Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Jag tycker 70 kg låter alldeles för tungt. Det låter sjukt nästan.
En jag känner som har russ har en maxvikt på 60-65 kg (med utrustning) på sina GROVT musklade tävlingshingstar som är maxade b-ponnys till små c-ponnys.
Hur ska då en liten shettis som oftast vad jag erfarit är långt ifrån grovt musklade och oftast dessutom smått överviktiga orka 70 kg? Ja orka kanske de gör en liten stund, men utan att få skador. Kolla bara på hur små hovar och ben de har, ser de ut att orka 70 kg extra onaturlig vikt?
30-40-45kg (beroende på kondition och muskler) anser jag är max.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

carwes skrev:
Jag kan inte förstå varför vi hela tiden säger att det är ok för en meterhög häst att bära ryttare på 70 kilo (och till det många gånger 165 cm långa).
Jag VET att shetlandsponnyn är världens starkaste hästras men är det så ok att tala om för ungar att de kan rida shettis hela sin uppväxt?
Det finns inte sunt förnuft överallt gällande att ha koll på shettisens muskelatur och kondition för att sedan sätta upp en 70 kilos människa på den för två timmars ridtur.
Vi har satt 60 kilo som gräns på vår stora B-ponny (för att slippa tjat från de stora barnen att rida för liten häst).
Varför måste det ligga på shettisens lott att ha de ryttare som egentligen är för stora?
Många köper shettis för att de är billiga, man kanske är tryggare med en liten häst, eller sällskap. Tycker INTE att de ridhästar till stora ryttare. VARFÖR fortsätter vi försvara detta?
I dessa tider med vettvilliga lagförslag för hästar, varför inte lagstadga om ryttarvikt/längd?
STOPP!!! Aldrig att jag skulle placera 70 kg på en shettis. Det är misshandel av hög grad. 40 kg för en shettis i den storleken. Jag blir så rädd när det ens finns sådanna som tänker på det viset... Håller med om att det skulle bli stränga straff och böter om man gjorde så.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Varför finns shettisen?? jo för att man behövde en häst nere i gruvorna. Oftast var shettisarna mindre då och binda eftersom de aldrig fick se ljus!

De bar på sten uppemot 150 kilo dag ut och dag in livet ut och nu gnäller ni på 70 kilo??

Sedan gnäller du på längden jag kan ju väga 35 kilo och vara 170 eller vara 130 och väga 100 kilo längden och vikten har inget med varandra att göra och längdden har och kommer aldrig att skada en häst!

Sedan säger det väl sig själv att en ryttare på 170 inte rider en shettis dagligen.

Även om en shettis kan orka 70 kilo så är det ju då och då typ om en shettis är lite busig och behöver ridas till en gång av en vuxen så funkar det utan problem!
Jag har då aldrig sett en ryttare oavsätt ålder på 70 kilo sitta och rida dagligen på en shettis.
Sedan är det ju knappast skönt och ha knäna under hakan när man rider;)


Så jag uppmuntrar inte folk som väger över 50 kilo och är över 150 långa att köpa en shettis som ridhäst men att hoppa upp för skojs skull 1 gång om året klarar denna ras utan problem!

Min shettis dam på 88 cm har jag sagt en maxvikt på 45 kilo men jag har setat på henne 2 gånger i 30 sekunder vardera gång och jag väger 60;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

*kn l*
70 kg på en shettis låter som ett SKÄMT! Jag är 175 lång och väger 75 kg och skulle inte ens drömma om att rida en D-ponny ens en gång, inte ens på lugnare turer i skogen. Jag känner mig till och med för stor för små storhästar. Nej, rätt häst till rätt ryttare!
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Gazzan skrev:
Även om en shettis kan orka 70 kilo så är det ju då och då typ om en shettis är lite busig och behöver ridas till en gång av en vuxen så funkar det utan problem!

Jag har två shettisar som dottern rider. Hon kommer troligtvis kunna rida dem ett par år till eftersom hon bara är 106cm lång och väger 20kg. Jag har satt som 40kg som gräns.

Däremot har jag vid ett tillfälle själv satt mig på den yngre av dem (jag väger ca 64kg). Det var när dotterns kusin (6 år, 120cm, ca 25kg) försökte få honom i trav och han bara tramsade för att till slut lägga sig ner medans hon satt kvar i sadeln:eek: Hon reste honom och satt upp igen. Samma sak upprepades. Då satt jag upp och red honom i 2 minuter för att visa vem som bestämmer.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Jag red våran shettis Lilleman tills jag var 13 år, sedan blev jag för lång, men jag vägde inte mer än 40 kg men det såg så roligt ut med benen :angel: Idag är han 30 år så nu är han ändå pensionär, men brukar ta en tur med vagnen då och då iaf. :p

Jag har dock läst i en hästbok jag har och på flera andra ställen att en shettis kan bära en vuxen man genom svår terräng!!
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

giffan skrev:
Till ponnytravet är max vikten 45 kg i kategori A och högst 65 kilo i kategori B. Vikterna gäller ryttaren inklusive klädsel, skyddsväst, hjälm och sadel med tillbehör. Dessutom måste ekipaget vara proportionerligt.


Om man tänker sig en maxad A-ponny och en liten B-ponny då. Borde inte de vara ungefär likvärdiga ?
Åtminstone mer lika än en liten B-ponny jämfört med en maxad B-ponny.

65 kg på en häst som är under 130 cm i mankhöjd låter för mig mycket.
Det innebär att jag som vuxen kvinna på 58 kg och 162 cm lång skulle kunna köpa ett russ om jag inte tänker tävla ? (antar att det är en övre åldersgräns inom alla dicipliner)

Är det samma viktregler inom ex hoppning, fälttävlan och dressyr ?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Delvis lånad knapp.

Shettisarna i gruvorna huvudsakligen DROG tunga vagnar med stenkol, inte bar. (Sedan kan man ju fråga sig hur idealisk hästhanteringen av gruvponnyerna var...)

Att sitta upp och rida till en lite strulig ponny trots att man är för stor är nog mer till ponnyns gagn än besvär, det tror jag att alla är överens om.

Det jag saknar lite i debatten om ryttarens vikt är ridkunskaperna. Jag har en liten B-ponny. Några tjejer i grannskapet kom och frågade om de fick rida den. Den ena vägde 35 kg och den andra 50 kg. Båda var i längsta laget. Man såg direkt när de kom upp på hästryggen att det inte funkade med våran ponny. Tjejerna hade inte gått på ridskola och kunde helt enkelt inte rida. De var inte balanserade. En ryttare i samma storlek som kan rida hade inte alls varit något problem. En som kan rida i balans kan både sitta still när det behövs och påverka när det behövs, och då kan man rida hästar i fel storlek i större utsträckning. De här tjejerna skulle behöva träna på lite större hästar, säg C-ponnyer, i något halvår, sedan skulle de kunna komma tillbaka och rida vår lilla ponny.

På samma sätt är det när det gäller halvbloden. Jag skulle inte vilja släppa upp en nybörjare på 90-100 kg på ryggen på mitt halvblod, men jag låter med glädje min överviktiga, men balanserade, kompis i samma viktklass rida hästen, även när den var unghäst.

Det har MYCKET större betydelse om en person kan rida eller inte än hur mycket personen väger. Sedan var det någon som skrev att längden inte har någon betydelse, men jag tycker faktiskt att längden har större betydelse än vikten. Det är ju den långa överkroppen som balanserar hästen, och det är mycket svårare att sitta i balans på en alldeles för liten häst. Så att väga 40 kg och vara 175 cm är åndå för stort för en shettis, om än inte för tungt.

Hur är det? Finns det inte någon regel på ponnytävlingar att ekipaget måste se proportionerligt ut?
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

ja vi tycker ju olika..
jag är 175 och rider d-ponnyer om det är kraftiga i modellen

Arben är en ras som är liten och tanig men vuxna ryttare rider dom upp mot 90 kilo väger vissa ryttare.
Man får väl endå gå på häst till häst??

Den shettis som la sig ner när en 6 åring rider som väger 30 kilo bör man kolla upp.:crazy:
Nått är fel för 30 kilo är INTE mkt

Min häst på 175 skulle inte klara en ryttare på 90 kilo medans en ardenner på 150 skulle göra det..
Allt hänger inte på höjden på hästen om den kan ta mkt vikt eller ej..

Samma gäller ju människor är det bara människor över 180 som är starka??
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

vem har sagt att alla sitter och rider ihop hästen??
En ryttare som är 170 som väger 40 på en shettis har jag svårt att se sitter och harvar runt på en dressyrbana eller hoppbana..
Utan nu snackar vi väl för böveln rakt-fram-ridning:crazy:
Alla har inte målet att träna utan de finns de som vill rida rakt fram och rida i skogen
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

ja dra är väl inga problem. där kan en hund lätt dra 100 kg av rätt ras.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Gazzan skrev:
Den shettis som la sig ner när en 6 åring rider som väger 30 kilo bör man kolla upp.:crazy:
Nått är fel för 30 kilo är INTE mkt

Det var nog min shettis du menar. Anledningen till att han la sig ner var för att han helt enkelt inte ville. Han började med att lägga sig ner på mage och sedan rullade han runt och gnuggade ryggen. Skööönt tyckte han:D
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Gazzan skrev:
vem har sagt att alla sitter och rider ihop hästen??
En ryttare som är 170 som väger 40 på en shettis har jag svårt att se sitter och harvar runt på en dressyrbana eller hoppbana..
Utan nu snackar vi väl för böveln rakt-fram-ridning:crazy:
Alla har inte målet att träna utan de finns de som vill rida rakt fram och rida i skogen

Är man 170 cm är det direkt olämpligt att använda en shettis om man vill ut och turrida, oavsett vikt. Korrigera en ponny som strular kan man dock göra ändå. Jag pratar då inte om att sitta timslånga pass eller att ha den lilla ponnyn som sin "rid- och träningshäst" utan om att sitta upp några minuter för att t.ex. få igenom ställning eller få hästen att gå undan skänkeln, men det förstod du nog egentligen. Jag tror inte att någon här inne diskuterar träning på någon högre nivå när det är shettisar och längderna 170-175 cm som diskuteras :angel: .

Nöjet med att rida rakt fram i skogen försvinner om hästen inte är tillräckligt lydig :smirk: .
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Emma-pemma skrev:
Korrigera en ponny som strular kan man dock göra ändå. Jag pratar då inte om att sitta timslånga pass eller att ha den lilla ponnyn som sin "rid- och träningshäst" utan om att sitta upp några minuter för att t.ex. få igenom ställning eller få hästen att gå undan skänkeln, .

Håller med.
Det måste vara bättre att en vuxen rutinerad människa hjälper till att rida till ponnyn än att ponnyn enbart rids av småfolk.
Det finns alltför många ouppfostrade ponnys i vårt land och barnen tappar sugen att rida då hästen blir för stark för dem.
Hellre lite övervikt då och då med en trevlig häst som resultat än ett ekipage som utvecklas i fel riktning.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

carwes skrev:
Skönt att höra hillevie. Har läst MÅNGA trådar om det här med vikt på shettis och någons hovslagare säger att en shettis kan lätt bära ett kilo per cm den är hög.... Och en ridlärare som tycker att 70 kilo är ok.
Jag blir bara ledsen. Visst är den stark men....
Grannen har nyss köpt shettis till sin åring som sällskap. Men blev på köpet ridhäst till tonåringarna och deras kompisar.
Känner att jag reagerat lite starkt. Men verkar inte finnas något man kan säga eftersom det verkar allmänt ok att de ska bära 70 kilo.

Jag skulle aldrig låta någon som väger över 45 eller är längre än 120cm rida en shettis om jag hade nån. Min kompis har en shettis och hon är 165 och väger 49 kg, hon slutade rida sin shettis för flera år sedan..*
Om folk säger att det är ok för en person på 70 kg att rida en shettis, hur idiotiskt är det då inte att sätta en som väger 100 på en islänning..? Min kompis har sin häst på en islandshäst gård, det är alltför många som rider på turridningen som egentligen är alldeles för långa eller tunga och med dålig balans dessutom.
Visst, som det gäller korta pass med en mycket balanserad ryttare så visst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Jag tycker INTE att det är okej. Själv har jag suttit upp på stor, grov och väldigt bred shettis några gånger då de haft "dumheter" för sig, shettisen reds mest av barn och fick för sig lite saker som du helst inte vill utsätta småtjejjor för. Ska då tilläggas att jag är 155 och väger 45 kg. Jag skulle aldrig rida runt på shettis regelbundet men ibland måste du ha någon som visar hästen att det inte är okej att bete sig hur som helst, lr så kanske man måste visa lilltjejen som kollar på att såhär ska du göra. Nu pratar jag om ridturer på en 20 min nån gång ibland då det behövdes:crazy:

Annars slutade jag rida shettis då jag kom upp över 150 cm, det såg nämligen inte klokt ut, trots att jag knappt vägde 30 kg. Ibland måste man inse sina begränsningar som ryttare. Sätt upp en spegel framför tjockisryttaren på 70 kg så vill nog h*n inte heller rida sen;)
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Angående Islandshästar så läste jag en studie förra året där de menade motsatsen. Att de inte alls är mera viktbärande än andra raser. De menade att på Island finns inga andra raser att rida på och därför har de med sig en eller 2 handhästar när de är ute och rider om ryttaren är tung. Det där med handhästar har vi inte tagit med till Sverige, bara det faktum att alla storlekar av människor rider Islänningar. Min "ET" säger det samma, hon menade att hon behandlar ofta Islänningar för problem som kommer av för tung ryttare.Det kanske inte forskats färdigt om detta än?

Jag hörde detsamma av ett par veterinärer förra året när jag med min kompis och hennes islandshäst på djursjukan. Hennes islandshäst hade spatt, så det va inte det det handlade om, men hon frågade lite ang om hennes (STORA) bror borde rida hästen osv.

Och som sagt, på island har de med handhästar. Så varför inte ha det här om man ska rida såpass liten häst..

Jag har hört talas om denna studie, du har inte lust att pma?

Förlåt att jag hjälpte till att slinka iväg från tråden lite, blev nyfiken :angel:
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Att då sätta hundra kilo på en islands el shettis eller annan ras rygg som inte har storlek, byggnad och kraft nog att kunna bära den är inte rätt. Nog för att islandshästar generellt har kortare rygg och som du sa, robustare skelett.

Huvudet på spiken!

Men ställer man upp en islandshäst (typ min Röskva) bredvid en D-ponny av samma mankhöjdsmått (143 cm) så ser man skillnaden. Den är enorm. Vi gjorde just denna jämförelse i somras då en vältränad fälttävlansponny (också svartskäck därför var det extra roligt att jämföra) var på besök, en enorm skillnad. Byggnaden och kraften, musklingen hos en tränad islandshäst är helt annorlunda än den hos normala ponnies av andra raser. Om det sedan beror på träningstyp, genetik eller något annat, eller en kombination är ju svårare att sia om.

Jag håller med, om en häst inte har kraft och byggnad att bära en tyngre ryttare så är det inte hållbart att låta den göra det. I vissa fall kan man träna och muskla hästen för att bära tyngre, i vissa fall sätter helt enkelt fysiken stopp.

Och jag menar inte heller att alla islandshästar kan bära tungt, det är upp till individen precis som du skriver. Våra islandshästar har viktgränser från 70 kg och uppåt. Ingen av hästarna anser vi klara mer än 100 kg. Betänk också att en tung obalanserad ryttare kan bli riktigt jobbig för hästen.

Och angående handhästar, nej i Sverige anammar vi inte den traditionen. Men handhäst är något man använder vid längre ritter, så för en normal utflykt spelar det ju ingen roll.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Angående Islandshästar så läste jag en studie förra året där de menade motsatsen. Att de inte alls är mera viktbärande än andra raser. De menade att på Island finns inga andra raser att rida på och därför har de med sig en eller 2 handhästar när de är ute och rider om ryttaren är tung. Det där med handhästar har vi inte tagit med till Sverige, bara det faktum att alla storlekar av människor rider Islänningar. Min "ET" säger det samma, hon menade att hon behandlar ofta Islänningar för problem som kommer av för tung ryttare.Det kanske inte forskats färdigt om detta än?

Men jag menar motsatsen. Och det kan man inse bara man tittar på en tränad islandshäst och en ponny av samma mkh-mått. Titta på hästens ben. Tändstickor mot timmerstockar tänkte jag sist... Om det sedan är en de facto genetisk egenskap, eller om det är för att träningen är annorlunda är svårare att sia om.

Det har säkert inte forskats färdigt.

Men generellt tycker jag man ska bortse från ras och istället titta på individen. Se hur hästen agerar under ryttare, vid uppsittning och ridning. Då får man en uppfattning om hästen klarar att bära ryttaren hållbart.
 

Liknande trådar

S
Träning Som jag märkt av många så verkar den såkallade "porslinshäst tankebanan" fara omkring o våra huvuden. Det tycker jag är väldigt synd...
2
Svar
20
· Visningar
3 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp