Vagn till Shettis.

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Kockan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 8 691
K

Kockan

Någon som har tips på en bra vagn till en Shettis?
Hört endel som byggt egna små fyrhjuliga vagnar med flak och en bänk längst fram.
Någon som gjort något liknande?
Hur ska man göra för att den ska bli så lätt som möjligt utan att vara klen?
Verkar vara OMÖJLIGT att få tag på tex rockard och sele begagnat till ponny.

Jag tycker det är dölätt o hitta. Jag har alltid kollat på hästutrustning säljes och på körutrustning. Där hittade jag en rockard till vårt gotlandsruss.

När vi köpte vår minishettis/shettis korsning, så fick vi med vagn o sele i köpet. Vagnen e en vanlig rockard som den jag köpte till russet, men med lite kortare skaklar. Selen är en enkel brösta.

Tycker jag har sett rätt mkt sånt till salu, men det gäller väl o vänta tills det kommer nya annonser. Det kommer o går hela tiden.

Oroa dig inte, dom rockards som används till shettis m.fl. är tillräckligt starka men ändå lätta. Se bara till så du inte köper en rockard med bilaxel t.ex. saab eller nåt. Dettycker jag verkar vara tungt.

Det ska vara en vanlig lätt typ,dom som figurerar mest. Dom har väl moperhjul eller nåt. Det har mina.

Lycka till!

Fick faktiskt "provlåna" med en liten rockard också till hästen vi fick hem nu, men ska inte köpa den av henne för jag tycker den är för kort. (vagnen alltså. Inte hästen! Hi, hi!) Verkar vara en rockard för en VÄLDIGT liten Shettis för våran slår nästan i då hon travar!
Kanske bättre att köpa en vagn som är till ett russ istället, då hon ligger strax under A-ponnymåttet?

Den var ju jättefin! Lite "finare" än de där vanliga som man brukar se. Såg i ett annat inlägg att du hade en sponsor-mamma! (Visst var det du?) Det skulle jag också behöva just nu då jag har mycket som måste inhandlas. Min mamma tycker nog att jag borde klara mig själv nu vid 32 års ålder tyvärr! :rofl:
Annars var priset inte så farligt för en så fin NY vagn, tycker jag.
Ska försöka hitta en begagnad även om det verkar omöjligt här. Annars får man väl åka en bit för att hitta.

Yes...det var min mamma som sponsrar mig :D
Tyckte vagnen var super fin, har själv letet i evigheter efter en begagnad vagn...utan resultat.. :(.och dom jag hittat nya ligger mellan 3500-4200kr..å då är det vanliga med träsits å så....tyckte denna var VÄLDIGT snygg och värd dom pengarna som frakten kostar (tror jag...inte fått prisuppgift än) :crazy:

När jag fått svar ska jag bara släppa bomben för mammsen om hur mycket pengar jag behöver sponsrars med :D

Lycka till med letandet! :)

Ha, ha! Smart att få mammma att lova INNAN du hade alla prisuppgifter! MYCKET smart drag!
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Är såååå förvånad över att hon ens vill sponsra,men vi har ju inte sagt med hur mycket än.
Skulle gärna vilja få hjälp med minst hälften i allafall...men vi får väl se :)

En sådan har jag oxå köpt!!! :D :D
Den kommer nästa vecka. Jag är så super glad, äntligen kan jag börja träna lite mer "seriöst". Inte bara tömköra, promenader osv. :rofl:

Är du nöjd med din vagn???? :confused: Är den så bra som den ser ut att vara???????????????????????

roslagsvagnen :love:

självklart val för mig , om jag nu hade en liten shettis. ;)

Jag har inte beställt min än....vad kostar frakten för dig?? :confused:

Tyckte den var super fint :D :love:

Hejsan!

Jag hoppas många läser detta så att ni förstår en sak: en vagn har fyra hjul och två axlar (två hjul på varje axel) medan en kärra (rockard) har två hjul på en axel. Visst kan man säga att man har en vagn som är tvåhjulig men det låter (iallafall för mig) lite dumt.
Så tvåhjuliga fordon är ofta lätta och man har dessa framför allt till små hästar (shettisar) tillsammans med en bröstsele, en ganska bra kombination. Sedan finns ju lokor och koller som sitter lite bättre då hästen drar (tyngre fordon). Att man måste anpassa selen för hästen är mycket viktigt!! Fast det borde ju vara obligatoriskt att kunna om man ska köra sin häst säkert.
Nu kom jag kanske av mig lite...
Du ville (Kockan) har tips om vagn.
Jag har en shettis som jag har vagn efter, nu är denna vagn ganska stor och tung (byggd för shettis par). Nu har jag en shettis som är modell större och är drygt metern i mankhöjd. Så med lokselen jag har, drar hon den. Hon får ligga i lite om det går uppför eller med passagerare.
Alltså; jag ska bygga en ny vagn! Som är lätt och smidig. Har inte kommit så långt än...
Planerna är i full gång. Jag har inte studerat mopedhjul närmare men jag tror att den modellen skulle passa bra om man inte vill ha skottkärrehjul... Motorcykelhjul är för stora...
En tvåsitsig bänk kan man ju lätt fixa om man inte hittar en begagnad (det senare vilket jag gjort). Sen får man ju fixa två axlar som man sätter hjulen på (detta fixar ju den som har tillgång till järn och som kan svetsa (i mitt fall gör min bror det)). Den främre axeln får man fixa dit en vändkrans på vilket gör att man kan vända. Man kan ju ha "bilstyrning" men det ger inte samma vändsmidighet. Skaklarna gör man av järnrör (lätta) ca 5 cm omkrets. Sedan böjer man dem lite längst fram och genom att ha skaklarna bredare där de sitter fast i vagnen behövs inte någon "böj" mitt på skakeln. Jag har skaklar i järnrör och som är 50 cm där de fästs i selen och 70 cm där skaklarna sitter i vagnen.
Svängeln sitter på skaklarna med hjälp av ett järn tvärs över dem. Ja mer kommer men jag har som sagt inte fått ihop så mycket än men det kommer!
Begagnat kan man ju hitta lite här och var, men hur bra skick det är i kan variera mycket...
En begagnad sele tycker jag inte du ska köpa men om du gör det så måste du kolla lädret och hela selen för övrigt. Låt ingen lura dig att bara "du smörjer" så blir det bra!

M. v. h. Lisa

Jag har köpt från Kumlavagnen. Den är jättebra, välbalanserad och stabil. Man kan själv bestämma hur vagnen ska se ut med säten, fjädring, med eller utan svängel etc. Kolla in deras hemsida: http://home.swipnet.se/kumlavagnen/ Själv fick jag tipset från en kompis som pysslar med ponnytrav.

:devil: marti

Sv: Re: Vagn till Shettis.

någon som kan tippsa om några bra vagnar till mini shettis jag har fortfarande problem....vill helst ha någon godkänd för tävling men finns det någon som inte är svindyr?

Vet inte om de är godkända för tävling, men hos Bole (bole.nu) så köpte jag en jättefin rockard som jag är helnöjd med. Har en shettis på 105 och den är snudd på för liten för henne, så den passar säkert till minishettis med.

Den kostade runt 4.000 om jag inte missminner mig och då fick jag den bokstavligen hem till bron. Monteringsanvisningarna är väldigt pedagogiska så det var inget problem...;)

Jenny

Vet inte om de är godkända för tävling, men hos Bole (bole.nu) så köpte jag en jättefin rockard som jag är helnöjd med. Har en shettis på 105 och den är snudd på för liten för henne, så den passar säkert till minishettis med.

Den kostade runt 4.000 om jag inte missminner mig och då fick jag den bokstavligen hem till bron. Monteringsanvisningarna är väldigt pedagogiska så det var inget problem...;)

Jenny

Den är samma som Globus.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 216
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 909
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny... 2 3
Svar
42
· Visningar
7 162
Senast: Takire
·
Anläggning Jag har börjat fundera på att på sikt försöka göra något som liknar paddock paradise hemma. Mina hästar går på lösdrift och det är bara...
Svar
9
· Visningar
1 532
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka