikbar).

Även om det kanske inte behövs nu eller när du löptränar kanske det kan vara en lösning vid längre promenader, även för andra tex @Red_Chili :)
 
När jag cyklat längre rundor så har jag haft med vatten blandat med lite färskfoder för smakens skull. Då dricker hundarna så mycket jag vill när vi stannar. Då kan de få lite och ofta och man kan styra drickandet på ett annat sätt. Kan det vara något?
 

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 603
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 211
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Hej hej hundsidan av buke! :D Hemma hos mig bor det 2 hundar; en welsh springer spaniel kille och en vit långhårig chihuahua-tik. Nu...
Svar
13
· Visningar
1 276
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Lite dålig rubrik, och jag minns inte om jag skrivit om denna "dam" innan. Är inte så aktiv här längre, men när frågorna kommer så blir...
Svar
17
· Visningar
1 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp