Vågig man och svans

Centaur

Trådstartare
Varför har vissa hästar vågig svans? Mitt halvblod har det, men har ej sett det på några andra halvblod... :confused:
Är det genetisk, eller något som uppstår efterhand? Har hört att hästar med Utrillo-blod brukar vara vågiga..
 
Min har väldigt vågig man och svans. Jasg vet inte alls vad det beror på. Jag skulle gissa att det är medfött.
 
Kan det ha något att göra med att det finns arabiskt fullblod i stamtavlan? En del araber har ju "vågig" man och svans.
Utrillo 432 har ju Harun al Raschid ox som mormorsfar. Immer 359 hade lätt vågig man och svans, han har 25% arabiskt fullblod i sig. Edinburg 864 hade vågig svans i allafall, han hade Paradox ox som mormors far.

Jag är ju givetvis inte säker på om detta är orsaken till "vågigheten", men det är mitt förslag! :)
 
Hej!

Jag ägde ett sto som har väldigt vågig man och svans e:Brisad ue:Utrillo. Jag har två avkommor kvar efter henne som båda har ärvt "vågigheten" (den ena lite mer än den andra)
Det vore roligt att veta om fler hästar med Utrillo i stammen har vågor i man och svans.

Mvh Pia
 
Alla halvblod jag känner med lockig svans har Utrillo-blod i sig :)

Intressant teori om arabblodet :idea:!
 
Min häst har Utrillo som farfar (e: Kaliber).
Hon har i alla fall till del förärvt den lockiga pälsen till en avkomma. Denne hade kraftigt lockig fölpäls - den var tvärsvågig och mycket tjock. Satt dessutom kvar i 4 månader...
 
Min har inte Utrilloblod ! Det som är lite märkligt med hans vågighet är att det är lite olika. SJälva hästen är fux, svansen är både väldigt ljus och ganska mörk, det ljusa är mycket lockigare än det mörka. Manen är ganska ljus, och när den är lite längre så är den väldigt vågig.
 
Den närmaste araben är Jordi som är en shagyarab (Jordi är min hästs mormorsfars farfars far !) Så nej, inget arab blod i honom inte. :)
 
av samma anledning som din häst är vit, brun eller svart.
Gener
 
På de bilder som jag sett på Excellens tycker jag att han har vågig svans, det är ju mycket möjlig att han har förvärvat det till din hästs mormor. Hon har kanske sedan i sin tur fört det vidare fram till din häst. Har du sett några bilder på din hästs mor och mormor?

Om man tittar närmare på Excellens så har han en del arabblod i sig: Farfar Ramzes är ju angloarab med ovan nämnde Jordi som mor. På mödernesidan kan man ledas ända tillbaka till Amurath II, genom att följa skimmelfärgen.

Eftersom att Ramzes x hade vågig man och svans och Excellens likaså, troligen i arv från Ramzes,(manen är jag osäker på, har inte sett någon "man-bild") tycker jag inte att det är omöjligt att din häst har fått sin "vågighet" från Excellens! :)
 
Har sett det på flera hästar e Magini och även Magini själv har ju vågig lugg vad jag sett på videos.

Vår tyske import har vågig man, lugg och svans.
 
Ja, det kanske kommer därifrån, men känns som om det är rätt längt bak i stammen !

:)
 
Mitt sto med Utrilloblod har spikrak tunn man, men mitt andra sto (Acapulco Gold - Furioso III) har tjock vågig frisyr! :D
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 369
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 422
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 437
Senast: hollypolly
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp