Bukefalos 28 år!

Val av hund - hjälp oss!

Sv: Val av hund - hjälp oss!

Bor på "landet" men i ett villaområde. Tror inte det ska vara några problem med "vanliga" utevistelsen, mest inne i snårig skog.
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

Ja det lutar åt att det blir en sådan. Är det svårt att klippa själv? Vad använder du för saker?

Nej, det är inte så svårt att lära sig klippa en vardagsklippning själv. Man kan gå kurser hos hundtrimmare också, rasklubben informerar!

Till pälsvården har jag: kam, karda, ullkam, vanlig sax och en effileringssax.
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

Tack så jättemycket för tipsen!

Har du något man ska tänka igenom extra noga vad gäller Wheaten?
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

Jag har 2 Wheaten tikar, kanonglada och trevliga.
Den äldsta är nerklippt, men har Wheaten stuk ändå.

Mina hundar älskar att vara tillsammans med oss och våra barnbarn.
Gillar även att vara med på golfbanan och åka båt.
Vi tränar Agility, utställning, spår mm.
De leker med alla hundar oavsett kön, och bråkar aldrig.

Har en granne som har en Lagotto kille, orolig,skygg och inte särskilt kul om man jämför med mina Wheaten.

På kennelklubben har vi 3 stycken Lagotto, även de är lite skygga och enmans hundar.

Om du nu har hittat en uppfödare som du känner för och som är medlem i klubben( Följer deras rekommendationer om Hd mm)
Så Lycka till!!!!
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

Ja vissa hundar vi träffat har varit positiva men inte lika positiva som wheaten. Skulle du vilja lista positiva och negativa saker om lagotton, sådant som kan vara bra att tänka på när det gäller rasen? PM:a om du inte vill skriva ut den här.


Du får jättegärna PM:a kennlar för Lagotto också! :)

Du kanske redan har bestämt dig, men jag skriver detta ändå.

Positivt om lagotto (som jag upplever det, och då inte bara med min hund):
-pigg och glad i allt och alla
-arbetsvillig
-lättlärd (på gott och ont)

Negativt:
-kan ha jaktinstinkt
-envisa
-att det avlats på allt (inte hundarnas fel, men det är ju hundarna som är drabbade man ser)....HD-belastade hundar, rädda hundar etc.
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

Har en kompis som har lagotta. En trevlig hund men reserverad och extremt "mammig". Hon är unghund ännu men tycker inte om att andra tar på henne.
Denna kompis känner samma som du att hon inte får något trevligt mottagande av lagotta folket. Hon ville få råd av de som kunde, så hon åkte på en större utställning och de frågade vart hunden kom ifrån. När kompisen sa att det är en ny uppfödare av lagotta så vände de bara ryggen mot henna och låtsades som hon inte fanns.
De enda som hon fick någon respons från var de som äger pappan till hennes hund, de sa "hur ser hunden ut, du måste klippa henne genast !!!".

Fy vad otrevligt! Har bara varit på ett fåtal utställningar, men det har alltid varit trevlig stämning, oavsett var hunden kommer ifrån.
Att hunden måste klippas känner jag dock till, annars får den inte de rätta lockarna + ju längre päls, desto mer fastnar i den.
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

Nej vi har inte bestämt oss men det lutar åt Wheaten. Får en känsla att Lagotto kanske är för svår som förstahund... Och de jag har försökt kontakta är lite avvaktande. Men du får jättegärna PM:a bra kennlar! :)
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

Det enda jag tycker att du ska tänka på är att här nere (dvs Skåne) finns flera uppfödare som använder sig av, i mina ögon, tvivelaktiga avelsdjur när det gäller Wheaten.

Jag är själv nära bekant med en familj som har en hane som är mycket hanhundsaggressiv tex, men som råkar vara internationell UCH och därför används flitigt i avel...
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

*kl*
Om jag nu fattat rätt på hanen så verkar den trevlig. Har iofs bara sett den en gång på en utställning. Men då utmärkte han sig inte för att vara aggressiv iaf.

Ska höra mig för med min uppfödare om hon vet nåt mer om den. Hanen kommer från mina trakter.

Jag blir så irriterad på uppfödare som enbart stirrar sig blinda på utställningsresultat och skiter i den mentala biten.
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

Nej vi har inte bestämt oss men det lutar åt Wheaten. Får en känsla att Lagotto kanske är för svår som förstahund... Och de jag har försökt kontakta är lite avvaktande. Men du får jättegärna PM:a bra kennlar! :)

Jag har lagotto som förstahund och jag har inte ångrat mitt val.
Det verkar finnas två typer av lagotto, de jättemilda och de väldigt "tuffa". Vad man får är en slump....
Om man vet vad rasen innebär (i fråga om aktivering, tex) och har en bra uppfödare så är det inga problem.
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

OK, ska kolla de kennlarna du tipsade om. En av dem har jag försökt få tag i men det verkar omöjligt. Ska försöka igen. Tack för hjälpen! Uppdaterar när vi har valt väg i velandet! :)
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

*kl* puttar oxå o frågar hur det gått?
Berätta gärna vilken wheatenuppfödare det var du gillade! Har själv två stycken wheatens o även om det är en del pälsvård på dem så är det helt underbara hundar!
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

Vi har hittat en uppfödare av Wheaten som är underbar, i nuläget är det en sådan som gäller! :)
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

Jag har erfarenhet av ISWT. Vill Du veta vad jag tycker kan du pm:a mig.
Det finns såklart bra uppfödare av Lagotto också. I valet av uppfödare skulle jag i dina kläder kontrollera att uppfödaren har kurser, läger, träffar. Att BÅDA avelsdjuren är MH testade. Tyvärr är det extremt ovanligt inom wheatenbvärlden och det finns alldeles för månfa reserverade, misstänksamma och skrajsna wheaten.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 238
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 533
Senast: Roheryn
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 240
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 779
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp