val av hingst till detta sto

Sv: val av hingst till detta sto

Ja, det finns det! Gå in på equipe.se och titta på bruksprovet, det är filmat dag för dag så du kan se löshoppning, gångarter premiering etc.

Jag hade absolut INTE valt Briar eller Okeanos om du vill ha en hopphäst! Det finns betydligt säkrare och bättre förärvare om man vill ha en renodlad hopphäst:laugh:
 
Sv: val av hingst till detta sto

Det har du rätt i, tänkvärt verkligen.. Och jag ska tillägga att jag inte är ute efter att få en jättehäst. 163 räcker gott åt mig :angel:

Det finns inget videoklipp att se på common sense och colmar?

Niveau kanske? Nu tänkte jag på spänst och kvickhet.
 
Sv: val av hingst till detta sto

Ja, det finns det! Gå in på equipe.se och titta på bruksprovet, det är filmat dag för dag så du kan se löshoppning, gångarter premiering etc.

Jag hade absolut INTE valt Briar eller Okeanos om du vill ha en hopphäst! Det finns betydligt säkrare och bättre förärvare om man vill ha en renodlad hopphäst:laugh:

Fast om man vill förbättra galoppen och ändå ha en häst som kan hoppa är det bland det bättre man kan välja av det som finns i landet. Det beror ju lite på vad man prioriterar.
 
Sv: val av hingst till detta sto

Fast om man vill förbättra galoppen och ändå ha en häst som kan hoppa är det bland det bättre man kan välja av det som finns i landet. Det beror ju lite på vad man prioriterar.

Det finns Bra och meriterade hopphingstar med bra galopp i Sverige så det var ju ett lite tunnt argument;). Jag har väl inte rekommenderat någon importsperma hingst?:confused:
 
Sv: val av hingst till detta sto

Det finns Bra och meriterade hopphingstar med bra galopp i Sverige så det var ju ett lite tunnt argument;). Jag har väl inte rekommenderat någon importsperma hingst?:confused:

Givetvis finns det hopphingstar som själva har bra galopp. Men nu tänkte jag mest på nedärvningen - tittar du på blup:en så ligger Briar på elfte plats av alla hingstar när det gäller just galopp. De hingstar som ligger före och står till avel i Sverige är Don Primero och Bocelli. Vore de ett bättre val för hoppavel, tycker du?:confused:

Briar ger dessutom storlek, vilket detta sto kanske kan behöva. Däremot är han givetvis inte den vassaste hopphingsten, men det beror ju på vad man prioriterar. Galopp och storlek i den här generationen, ännu bättre hoppning i nästa, kanske?
 
Senast ändrad:
Sv: val av hingst till detta sto

är det inte så att en galopp som är optimal för hoppning inte är riktigt likadan som en som är för dressyr ?

Iallafall Holland har börjat snegla på mer vägvinnande och markbunden galopp än den som är i ren uppförsbacke när det gäller hopphästarna.
 
Sv: val av hingst till detta sto

Visst, på absoluta elitnivå är det säkert så att det finns nyanser i galoppen, det verkar rimligt. Men på den här nivån så tror jag att även en briar-galopp kan duga på hoppbanan.
 
Sv: val av hingst till detta sto

men frågan är varför - när man kan få en galopp mer anpassad till användningsområdet.

Briar är verkligen en av dem som blir ett frågetecken i skallen på mig. Hoppstam men en av världens bästa dressyrhingstar, vad använderman honom till för ston egentligen ? Samma sak med New Balance och Akribori också för den delen. Ja, eller till och med Flemming, gedigen hoppstam (och bra hoppresultat på bruks en gång i tiden) men ändå dressyrförvärvare av förnämsta klass - inte skulle jag lägga Flemmingh på ett rent hoppsto.
 
Sv: val av hingst till detta sto

Fast tittar du på vad han nedärver, så kan ju avkommorna både röra sig och hoppa. Må så vara att han har hoppstam - bevisligen så finns det ju en hel dressyr att hämta där också. Det visar ju både Briar, hans syskon/släktingar och hans avkommor. Så om jag hade ett elegant hoppsto där jag ville förbättra storlek och gång (inte skritten då kanske, men trav och galopp), utan att tumma på hoppningen, så vore det absolut ett alternativ. Det ena behöver ju inte utesluta det andra, nog kan det trots ökad separation i aveln fortfarande finnas en del individer som är multibegåvningar - och nedärver det?

Alla har ju inte som avelsmål hästar som antingen är fula som stryk och travar för 6:or men hoppar hus, eller svarta eleganter som rör sig fantastiskt men får psykbryt vid blotta åsynen av en bom.

I yppersta världstoppen är det kanske skillnad på en hoppgalopp och en dressyrgalopp, men på Msv-nivå skulle jag inte säga att det är någon större skillnad.
 
Senast ändrad:
Sv: val av hingst till detta sto

Givetvis finns det hopphingstar som själva har bra galopp. Men nu tänkte jag mest på nedärvningen - tittar du på blup:en så ligger Briar på elfte plats av alla hingstar när det gäller just galopp. De hingstar som ligger före och står till avel i Sverige är Don Primero och Bocelli. Vore de ett bättre val för hoppavel, tycker du?

Briar ger dessutom storlek, vilket detta sto kanske kan behöva. Däremot är han givetvis inte den vassaste hopphingsten, men det beror ju på vad man prioriterar. Galopp och storlek i den här generationen, ännu bättre hoppning i nästa, kanske?

Jag kollar inte på Blup för galoppen när jag väljer hopphingstar till mina ston...Jag kollar på hoppförmågan, exteriören, ben, hovar samt kollar upp hur den har förärvt sig mm.

Jag hade inte valt någon av de hingstar du har föreslagit pga att de har inte bevisat någonting i hopp sporten dvs att dom klarar av att tävla hoppning på högre nivå än deras resultat vid ett tillfälle på en bedömning som Bruksprovet.
Det säger mig tämligen lite om deras kapacitet och psyke för att klara av att gå hoppning på högre nivå.
--------------------------------------------------------------------------------
 
Sv: val av hingst till detta sto

Så Jaguar Mail har inte bevisat nåt i sporten? Visst, han gjorde kanske inte direkt succé i OS, men att säga att inte visat att han klarar att tävla hoppning på högre nivå tycker jag är lite orättvist.

Vad man kollar efter när man väljer hingst beror väl rimligen på vad man har för sto?

Vilka hingstar skulle du själv föreslå? Så jag kan förstå lite mer hur du tänker?
 
Senast ändrad:
Sv: val av hingst till detta sto

Så Jaguar Mail har inte bevisat nåt i sporten? Visst, han gjorde kanske inte direkt succé i OS, men att säga att inte visat att han klarar att tävla hoppning på högre nivå tycker jag är lite orättvist.

Självklart har han bevisat i sporten! Jag har missat ditt inlägg om honom:)
 
Sv: val av hingst till detta sto

* Alligator Fontaine 1140 -flyinge

* Careful 1112- flyinge

Vet inte mycket om dom, men tilltalar mitt öga.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: val av hingst till detta sto

Varför inte välja Nobel 994 på Gränsbo stuteri?
Han har ju verkligen visat att han kan båda sporterna vinter i 150 hoppning samt nu tävlar han ju upp till GP dressyr(halshugg mig inte om jag har fel i hur högt det är nu) Han lämnar trevliga avkommor av bra storlek.
Kanske inte det mest aktuella hingsten, men om hon nu ska behålla den själv tror jag att han skulle vara bra.
Det skadar ju inte att titta på honom ialafall.
Hoppas att du hittar en bra hingst till ditt sto
 
Sv: val av hingst till detta sto

Har faktiskt kollat på nobel. Tycker också att han låter passande! Men vet inte hur han förärver sig..

Ang. Careful har jag hört från kunnigt håll att hans förärvning visat sig vara ganska svag.
 
Sv: val av hingst till detta sto

Har kollat på hennes betäckningsrapport.
96 naturligt - inget föl.
98 AI - föl
04 naturlig - inget föl

hm.. det är väll kanske lite väl chansat att välja fryst om man nu skulle vilja ta corlensky g? Men tanke på hur länge det va sen senast.. Vet ju inte alls hur lätt hon tar sig.

När det gäller 90 dagars, levande föl avg etc. vad bör jag tänka på när jag väljer hingst tycker ni?
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 679
Senast: Kisseninan
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 459
Avel Jag har letat som en galning på nätet efter en hingst jag tror passar mitt sto . Finns aldelles för många bra. Mitt stos svagheter är...
Svar
12
· Visningar
1 474
Senast: xDollyx
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 099
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp