Bukefalos 28 år!

Val av pad

Yrja

Trådstartare
Nu är jag här och terrar er igen. :D

Funderar på om jag ska införskaffa mig en pad innan jag börjar prova sadlar? Vad ska jag då välja?

Jag har en häst med lite mer manke än andra. Därför tänkte jag att en cut-back kanske kan vara en ide. Är det dumt att köpa en cut-back pad innan man hittat en sadel?

Sen är han ur form, ganska omusklad. Han behöver troligen (enl vad jag testat på honom) en Full QB. Det är ett vbl så bredare än så tror jag inte att han blir men jag vill inte köpa en smalare bom för det kan han inte ha, ffa inte när han kommer i form. Men jag funderar på om man ska ha en build-up pad under tiden han musklas? Eller är det en dum ide att köpa en sadel som man måste padda upp på ett sånt sätt i några månader? Jag vet inte hur det ligger till med w-sadlar. Själv har jag fått höra att detta med att padda upp inte är så lätt som det låter och inte heller alltid är så bra som man tror.

Och om man nu ska köpa en Cut-back skuren Build-up pad, är det ok att köpa en från tex b*rjes till att börja med? Eller måste man köpa en från tumblew**d för 1000:-..? :o

Är jag ute och cyklar? Vad ska jag isf ha istället? Jag har ju vänners vanliga paddar att låna när jag ska provrida sadlar. Men jag funderar på om det är en vanlig hederlig pad jag ska ha eller om det finns annat som passar bättre?
 
Sv: Val av pad

Min häst är under igångsättning efter en tids vila. Jag har en Wade sadel (full QH) som passar henne perfekt förutom att den just nu är lite för vid fram. Jag använder en konturskuren pad i 100% ull (den absolut bästa jag haft, har provat ett 15-tal olika paddar i olika material). Eftersom den följer hästens rygg och dessutom är utskuren vid manken trycker den inte. För att bygga upp den fram har jag gjort shims som jag lägger mellan padden och sadeln (du kan skicka PM till mig så kan jag beskriva närmare). Detta fungerar väldigt bra och jag är inte låst av att ha köpt en buil-up pad som blir för tjock när hästen musklat sig.:)
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 030
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 812
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag vill köpa en ny pad till min hoppsadel, har nu en äldre fårskinnspadd från Gold Medal men den börjar bli lite sliten. Jag väljer...
Svar
7
· Visningar
2 451
Senast: mackan
·
Utrustning velar lite fram och tillbaka nu, har en sadel utprovad med liten kilpadd i höstas, kiropraktikern som behandlat hästen säger att det...
Svar
7
· Visningar
1 297
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp