Bukefalos 28 år!

Vågar man köpa en häst "osedd"?

Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Jag har köpt hästar osedda och det har gått bra. Senast blev jag dock lite besviken eftersom hästen var väldigt tunn och omusklad (det var den inte på korten) och extremt långhårig. Men allt annat har verkligen varit perfekt med hästen. Hur snäll som helst vid all hantering, jag tom lastar själv (hästen är nyss inriden). Men det tog några veckor att få anständigt hull på henne. Nu är hon jättefin!
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Är i samma sits som du... Hästen vi är sugna på står ca 50 mil härifrån..... o så har jag ju en massa vatten i mellan också :crazy: Har bett om film (har fått bilder) och gillar vi det vi ser så åker vi och tar transporten med :angel: I värsta fall så får vi väll fylla den på IKEA :rofl: :rofl:
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

*KL* Om du åker för att kolla på hästen. Glöm för all del inte att fråga om du får provrida hästen.....Min kompis frågade om hon fick komma och titta på hästen. Jodå hon var så välkommen. Hon åkte 40mil enkel väg och när hon sedan ville provrida så fick hon inte!

Hästen var väl en 7-8 år och riden. Så min kompis tänker numera mycket noga på vad hon säger.
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Det är en väldig risk med att köpa en häst osedd. Se åtminstone till att få in i ett avtal att köpet endast går igenom om hästen klarar besiktning inom en viss tid från att den kommit till dig. :cool:
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Jag skulle aldrig våga lita på att man passar ihop med hästen när man bara hört lite om den. Såg att nån redan skrivit det men du kan ju låna hem hästen ett tag (om ägaren går med på det) så får ni se om ni passar ihop.
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

:idea: Om hästen låter så intressant är den väl värd att åka den sträckan för? Ta med dig släpet och hämta den direkt om allt ser bra ut/känns rätt. Jag åkte 148 mil (2 ggr 74 mil) för att titta på och provrida min nye pålle och sen 74 mil till för att hämta honom. Det var det värt!

Min väninna köpte en 1-åring efter att bara ha sett hästen på video. Hon blev nöjd, men det kan ju inte ha hänt så mycket med en så ung häst och provridning var ju inte att tänka på i det fallet. :)
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Utan att ha läst tråden i sin helhet, så nej nej nej. En resa kan komma att spara många kronor i din plånbok, vad en person säger på telefon säger inget om verkligheten.
Åk och titta på hästen, provrid och gör allt som det anstår en köpare innan hästen är din.

Om du ändå inte har förstått, gå tillbaka och läs den mängd med trådar där andra användare blivit lurade så förstår du varför du bör vara delaktig i ditt köp.
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

kl

Instämmer med föregående talare. Jag har själv varit ner till skåne för att hitta "min" shirehäst. Hittade ett sto som jag verkligen var intresserad av och när jag ändå skulle åka 70 mil enkel resa så var det liksom lika bra att titta på alla hästar som var till salu i trakten. Slutade med att jag tittade på 11 hästar på fyra dagar och av dessa var det några få jag kunde sålla bort med en gång, den jag varit intresserad av från början var den första jag bestämde mig för att jag INTE ville köpa!

Det ägaren beskrev som att hon var pigg och framåt bedömde jag som en nervös läggning. Jag vågade inte ens rida henne ordentligt. Hon behövde definitivt en tryggare och duktigare ryttare än mig!!!! Lite synd för jag och ägaren hade varit så överens innan att jag nästan hade bestämt mig för att köpa henne innan jag åkte hemifrån.

Slutade med att jag köpte en annan häst, en av dem jag åkte och tittade på bara för att jag ändå var i närheten. Honom bestämde jag mig för definitivt efter att ha åkt hela vägen ner igen - även om vi i princip gjort upp affären per telefon innan jag åkte ned andra gången.

Jag har med andra ord rest 280 mil för att köpa min häst... och jag tycker att det var värt varenda timme i bilen! Det är roligt och lärorikt att åka och titta på hästar.
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Nej inte ska du köpa osett.Tänk på att för säljaren är det här drömhästen (troligtvis)

Det är så lätt att tycka att man har en stjärna se bara alla annonser här på Buke.

Jag tycker tex att mina är bäst i världen:angel: :rofl:
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Hej du!
Jag är precis inne på att köpa en häst osedd!
Jag vet i sjutton vad jag sysslar med, men jag gillar det jag sett på bilder, film osv...men frågan är - vad ska man tänka på?
Tipsa oss gärna så man har lite att komma med, ifall problem skulle uppstå med hästen.
Den jag kikar på står i Sundsvall, ingen därifrån som finns på buke:)
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

OM man absolut skall köpa en häst osedd tycker jag att det viktigaste är att få en ordentlig veterinärbesiktning och kanske gärna där veterinären ringer upp dig och pratar lite om hästen. Då kan du få lite info i alla fall om hur hästen var att hantera på veterinärstationen och så - utöver det rent medicinska.

Finns det någon som kan åka och titta åt dig så är det förstås en bonus också - även om det är mycket som handlar om personkemi och om vad man är ute efter. Stoet jag tyckte var alldeles för nervöst för mig kanske är din drömhäst och vice versa...

Be om att få ta hästen på prov en månad eller så också. Då riskerar du dyra transportkostnader men sitter i alla fall inte fast med en häst som är helt fel för dig. Personligen skulle jag dock inte sälja en häst över huvudtaget till en person som inte kom och hälsade på - jag vill ju veta något om hur hästen kommer att få det och då är det viktigt för mig att se hur personen är när hon/han hanterar hästen etc.
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Hej du!
Jag är precis inne på att köpa en häst osedd!
Jag vet i sjutton vad jag sysslar med, men jag gillar det jag sett på bilder, film osv...men frågan är - vad ska man tänka på?
Tipsa oss gärna så man har lite att komma med, ifall problem skulle uppstå med hästen.
Den jag kikar på står i Sundsvall, ingen därifrån som finns på buke:)


JAG finns i Sundsvall!! :idea:

Äääälskar att åka å kolla på hästar åt folk!! :bump: :bump:
Får jag, får jag?? :bump: :bump:
Är det en islänning? Tänker på ditt användarnamn... är själv islandsryttare... PMar dig tror jag :idea:
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Har forskat lite...
I Säffle-trakten finns en ganska oseriös importör av tinkrar, och har hon kommit via honom kan kvalitén verkligen variera... :crazy:

Nu har ju TS skrivit att det är en hon som heter Birgitta och bodde i ett visst område,så denna importör/uppfödare är det ju uppebart inte.
Sen är ju frågan på vad som är oseriöst hos den du menar? Att han köper in hästar av varierande kvalité? (vilket alla importörer,handelsstall m.m har) Eller för att han är importör/uppfödare? Eller?
Sen egentligen tycker väl jag inte det är på sin plats å skriva på ett forum att en person är oseriös och de allra flesta som håller på inom Tinker/IC-världen kan lätt räkna ut vem du hänvisar till.
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Det blev ingen häst, den var halt båda fram vid besiktningen.
Så jag skippar den och går vidare, vill inte ta mig på en häst som ev. får problem framöver.
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Jag har köpt häst osett, hästen var till rätt pris, rätt ålder, rätt stam osv.. kunde inte hålla mig från att klippa till!

Han är helt underbar, en fantastisk personlighet, väldigt vacker från de flesta vinklar ;) passar mig perfekt då han är en lite mjukare individ. Det finns vissa saker som inte är helt perfekt som jag säkert sett om jag kollat på honom men jag ångrar mig inte.

Men jag tycker att det handlar en del om erfarenhet, Jag vet att min sambo kan få till de flesta hästar så skulle jag inte gillat hästen så skulle vi ha sålt honom! Jag skulle inte våga mig på att köpa osett utan den tryggheten. Sedan så måste du göra en ordentlig vet besiktning det är viktigt.

Lycka Till!
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

var det möjligen en paintkorsning eller tysk ridponny skäck?
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Jag måste absolut avråda från att köpa häst osett. Har precis blivit grundlurad på ett sådant köp!:eek: Jag köpte en häst från tyskland via en kvinnlig förmedlare i skåne. Hästen blev halt efter bara ett par dagar hos mig (14 dagar efter vet. besiktningen i tyskland), och har varit så sedan dess. Enligt förmedlaren så skulle säljarna ta tillbaka hästen direkt om det var något fel på den. Men det visade sig att det inte stämde alls!
Hästen har stora synliga fel som borde ha påpekats vid vet. besiktningen och även dolt fel som syntes på röntgen här i sverige. Hon kommer förmodligen inte att kunna ridas.
Så en mycket stor varning från att köpa osett, och allra helst från Tyskland!!
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Köp den inte!!
Jag har har haft en häst hemma och skulle hjälpa en bekants-bekant att sälja den. Såg den på bild, såg liten snutt i en mobil på den när den reds. Såg jätte trevlig ut och äg. sa att den var super snäll men ganska elak på andra i hagen.
Åkte och hämtade hästen som knappt var hanterad visade det sig. Tänkte att det var nog bara dagens form/osäkerhet vid nya människor och att det skulle försvinna.Skulle rida den efter ett par dar och höll på att åka av. Hästen var typ oridbar, ev kissingspine (tror jag ännu) svettades super mkt på enbart 20 min skritt på lång tygel och betedde sig som om den var oinriden. Kunde inte lyfta benen knappt. Äg ville inte ta den till vet. Sen kröp det fram att dom alltid har haft problem med hästen och den är ett monster. De bilder som jag fick se var nog de enda trevliga stunder de haft på hästen och lyckats på det på bild.

Nu har jag äntligen fått ägaren att hämta hästen och det var inte lätt, fick ta fram mina värsta sidor hos mig själv för att få ägaren att förstå. (Jag är ganska snäll annars- för snäll:)

Jag tror gått om alla människor och det höll på att kosta mig både liv och glädje så mitt råd är-Köp den inte!

Du kommer att hitta en trevlig häst ändå + att det nu är ganska svårt att sälja hästar, verkar vara lågsäsong nu hos köparna. Men bra för köparna för man kan göra bra pris nu.
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

köp inte en häst utan att själv ha sett den!

men förslag! ta hem den på prov i 2 v. då ser du också om ni passar ihop och ni får lite tid att lära känna varann!
 
Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Finns hästen i Sverige tycker jag allt att du ska ta dig till hästen, för säkerhets skull :idea: Men jag har själv precis köpt en islandshäst från Island, köpte den på två bilder. :smirk: Inte ens en film, men nu har jag fått fler bilder iaf ;) Men ingen häst :( Men den 2 kommer han :D :love:
Men annars kan du alltid försöka få ha hästen på prov i kanske en månad. :)
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: WBanna
·
Hästvård Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får...
Svar
16
· Visningar
1 560
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 684
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 784
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp