Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

knapplån

herregud, jag fattar inte varför vissa envisas med att rida på för små hästar! stackars djur!!70 kg på något mindre än c-ponny tycker jag inte är okej!!!

själv tycker jag att för en musklad och frisk shettis är maxvikten kanske 50 kg... men å andra sidan, det väger ju jag och jag skulle aldrig kunna med att rida omkring på en sån liten... visst sitta upp några steg möjligen, men rida? nej.

många turridningställen för islandshäst har 90 kg som maxgräns, är hästarna musklade och ryttaren i balans tror jag inte det är några problem. men å andra sidan skulle jag känna mej obekväm med att sätta upp ens 65-70 kg på min pålla som är 1.50 och i god kondition...dubbelmoral? :angel: men jag tror att många överskattar styrkan i shettisar och isisar...
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

många turridningställen för islandshäst har 90 kg som maxgräns, är hästarna musklade och ryttaren i balans tror jag inte det är några problem. men å andra sidan skulle jag känna mej obekväm med att sätta upp ens 65-70 kg på min pålla som är 1.50 och i god kondition...dubbelmoral? :angel: men jag tror att många överskattar styrkan i shettisar och isisar...

Och jag vet att många underskattar andra hästrasers möjlighet att bära ryttare. En vältränad häst för ridning klarar mycket väl av att bära ganska tungt - och ännu tyngre om tyngden är något sånär balanserad. Det riktigt fåniga är att en del vänder sig mot att man skulle vara för lång för vissa hästar - vilket inte ens har någon betydelse överhuvudtaget. Den delen av det hela är endast en estetisk fråga där man kan tycka vad man vill.

Att ha 90 kg som helt generell viktgräns tycker jag är lite märkligt - men i praktiken fungerar det säkert inte så på de flesta ställen. Viktbärighet beror både på individ och träning - vi har viktgränser från 70kg till 100kg på våra hästar.

Om det nu dessutom vore så att det vore hemskt dåligt att sätta upp tunga ryttare på hästar - borde inte dessa hästar då lida av en enormt mycket högre skadefrekvens än andra raser?
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Jag kan inte förstå varför vi hela tiden säger att det är ok för en meterhög häst att bära ryttare på 70 kilo (och till det många gånger 165 cm långa).
Jag VET att shetlandsponnyn är världens starkaste hästras men är det så ok att tala om för ungar att de kan rida shettis hela sin uppväxt?
Det finns inte sunt förnuft överallt gällande att ha koll på shettisens muskelatur och kondition för att sedan sätta upp en 70 kilos människa på den för två timmars ridtur.
Vi har satt 60 kilo som gräns på vår stora B-ponny (för att slippa tjat från de stora barnen att rida för liten häst).
Varför måste det ligga på shettisens lott att ha de ryttare som egentligen är för stora?
Många köper shettis för att de är billiga, man kanske är tryggare med en liten häst, eller sällskap. Tycker INTE att de ridhästar till stora ryttare. VARFÖR fortsätter vi försvara detta?
I dessa tider med vettvilliga lagförslag för hästar, varför inte lagstadga om ryttarvikt/längd?

Har inte orkat läsa igenom alla svar, så detta kanske har blivit skrivet redan. Har själv gjort praktik (och varit elev) på ett shettis-, welsh- och NF stuteri, där dom fick äran att ha besök av Ms McNair (nån känd NF domare från england, en gammal tant), och ägarna till stuteriet tänkte göra slag i saken å fråga vad hon anser om vikten på ryttare som rider shettisar.

Hennes svar blev att shetlandsponnyn ursprungligen användes av vuxna män, som red dom dagarna i ända. Citerar även från wikipedia, shetlandsponny "Bildstenar från 800talet e.Kr visar män som rider på lätta ponnyer, som i jämförelse med männen inte kan ha varit mer än någon meter över marken."

Men aveln har förändrats, svagheter har kommit in i aveln, och vi har en liten shettispojke på min ridskola. (han är under metern, kanske 80 cm eller nåt sånt), och jag skulle nog inte lägga nån som väger 70 kg på honom :S
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

De har en intressant historia, helt klart. Jag har en fyraårig hingst inlånad som fostrare av min Paintkorsning-07 och med den muskelmassan och styrkan är jag beredd att tro att han är kapabel till att bära långt mer än 70 kg...och då är han inte över 1 meter i mkh. Dock skulle det inte falla in i tanken att belasta honom med den vikten för att det är fullständigt onödigt. Jag har heller inte råkat på påståendet att det är ok att vanemässigt belasta en shettis med 70 kg...av vilken anledning skulle man göra det idag???
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Det låter på tok för tungt, de har jag aldrig hört talas om att det skulle vara okej faktiskt. Jag har hört max 40kilo, inget annat.

Men det är viktigt att även en shettis tränas regelbundet och inte bara går långa söndagsturer. Många som köper shettis verkar tro att man kan slänga upp barnen på den då och då och ta en långpromenad typ. Det är inte hållbar träning.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Jag lånade ett shettissto för många år sedan som var övervuxen, ca 112, och mycket rejält byggd.

Jag använde henne i mitt ridlekis, så hon reds nästan varje dag och var i bra kondition. Eftersom hon var så rejäl var det många lite äldre barn som gillade att rida henne och som hoppade och red i skogen osv.

Det hände att jag, som vägde runt 65 kg, satt upp och red henne en kort stund, jag t o m galopperade ett par gånger. Dock kände jag att det inte var helt bekvämt för henne, men jag tyckte att det verkade som om min längd (167 cm) besvärade henne mest.

Numera skulle jag aldrig komma på tanken att sitta upp på en shettis, väger lite över 70 kg. Ser heller ingen anledning till att ens överväga det. När det gällde Tekla handlade det om korta stunder i "fostringssyfte".
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Men du kanske inte har tänkt på alla överviktiga barn som kanske inte vill rida en d-ponny eller alla dom där som vill ha sin ponny tid! jag tycker inte att det är ett dugg synd om shettisarna som får bära 70kilo, det är inte ofta som små barn kan hantera en shettis eller rida den det krävs nog någon äldre och mer erfaren! dessutom så brukar man inte i normalt fall rida i 2tim om dagen.

De överviktiga barnen kanske ska gå ner i vikt och inte rida:idea:.

Jag tycker inte att en shettis ska bära mer än högst 40-50 kg.
Jag tycker inte att en människa som väger mer än 100kg ska rida alls.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

kl
Nu är den här tråden 4 år gammal, men iaf..

Tycker det är ganska beklämmande att se folk som försvarar att en liten shettis ska bära runt på 70 kg egelbundet genom att skylla på att barnet kanske är överviktigt men ändå vill rida små hästar. Att rida är banne mig ingen mänsklig rättighet, verken för barn eller vuxna.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Herrejösses, jag får viktnoja för min kralliga D-ponnys skull när jag börjar väga runt 70 kilo...

Det är INTE okej att rida shettis när man väger 70 kilo. 50 kilo kan man kanske tänka sig på en rejälare shettis vid begränsad ridning.

Min shettis på 89 cm fick byta ryttare när flickan som red honom började närma sig 35 kilo. Då började det märkas att han presterade sämre på grund av hennes storlek.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Ja, herrejisses vad folk är dumma!! :eek: Hur kan man komma på tanken att låta en shettis bära 70 kg?? Vi hade en övervuxen shettis (109 cm) som var väldigt krallig och i bra kondition (vi körde honom regelbundet när inte barnen red) Grannen (65 kg och mycket van ryttare) skrittade i 5 minuter på honom vid ett tillfälle och man märkte på honom att det blev obekvämt så fort hon tex gungade till sadeln som hade halkat lite snett. Hon skulle hjälpa oss att prova ut en sadel och det blev bara den enda gången. Det är inte en mänsklig rättighet att rida!!! Dessutom är det farligt att vara tjock!
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Hennes svar blev att shetlandsponnyn ursprungligen användes av vuxna män, som red dom dagarna i ända. Citerar även från wikipedia, shetlandsponny "Bildstenar från 800talet e.Kr visar män som rider på lätta ponnyer, som i jämförelse med männen inte kan ha varit mer än någon meter över marken."

Det är ju faktiskt mycket möjligt, fast behöver det vara rätt tänkt? Stod bredvid en uniform från Skokloster för några år sedan, tillverkad för en vuxen man. Han måste ha varit 158 cm eller så och vägt betydligt mindre än jag gör, 45-55 kg? och så väger ibland vuxna små seniga män i samma längd betydligt mindre än en kvinna (lite mindre fettvävnad) även om de är starkare.

Och så tänker man sig en senig, ganska undernärd man från barnaår på en ö istället för adelsmannen från Svensk jordbruksbyggd vars uniform jag stod bredvid. Då har man väl kanske ngn som kan rida både fullblod i kapplöpning eller shettis. (men som antagligen skulle föredra att rida D ponny)

Det betyder ju inte att en vuxen man 20-30 cm senare och 40 kg tyngre kan rida.

För tyngd och häst är det senaste jag läst att omfånget precis under knät säger en del om styrka och vad hästen kan bära, också hur lång ryggen är och hur hög och tung hästen är. Om hästen är för tung, för hög, för stor, för lång kan den enl den teorin bära mindre i förhållande till egen vikt.

(Så för att förklara hur jag tror de tänkte och som kanske verkar vettigt, om en 100 kg person ska rida så är det kanske bättre på en vältränad stark, välbyggd 155-160 cm häst än ett gigantiskt, gravt överviktigt kallblod avlad för att dra stockar, med dålig kondis.)

(På 800-talet var de väl antagligen betydligt längre, nästan som vi är nu i Sverige? Men bildstenar.)
 
Senast ändrad:
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

kl
Nu är den här tråden 4 år gammal, men iaf..

Tycker det är ganska beklämmande att se folk som försvarar att en liten shettis ska bära runt på 70 kg egelbundet genom att skylla på att barnet kanske är överviktigt men ändå vill rida små hästar. Att rida är banne mig ingen mänsklig rättighet, verken för barn eller vuxna.
Det funkar visst.... om det ingår rullskridskor:D om "barnet" nu är 170 cm lång
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Jag tror också att människorna på Shetlandsöarna var ganska små.

Sen tror jag inte att de red omkring "hela dagarna". Vad jag har läst i böcker om shetlandsponnyer är att ponyerna främst användes till klövning, de bar t ex hem torv till gårdarna. Det kunde också hända att man red till kyrkan.

Den ridning det rörde sig om var förmodligen snarast av typen "åka häst", jag också tänka mig att hästarna inte reds så ofta utan att de han repa sig mellan gångerna...

Slutligen: Vuxna människor red på shetlandsponnyer för att det var det enda som fanns på öarna. Nu för tiden har vi alla storlekar på häst att välja på, så det finns ingen anledning att balansera på marginalerna.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

haha, vi har shettis, en stadig sak på 105 cm. Vi har alltid haft tillgång till fler hästar så även om shettisen varit roligast har de fått byta när viktgränsen är nådd.Nu har mina barn dragit iväg i längd snabbare än vikt. Ena dottern tyckte det var så tråkigt att hon var för lång för shettisen (även om hon bara låg knappt över 40 i vikt) så hon tog faktiskt på sig rullskridskor och ställde sig gränsle över hästen ibland. Har såhär i efterhand fått veta att de även tolkade med rullskridskor:eek:

Jaja, barnen och hästen har överlevt och hade när det begav sig väldigt kul. Numera körs hon bara av oss och medryttaren är av den lugnare sorten:)
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Det må vara en stark ras, men oavsett ras så tycker jag aldrig att det är okej att ekipaget ser överdrivet oproportionerligt ut. Det är ju mer saker än att hästen ska orka som man måste ha i åtanke, som som balans osv. Är ryttaren för lång rubbas balansen lättare. Sedan så kan man ju inte heller säga att det är många shettisar som faktiskt rids rätt eller regelbundet, så att de skulle vara musklade till sin fördel är ju dessvärre ganska ovanligt.
 

Liknande trådar

S
Träning Som jag märkt av många så verkar den såkallade "porslinshäst tankebanan" fara omkring o våra huvuden. Det tycker jag är väldigt synd...
2
Svar
20
· Visningar
3 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp