lördag, vart då?
Men tipsa inte alla :devil: hoppas på att göra några klipp i bro, dom hade några stiliga som skulle passa bra till hästen, men dom lär bli dyrare än vad jag kan betala. :crazy:
 
Damsläden är bara så mega snygg. VILL HA!!!
Men en annan har shettisar, tror inte den skulle passa. *suck*
 
Var övertygadom att den 11 var en söndag :crazy: så jag undrade om det var någon annan på lördag och vart, det hade jag nämligen missat.....

Jag är aldrig rörig :angel: :o
 
JAg är sugen på dogcarten och några till. Men har motsats problem, vet inte om dom är tillräckligt stora, får ta med tumstock och mäta!
Sen vet jag inte hur pass hållbara vagnarna är. Ska bli skoj om jag kommer iväg. Men tyvär lär det bli dyrt. HAr inte en aning om vart priserna kommer att landa :confused:
 
Men tror du inte att den gör det?
Jag har varit och tittat på några sådana slädar, fast de har kallats kappsläde eller stöttingsläde, och jag tycker att det ser helt ok ut storleksmässigt.
(Den här på bilden, var kanske något större än de jag har tittat på).
Jag har då en mini.
Har hittat en så´n släde i väldigt dåligt skick, och säljaren vill att jag lägger ett bud, men jag har ingen aning om vad jag ska bjuda.
Någon som vet värde på ett ungefär?
 
Har pricis varit där. Vagnarna var grymt snygga :love: Även anygga selar hade dom!
Tyvär så blev det ingen, bjöd på två men båda blev för dyra :cry:
Ångrar bittert att jag inte köpte två andra i stället men men......
 
Landån kostade 55000
Ena viktoriavagnen 13000 (jag tänkte att jag då vågade chansa och vänta på nästa :crazy: kunde bjuda 25)
Fina viktorian 33000, så jag fick ingen.
Dogcarten 13000 (Den var helt enormt super jättefin :love:, vill ha! Men jag hade en maxgräns på 6000 så fel kategor vagnar)
Herrphaeton tror jag gick för 2000(skulle köppt men han inte tänka H*vete!)
En halvrisig gigg gick för 1000kr, tyvär var den på gränsen till för kort till min häst.
Selarna tror jag inte heller blev så jättedyra, draglinorna gick för 100kr paret, tyvär va det fel fästen för mina selar :(

Du missade nått om du letar vagn!
 
Hej!

Förstår ni er kanske på dessa äldre vagnar?
Jag har kommit över en gammal trilla. Det är synd att jag tog kort på den i går och har halva rullen kvar...
Men ni kanske kan luska ut lite medan jag hittar på nått sätt att få fram bild på den...

Iallafall så är det en lätt trilla, hjulen verkar bra - hur vet man det förutom att träet är ser ok ut? Det är lite färg kvar och på tre ställen står det XXIIII, vad tror ni det kan betyda? Jag har kollat men inte hittat nått tillverkningsdatum eller ort vilket är synd. Svårt att veta var den kommer ifrån annars. Hur ska man göra med färgen och de fina mönstren? Måla om den helt...? Låter tokigt, speceiellt eftersom jag kommer att ha mycket svårt att efterlikna mönstret. Lacka den? Om jag vill använda den vad bör jag främst tänka på då? Skaklarna? De har spruckit lite längst bak men där sitter de fast med järn över, under och runt innom (där hästen ska stå). Köra med järnhjul på grusväg? Bra eller dåligt? Är det för riskabelt att överhuvudtaget köra med den? Den har stått innomhus iallafall. Järnet var lite rostigt men inte förstört.
Nu begär jag inte att ni ska kunna svara men nått kanske ni kan säga då jag har mycket liten koll inom detta område. Bäst är ju om man låter nån kunnig komma ut och undersöka men vad finner man en kunnig innom gammla vagnar?
Tacksam för svar!

M. v. h. Lisa
 
När det gäller vanliga lantbruksauktioner, tar du kontakt med den som arrangerar i dina trakter. Farmarauktioner (se ovan) servar ett stort område. Bor du utanför det, kan dom säkert rekommendera dig till rätt ställe.
Sedan finns auktionsfirmor som specialliserat sig på auktioner typ antikstuk. Bl a en som brukar ha stora vagnsauktioner. Skall försöka plocka fram info om dom.

Enklast är väl att ta med vagnen till befintlig auktion som även har andra vagns/häst-grejer, efter överenskommelse med auktionsfirman.

LIA
 
För att börja bakifrån, ta kontakt men Vagnshistoriska Sällskapet (VHS) Där finns all expertis du kan önska dig.

När det gäller målning etc, måste du först bestämma dig för, om du vill återställa vagnen i ursprungsskick (så gott det nu går), eller "bara" rusta den till fint bruksskick. Beror ofta på vagnens värde.
I det första fallet: gör ingenting! Gå först en renoveringskurs hos VHS (blir en i jan/feb), och lär dig hur man gör, vad man använder osv.
I det andra fallet slipa och grunda (spackla inte!) som vanligt, samt måla med oljefärg i kulörer liknande dom ursprungliga. Dekorationsmåla efter förmåga.

Att använda vagnen:
Om hjulen är bra? Ryck och slit! Kolla om dom känns stabila, dvs att lötar och ekrar sitter fast etc. Visst axelglapp får man räkna med.
Tryck in en knivspets eller liknande i träet, fr a i lötarna. Friskt trä där, så är nog hjulen OK.

Skaklarna måste vara OK! Är träet trasigt, skall det bytas ut. Det går att skarva, så man får full hållbarhet. Järnet är förstärkning/skoning och ersätter inte träet. Småsprickor (ej genomgående) brukar inte vara något problem.

Köra på grusväg med järnskodda hjul? Ja du, det var ju det man gjorde förr i tiden. :) Om du kör på asfalt, kan det vara lite halt. T ex vid kraftigt sidolut, kan vagnen kasa åt sidan.

Farligt att köra med vagnen? Nej, inte om man kollat hjulen, skaklar och alla andra rörliga delar, infästningar (skruvar kan se bra ut men vara bortrostade inne i träet) samt vagnen i stort. Ta av hjulen och kolla samt smörj på med generöst med fett. Sätt tillbaka och dra år muttrarna så att hjulet NÄSTAN kärvar samt lås med saxsprint. Gäller de flesta gamla hjul utan kullager.

Sedan är det bara att köra! Om du har en ordentligt inkörd häst, bra seldon, pisk och körkunskap förståss! ;)

Lycka till!
LIA
 
Tryck in en knivspets eller liknande i träet, fr a i lötarna. Friskt trä där, så är nog hjulen OK.
Ursäkta en okunnig men vad är lötarna??
Sen har jag yttligare en fråga angående skacklarna, är det "brottsligt" att ha järn skacklar till en trä trilla? Kan man bygga skacklar själv eller blir kvaliten för dålig? Kan man köpa färdiga skacklar? I så fall vart?
En fråga... Många blev det!

Hoppas du kan svara på några! :)
:bump: :bump:
Hälsningar Alisson
 
Lötar= "träskenan/träbitarna" som är hjulets yttersta del, innanför järnskenan.

är det "brottsligt" att ha järn skacklar till en trä trilla?
Ja, absolut! ;) Allvarligt talat, så passar det inte så bra ihop, även om jag sett det några gånger. I slutet av vagnsepoken, kom lite av varje av nymodigheter. Har vagnen varit försedd med träskaklar, skall man ha sådana av stilskäl. Sén gör man som man vill. Bättre med metalldito, än inga alls. :p

Att nytillverka skaklar är inte så alldeles lätt. Förr satte man träden i spänn, så de växte i den form man ville ha. Vem har tid/kunskaper för det idag? Ett alternativ är att basa ("koka") trädstammen. Man sågar INTE ut skaklar ur en planka!
Kolla med VHS om företag som nytillverkar. Jag tror det finns ett par stycken.

Beg/gamla skaklar hittar man ofta på riktiga bonnauktioner. Kolla i ATL eller Land eller ring auktionsfirmorna.

LIA
 
tack :bow:
Men nu har skackel problemet löst sig :), det var en kille i stallet som hade ett par i trä! Dom verkar jättebra, bara att sätta på dom gammla metallbeslagen längst ner så dom passa till min vagn!
En kille som "kan" hjul har spannat på dom och de var även enligt honom ok! Så nu återstår bara problemet gummi, jag är lite halvskeptisk till järn hjul, det låter så mkt, men gummerade trähjul låter inte och är snyggt :idea:
//Alisson som längtar efter att köra!
 
Om smaken skall man inte diskutera! :)
Men att det kostar multum att belägga hjulen med gummi, är däremot klart.

LIA
 
2000kr per hjul är vad jag hittat :crazy:
Men det borde ju gå att finna billigare :confused:, egentligen borde det ju inte vara så svårt att göra själv.... men vet inte om man vågar prova.
//A :) med snygg häst och snart snygg vagn!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Radannons Hej! Jag är verkligen ingen expert på islandshästar men ville ändå bara tipsa om en unik och spännande auktion som jag såg på Budi...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Daniel08
·
Körning Hej, jag Håller på att sy ett kuskförkläde men saknar mönster och har aldrig sett ett irl. Har sytt flera kjolar dock så har utgåt från...
Svar
1
· Visningar
556
Utrustning Hej Tycker jag har googlat och googlat, Letar ny transport o h är inne på en beg boj med sadel kammare. Men nu finns det 216 och 220...
Svar
8
· Visningar
1 108
Kropp & Själ Hej! Jag fick i fredags förra veckan en ordentlig knuff i bröstet av en häst. Gjorde ont men var inte värre än att jag skrek till och...
2
Svar
23
· Visningar
1 236
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp