Bukefalos 28 år!

Val av hund - hjälp oss!

Terja

Trådstartare
Vårat val står nu mellan Soft Coated Wheaten Terrier och Lagotto Romagnolo. Var på Sofiero i helgen och tittade på båda raserna = vi kan inte bestämma oss!

Vi har träffat en helt underbar uppfödare av Wheaten men tyvärr fått lite frostiga mottaganden av Lagottos. Min sambo är mer inne på Lagotto och jag är mer inne på Wheaten. Jag föredrar Wheaten eftersom jag fått intrycket att det är en mer glad och framåt hund som inte är så reserverad, har fått ett lite mer dämpat intryck av Lagotto. Min sambo föredrar Lagotton framför Wheaten pga av den pälsvård som den kräver. Vet att Lagottos kräver pälsvård också men den rasen är mer accepterad med kortare päls vilket är mer praktiskt då vi planerar att aktivera hunden mycket ute i skogen. Har sagt till min sambo att det bara att hålla pälsen trimmad på de ställen som behövs.

Fördelar Wheaten:
• Underbar positiv hund
• Underbar uppfödare
• Fäller inte
• Användbar till våra ändamål
• Lätt att få tag på

Nackdelar Wheaten:
• Pälsvård
• En äkta wheaten ska ha lite längre päls = ej praktiskt i skogen


Fördelar Lagotto:
• Användbar till våra ändamål
• Fäller inte
• Underbar hund, lite mer reserverad

Nackdelar Lagotto:
• Lite frostigt mottagande bland uppfödare
• Svår att få tag på


Hur ska vi göra? Vad skulle ni rekommendera?
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

Finns det ingen vis hundmänniska som kan hjälpa oss i vårat velande?
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

Tyvärr inte.. har ingen erfarenhet av någon av raserna.

Om jag hade varit er hade jag kontaktat uppfödare av båda raserna o åkt o hälsat på. Den kennel jag känner att det klaffar med, o den som har en tik jag fastnar för skulle jag nog köpa av.. Då ger rasen sig själv :d
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

Jag har en wheatenhane på tre år. Han är såklart alldeles underbar!

Har dock inte träffat någon lagotto, så jag kan inte säga hur de är jämfört med wheaten.

Vår wheaten är fullpälsad, och jag måste säga att pälsvården inte alls är särskilt betungande. Men visst, pälsvård krävs ju...

Han hänger med på allt vi företar oss, är väldigt positiv och glad. Vi spårar med honom, både personspår och viltspår. Jag tävlar lydnad med honom.

Sen tycker ju jag att de är _mycket_ snyggare än lagottos;).

Man måste inte ha dem fullpälsade. Man kan ju klippa dem i en kortare frisyr, så de ändå ser rastypiska ut (om man inte ska ställa).

Fråga gärna om det är något du funderar på!
IMGP0137.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Val av hund - hjälp oss!

*kl*
Jag gillar softien, verkar vara en trevlig, glad ras. :)
Har noll erfarenhet av lagotton, så eg ska jag ju inte uttala mig. ;)
Ska du inte ställa ut så kan du ju hålla den kortklippt.
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

hej!Jag skulle aldrig välja en lagotto pga i Italien som dom kommer ifrån använder man dom endast som gårdshund,och dom ska enligt italienare jag pratat med,inte vara sociala hundar!dom ska inte vilja umgås med flocken!Skulle istället valt den andra hunden då den är mycket mera social,men såklart det beror ju på vad du ska ha den till förstås...Lycka till
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

Observera att jag är väldigt partisk....

Jag har erfarenhet av lagotto, inte av softisen.
Tycker du verkar ha träffat fel hundar, för lagotto ska verkligen vara en positiv ras. Dessvärre har de varit för populära ett tag så det avlats på allt.
Vill du ha tips om bra kennel så PM:a....
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

Vi har varit hos uppfödare för båda raserna. Den som tog emot oss med öppna armar var Wheatenuppfödaren. Det är därför jag känner mer för denna rasen efterom hon var så trevlig och tillmötesgående. Vet att om man skaffar valp därifrån så får man hjälp med allt man behöver hjälp med.

Lagottouppfödaren är jag mer tveksam till, inga mer kommentarer då jag inte vill svärta ner någon.
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

Vi har ju inte tänkt att ställa ut hunden. Men hur kort kan man klippta för att det ska vara accepterat men ändå praktiskt?
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

OK, detta är inget jag har hört tidigare. Vad grundar du detta på?
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

Ja vissa hundar vi träffat har varit positiva men inte lika positiva som wheaten. Skulle du vilja lista positiva och negativa saker om lagotton, sådant som kan vara bra att tänka på när det gäller rasen? PM:a om du inte vill skriva ut den här.


Du får jättegärna PM:a kennlar för Lagotto också! :)
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

Har en kompis som har lagotta. En trevlig hund men reserverad och extremt "mammig". Hon är unghund ännu men tycker inte om att andra tar på henne.
Denna kompis känner samma som du att hon inte får något trevligt mottagande av lagotta folket. Hon ville få råd av de som kunde, så hon åkte på en större utställning och de frågade vart hunden kom ifrån. När kompisen sa att det är en ny uppfödare av lagotta så vände de bara ryggen mot henna och låtsades som hon inte fanns.
De enda som hon fick någon respons från var de som äger pappan till hennes hund, de sa "hur ser hunden ut, du måste klippa henne genast !!!".
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

Först angående pälsen! Om det är så att du inte tänker ställa ut vovven är det förstås allra bäst att ta bort ordentligt så att den ser och slipper fastna i alla snår i skogen! =P Jag har en dvärgschnauzer med extremt kort skägg och kort benhår just för att lätt ta sig fram i skog och mark. Det går att göra pälsen fin även om man håller den kort!

Du väljer mellan två raser som jag själv har väldigt positiva upplevelser av. Så länge man är noga med uppfödare så är jag bergis på att du kan få ut en positiv, social och trevlig hund ur bägge raserna. Det mesta handlar trots allt om hur den miljötränas och behandlas under valpperioden.
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

Kul med någon som har lite erfarenhet av båda raserna. Detta kommer bli vår första hund, vill inte ta oss vatten över huvudet. Vilken skulle du rekommendera?
Har kunnigt folk runt oss samt att vi ska gå lydnaskurser redan från start. Hunden kommer att vara hos min sambos morfar de dagar som det behövs. Jag har möjlighet att ta med hunden till jobbet. Kommer att aktivera den med mycket skogsturer eftersom vi har köpt hus i närheten av många strövområden. Samt att våra bästa vänner har en hund som även den aktiveras mycket ute i skogan.

Flummigt, fråga om det är något.
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

Tråkigt med sådana upplevelser. Vill absolut inte smutskasta rasen men det känns som att de som har den är väldigt rädda om den och släpper inte gärna in "vanligt" folk som ägare. Men det kankse bara är en känsla jag har...
Har fått mycket positiva mottaganden från wheatenuppfödare.


Vill gärna höra alla reflektioner kring raserna.
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

Vi hade 2 lagottos på våran klickerskurs, båda var ganska blyga mot både människor och hundar och höll sig nära matte.
Men dom var väldigt lättlärda och glada i sitt umgänge till folk och hundar som dom kände väl.

Softis är väl inte en ras jag gillar personligen så min uppfattning kan vara lite skev, har träffat en hanhund som var väldigt hanhunds aggressiv och en rätt så rar tik, men hon var lite skygg för främlingar.

Sen är det ju viktigt att det känns bra med uppfödaren, så känns det inte bra med någon lagotto uppfödare kanske det är bättre att strunta i den ?
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

Kul med någon som har lite erfarenhet av båda raserna. Detta kommer bli vår första hund, vill inte ta oss vatten över huvudet. Vilken skulle du rekommendera?
Har kunnigt folk runt oss samt att vi ska gå lydnaskurser redan från start. Hunden kommer att vara hos min sambos morfar de dagar som det behövs. Jag har möjlighet att ta med hunden till jobbet. Kommer att aktivera den med mycket skogsturer eftersom vi har köpt hus i närheten av många strövområden. Samt att våra bästa vänner har en hund som även den aktiveras mycket ute i skogan.

Flummigt, fråga om det är något.

Tycker att det låter som att du ska ha en wheaten! Min är också min första hund.

Man kan ju klippa hur kort man vill. Men jag skulle inte raka ner den helt, då försvinner ju de skyddande egenskaperna mot väder och vind sas.

En kort variant av den ursprungliga klippningen är fint. Kort skägg (men ändå att skägget finns där) och kort benhår, kort på kroppen.
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

Ja det lutar åt att det blir en sådan. Är det svårt att klippa själv? Vad använder du för saker?
 
Sv: Val av hund - hjälp oss!

Bor du på landet eller har den lös hela dagarna på en gårdsplan så kommer snart trimappareten komma fram när hunden släpar in tistlar och kottar, hästbajs, spån, halm och annat bös i pälsen. Bor på hästgård och har en wheaten och hon måste alltid vara rakad för annars fastnar precis ALLT i hennes päls. "Tyvärr" köptes hunden innan gården men skulle vi idag köpa nu hund blir det inte en wheaten pga just den fruktansävrt opraktiska pälsen som inte passar på en hästgård med 10 timmars uteviselse varje dag :crazy:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 350
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 556
Senast: Roheryn
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 366
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 864
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp