Vägverket och lupinerna

Bukefalos 30 år!

tanten

Trådstartare
Tydligen åligger det markägare att hindra lupiner att sprida dig till andra fastigheter. Är tacksam för det.

Men - hur är ansvaret hos väghållare?
Där jag bor är det gott om åkrar som är i träda eller inte brukas alls. Lupnerna har spridit sig långt ut på åkrarna.

Åkern intill min tomt brukas inte, Lupinerna har spridit sig rejält. Jag går med trimmer för att åtminstone försöka hålla dem ifrån mig.

Hur ser regelverket ut i pratiken?

Från naturvårdsverket:
Från och med 15 maj 2026 finns blomsterlupin och sandlupin med på nationell förteckning över invasiva främmande arter. Arterna får enligt 3 kap. 1 § förordningen (2026:311) om invasiva främmande inte avsiktligt föras in i landet, hållas, födas upp, transporteras, släppas ut på marknaden, användas eller utbytas, tillåtas reproducera sig, växa eller odlas eller släppas ut i miljön. För privata markägare och nyttjanderättshavare gäller ingen utrotningsplikt för befintliga förekomster, men för statliga myndigheter, kommuner och regioner gäller samma regler som för arterna som finns upptagna på EU-förteckningen. Samtliga markägare och nyttjanderättshavare ska dock vidta nödvändiga åtgärder för att förhindra spridning av arterna från den egna fastigheten, om de i egenskap av fastighetsägare eller nyttjanderättshavare har rätt att vidta sådana åtgärder.

Tydligen åligger det markägare att hindra lupiner att sprida dig till andra fastigheter. Är tacksam för det.

Där jag bor är det gott om åkrar som är i träda eller inte brukas alls. Lupnerna har spridit sig långt ut på åkrarna.

Åkern intill min tomt brukas inte, Lupinerna har spridit sig rejält. Jag går med trimmer för att åtminstone försöka hålla dem ifrån mig.

Från naturvårdsverket:
Från och med 15 maj 2026 finns blomsterlupin och sandlupin med på nationell förteckning över invasiva främmande arter. Arterna får enligt 3 kap. 1 § förordningen (2026:311) om invasiva främmande inte avsiktligt föras in i landet, hållas, födas upp, transporteras, släppas ut på marknaden, användas eller utbytas, tillåtas reproducera sig, växa eller odlas eller släppas ut i miljön. För privata markägare och nyttjanderättshavare gäller ingen utrotningsplikt för befintliga förekomster, men för statliga myndigheter, kommuner och regioner gäller samma regler som för arterna som finns upptagna på EU-förteckningen. Samtliga markägare och nyttjanderättshavare ska dock vidta nödvändiga åtgärder för att förhindra spridning av arterna från den egna fastigheten, om de i egenskap av fastighetsägare eller nyttjanderättshavare har rätt att vidta sådana åtgärder.
Det är ju i praktiken omöjligt. Om vi inte ska börja sälja hormoslyr i matbutikerna.

På en åker kan man i alla fall i teorin slåttra ner dem. Men knappast SCA kommer gå mellan granrötter och stenar för att handplocka dem i skogen.

Så jag tänker att det mest är en formell markering, och att det som på sin höjd kommer beröras är aktiva medvetna spridningsåtgärder.

Och Trafikverket slår knappt ner meterhög alsly innan det börjar springa vilt i skymmningen på höstkanten för det finns inga resurser till det i deras budget. Klart det inte finns någon reell möjlighet att hindra den oavsiktliga, men fullt kända, spridningen som följer med att vi öht ska behålla en farbar väg här. Man får vara glad om de kan byta vägtrummorna när de kollapsar...

Från naturvårdsverket:
Man skiter i det. Den kommun jag bor i talade om för invånarna för några år sedan att vi skulle ta bort våra lupiner. Jag påpekade då att kommunen kanske borde gå före och slåttra bort dem efter vägkanter och på kommunens mark. Svaret blev att eftersom de inte var klassade som invasiva så kunde de inget göra. Strax efter åkte jag till ÅVCn med ris och insåg att hela området är packat med jättebalsamin som ju även då var klassad som invasiv. Nej kommunen har fortfarande inte gjort något åt kommunens största spridningskälla av den arten.

Från naturvårdsverket:
Länsstyrelsenerna som har uppdraget att övervaka det här har ännu inte tagit fram någon handledning. Hos oss har de sagt att de inte kommer börja förrän efter årskiftet. Tills dess händer alltså ingenting. De flesta kommuner, regioner och myndigheter har ett program som de följer för de invasiva arterna. Nu tillkommer då dessa nya. Det kan alltså räcka med att man har en plan allt behöver inte ske på en gång utan man kan arbeta sig succesivt fram och begränsa spridning är då det viktigaste.

Jag har en granne som spridit lupiner till mig. Han har gjort det genom att slänga trädgårdsavfall i min hage.
Tyvärr var det inget olagligt när han gjorde det men jag sitter med skiten nu.
Marken är sådan att det är helt omöjligt att dra upp dom. Vilket annars hade varit ett alternativ. Men jag har läst på och om man klipper ner dom innan dom går i blom. Man räkna med att göra det tre gånger om året. Så kommer man att dels hindra nya plantor för att börja växa. Dels utarma den så att den försvinner. Tycker det är väldigt synd att de här nya reglerna inte kom förrän nu. För grannen har sina små plantor i trädgården och jag har ca 2 ha lupiner runt om....

Jag har en granne som spridit lupiner till mig. Han har gjort det genom att slänga trädgårdsavfall i min hage.
Marken är sådan att det är helt omöjligt att dra upp dom. Vilket annars hade varit ett alternativ. Men jag har läst på och om man klipper ner dom innan dom går i blom. Man räkna med att göra det tre gånger om året. Så kommer man att dels hindra nya plantor för att börja växa. Dels utarma den så att den försvinner. Tycker det är väldigt synd att de här nya reglerna inte kom förrän nu. För grannen har sina små plantor i trädgården och jag har ca 2 ha lupiner runt om....
Det har ju aldrig varit tillåtet att dumpa (trädgårds)avfall på annans mark invasivt eller ej.

Med tanke på att lupinfrön kan behålla grobarhet ända upp till 20 år är det en långvarig kamp.

Jag har kört trimmer, dragit upp, hackat ner och gud vet vad ända sen jag flyttade hit 2012. Det dyker upp nya plantor fortfarande.
Misstänker att round-up är det enda som hjälper....

Med tanke på att lupinfrön kan behålla grobarhet ända upp till 20 år är det en långvarig kamp.

Jag har kört trimmer, dragit upp, hackat ner och gud vet vad ända sen jag flyttade hit 2012. Det dyker upp nya plantor fortfarande.
Misstänker att round-up är det enda som hjälper....
Och jag har inte gjort något med mina mer än att plocka några en del år.
I år har jag 3 blå kvar, mot ett hel knippe i vit,blå,rosa innan😢

Misstänker att round-up är det enda som hjäper....

Det är väldigt mycket snack och invasiva arter men känns mest som snack (eller för åtgärd av privatpersoner)

Ändå växer de är ut och år in i dikeskanter m.m som ägs av vägverket och kommuner utan åtgärd.
De skulle ju åtminstone kunna klippa innan de går i frö i stället för efter de har fröat av sig

Tyvärr är det nog bara att fortsätta kämpa och bekämpa för att skydda dig själv

Det är väldigt mycket snack och invasiva arter men känns mest som snack (eller för åtgärd av privatpersoner)

Ändå växer de är ut och år in i dikeskanter m.m som ägs av vägverket och kommuner utan åtgärd.
De skulle ju åtminstone kunna klippa innan de går i frö i stället för efter de har fröat av sig

Tyvärr är det nog bara att fortsätta kämpa och bekämpa för att skydda dig själv
Nu har ju lupiner precis rent juridiskt hamnat på invasiv listan. Så kravet på insats kommer nu och kommer följas upp först nästa år. Tidigare har lagstiftning har inte haft med lupin. Många kommuner och trafikverket har ändå jobbat med att slå vissa ytor tidigt. Men det har ju varit lagmässigt frivilligt. Ibland fungerar det heller inte hela vägen ned till underentreprenörerna eftersom tillskillnad från stela dokument och myndigheter följer växtlighet inte en exakt datumplan för när de tänker blomma. Så när man planerar ett år innan för när det ska slås kan man ju ändå missa blommning med flera veckor beroende på en tidig eller sen vår. Alla ytor kanske heller inte inventerats, allt beror ju på om det finns resurser på plats. Långt ifrån alla kommuner tex har någon som arbetar med naturvård, det är inte ett krav i kommunallagen så som skola, vård och omsorg eller infrastruktur. Kultur och natur (bortsett från bibliotek som har en egen lagstifning) är alltså helt valtbart för en kommun. https://bransch.trafikverket.se/for...dskap/invasiva-arter-vid-vagar-och-jarnvagar/

Hade lite i ena hagen innan men hade potatisland där i tre år och inget har kommit tillbaka än. Plocka och köra betesputs innan det blev frö fungerade inte här.
Möjlighet att det kan behövs plöjas och odlas med annat om några år till för frön som ligger i dvala nu.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka