Dyr försäkring med höjd premie...

kit

Trådstartare
Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min första. En chihuahuatik född 2017. Just nu har vi Moderna försäkringar som vi bytte till när hunden var ett år. Vår premie har höjts från 5 689 kr 2019, till 7 388 kr 2020 och nu har jag precis fått en faktura på 9 155 kr! Är det normalt med så stora prisökningar?

Just nu ser vår försäkring ut såhär (för chihuahuatik):
Veterinärvård: 90 000 kr
Livförsäkring: 16 000 kr
Självrisk: 2 200 kr + 15%
Där livförsäkringen kostar ca 1 200 kr per år och den funderar jag på att ta bort nu. Är det någon av er som vet om det är ett lågt/högt/normalt pris med 9 155 kr per år med dessa villkor?

Jag har försökt jämföra priset med andra försäkringsbolag, och vissa ser bra mycket billigare ut. Men eftersom jag inte har koll på hur andra bolag gör med höjningar vet jag inte om jag vågar byta. Det kanske blir samma pris där också till slut? Är också rädd för att det ska bli något "glapp" i försäkringen så att den inte gäller för allting om jag byter.
 
Jag har IF till min Papillon på uppfödares rekommendation. Tog över försäkringen från uppfödaren.
Jag har liv 20 000, vetvård 60 000, självrisk 1900 + 15%.
Kostar ca 4000 kr/år. Tecknade den nyligen vid valpköp.

Hade Folksams stora hundförsäkring på förra hunden. Kostade 2000 kr/år och fungerade väldigt bra.
 
  • Gilla
Reactions: kit
Det är "normalt" att försäkringspremien är mycket billigare när hunden är valp - det är iaf min erfarenhet.
Så första året brukar vara "billigt". Sen ju äldre hunden blir desto dyrare blir premien (jag har mina hundar i Agria).

@kit - tycker dock att 9000kr verkar vara hutlöst dyrt.
Jag har 3 st hundar försäkrade med ungefär samma ersättningar som du har och jag betalar totalt 11000kr för alla 3
(då har jag iof en hel del rabatter som tex uppfödarrabatt och klubbrabatt).
 
Jag vet inte om chihuahua räknas som en dyr ras eller inte. Men vi kan jämföra med min flat, som räknas som en sjuk ras och därför är dyr att försäkra.

Folksam Stor
Vv 120 000 kr + liv 16 000 kr
Självrisk 1800 kr + 25%
Tik, ej kastrerad, 2,5 år, använt sin försäkring en gång pga skadat öga (lindrigt, 2 besök varav ett akut, räckte med ögondroppar och medicin)
4 944 kr/år med mina rabatter, 6 180 kr helt utan rabatt.
 
  • Gilla
Reactions: kit
Jag har Folksam till mina hundar (mops och chow chow). Då jag är uppfödare så har jag uppfödarrabatt och vi har alla våra andra försäkringar hos Folksam vilket ger lite extra rabatter. Min 3-åriga mopshane har mellanförsäkringen och ett livvärde på 20.000 kr. Jag betalar ca 2800 kr per år för honom.
 
Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min första. En chihuahuatik född 2017. Just nu har vi Moderna försäkringar som vi bytte till när hunden var ett år. Vår premie har höjts från 5 689 kr 2019, till 7 388 kr 2020 och nu har jag precis fått en faktura på 9 155 kr! Är det normalt med så stora prisökningar?

Just nu ser vår försäkring ut såhär (för chihuahuatik):
Veterinärvård: 90 000 kr
Livförsäkring: 16 000 kr
Självrisk: 2 200 kr + 15%
Där livförsäkringen kostar ca 1 200 kr per år och den funderar jag på att ta bort nu. Är det någon av er som vet om det är ett lågt/högt/normalt pris med 9 155 kr per år med dessa villkor?

Jag har försökt jämföra priset med andra försäkringsbolag, och vissa ser bra mycket billigare ut. Men eftersom jag inte har koll på hur andra bolag gör med höjningar vet jag inte om jag vågar byta. Det kanske blir samma pris där också till slut? Är också rädd för att det ska bli något "glapp" i försäkringen så att den inte gäller för allting om jag byter.
Moderna har senaste åren gjort ganska krassa prisökningar. Tyvärr är det inte alltid lätt att byta försäkring. Om din hund varit frisk hela tiden skulle jag inte tveka att byta, men om den varit sjuk så kan du få reservationer för den gamla skadan vid ett byte. För att sänka månadskostnaden kan du också fundera på att höja den fasta självrisken, och även den rörliga beroende på hur din ekonomi ser ut. Då sjunker premien.
 
  • Gilla
Reactions: kit
Jag bytte från Moderna till Manypet när Moderna i år höjde premien med 35% på min 8 år gamla hund. Och jag har ALDRIG ens nyttjat försäkringen.
Moderna skylde höjningen veterinärpriserna.
Jag kollade runt bland olika bolag och försäkrade sen i Manypet med exakt samma vilkor men till några få kronor billigare än orginalpremien hos Moderna höjdes :up:

Manypet har inga avelsförsäkringar så ska man avla faller de bort. De svarar snabbt i telefon vilket inte Moderna gjorde.
 
Jag bytte från Moderna till Manypet när Moderna i år höjde premien med 35% på min 8 år gamla hund. Och jag har ALDRIG ens nyttjat försäkringen.
Moderna skylde höjningen veterinärpriserna.
Jag kollade runt bland olika bolag och försäkrade sen i Manypet med exakt samma vilkor men till några få kronor billigare än orginalpremien hos Moderna höjdes :up:

Manypet har inga avelsförsäkringar så ska man avla faller de bort. De svarar snabbt i telefon vilket inte Moderna gjorde.
Jag gick till ManyPets från Agria pga absurda ökningar och kassa villkor. Supernöjd och jag märkte också att deras kundtjänst var superenkla att få tag i samt prata med. Stort plus för att de täcker tidigare sjukdomar/skador sålänge inte hunden behandlats för det de senaste två åren 👌
 
Moderna har senaste åren gjort ganska krassa prisökningar. Tyvärr är det inte alltid lätt att byta försäkring. Om din hund varit frisk hela tiden skulle jag inte tveka att byta, men om den varit sjuk så kan du få reservationer för den gamla skadan vid ett byte. För att sänka månadskostnaden kan du också fundera på att höja den fasta självrisken, och även den rörliga beroende på hur din ekonomi ser ut. Då sjunker premien.
Ja, de har höjt rejält och ökar premien om man nyttjat försäkringen. För tre år sedan hade jag 11 hundar försäkrade för under 10.000 om året (30% kennelrabatt), nu har jag sju och det kostar nästan 13000... 🤔
 
Ja, de har höjt rejält och ökar premien om man nyttjat försäkringen. För tre år sedan hade jag 11 hundar försäkrade för under 10.000 om året (30% kennelrabatt), nu har jag sju och det kostar nästan 13000... 🤔
Moderna ville ha 7556:- för min Dvärgschnauzer. En ras som räknas som friskare än genomsnittet och aldrig nyttjat premien. Helt sjuk dyrt!

Nu betalar jag 4860:- hos ManyPet för exakt samma försäkringsinnehåll.
 
Tack snälla för alla svar! Tycker själv att min premie börjar bli riktigt hög, men det är som sagt svårt att veta hur den står sig mot andra, så supertack till alla som orkat svara och delat med sig kring egna försäkringar! :love:

Det blir nog till att överväga ett byte. Hunden har varit hos veterinären några gånger men det har inte varit någon konstaterad sjukdom eller så, utan bara enstaka besök för olika saker. Jag får helt enkelt ta och göra fler jämförelser och sedan ringa och fråga kring hur det blir med eventuell reservation.
 
Min hundförsäkring kostar 4097 kr per år hos Folksam, har 16'000 i liv, 120'000 i veterinärvård och 1800 kr + 25% i självrisk. Jag minns inte exakt hur stor höjningen var detta året men det var nog inte mer än ett par hundralappar på årstotalen om man räknar bort höjningen från valppris till vuxenpris. Vi får se hur det blir nästa år man jag känner mig förhållandevis nöjd i jämförelse med hur vissa andra har det. Jag har inte hunnit nyttja försäkringen än tack och lov, och hoppas slippa det också.
 
Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min första. En chihuahuatik född 2017. Just nu har vi Moderna försäkringar som vi bytte till när hunden var ett år. Vår premie har höjts från 5 689 kr 2019, till 7 388 kr 2020 och nu har jag precis fått en faktura på 9 155 kr! Är det normalt med så stora prisökningar?

Just nu ser vår försäkring ut såhär (för chihuahuatik):
Veterinärvård: 90 000 kr
Livförsäkring: 16 000 kr
Självrisk: 2 200 kr + 15%
Där livförsäkringen kostar ca 1 200 kr per år och den funderar jag på att ta bort nu. Är det någon av er som vet om det är ett lågt/högt/normalt pris med 9 155 kr per år med dessa villkor?

Jag har försökt jämföra priset med andra försäkringsbolag, och vissa ser bra mycket billigare ut. Men eftersom jag inte har koll på hur andra bolag gör med höjningar vet jag inte om jag vågar byta. Det kanske blir samma pris där också till slut? Är också rädd för att det ska bli något "glapp" i försäkringen så att den inte gäller för allting om jag byter.
Jag har två chihuahua-tikar försäkrade i folksam. En kastrerad, en intakt. Båda 10+år.
Har ingen livförsäkring på dem (de kostade heller inget i inköp), veterinärvård 50 000, sen lite rabatter pga hemförsäkring mm, men de kostar under 2500kr per år.
 
Hur har ni gjort med era försäkringar på era äldre hundar ? Säg från 8-9 års åldern. Har ni sänkt den till bas/mini försäkring eller har ni kvar samma hela hundens liv?
 
Hur har ni gjort med era försäkringar på era äldre hundar ? Säg från 8-9 års åldern. Har ni sänkt den till bas/mini försäkring eller har ni kvar samma hela hundens liv?

Nu har jag katter, men jag höjde precis veterinärvårdsdelen på min 10-åring. Från 60 till 120. Hon har inga märkbara krämpor än, seniorkollas varje år med blodprov och genomgång.
Några dygns intensivvård behöver inte betyda döden, men kan lätt kosta multum. Jag kommer inte sänka veterinärvårdstaket på mina, däremot kanske ta bort livförsäkringen.
 
Nu har jag katter, men jag höjde precis veterinärvårdsdelen på min 10-åring. Från 60 till 120. Hon har inga märkbara krämpor än, seniorkollas varje år med blodprov och genomgång.
Några dygns intensivvård behöver inte betyda döden, men kan lätt kosta multum. Jag kommer inte sänka veterinärvårdstaket på mina, däremot kanske ta bort livförsäkringen.
Tack för ditt svar!
mina seniorkollas också varje år och äter båda medicin varje dag. en tablett om dagen var. Detta för dom har lite krämpor men är jättepigga o glada nu! Hur fungerar det här med livförsäkringen?

skönt att din katt inte har några krämpir än!
 
Tack för ditt svar!
mina seniorkollas också varje år och äter båda medicin varje dag. en tablett om dagen var. Detta för dom har lite krämpor men är jättepigga o glada nu! Hur fungerar det här med livförsäkringen?

skönt att din katt inte har några krämpir än!

Hon köptes på halvfoder för 10 år sen, så det jag skulle få ut är värt ungefär 1/3 katt i dagens värde. Man får ut vid avlivning pga sjukdom, antar att försäkringsbolaget kräver intyg och gör en egen bedömning.
Jag har 3 till, varav 2 med kroniska besvär. Den ena har astma och behandlas nästan dagligen. Den andra har problem med sina höfter och får smärtstillande vid behov.
Min tant har aldrig varit sjuk, trots att hon är mamma till båda sjuklingarna.

Känns som om jag har klippkort hos veterinären, så jag kommer fortsätta ha dom högt försäkrade.
 
Hur har ni gjort med era försäkringar på era äldre hundar ? Säg från 8-9 års åldern. Har ni sänkt den till bas/mini försäkring eller har ni kvar samma hela hundens liv?
Har kvar samma försäkring. Har även höjt till 120.000 kr när Agria började erbjuda det.
Tråkigt att behöva avliva en äldre hund bara för att den blir magsjuk och man plötsligt inte har kvar någon försäkring som täcker några dygns inskrivning.
 
Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min första. En chihuahuatik född 2017. Just nu har vi Moderna försäkringar som vi bytte till när hunden var ett år. Vår premie har höjts från 5 689 kr 2019, till 7 388 kr 2020 och nu har jag precis fått en faktura på 9 155 kr! Är det normalt med så stora prisökningar?

Just nu ser vår försäkring ut såhär (för chihuahuatik):
Veterinärvård: 90 000 kr
Livförsäkring: 16 000 kr
Självrisk: 2 200 kr + 15%
Där livförsäkringen kostar ca 1 200 kr per år och den funderar jag på att ta bort nu. Är det någon av er som vet om det är ett lågt/högt/normalt pris med 9 155 kr per år med dessa villkor?

Jag har försökt jämföra priset med andra försäkringsbolag, och vissa ser bra mycket billigare ut. Men eftersom jag inte har koll på hur andra bolag gör med höjningar vet jag inte om jag vågar byta. Det kanske blir samma pris där också till slut? Är också rädd för att det ska bli något "glapp" i försäkringen så att den inte gäller för allting om jag byter.
Jag har Moderna försäkringar och en siberian husky och betalar 4675 per år.

Veterinärvård 60 000
Livförsäkring 0
Självrisk 1100 + 15 %

Där ingår ju 7000 i röntgen, 7000 i rehab och mediciner. När jag nu kollade på Many Pets så skulle jag betala 5208 för

Veterinärvård 60 000
Livförsäkring 0
Självrisk 1500 +15 %

där skulle också rehab ingå med 6000, ordinerat foder med 3000, tandsjukdomar och tandskador. Känns inte billigare för mig. Så tror inte jag byter.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Inspirerad av tråden på hund-forumet undrar jag vad ni har för smärtgräns på försäkringen för era hästar? :) Själv skulle jag nog säga...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 661
Senast: Reykur
·
Ekonomi & Juridik Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 543
Senast: Sockerbit
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 680
Senast: Piranesi
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 770
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp