Val av studsmatta

wippi

Trådstartare
Utbudet av studsmattor känns ju enormt. Har både googlat och kikat i trädgårdar - och det finns ju som sagt en uppsjö av varianter - givetvis med ett stort spann vad gäller prisbild. Får man vad man betalar för? Givetvis viktigt att ha en vettig med bra skyddnät etc, men är egentligen inte så sugen på att ”lägga mer pengar än nödvändigt”. Hur har ni resonerat?
 
Vi köpte en Berg för sju år sedan. Den ser fortfarande som ny ut trots att den står ute länge och används frekvent och studsen är bra. Det känns att det är kvalitet.

Jag gillar deras lösning på öppning av skyddsnätet, den är alltid "stängd" så det går inte att glömma att stänga så som många barn brukar göra.
Vad jag sett av andra studsmattor med öppning av kardborre, dragkedja eller liknande är att de fort går sönder eller inte stängs.

Berg är ju lite dyrare, men slår man ut kostnaden per år man kan använda den så blir det inte så dyrt. Vi köpte för cirka 7000 kr och nu har vi haft den i sju år, vilket blir 1000:- per år och med tanke på hur mycket den använts så är den verkligen värd det.
Begagnatvärdet finns ju kvar också 😊

Så jag rekommenderar Berg :)
 
Jag hade köpt en sån där skyddsnätet sitter innanför fjädrarna. Så att det blir omöjligt att göra illa sig där
 
En sak att tänka på oavsett vilken studsmatta man väljer, sätt dit en markförankring!!
En studsmatta tar vind väldigt lätt, även när man tror att dom står på väl skyddade platser.
 
Jag hade köpt en sån där skyddsnätet sitter innanför fjädrarna. Så att det blir omöjligt att göra illa sig där
Det rekommenderar jag också.

Vi har en från Sala, den är inne på fjärde året nu och står ute året runt. Häromdagen fick dragkedjan på nätet sönder men annars är den fortfarande i bra skick.
 
Hur gammal/gamla är barnen? Jag har precis reaserchat och köpt en till blivande tvååringen. Jag resonerade som så att det är bättre att köpa en som är lämplig för henne nu, med mjukare studs och inte gigantisk och sedan kanske uppgradera om några år om hon vill ha en större och mattan börjar bli sliten (räknar alltså om 5+ år typ). Men samtidigt ville jag ha en som även jag kan hoppa på (de allra minsta har ibland max 50kg). Även de billigaste verkar ju stå i flera år. Lillebrors har funkat i typ 10 år, grannarna har den fortfarande, men monterar ned varje vinter, och det var ingen värsting matta vid inköp.

Jag köpte rustas 305 cm som jag tycker uppfyller mina krav, med bla. Nätet innanför fjädrarna, och hade bra pris.
 
Vi köpte en Berg för sju år sedan. Den ser fortfarande som ny ut trots att den står ute länge och används frekvent och studsen är bra. Det känns att det är kvalitet.

Jag gillar deras lösning på öppning av skyddsnätet, den är alltid "stängd" så det går inte att glömma att stänga så som många barn brukar göra.
Vad jag sett av andra studsmattor med öppning av kardborre, dragkedja eller liknande är att de fort går sönder eller inte stängs.

Berg är ju lite dyrare, men slår man ut kostnaden per år man kan använda den så blir det inte så dyrt. Vi köpte för cirka 7000 kr och nu har vi haft den i sju år, vilket blir 1000:- per år och med tanke på hur mycket den använts så är den verkligen värd det.
Begagnatvärdet finns ju kvar också 😊

Så jag rekommenderar Berg :)

Det är klart, tänker man så är ju inte årsavgiften så dyr. Jag gillade också deras stängning av nät. Vi var och testhoppade en sådan hos några vänner häromhelgen - och därefter är pratat om att införskaffa studsmatta frekvent återkommande.
 
Yngsta sonen fick en stor studsmatta från Jemfix i namngivningspresent sommaren/sensommaren 2016. Det första året plockades hela tiden den in över vintern. Sen tog den sig en åktur en stormig dag så den la sig dubbelt över vårt staket flera meter bort. Pinnarna till skyddsnätet gick sönder och finns inte nya att köpa så sen dess hoppar barnen utan skyddsnät.

Den sitter också fast med armeringsnät så själva mattan plockas in varje höst, och kommer ut på våren. Vi kan inte heller ha skyddsnät över fjädrarna då det blåser så hårt här hos oss i perioder att de går sönder. Barnen är vana och vet att de ska hoppa försiktigt om de ska hoppa. Studsmatta är fortfarande i bra skick om man då bortser ifrån att den inte har skyddsnät efter sin flygtur över halva trädgården. Jag har inte mycket positivt att säga om Jemfix i vanliga fall men vi är supernöjda med vår studsmatta.
 
Vi köpte en Berg för sju år sedan. Den ser fortfarande som ny ut trots att den står ute länge och används frekvent och studsen är bra. Det känns att det är kvalitet.

Jag gillar deras lösning på öppning av skyddsnätet, den är alltid "stängd" så det går inte att glömma att stänga så som många barn brukar göra.
Vad jag sett av andra studsmattor med öppning av kardborre, dragkedja eller liknande är att de fort går sönder eller inte stängs.

Berg är ju lite dyrare, men slår man ut kostnaden per år man kan använda den så blir det inte så dyrt. Vi köpte för cirka 7000 kr och nu har vi haft den i sju år, vilket blir 1000:- per år och med tanke på hur mycket den använts så är den verkligen värd det.
Begagnatvärdet finns ju kvar också 😊

Så jag rekommenderar Berg :)
Vi har också en Berg som står ute med nät och allt året om. År 3 nu och jättefin
 
Hur gammal/gamla är barnen? Jag har precis reaserchat och köpt en till blivande tvååringen. Jag resonerade som så att det är bättre att köpa en som är lämplig för henne nu, med mjukare studs och inte gigantisk och sedan kanske uppgradera om några år om hon vill ha en större och mattan börjar bli sliten (räknar alltså om 5+ år typ). Men samtidigt ville jag ha en som även jag kan hoppa på (de allra minsta har ibland max 50kg). Även de billigaste verkar ju stå i flera år. Lillebrors har funkat i typ 10 år, grannarna har den fortfarande, men monterar ned varje vinter, och det var ingen värsting matta vid inköp.

Jag köpte rustas 305 cm som jag tycker uppfyller mina krav, med bla. Nätet innanför fjädrarna, och hade bra pris.
Barnet är tre, men har en mamma också 😂 De kommer vara två som hoppar på sikt, men en är lite liten denna säsong. Uppskattar att du delar med dig av ditt resonemang. Men känner ändå att jag vill köpa någon som inte kommer kännas för liten till nästa sommar.
 
Barnet är tre, men har en mamma också 😂 De kommer vara två som hoppar på sikt, men en är lite liten denna säsong. Uppskattar att du delar med dig av ditt resonemang. Men känner ändå att jag vill köpa någon som inte kommer kännas för liten till nästa sommar.

Ja, att mamman skulle kunna hoppa var viktigt här med :laugh: Storleksmässigt tänker jag att tre meter funkar ett bra tag till, det är ungefär vad lillebror hade fram till han blev "vuxen" och tröttnade. Det är just att de lite dyrare häftigare verkar ha en lite "hårdare" studs som passar bättre för äldre barn som väger lite mer som fick mig att ändå inte tycka att det var värt de pengarna ändå.
 
Ja, att mamman skulle kunna hoppa var viktigt här med :laugh: Storleksmässigt tänker jag att tre meter funkar ett bra tag till, det är ungefär vad lillebror hade fram till han blev "vuxen" och tröttnade. Det är just att de lite dyrare häftigare verkar ha en lite "hårdare" studs som passar bättre för äldre barn som väger lite mer som fick mig att ändå inte tycka att det var värt de pengarna ändå.

Skönt det finns fler mammor med behov 😇 inte tänkt på att det även finns olika ”hårdhet” i mattan. Men när du säger det låter det ju fullt rimligt.
 
Vi har en Jump King orobounder 4,3 m som köptes 2019 till vår 3-åriga dotter. Jag var medveten om att den var för tunghoppad åt henne men det verkar inte spela så stor roll.

Vi får ganska mycket snö så vi tar in allt utom stommen på vintern.
Om jag idag skulle köpa en så skulle jag valt en annan typ av öppning än dragkedja. Helst en som de ålar in genom för att slippa att hon glömmer att stänga.
 
Vi köpte en ifrån rusta, 305cm i diameter. Den tål vikt så att en av oss vuxna kan hoppa samtidigt som barnen (Barnen är 2,5 och 4) tycker den duger fint så länge som är så små. Det är ju inte speciellt avancerad ”skuttmattehoppning” dom sysslar med.
 
Vi har en Berg och som flera ovanför skrivit så känns den verkligen kvalitet. Vi tar in vår på vintern så den är fortfarande som ny trots att vi är inne på femte säsongen. Tycker att det är positivt att den är lite "tröghoppad" när de är små, mindre risk att de får mer schwung än de kan hantera. Även öppningen är ett stort plus, att barnen skulle stänga efter sig kan man bara glömma här iaf.
 
Vi ärvde vår studsmatta från grannen förra året, den var från biltema och jag tror de hade haft den i minst 5-7 år innan vi fick den. Själva studsmattan är i superfint skick fortfarande, dock sjunger skyddsnätet på sista versen. Vi ska köpa nytt till nästa år, det glider ner på stolparna lite men då vi just nu bara har en 3- åring som studsar runt lite grann så är det inget problem just nu. Den är 3 m i diameter så inga problem för en vuxen att hoppa också :up:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 055
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 154
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 934
Senast: lbb
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp