Väga om hästsläp?

Sv: Väga om hästsläp?

Hejsan.
Jag tycker att det låter väldigt fult och omoget att kalla ngn för korkad i en tråd el i en diskussion över huvud taget.
Mvh Nisse

Håller med dig Nisse. Men jag brukar tänka att folk som beter sig så har fullt upp med egna problem som man inte ska fördjupa sig i.

Har hittat papperen till släpet. Det är en Boj av -80 års modell
Tjänstevikten är 560 kg. Även om islänningen för dagen är rätt så fet så kan det inte gå mycket över ett ton i alla fall. Papperen till flong nya bilen hittar jag inte skämmigt nog. Uppgiften 1200 kg tog jag från bilhandlarens hemsida.

Låter som mer rimliga siffror...

De uppgifterna kan du hitta på www.vv.se gå sen in på "fordons- och ägaruppgifter" Orkar du kladda med bankID kan du titta på alla dina registrerade fordon och få ut lite extra informaton. Annars kan du välja "sök på annat fordon" och få reda på de vikter som gäller för valfri bil/släp (då behöver man bara regnummret)

Kanske för att ev reglerna kommer att EU anpassas och därmed är det bortkastade pengar o tid:cool:

Låt du folk köra med de kort de vill - så länge man inte bryter mot några lagar.
Läser man på http://www.vv.se/templates/NewsPage____19440.aspx om de nya reglerna som måste vara införda senast 19 januari 2013. Där står också att man ska slopa regeln om att släpets totalvikt måste vara lägre än bilens tjänstevikt. Vilket betyder att i mitt tidigare 855 exempel kommer man få dra 1600 kilo med B.
Det många verkar vänta på är den nya höjda totalvikten för bil+släp på B till 4250. Värt att notera är att sålänge det gäller ett tungt släp (över 750 kilo) så kommer en särskild utbildning och/eller ett körprov krävas för fordonskombinationer på 3501 - 4250 kilo. Man kommer altså behöva gå en kurs endå!

Man kan också notera att så kallade goseneck lösningar verkar bli mindre intressanta med de nya reglerna då den totalat släpets totalvikt begränsas till 3500 kilo. Vilket iof kan vara vettig mtp att man idag på BE kan få köra ekipage upp till en 10 ton! och på uppkörningen kan man köra upp i ekipage som väger 2-3 ton.. (Jag körde upp i en liten Renault med ett släp som hade en bruttovikt på 1500 kilo, visst det blev ett BE ekipage, men till uppkörningen drog jag släpet med 855n, vilket iof var ett totalt tyngre ekipage, men krävde bara B kort. Helt och hållet galet, men smidigt då vi kunde ta oss till uppkörningen utan att behöva någon med BE....)

Självklart ska folk få ta vilka körkort de vill, vad som verkar behövas är information om vad lagarna säger. Jag föreslår BE eftersom det ger ökade möjligheter och ökade kunskaper. Vilket verkar behövas!

Jag kan bara svara på varför jag under alla år med stuteri satsade på ett B-kortsekipage. (Subaru Legacy, Passat syncro eller Volvo 245 med därefter anpassat släp)

För att inte bli LIVEGEN.

På en gård är det väldigt bra om "vem som helst" inkl praktikanter, inackorderade hästars ägare, grannen etc kan lagligt förflytta släpet. Det används ju hela tiden till diverse körningar med lätt last - förflytta hö/torv/spån/stolp/byggmaterial etc.
Ett argument jag köper rakt av.

KANSKE, ja!

Det finns också de som lobbar för att man öht inte ska få dra släp utan extra utbildning. Jag stödjer dessa till 100%.

Det hade varit vettigt! Jag kan dock sträcka mig till att man faktistk kan få dra 750 kilo med vanligt B, dock kunde det ju vara bra med en obligatorisk släplektion när man tar körkort.

Du hade helt klart haft användning av BE-kortet. Då räknas BRUTTOVIKT (släp+last) och inte TOTALVIKT (släp+maxlast).

För de som går och hoppas på att de slipper ta någon behörighet om/när reglerna ändras, glöm det.

----
5. Den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil+släpvagn) höjs till 4250 kilo, även om släpets totalvikt överstiger 750 kg. Det skall gälla under förutsättning att föraren för sådana kombinationer som väger 3 501- 4250 kilo ska ha genomgått en särskild utbildning och/eller ett körprov. (Enligt nu gällande regler får man alltid dra en släpvagn på högst 750 kilo med B-kort medan en tyngre släpvagn bara får dras under förutsättning att totalvikten på bil + släp inte överstiger 3500 kilo). Kravet att släpets totalvikt inte får överstiga dragbilen tjänstevikt försvinner.
6. Med BE-behörighet kommer man att, med personbil, få dra släp med en totalvikt av högst 3500 kg. (Nuvarande regler anger ingen viktbegränsning för släpvagnen)
-----
... Enligt den tidsplan som anges i direktivet så har medlemsstaterna sedan fyra år på sig att ändra sin lagstiftning och inom ytterligare två år måste denna lagstiftning också tillämpas. Det innebär alltså att det tar fram till den 19 januari 2013 innan man kan säga att de nya reglerna gäller i praktiken.
-----
Källa: www.vv.se/templates/NewsPage____19440.aspx

Så vi som har BE-kort kommer alltså att få försämrade villkor jmf. med idag om jag förstår allt rätt?

Lovisaleonora_: Flera ekipage kommer faktistk få köras med B kort utan extra utbildning, då också regeln om att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt.

På en 740 -92a har man 1400 på B och 1600 på BE... Med de nya reglerna skulle man utan extra kurs få dra 1600 med B då bilens totaltvikt (1860) + släpets totalvikt (1600) ger en totalvikt på 3460.

det är 200 behövliga kilo om man vill köra en stor vanlig häst i en lite större transport. Det är altså inte alltid man slår i 3500 gränsen först..

Är det bara fordonskombinationen bil + släp som kommer få väga 4250 kilo på B kort? Eller kommer gränsen för lätt lastbil också höjas?
Det skulle ju innebära ett lyft för byggandet av Bkorts hästlastbilar som idag knappt får lasta en tjock ponny....

Så vi som har BE-kort kommer alltså att få försämrade villkor jmf. med idag om jag förstår allt rätt?

Det verkar så ja... det står "Med BE-behörighet kommer man att, med personbil, få dra släp med en totalvikt av högst 3500 kg. "

Frågan är om lätt lastbil också kommer räknas in under personbil eller dessa kommer särbehandlas. För jag skulle gissa att de flesta bilar som får dra mer än 3.5ton är registrerade som lastbilar.

Det verkar ju konstigt att vi som har en utbildning på att köra släp ska få försämrade villkor... Nu kommer inte just jag att beröras med det ekipage som jag har idag, men jag kan tänka mig ett antal som kommer att beröras.

*klipper in text från din andra tråd

Eftersom min andra tråd om släpvagnsvikter bara börjar gå ut på att jag är korkad så startar jag en ny. Den här infon hittar jag om min bil på vägverkets hemsida.

Skattevikt, kg: 1370 Tjänstevikt, kg: 1370
Totalvikt, kg: 1800 Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 670
Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: 1370
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 2900
Max lastvikt, kg: 430

Innebär det att jag lugnt kan dra ett släp med upp till 1370 kg totalvikt med B-kort bara jag inte lastar till mer än 1200 kg?
I så fall har jag ju inget problem.

Njae... om jag inte fattat helt fel så får du aldrig dra mer än 1200kg med din bil under förutsättning att dragkroken du monterat är specad för det.

För att få dra ett släp med högre totalvikt än 1200kg med din bil så krävs BE även om släpet är tomt, det är vad jag fått lära mig.

Själv tänker jag se till att ta BE, man vet ju aldrig när det kan behövas... sen blir det till att köpa en ordentlig dragbil om några år.

Men det är SLÄPETS totalvikt som inte kommer att få överstiga 3500kg. Som hästmänniska kommer du knappast upp i de vikterna iaf. Eller vad har du för monstersläp?

Vårt fyrhästars har 3000kg eller 3500kg, minns aldrig vilket, som totalvikt.

Just den bilen får du haka på ett 1370kgs släp men inte lasta så att det blir mer än 1200kg (beroende på hur mkt last det är i bilen också... det är tågviktsbegränsning på bilen). Även om du har B. BE hjälper inte mer än att du får haka på ett 2000kgs släp men fortfarande bara lasta så bruttovikten blir 1200kg för släpet eller 2900kg för ekipaget, beroende på vilket som säger stopp först.

:o

Läste nog lite snabbt... Tog det som ekipagets totalvikt inte fick överstiga 3500 kg och det går ju rätt snabbt med en stor bil och ett ordentligt släp. Men är det släpets totalvikt som gäller så är det ju lite andra bullar!

Jag har fått lära mig att BE = skit i högsta totalvikten på släpet så länge den faktiska vikten inte överstiger i det här fallet 1200kg.

Måste ta och lära mig det där ordentligt någon dag.

Det är ju inte så svårt egentligen om man inte som jag alltid blandar ihop vikterna.

Kuppar tråden lite här..
Har ett Brenderup Imperial som er nertypad till 1500 kg, men en egenvikt på 950 kg känns det lite fånigt..
Nye Imperial ligger ju på en maxikt på 2t, och jag skulle gärna fått typat upp mitt igen. Har bil som drar 1840 kg på BE, och har också då självklart BE.
I släpets reg.bevis står det nertypad pga däckbyte..
Hur går man fram för att typa upp det igen, går det?

Vi försökte typa upp ett Brenderup. Trots att vi är hyfsat nära bekanta med agenten, lyckades vi inte få intyget som krävs. Slutade med att vi köpte annat släp.

Lycka till om du försöker, jag är jättenyfiken på hur det går!

Det finns några undantag och bilen i exemplet är det. Man måste läsa papprena på just den bilen man ska köra :)

Vanligast är att det är t ex:

Max släpvagnsvikt B-behörighet 1450kg
Max släpvagnsvikt: 1600kg

På den bilen får du hänga på ett släp med totalvikt 1450kg med B och lasta till maxlast. Med BE kan du hänga på ett släp med totalvikt 2000kg bara brutto inte blir mer än 1600kg. Bilen i det här exemplet har "ingen" tågviktsbegränsning och en krok som klarar detsamma som bilens förutsättningar.

I skogsolas exempel har du en annan begränsning än den som Vägverket räknar ut pappersvägen, därför får du köra ett 1370kgs släp med bruttovikt max 1200 (osv) med just den bilen om du har B. Men du får inte hänga på ett släp med totalvikten 1400kg, då måste du ha BE.

Det är lite snårigt men å andra sidan så går allt att läsa sig till på regbeviset och det är inte så svårt.

Om släpet skall reggas om som lättare behövs en ny vågsedel på släpet! Då måste dom kilona bort från släpet! Då får du en lägre vikt och så ledes lägre totalvikt. Ev behövs intyg från tillverkaren och ny reg besikting måste göras.

Efter som bilen inte fick dra 1250kg på B-körkort utan får dra 1200kg så är kombinationen olovlig körning och det är inga roliga böter. Billigare att ta BE körkort.

Men vägs transporten ner 50 kg är det ok. Då behövs vågsedel på att din transport är 50 kg lättare ev intyg från tillverkaren och ny reg besikting= ok fordons kombination.

*kl*

Ni som typat ner släp.

Om jag har ett släp med låt säga tjänstevikten 850 kg och totalvikten på 2000 kg. Sen vill jag typa ner det till totalvikten 1600. Släpet väger ju det det väger, får jag inte bara en lägre lastvikt?

Varför måste jag ta bort något från själva släpet? Är det inte upp till mig om jag vill lasta mindre lagligt? Pratar B-kort nu.

Du behöver göra en teknisk försvagning. Det innebär i praktiken att du byter till en klenare handske och/eller klenare däck. Vi fick byta bägge när vi vägde upp Bojen, d v s de hade krävt bägge delar för att väga ner den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 950
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 625
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 244
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 210
Senast: Mimmimamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka