Väga ner hästsläp?

Superselma

Trådstartare
Hej!

Jag undrar om man kan sänka maxlasten och på så sätt sänka totalvikten?

Till mitt släp står följande:
Tjänstevikt 530kg
Maxlast 770kg
Totalvikt 1300kg

Jag har en ponny på 330 kg.

Min bil:
Tjänstevikt 1720kg
Totalvikt 2380kg
Max totalvikt med släp på B-körkort 1120 kg

Sv: Väga ner hästsläp?

Yepp det går, ring bilprovningen så hjälper dem dig hur du ska göra.
Du behöver registrera om släpet.

Fast kom ihåg att kontrollväga ditt släp innan du ger dig på det, så att inte släpets inredning (mellanvägg o bommar) ingår lastvikten. Det har sagts mig att det kan vara så ibland.
Det lär vara tämligen omöjligt att sälja ett släp med så liten lastvikt. Tänk efter hur länge du kommer ha den ponny du har nu och om även nästa häst kommer klara sig iom den maxvikten.

Men inte hur som helst, det ska till bromsintyg och annat sådant. Det är mkt smidigare att fixa sitt körkort istället så man slipper hålla på sådär.

Men inte hur som helst, det ska till bromsintyg och annat sådant. Det är mkt smidigare att fixa sitt körkort istället så man slipper hålla på sådär.

Njae det vette tusan med tanke på hur jävla dryg den där teorin är och hur enkelt det är att fixa ett intyg och regga om den...
Det är ju inte direkt så att det ska reggas om var och varannan vecka.

Det går ju att väga upp släpet igen om man vill sälja eller köpa tyngre häst ;)
Är det inte så att det finns en åldersbegränsning för hur länge man kan typa upp släpet?
Njae det vette tusan med tanke på hur jävla dryg den där teorin är och hur enkelt det är att fixa ett intyg och regga om den...
Det är ju inte direkt så att det ska reggas om var och varannan vecka.
Den där teorin är nog sånt som ändå är väldigt bra att kunna när man kör regelbundet med släp.

Tack för svar. Det jag funderar på är antingen att ta utökat B eller om man kan sänka maxlasten, men då helst utan massa extra kostnader för då kan jag ju lika väl ta nytt körkort. Är det något digitalt att bara sänka maxlasten och registrera om?

OM det går att registrera om lastvikten (det är inte ens möjligt på alla släp) krävs vissa intyg från tillverkaren. Det krävs också en förändring i konstruktionen (annan handske, klenare däck t ex).

Ring Bilprovningen, de vet. Det som kostar (om det går att väga om) är intyget (om det går att få fram, vi har misslyckats i ett fall och valde att sälja släpet istället), förändringen och registreringsbesiktningen.

Jag gissar att utökat B går på ungefär samma summa.

Kl
Såg en firma på blocket som gjorde reklam för att de hjälpte till att väga upp/ner släp, de tog strax över 4000 för det så ett BE borde ju löna sig ist :)

Dryg teori? Vad är drygt med den? Jag läste boken en gång och gjorde kontrollfrågorna. Sen gick jag tillbaka och läste en gång extra på de avsnitt jag varit osäker på. Detta gjorde jag under en arbetsdag, parallellt med arbetet, och klarade teorin på första försöket. Inte särskilt drygt.
I mitt tycke är det mesta av teorin så grundläggande att det inte ska krävas mycket pluggande inför teoriprovet. Då bör man nog läsa boken ändå för att fräscha upp sina kunskaper.

Halvt kl*
Det räcker ju säkert dessutom med bara utökad b-behörighet för ts och då är det bara ett körtest, ingen teori.

Jag tycker inte att man ska försöka påskina att det kommer att gå så lätt för alla. Många har problem med läsningen (lyssnandet), kanske för att de inte läser så mycket eller något annat, vilket gör att det förmodligen krävs lite mer studerande för att klara teoriprovet.

Jag själv som läser väldigt mycket (inte så mycket körskolelitteratur dock) fick göra om provet en gång. Det berodde dock delvis på att jag läst fel på i alla fall en fråga och på att jag tolkade någon fråga på fel sätt. Jag känner mig själv och visste att jag måste läsa mycket och nöta in det eftersom jag egentligen inte var så intresserad av innehållet, missförstå mig rätt nu, så jag lade ner rätt mycket tid på det. Jag skulle vilja uppmana alla som faktiskt gör teorin att läsa frågorna noggrant och vid minsta lilla misstanke om att det finns tolkningsutrymme fråga provledaren om vad som menas.

Man behöver sätta sig in i hur Transportstyrelsen prioriterar, då blir frågorna inte så svåra.
Jag kuggade första BE-teorin med en poäng, hade inte pluggat alls. Andra gången så läste jag boken och då gick det bra. Men jag har lätt för att lära och blir inte så stressad av prov.

Men jag tycker fortfarande att man ska ta sig tiden att skaffa BE när man kör mycket med släp. Lite extra kunskaper är aldrig fel och det blir så mycket lättare när man behöver låna eller hyra transport osv.

Jag tycker också att det är absolut värt studerandet att ta BE, det var inte så jag menade. Jag menade bara att det faktiskt inte är så lätt för alla att det går bra utan att läsa på.

Hur transportstyrelsen prioriterar vet jag nog fortfarande inte fast jag jag andra gången klarade provet med mycket god marginal. Däremot kan begrepp som andra hållet skapa ett onödigt tolkningsutrymme.

Inte att det ska gå så lätt men att det är så mycket enklare (och dessutom bättre) än att klydda med att väga ner släpet. Dessutom skrev jag ju att jag läst boken. (Mer än jag gjorde inför uppskrivningen av B-kortsteorin. Den boken köpte jag aldrig.)

Och faktum kvarstår, mycket av teorin är densamma som för B-kort och har man svårt för det ska man kanske inte köra bil överhuvudtaget.

Givetvis är det enklare med BE än att väga upp och ner släpet, särskilt om man har tänkt sig att byta bil eller släp någon gång.

Jag vidhåller dock fortfarande att många människor behöver mer än en genomläsning av teorin för att klara provet men givetvis är det bra gjort av dig att klara det med förhållandevis lite studieinsats. Jag tror nog att den som redan har B-kort klarar av den delen av teorin med mindre arbetsinsats än det som rör BE.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 725
Senast: Myrten
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat... 2
Svar
36
· Visningar
3 661
Senast: Bison
·
Utrustning Har en ifor williams med max last 1610kg och tjänstevikt 970kg. Bilen har en max släpvagns vikt på 1775kg. dvs även med BE så får jag...
Svar
13
· Visningar
1 629
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 857
Senast: MrsPuff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka