Bukefalos 28 år!

Vågar man köpa en häst "osedd"?

Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Om någon från Buke kikar på hästen och rekomenderar den är det kanske värt pengarna att åka själv och provrida. Den kanske inte alls är så fin som på bilder och film nu och du kan få en oberoende som kan bedöma hur hästen är att hantera och hur den är med andra hästar.
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

*Kl*

Är på väg att köpa osett nu. Väntar bara på besiktning. Det ska ttilläggas att jag antagligen inte skulle köpa osett av en privatperson, såvida det inte var en unghäst som man kanske inte kan göra så mycket med ändå. Detta är en förmedlare med gott rykte, som jag hört väldigt mycket bra om. Vet flera som köpt osett av denne, och blivit mycket nöjda. Dessutom har h*n "bytesrätt" om det skulle bli alldeles galet. För en förmedlare är det ju viktigt att inte få dåligt rykte, en privatperson skiter ju i sånt. Tidigare har tanken på att köpa osett inte ens fallit mig in, men med just den här hästen och just den här säljaren, känns det faktiskt helt rätt!!
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Jag skulle aldrig göra det.. Man vet faktilst inte riktigt om ägaren riktigt talar sanning..
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Jag själv har inte köpt en häst osedd, men jag vet en som har gjort det. det var ju en chansning, men i detta fallet blev de jättebra! Ägaren blev nöjd:)
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Jag har inga problem med att köpa osedd om det är hästar i den billigare prisklassen. Man kan alltid sälja dem vidare.
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

en fråga, dum kanske.. men hur funkar det med vererinärbesiktningen, ringer jag som köpare till säljaren, bestämmer att jag skall ringa en veterinär o boka tid eller gör ägaren det? hur får jag intyget, postar de det? är det bättre att få hästen besiktigad först sen komma o provrida o då även ev ta med sig hästen? eller ska man provrida sen besiktiga o sen åka o hämt hästen? va är att föredra?:confused:
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Jag har inte köpt häst osedd, men varit nära på att köpa en travare som inte blivit riden, men hanterad osv.

Vet. besikning är ju att föredra INNAN du åker och provrider. Iaf om du bor längre bort. För om veterinären då har gjort detta och hästen är okej enligt Denna, så kan det ju vara värt att koppla på släpet och provrida, men har gärna fler hästar att titta på när du åker, ifall kemin imellan er två inte skulle passa!

Det är som många skrivit ett riktigt lotteri, du kan ha tur, och du kan ha otur!

Hade jag haft lite mer pengar så jag kunde garantera en häst till ett bra hem, hade jag köpt osedd antagligen.
Får väl se i framtiden när man fått tummen ur r*ven och börjat arbeta!

Lycka till allihopa!
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

om det känns rätt så go for it.
men be gärna om film på hästen i olika situationer, i stallet, i boxen vid sadling, uppsitning, skog, bana, ALLa situationer helt enkelt då blir det lättare.

lycka till med ditt hästköp :bow:
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Skulle ALDRIG ALDRIG ALDRIG (kan inte säga det nog många ggr) köpa en häst osedd och oprovad. Har hört så många skräckhistorier från folk i min omgivning om detta så, nej jag skulle aldrig genomföra ett sånt köp och skulle inte råda ngn annan att göra det om säljaren inte gick med på "prövotid".
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Om någon från Buke kikar på hästen och rekomenderar den är det kanske värt pengarna att åka själv och provrida. Den kanske inte alls är så fin som på bilder och film nu och du kan få en oberoende som kan bedöma hur hästen är att hantera och hur den är med andra hästar.



Cool idé : )
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Jag har inga problem med att köpa osedd om det är hästar i den billigare prisklassen. Man kan alltid sälja dem vidare.



Jag förstår inte det tankesättet. En häst är en levande varelse som förtjänar kärlek och omtanke, inte en sak, låt oss säga en motorcykel, som man kan stycka upp och sälja delvis om inte motorn funkar.
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

knapplån

jag har köpt 2 hästar osedd. den ena en shettis på 9 månader. fanns inte så mycket att förlora på det. väldigt trevlig häst men visade sig vara sjuk (troligen urinvägsinfektion och full med mask.) inget som syntes förutom att han drack otroligt mycket och aldrig gick upp i vikt.

häst nr 2 kom i onsdags. ett halvblod på 4 år. kanonfin är helnöjd hittills. :love: jättemysig häst och trevlig att rida. kändes rätt när jag såg filmerna på henne så jag gjorde en chansning. eftersom hon endast är grundriden ett tjugotal gånger så är hon ju rätt oförstörd. hon kommer dessutom från ett dressyrstall som även föder upp hästar och har hingststation så detta kändes lite säkrare.
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

jag skulle inte våga mig på att köpa hästen osedd om inte nån jag litade på kollade den åt mig. jag höll på att köpa en på det viset, men ångrade mig och åkte iväg (låååångt) och kollade och tur var det. det var den elakaste hästjäkel jag träffat! ägaren hade sagt att det var en jätterar häst och inget ont i den, men hon såg verkligen inte sin häst som den var, den var rent livsfarlig. tyvärr var det ägarens fel, för allt dumt den gjorde belönades (troligen mutor för att inte bli anfallen av sin egen häst) med socker. det var nåt av det värsta jag sett.:eek:
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Jag har både köpt häst på "postorder" och tagit släp med mig och tagit hem häst direkt efter snabb titt. Bland "postorderhästarna" har dom sett ut på lite olika sätt när dom landat här, nån mager, nån med fula hovar och något riktigt stjärnskott, har aldrig misslyckats med någon utan alla har utvecklats åt rätt håll och dom som sålts vidare har varit fina när dom lämnat mig. Man ser ganska mycket på en bild vad det är för modell på hästen, video är väl dock att föredra så man ser rörelser och ridbarhet oxå. Man ska inte glömma att hästarnas beteende oftast förändras lite i ny miljö och med ny ryttare oavsett om man varit och provridit eller inte, så även om man åker och tittar så kanske inte allt går precis som man tänkt sig efter några månader med hästen i stallet. Stämmer inte kemi och det inte går att anpassa sig till hästen med träning, miljöbyte etc så går det ju alltid att sälja vidare...
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Jag skulle nog inte vågat :/ Vi åkte och tittade på hästar som stod på ett ställe, ägaren beskrev dem helt underbara men i själva verket var de inte alls som jag tänkt mig
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

min kompis köpte en häst som hon bara sett på video.. dom sa att den var inriden lr ja, kundet allafall ridas i dom 3 gångarterna.. men det enda hon fick se var en video där han löshoppades.. tyvärr brydde hon sej inte då hon fastnade direkt för denna underbara häst... Men... när han väl kom till sverige fick vi börja om helt från början med han... det var som om han aldrig va sutten på då han blev som galen:devil: .. Nu är han dock jättefin o ridbar.. Lite tråkigt bara när man tor att man köpte en ridbar häst som det bara var o börja jobba med o man sen fick börja om från grunden... så vad jag vill ha sagt är nog att man bör va lite försiktig...:cool:
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Om JAG skulle välje skulle jag ta hem den på lån en pår veckor.
Men jag vet inte om du kanske vill det:smirk:
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Det beror lite på vad det är för häst jag söker om jag skulle våga köpa osedd eller ej. Köpte ett shettisto osett, men hon skulle ju mest gå som sällskap och då spelade det inte så stor roll, nu är det världens bästa barnponny som min 5åriga son själv kan hantera och som är 110% trafiksäker.

Letar själv ny ridhäst och skulle aldrig våga köpa en sån osedd, har varit och tittat på flertalet hästar de senaste åren och en hel del av dom var långt ifrån det man förväntat sig efter att ha pratat med ägaren.
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Jag köpte en häst osedd pga av resan. Den var precis så som det stod i annonsen och uppfyllde alla mina förväntningar. Så alla är väl inte hästskojare även om det säkert finns.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 593
Senast: WBanna
·
Hästvård Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får...
Svar
16
· Visningar
1 534
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 600
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 692
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp