Bukefalos 28 år!

Vågar man köpa en häst "osedd"?

Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Heej!!!! Nu blev jag lite upphetsad o ivrig, så här på morgonkvisten! :bump:
Det är ett tinker sto och står hos en kvinna som även har nga travare, nordisar och vbl. Hon heter Birgitta och hon verkar vara jättetrevlig, iaf o prata med.
Tror att hon bor i ett område som heter Berglind...eller Torserud...
Det hade ju nästan varit för bra för att vara sant om det var ngn som du eller din mamma kände...:rofl:
Tack för intresset, förresten!:)
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Glömde förresten att säga att jag bor i Kristianstad,Skåne, ska kolla på Eniro, hur långt de e...vänta lite........

jo...det e ca 50 mil. Iofs inte så jättelångt.....:smirk:

Men det är ganska långt o åka o kolla på en häst...tycker jag nog...
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Ja så kan man ju oxå göra...:idea: ...men det känns som om det blir en ganska lång resa för hästen i en liten hästtransport....
Dom åker väl en liten aning stabilare i en stor hästlastbil...

Eller har jag fel....eller fånig? Har inte varit ute på så långa resor med mina hästar, förstår ni....:smirk:


En sån resa skulle jag dela upp med ett stopp på en eller ett par dagar. När den vi sålde fick åka Härnösand-Skåne fick han vila några dagar i Uppsala.
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Heej!!!! Nu blev jag lite upphetsad o ivrig, så här på morgonkvisten! :bump:
Det är ett tinker sto och står hos en kvinna som även har nga travare, nordisar och vbl. Hon heter Birgitta och hon verkar vara jättetrevlig, iaf o prata med.
Tror att hon bor i ett område som heter Berglind...eller Torserud...
Det hade ju nästan varit för bra för att vara sant om det var ngn som du eller din mamma kände...:rofl:
Tack för intresset, förresten!:)

Om det gäller en tinker kan jag också luska lite, känner en massa tinkerfolk :idea: PMa gärna namnet på hästen så ska jag höra med mina kontakter :bump: Ska vara diskret, jag lovar! Men du skulle ju kunna berätta för säljaren att du hört dig för bland folk lite, det lär hon ju inte ha något emot om hon är ok :idea:
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Jag köpte min häst osedd, men det var nog för att jag kände tränaren som jag red för med min förra häst och han visste nästan exakt vad jag skulle ha för häst.
Men till er andra skulle jag nog rekommendera att titta på hästen före ni bestämmer er för att köpa den, om ni inte har ett stort förtroende till säljaren förstås.
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Men du, värmland är inte så långt borta som man tror. Säffle ligger ju rätt till, precis i början av värmland vid väg 45.
Jag hade farit dit, kikat på hästen, veterinärbesiktigat den och lagt en handpenning. Sen hade jag ringt en häst transportör som hade kört hästen till skåne.

Lycka till
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Jag skulle nog inte göra det om jag inte kände dom jag köpte av väl.
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Jag sålde för 10 år sedan en Tinker till Orsa en gång osedd,och den köparen ringde flera gånger och berättade hur nöjd han var,

Om man bestämmer sig för att köpa en häst osedd,måste man lita på säljarens ord och sin egen intuition, man vill ju som sagt inte bli lurad.
Skulle man ändå bli det mår man lite skylla sig själv.

När jag har sålt hästar, allt från 8 månaders föl upp till äldre har jag sagt att jag helst ser att köparen kommer och hälsar på då det är mycket som ska stämma överens.
Inte det att jag kräver livslång kontakt med personerna i fråga men det är ju en del man vill diskutera med köparen om. inte sant?

Köper jag häst vill även jag titta på den och se hur hästen har haft det innan den ev. kommer till mej.
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Jag köpte Patsy osedd (och obesiktigad men ordentlig försäkrad), iofs så kikade Pelle_P härifrån på henne innan. Köpte henne som tvååring, inte så mkt man kan göra med dem då heller.

Första gången jag såg henne live var när hon klev av transporten vid nya stallet. Och transportören tycke jag köpt en grann liten hingst :crazy: Dessutom var den mörkt mörkt gulbrun, ponnyn på bilderna var grå...

Så det första jag gjorde var att kolla mellan benen... Men det var en liten tjej. Och senare så visade det sig att hon blev så grå på vintern.

Patsy är och var min drömponny och jag ångrar inte det köpet en sekund.

När hon sedan skulle avlivas så åkte jag till Skellefteå och hämtade en fjording osedd(och obesiktigad och senare visade det sig, oförsäkrad), stämde på pricken in på säljarens beskrivning men efter ngn månad så kändes hon för liten och såldes till en ridskola i Örebro som är MKT nöjda med henne.

Den jag har nu kände jag tio år innan jag köpte henne, besiktigade tom. Känner mig nästan duktig ;)

Så, ja, jag skulle våga chansa om det inte rör sig om för mkt pengar.
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Trodde nästan att du skojjade först :o
Åk och titta och köp på plats om du är nöjd! Se bara till att hästen är vet besiktigad först...
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Jag skulle inte våga göra det. Risken är ju att du blir missnöjd och att hela affären går på ännu mer pengar och tid än vad den hade gjort om du åkt upp och tittat på hästen.
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Tack för alla goda råd och för att alla ni som svarat har brytt er! Verkligen jättegulligt! :love:
Velar lite fortfarande....har hunnit tänka lite grann sedan jag skapade den här tråden...har inte fått tag på hästägaren heller, så jag får se hur det går.
Hur som helst....TACK! :)
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Jag skulle absolut tagit med transporten med och åkt och tittat! (se till att hästen är besiktigad). Det är ju inget avstånd att prata om!
Lycka till!
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Hej!
Du får naturligtvis göra som du vill!
Men jag hade inte vågat!!!!:eek:
Den KAN vara perfekt.
Men den också vara grisen i säcken.
Hur vågar du lita på att de inte ljuger känner du säljaren?
Det kan vara gamla bilder eller rentav bilder på en annan häst.
Om du är super intresserad kanske någon annan som du känner och litar på kan titta på hästen.
Kan du låna den på prov?
Var försiktig det finns ärliga hästmänniskor men det finns också de som är oärliga eller överdriver mycket i denna branch.
Har jobbat hos en ärlig hästhandlare för många år sedan, så jag vet att det finns både det ena och andra.
Lycka till:smirk:
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Tack för alla goda råd och för att alla ni som svarat har brytt er! Verkligen jättegulligt! :love:
Velar lite fortfarande....har hunnit tänka lite grann sedan jag skapade den här tråden...har inte fått tag på hästägaren heller, så jag får se hur det går.
Hur som helst....TACK! :)

Har forskat lite...
I Säffle-trakten finns en ganska oseriös importör av tinkrar, och har hon kommit via honom kan kvalitén verkligen variera... :crazy:
Tänk också på att många importerade tinkrar är det problem med att sko, så jag skulle nog antingen vilja ha det i kontraktet att den är snäll att sko eller att jag åkte upp och fick se den skos...
Många av dem har också mycket problem med hovskabb. Det verkar vara individuellt om de drabbas mycket eller inte, kan vara bra att kolla upp.

berätta gärna för oss hur det går :bump:
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Majoriteten av de hästar jag haft har jag tagit osedda, endast sett på bild då.
Men då är det unghästar som ej är utbildade så jag kan inte bli lurad att hästen har högre kapacitet än den har i de fallen.Ska man köpa en häst som sägs tävla tycker jag det bästa är att i första hand kolla upp hästens resultat så att du får ett "kvitto" på att den uppfyller de krav som säljaren anger.
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Just ja, veterinärbesiktning är ett måste vid alla hästköp såklart!
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Om jag skulle köpa en häst som jag inte har kollat på så skulle jag begära prövotid i ca 1-3 månader och se om kemin stämmer och så skulle jag vet besiktiga den hemma. hoppas det löser sig.
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

min frieser kom till mig fastän jag aldrig sett han.
första gången jag såg han va när han klev ur transporten.
Han importerades.
Jag hade fått 5-6 stycken bilder och ingen film.
Jag hade alltså inte den blekaste aning hur han va.
Han va inte ngt speciellt på bilderna, men jag såg att han verkade rättställd och dylikt i benen iaf. Jag blev informerad att hästen var stabil att rida i alla 3 gångarter.

När han kom hem blev jag kär :love: så söt o charmig.
provad eo rida o upptäckte dock direkt att hästen garanterat inte var stabil att rid ai alla gångarter. galoppfattning kunde den inte alls, inte ens från markjobb. Kunde inte svänga m.m. Va möjligen suttet lite rakt fram (kändes att han accepterade ryttare, men han förstog absolut inga hjälper alls..) Jag fick dock ha hästen på prov en månad. Fast igentligen förstår jag varför - då hästen blir utbildad under tiden ;) men det kvittar ju igentligen....
tycker ändå att säljarna var seriösa och trevliga och lätta o ha o göra med.

hade jag ej hittat denna så hade jag köpt från holland osedd. sett kanske 5 bilder och ngn kort film på dom. Men det hade blivit köp osedd.

Finns inget av intresse för mig i sverige av den rasen så jag ville importera. O jag kan inte dra utomlands överallt för att provrida. Och hästarna jag va intresserad av såldes på bara några dagar.
snabba beslut. Detta rörde sig trots allt även om höga prisklasser.

i sverige så beror det nog lite på prisklassen på hästen. Om du bara får den besiktad på klinik och inte av gårdsveterinär som säljaren ordnar, så kan du ju alltid chansa.
Hästen bor i säffle ser jag, då kan besiktas på klinik i karlstad (ATG)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Är säljaren mån om att det blir rätt så begär att få pållen på öppet köp-då är du ansvarig,vid skada tex, men har rätt att lämna tillbaka hästen innan tiden gått ut om ni inte passar ihop.
Har förresten importerat en haflinger fr Tyskland somjag bara såg en bild på och gör samma sak nu igen när min dotter vill ha en liten flinga, så visst kan man.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 592
Senast: WBanna
·
Hästvård Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får...
Svar
16
· Visningar
1 533
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 600
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 690
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp