Vägar gå först i skogen.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Lisaaa__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 040
L

Lisaaa__

Hej!

Jag har ett litet problem, min ponny VÄGRAR gå först. Jag vet att hon kan gå först, hon är innerstinne bara larvig. När man skänklar på henne och lägger till spöet lite rumpan blir hon sur och börjar backa. Har ni några tips vad jag kan göra?? När hon går ex, näst först blir hon het och vill sticka om men när hon väl kommer först stannar hon.

Tack för svar :)

Sv: Vägar gå först i skogen.

Jag känner igen mig heeeelt och hållet! min medryttarhäst är nästan precis likadan. Jag har fått börja med NH däremot. Så varje gång hon stannar, så hoppar jag av och skickar henne framför mig. Har NH grimskaftet fastspänt i nosgrimman och i runt halsen i en "ring".

Det funkar hitills ganska bra faktiskt. Men tidigare så försökte jag typ allt. Jag väntade ut henne, jag spöade på henne, jag hoppade av och drog henne med mig.. men det var ganska hopplöst alltihopa faktiskt.

Jag vet inte. men jag har väl tröttnat på att bråka med henne. Så nu så hoppar jag nästan direkt av och skickar henne. Och hon kanske trotsar lite då, vilket hon gjorde idag. Och sedan hoppar jag upp. Tills jag kommer till nästa ställe då hon stannar.

Tycker att det funkar bra. Då kommer hon tillslut att lära sig att hon får gå först oavsett om jag sitter på ryggen eller står på marken! :bump:

Fast ta hjälp av en NH-tränare isåfall.. det gjorde jag.

Det där kan ha att gör med att hon är väldigt ranglåg och känner sig mkt illa till mods att gå före ledarhästen tex. Bara att försöka jobba bort sakta men säkert. Sporrar och spö kommer inte att hjälpa dig.

tack för svaren :)

Alltså, idag var vi ute själva och hon vägrade att gå då med, jag hoppade av gick med henne satt upp igen, hon vägrade att gå när jag satt på ryggen. Jag väntade in henne, då gick hon fram 3-4 steg sen tvärnit började backa och hålla på :/ det är såå drygt. Hon är inte ranglåg i hagen heller, hon är den som bestämmer.

loobah du får jätte gärna berätta lite mera i detalj hur du gör med din häst. Det verkar intressant :) Alla tips är välkomna :)

Jag brukar sansat och bestämt driva min häst framåt och de henne ett rapp med spö då ch då tills hon går fram, efter det om det nu inte funkar så brukar jag sitta av och leda min häst. Hästarna är säkrare då, och om det inte skulle funka så hade jag nog bett ryttaren bakom mej att spöa lite lätt på baken tills hon går fram.

P.S har ALDRIG behövt gå så långt,, så det sista är inte prövat

Jag har samma problem men unghästen jag rider.. ser inte så alvarligt på det än eftersom hon är liten o kanske inte så självsäker än.. men hur menar du att skicka fram hästen(NH)? menar du snurra på grimskaftet?:confused:

Att hoppa av och leda är kört för då vinner hästen. den testar dig hur mycket du klarar av. Ponnyn min var likadan. Stod på ett och samma ställe i 20 minuter minst och krånglade- hon kunde gå fram fem meter och sedan backa tillbaka tre. Jag gav henne tillslut ett piskrapp och liksom "chockade" fram henne (dvs gungade morrade skänklade och tänkte fram fram fram etc) och hon gav upp. Nu längre sen den incidenten stannar hon ALDRIG och kan gå först. Gunga i sadeln funkar för henne väldigt bra och att morra lite. (Dessutom är hon ranglåg och klarar att gå förbi alla hästar oavsett rang- det är ju mig hon ska främst lyssna på, inte andra hästar)

Att hoppa av och leda är kört för då vinner hästen. den testar dig hur mycket du klarar av.

Detta är något som jag oxå har blivit "inlärd"...men, är det ändå inte så att hästen skall se ryttaren som sin ledare...??!!
I en flock med hästar så är det väl ändå ledaren som går fram först? Är det verkligen så, att när du går av din häst och leder den förbi något "farligt", att den vinner? På vilket sätt?
Lite invecklat förklarat kanske men bara en liten fundering....;)

Litar den på dig ska den kunna ta en uppmaning från dig att gå framåt även om du sitter upp. Hästen skall kunna gå fram överallt när du ber om det. Men är det något riktigt läskigt är det ok att sitta av men om hästen enbart tramsar och inte vill gå fram för att det finns "spöken" är det mest att den envisas och då ska man INTE hoppa av för tillslut kommer den att vägra gå från stallplan...

Förresten så kan ledarhingsten "driva" sina ston också

Din häst låter tämligen ranglåg, gör hästen likadant oberoende på vem du rider med?
Är det nån speciell plats som är extra otäck?
Din häst kanske har blivit betingad på att: "går jag först kommer spö och sporrar", fast du egentligen ville ge spöet som bestraffning?

Var snabb att berömma din häst den den gör rätt, även om det bara är ett steg. Då ska allt tryck på hästen upphöra.

Nått som funkar för mej är att rygga hästen när den inte vill gå fram. Rygga den i den riktningen som du tänkt att rida, i många fall tröttnar hästen o när du vänder går han framåt för att slippa rygga. Har inga vetenskapliga belägg på varför, men för mej har det fungerat.
kanske nån annan som vet?

Linda

Hej!

Jag har ett litet problem, min ponny VÄGRAR gå först. Jag vet att hon kan gå först, hon är innerstinne bara larvig. När man skänklar på henne och lägger till spöet lite rumpan blir hon sur och börjar backa. Har ni några tips vad jag kan göra?? När hon går ex, näst först blir hon het och vill sticka om men när hon väl kommer först stannar hon.

Tack för svar :)

Känner igen mig, hade samma problem med min 6-åring. Mitt tipps är att du blir ordentligt arg när den stannar och sedan när den rör sig framåt ska den gensat få en "belöning" tex få gå sist, en godbit eller klappar på halsen. Det ska kännas bra när den gör rätt. Fast det är inte så lätt som det låter :angel: :angel:

Tack för alla svar! :)

Ska testa rida ut igen imorgon själv, när hon stannar ska jag låta henne stå där tills hon går fram, om det så tar 30 min så får det göra det. Har aldrig testa´t rida med sporrar på henne för hon är så pigg av sig när hon väl går framåt. Har ni föresten några tips på hur man kan lungna ner henne i traven/galoppen när hon går efter någon.

;D

Har ni föresten några tips på hur man kan lungna ner henne i traven/galoppen när hon går efter någon.

Jag själv hade väll försökt jobba med henne i traven och galoppen så hon inte rusar efter de andra och blir inte lika stark heller. Har en sån själv och får nästan blåhålla när hon är som piggast men hon sticker ju aldrig iaf :)

Jag har oxå rygat när han har vägrat gå. Funkade för mig iaf.Om han tramsar med något så brukar jag göra det svårt för honom. att bli arg funkar inte på honom...:rofl:

Jag tror hon ifrågasätter ditt ledarskap och att du behöver visa henne att du är ledaren. Nu menar jag inte ta till våld, utan bara vissa att du är flockledaren. NH-träning kanske? Så hon får förtroende för dig.

Liknande trådar

Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 365
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 288
Senast: Cattis_E
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 683
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur