Bukefalos 28 år!

Vätskepåse??

D

Dundret

Idag hade min häst haft nåt fuffens för sig, staketet hade pajjat och stallägaren sa att min häst troligen gått omkull på nåt sätt.

På bringan precis bredvid "bröstbenet" lr vad det är har han ett pälslöst ovalt (typ 10 cm långt och 5-6 cm brett) område där huden är röd med lite sprickor. Antagligen har han gått omkull och kasat på nåt sätt och fått nån form av brännskada/skrapsår (men utan sår). Likaså på ena bogen har han ett likadant hudlöst område men inte lika rött så bringan har fått det värsta.. Han är varm på dessa ställen men verkar inte irriterad och bryr sig inte ett skvatt när man känner och pillar.
Men sen mellan frambenen har där blivit en påse typ, som hänger ner iaf 3-4 cm, är ungefär lika bred. Den är ej varm och när man klämmer på den känns den tom som om huden har lossnat från köttet. Känns väldigt mjukt i den som där är lite lite vätska kanske, men är ej säker. Trycker man upp "påsen" så känns det svullet i musklen där under. Men likadant här, inte ett dugg irriterad eller öm när man klämmer på det som känns svullet eller påsen. Påsen är precis i mitten av bröstmuskulaturen så där det känns svullet finns där ingen muskel direkt..

Svårt utan bild och så.. Men kan det bli så om han har slått sig där? Inga sår där påsen är alls, utan det enda jag hittat är dessa pälslösa ställena (varav det på bringan börjar 2 cm ovanför denna påse) och lite avskavd päls på framknäna.

Jag tror inte där är vätska i "påsen" för då hade det kännts mjukt på nåt sätt typ svampigt, men det känns tomt helt enkelt..

Vad fasen kan det vara? Kan huden lossnat från kroppen?! Då borde han väl vara öm? Han är ej halt eller nån rörelsestörning av "såren"..

Har smörjt in de hudlösa ställena då de var väldigt torra och röda med helosan.

Angående det mellan frambenen tror jag han kanske rest sig mot staketet, fått en stolpe mellan frambenen och fått en smäll. Lyckligt vis är det breda plaststolpar med mjukt rundad topp annars hade det nog gått illa.. Iom staketet var trasigt eftersom han typ kraschlandat på dem så kanske det har gått till så..

Har ni nån teori vad det kan vara? Tänkt fråga en vet. med imorrn och höra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vätskepåse??

Som jag förstår din beskrivning är det sannolikt en blodsutgjutning under huden. Ett kärl har gått sönder, men eftersom huden är intakt så samlas det istället i en "påse". En sådan utgjutning är inte farlig, men det kan ta lite tid innan den försvinner. Känn på den så att den fortsätter att vara så här mjuk, om den blir hård, varm och öm kan man misstänka att det trots allt kommit in ett litet skräp via ett obetydligt hudsår och att en infektion uppstått.

Man brukar inte vilja punktera de här påsarna eftersom man då riskerar att tillföra bakterier. Om så kanske veterinären väljer att sätta i en dränslang.

Lite antiinflammatorisk gel kan vara på sin plats!
 
Sv: Vätskepåse??

Var kan man hitta antiinflammatorisk gel och vad brukar de heta? Är det bra att massera påsen?
Hur kan man vara säker på att det är en blodutgjutning och inget annat som är kanske farligt?
 
Sv: Vätskepåse??

Tänk dig påsen som ett stort blåmärke. I det akuta skedet kan det vara bättre att kyla, men om några dagar kan försiktig massage bidra till att öka cirkulationen och skynda på omhändertagandet av slafset inuti!

Antiinfl gel kan du köpa receptfritt på apoteket, olika märken finns, bla Zon (samma som till människor).
 
Sv: Vätskepåse??

Vad är bäst att kyla med kallt vatten, isbalsam, kylgele?
Kan man rida lr arbeta hästen eller ska man vänta en vecka? Sitter ju iof mellan frambenen och han verkar oberörd i hagen men tycker det borde kännas lite obehagligt när den dinglar där emellan..
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Corax
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 236
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 194
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 723

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp