Bukefalos 28 år!

Vågar man köpa en häst "osedd"?

Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Det behöver inte handla om att ägaren inte talar sanning, man kanske helt enkelt inte pratar samma språk i betydelsen att olika saker betyder olika för olika människor. Det har jag varit med om ganska nyligen, vilket resulterade i att hästen fick åka hem igen efter två månader eftersom saker och ting inte stämde med den uppfattning jag fått. (och då hade jag ändå varit och provridit men pga den lååååånga resan fick ha hästen på prov istället för flera provridningar). Jag frågade ägaren en massa saker, exempelvis om hur han var att rida ut med, och fick till svar att han var lugn och snäll. Trafikvan? frågade jag och det skulle han vara. Att rida ut för mig är lika med rida ut i skogen exempelvis, för ägaren betydde det att rida ute i paddock och inte i ridhus (där min provridning skedde) Trafikvan för henne betydde att han var van att se trafiken på håll från hagen och att åka transport...

När jag frågade hur hästen var att hantera i stallet sa ägaren att han var cool och tyckte om att bli pysslad med. Det visade sig visserligen stämma under förutsättning att man var själv i stallet med den och att inga andra hästar fanns inne samtidigt. Det var många sådana grejjer som kom fram och jag är säker på att ägaren inte ljög om sin häst, utan att vi helt enkelt hade olika uppfattning om ords betydelse osv. Så mitt tips är; VAR ÖVERTYDLIG I DINA FRÅGOR! Numera ställer jag mer eller mindre konstiga frågor när jag ringer på hästar, som exempelvis; "Hur lång bromssträcka har hästen på en grusväg om den ser en traktor på åkern intill?" och "Krävs det boxgardiner för att hästen inte ska anfalla grannhästen?"

//
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Jag håller på just på att köpa en häst osedd, bara på bild och pratat med ägaren.
Det är ju lite som att köpa grisen i säcken men jag tittade på denna bild flera gånger, maila och tillslut så ringde jag.
Den kommer eventuellt upp nu i veckan till mig.

Det är nämligen 100mil mellan jag och hästen, inte tvärkollat direkt.
Jag gör denna chansning.
Läääängtar efter poan.:love:
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

KÖP INTE HÄSTEN OSEDD... även om den här människan säkert är den mest ärliga försäljaren i Sverige så vet du inte det har du inte tid och råd att åka upp och titta så lovar jag att din drömhäst finns närmare än du tror ge det bara tid det finns tusentals hästar som säkert är minst lika bra som denna. Du har ingen aning om vad det är du faktiskt köper...
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

jag köpte ny häst för 3 veckor sedan, jag åkte bara och hämtade honom, provred honom inte ens.
jag gick på magkänsla och det va det bästa köp jag någonsin gjort:D
men visst man kan ha otur också, det kunde ju lika gärna varit tvärtom. men baar för att man köpt en häst så är det ju inget som säger att man måste ha de hela livet:)
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

*Kl*

Jag har ju nu haft min häst, som är ett resultat av osett köp, i tre veckor. Bortsett från att han var mer omusklad än jag väntat mig, är han precis som jag föreställt mig. Jag har tagit allt som säljaren sagt med en liten nypa salt, som att han "aaaaldrig skulle hitta på nåt dumt", tar jag som att han är väl som hästar är mest. :smirk: Vilket han är. Han passar mig som handen i handsken, dock ska det väl tilläggas att jag inte provat att hoppa honom ännu (vilket han ska användas till), pga muskelbristen. Men jag kan aldrig tänka mig att det skulle vara något problem. Hittills har allt säljaren sagt stämt, till lika stor del som en säljare som visat sin häst skulle sagt.
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Kl
Nej, jag skulle nog aldrig köpa en häst osedd eftersom jag är ute efter en kompis, och då måste kemin stämma. Däremot åkte jag och tittade på en unghäst jag inte var så värst intresserad av egentligen, tyckte inte hon var sådär superfin på bilderna, men va 17,jag gav det en chans ialla fall, åkte sådär en 60 mil enkel väg.
Så när jag får se henne och uppleva henne, blev jag helt såld. Jag visste med en gång att vi skulle komma överens och nu har jag haft henne ett halvår snart, och hon motsvarar alla förväntningarna och lite till! :love:
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Jag förstår er i Norrbotten (är själv därifrån) som får förlita sig på att köpa osedda kusar, lokalt finns ju inte så mycket att förlita sig på. Min fråga är däremot vad det är för någon som vill sälja sin häst till en helt okänd människa... Vad hände med "rätt köpare"?:o
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

och svaret var ju inte riktat till kattennizze utan bara en allmän kommentar... :smirk:
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Trådkapning

Vad tror ni om det här då????

Ett tolvårigt haflingersto som haft kotledsinflammation, men tydligen "friskförklarad" för ett par år sedan. Har gått som körhäst sen dess ca 7-8 timmar/vecka, innan "skadan" tävlades hon i 110 i hoppning. Har precis (en vecka sen) fått föl, jag kan ju ändå inte provrida hästen nu, den står en bit ifrån mig, och i övrigt låter det som att hästen är precis vad jag letar efter. Jag kommer att använda den till skogsridning och lättare dressyrträning och rida ca 3-4 ggr i veckan.

Vågar man köpa den osedd???
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

NEJ NEJ OCH ÅTER NEJ!

köp aldrig en häst osedd om den haft kotledsinflamationer och dyligt.. det kanske finns en anledning till varför dom betäckte och det kan vara att hon inte blev helt okej. vad händer då när du ska sätta igång den igen? jag skulle aldrig köpa på mig ett problem när man redan vet att det finns och kotledsinflamationer kommer ofta tillbaka och då på flera ben! så leta upp en annan häst istället!
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Jag köpte häst osedd från tyskland. En jättetrevlig ponnyvallack. Fick en mängd filmer på honom när han hanterades, reds på bana, i skogen, på tävling. Jag chansade och fick hem en kanonhäst! Visst var det pirrigt och det kunde ha blivit väldigt fel, men jag fick den känslan att han var hästen för mig.
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Sara Algotsson köpte Carat osedd, det har ju gått väldigt bra, men hon är å andra sidan en duktig ryttare.
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Jag förstår er i Norrbotten (är själv därifrån) som får förlita sig på att köpa osedda kusar, lokalt finns ju inte så mycket att förlita sig på. Min fråga är däremot vad det är för någon som vill sälja sin häst till en helt okänd människa... Vad hände med "rätt köpare"?:o

Jag tycker ändå att man nog ska åka och titta på hästen, även om den står långt bort. Så mycket bör man nog engagera sig om man köper en kamrat/hobbyhäst. Annat är det kanske om man köper tävlingshästar för de kan man ju alltid sälja som någon skrev. En smart grej är ju att samla ihop flera hästar att titta på så man får valuta för resetiden. Jag skulle aldrig sälja en häst till någon som jag inte ens träffat.
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Har hittat en väldigt fin häst på nätet. Hon verkar väldigt fin på beskrivningen och när jag pratade med ägaren så verkade som att detta här är hästen för mig. Problemet är bara att det är så långt att åka och titta på hästen....:(
Är det ngn här som köpt en häst osedd någongång? Vågar man det? Hur gör man? :confused:
Är jättetacksam för råd! Kram Linda

jag skulle aldrig köpa en osedd häst tyvär :( min kompis har köpt en osedd häst ägarna till den sa att den var inriden och inkörd men när den kom var den helt vild och knappt hanterad! :confused:
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

hej på dig...jag köpte grisen i säcken när jag köpte mitt sto för 2 år sedan...älskar henne jätte mkt men såhär i efterhand skulle jag inte köpt henne om jag hade kollat på henne först...dom sa att hon kunde mer än hon kan osv...har varit mkt jobb och är det fortfarande..ångrar dock inget..och skulleinte gra mig av med henne för allt i världen..en jätte fin häst som kan bli ännu finare...mennej..jag skulle inte rekomendera att köpa en häst osedd...om man gör det så ska man ha kontrakt på att man får ha hästen på prov en tid och att man får lämna tebax den om den inte faller en i smaken...Lycka till=):banana:
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

jag köpte min häst osedd, eller jag hade sett video på henne..
men jag har iof "öppet köp" i tre månader.
och det går bra en så länge iaf förutom några småsaker som att hon inte kna va själv utan att halvt dö men de ska tränas bort;)
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Trådkapning

Vad tror ni om det här då????

Ett tolvårigt haflingersto som haft kotledsinflammation, men tydligen "friskförklarad" för ett par år sedan. Har gått som körhäst sen dess ca 7-8 timmar/vecka, innan "skadan" tävlades hon i 110 i hoppning. Har precis (en vecka sen) fått föl, jag kan ju ändå inte provrida hästen nu, den står en bit ifrån mig, och i övrigt låter det som att hästen är precis vad jag letar efter. Jag kommer att använda den till skogsridning och lättare dressyrträning och rida ca 3-4 ggr i veckan.

Vågar man köpa den osedd???

Vågar o vågar.....
Om du ordnar med en egen veterinär (och då inte en distriktare utan en riktigt hästvet) så kanske du vågar. Be att få se ett par filmer om dom har möjlighet att skicka.
Är priset rimligt?
Om du tror att det finns risk för att hästen inte är frisk vid leverans så se till att köpet går att häva genom formulering i kontraktet.
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

har köpt osedda hästar, förutom på bild och det har visat sig bli en utmärkt affär, men kan lika gärna va tvärt om
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Jag skrev ju förut att jag skulle köpa osett. Allt blev fjasko, hade ordnat transport upp, då får jag ett sms att hon backar ur det hela, jag tror hon hade sålt den men tordes inte säga nått, hon svarade inte när jag ringde henne....:( ... Måste betala halva transportkostnaden för bokad plats.:(

Oki, då letade jag vidare ledsen och besviken, så hittade jag en ny häst den lite närmare, ringde och han sa att det var en mycket fin häst, barn hade ridit denna häst. så jag ringde transportfirman och som tur var fanns min plats kvar. så de tog upp hästen till mig.:rofl:

Glad och lycklig,:banana: , trodde jag, den var fin att se på... Lite mager men ändå inte värst, lång man och tjock svans. MEN inte riden, som gubben sa, han förstod ingenting av hjälper, lättade fram hela tiden.:eek: Inom en vecka åkte han tillbaka och jag fick mina pengar tillbaka.:)

Så mitt råd :kolla först på hästen prova den, men som sagt jag har lärt mig nu en rejäl läxa.:crazy:

Har nu hittat en häst som vi kollade på och prov red och den är det bästa vi har.. Våran gamla tant..:banana:

SÅ JAG REKOMENDERAR INTE ATT KÖPA HÄST OSETT.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 183
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 700
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 211
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp