• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare Lilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 083
  • Visningar Visningar 59 394
De jag känner som röstar SD är rasister. De har rasistiska tankegångar, ett rasistiskt språk och gör skillnad på folk och folk utefter etnicitet/hudfärg. Men visst, annars är de som folk är mest.
Av de jag känner som röstar på SD så är endel rasister precis som vissa som röstar på andra parier är rasister men de flesta är bara fruktansvärt trötta på en politik de inte tycker fungerar och det gäller även meninte endast flyktingpolitiken. Sen beror det ju på vilken betydelse man lägger in i ordet rasist om de tillhör den gruppen eller inte.

En sak jag verkligen fundera över är att folk fortfarande debatterar om SD som nazister. Den argumentationstekniken fungerade ju inte när de var ett <4% parti hur ska den då fungera när de enligt opinionmätningarna ligger på 15-20%? Alla känner ju helt uppenbart någon som röstar på dem. Dessa människor är ju som folk är mest och i de allra allra flesta fall långt ifrån nazister. För mig käns det som att man desperat ropar om vargen.
Nej jag tänker inte rösta på dem för de har andra värderingar än jag har.

Vad menar du med fungerar? Om opinionen för ett rasistiskt parti, med rasistiskt partiprogram, växer så ska man kalla det nåt annat? För att det ansluter sig smygrasister och i viss mån andra också som inte går att definiera som rasister ?

Nä. Vänsterpartiet kommer att vara vänsterparti oavsett antal väljare, såvida inte deras politik och grundläggande utgångspunkter förändras drastiskt.

Jag har för övrigt inte mött en enda SD-sympatisör i verkliga livet som inte argumenterat på ett rasistiskt sätt och klargjort sina rasistiska tankegångar, efter högst några minuters diskussion. Hyfsat ofta blir undertecknad kallad landsförrädare av dessa. Jag kallar dem inte rasister i argumentationen.

Men de röstar på ett parti med ett rasistiskt partiprogram.

De jag känner som röstar SD är rasister. De har rasistiska tankegångar, ett rasistiskt språk och gör skillnad på folk och folk utefter etnicitet/hudfärg. Men visst, annars är de som folk är mest.
Jag tycker att det varit lite märkligt i debatten. "de felsta som röstar på SD är inte rasister" - har väl varit ett argument skapligt ofta.

Tyvärr tror jag inte på det. De ÄR rasister. Det är därför man ska bekämpa, och ta debatten. De får inte stå oemotsagda.

Har följt det som hände i Ludvika igår via medier och bekanta. Det var starkt. kraftfulla yttringar av kärlek, medmänsklighet och demokrati. Över alla partigränser. Hoppingivande.

Jag tycker att det varit lite märkligt i debatten. "de felsta som röstar på SD är inte rasister" - har väl varit ett argument skapligt ofta.

Tyvärr tror jag inte på det. De ÄR rasister. Det är därför man ska bekämpa, och ta debatten. De får inte stå oemotsagda.

Har följt det som hände i Ludvika igår via medier och bekanta. Det var starkt. kraftfulla yttringar av kärlek, medmänsklighet och demokrati. Över alla partigränser. Hoppingivande.
Om alla som röstar på SD är rasister så är alla jag känner rasister. Nej alla röstar inte på SD men tankegångarna är oerhört lika nämligen.
-Flyktingpolitiken som ledde till flyktingvågen 2015 var dålig.
-Integrationen fungerar inte.
-Begår flyktingar grova brott ska det normala vara utvisning efter avtjänat straff.
-Man ska kunna språket för att få svenskt medborgarskap.
-De som inte får uppehållstillstånd ska utvisas å det snaraste.

Om detta gör folk till rasister då är jag också rasist. Så hur definierar ni rasism?

Om alla som röstar på SD är rasister så är alla jag känner rasister. Nej alla röstar inte på SD men tankegångarna är oerhört lika nämligen.
-Begår flyktingar grova brott ska det normala vara utvisning efter avtjänat straff.

Om detta gör folk till rasister då är jag också rasist. Så hur definierar ni rasism?

Integrationen funkar för övrigt ganska ofta väl, även om det finns mycket att göra bättre.

Ställer du också upp på:
- Asylrätten ska begränsas till nordiska länder.
- Människan definieras i hög grad av nedärvd mänsklig essens, som är olika i olika delar av världen.
- Kristendomen ska särställas som särskilt viktig i Sverige.
- Människor från vissa länder/kulturer passar inte som medborgare i Sverige
Osv

För mig handlar det inte om dagsaktuella sakfrågor.
Alla människors lika rätt och värde - ställer man inte upp på det är man rasist.

Om man ställt kravet på språk när Göteborg byggdes hade större delen av stadens befolkning behövt landsförvisas. Eller Faluns befolkning på medeltiden.
Vi har alltid haft invandring. Folk har vandrat genom årtusenden.

Integrationen funkar för övrigt ganska ofta väl, även om det finns mycket att göra bättre.

Ställer du också upp på:
- Asylrätten ska begränsas till nordiska länder.
- Människan definieras i hög grad av nedärvd mänsklig essens, som är olika i olika delar av världen.
- Kristendomen ska särställas som särskilt viktig i Sverige.
- Människor från vissa länder/kulturer passar inte som medborgare i Sverige
Osv
Fast vad är det för fråga? Det där ställer inte de flesta SD väljare upp på heller.

För mig handlar det inte om dagsaktuella sakfrågor.
Alla människors lika rätt och värde - ställer man inte upp på det är man rasist.

Om man ställt kravet på språk när Göteborg byggdes hade större delen av stadens befolkning behövt landsförvisas. Eller Faluns befolkning på medeltiden.
Vi har alltid haft invandring. Folk har vandrat genom årtusenden.
Kanske är det så men det är de facto idag ett problem med människor som bott här i årtionden som inte kan språket. Att jämföra med Göteborg för hundratals år sedan då människor inte hade samma kontakt utanför sitt närsamhälle känns lite som att skjuta bredvid målet. På den tiden pratade ju dessutom adeln gärna andra språk vilket skiljde ut dem från resten av befolkningen och skapa de klyftor.
Det är välkänt att språket är viktigt för att kunna komma in i samhället och försörja sig själv. Varför skulle det vara ett problem att man kräver vissa grundläggande kunskaper i svenska språket för att folk ska få bli medborgare?
Angående de jag känner som röstar på SD så ställer de upp på alla människors lika värde.

Av de jag känner som röstar på SD så är endel rasister precis som vissa som röstar på andra parier är rasister men de flesta är bara fruktansvärt trötta på en politik de inte tycker fungerar och det gäller även meninte endast flyktingpolitiken. Sen beror det ju på vilken betydelse man lägger in i ordet rasist om de tillhör den gruppen eller inte.

Så hur definierar ni rasism?

Det finns redan definitioner på begreppet rasism, det är ju inget som vi i tråden behöver sitta och hitta på egna definitioner på. Men om man på riktigt tror att man kan lösa "integrationsproblem" genom att rösta på ett kvinnohatande rasistiskt parti, så ljuger man för sig själv. Kraftigt. Alla som röstar vill väl i någon mån förändra politiken, om man nu inte går och röstar på socialdemokraterna i nästa val, så det är väl ett ganska märkligt argument. Det gäller ju oss alla men jag springer inte och röstar på rasister för det.

Måste fråga, vilken flyktingpolitik ledde till flyktingvågen? Vad jag vet så ledde krig till flyktingvågen?

Valet närmar sig. Alla partier har sina för och nackdelar.
Kan ni kunniga komma med sakliga åsikter om partier. För -och nackdelar.
Har varit frustrerad sen förra valet men vet inte vad som ska till för att det ska bli bättre.

Vill att Moderaterna skall få huvudmakt med sidostyre av SD så att det blir lite ordning i Sverige igen :)

Det finns redan definitioner på begreppet rasism, det är ju inget som vi i tråden behöver sitta och hitta på egna definitioner på. Men om man på riktigt tror att man kan lösa "integrationsproblem" genom att rösta på ett kvinnohatande rasistiskt parti, så ljuger man för sig själv. Kraftigt. Alla som röstar vill väl i någon mån förändra politiken, om man nu inte går och röstar på socialdemokraterna i nästa val, så det är väl ett ganska märkligt argument. Det gäller ju oss alla men jag springer inte och röstar på rasister för det.
Fast varför angriper du mig för att folk jag känner är som folk är mest, varken mer eller mindre rasister? Jag har aldrig röstat på partiet i fråga och har inga planer på att göra det den här gången heller.

Fast varför angriper du mig för att folk jag känner är som folk är mest, varken mer eller mindre rasister? Jag har aldrig röstat på partiet i fråga och har inga planer på att göra det den här gången heller.

"Angriper"? Jag svarade på dina inlägg, jag har varken kritiserat eller angripit dig. Aldrig påstått att du röstar/ska rösta på partier heller.

Måste fråga, vilken flyktingpolitik ledde till flyktingvågen? Vad jag vet så ledde krig till flyktingvågen?
Svenska politiker gick ju ut och talade om att vi välkomnade folk hit. Rätt många som kommit hit har ju ifrågasatt varför Sverige bjöd in folk när vi inte hade förmågan att ta emot dem på ett vettigt sätt?

"Angriper"? Jag svarade på dina inlägg, jag har varken kritiserat eller angripit dig. Aldrig påstått att du röstar/ska rösta på partier heller.
Ja då misstolkar jag dig. Min tolkning är att du är rätt aggressiv mot mig som bara framfört hur jag tolkat folk jag känner.

Ja då misstolkar jag dig. Min tolkning är att du är rätt aggressiv mot mig som bara framfört hur jag tolkat folk jag känner.

Jag är inte aggressiv bara för att jag argumenterar emot. Att konstatera att SD är rasister och en stor del av deras väljare också, är inte heller aggressivt. Bara ett konstaterande, som sagt.

Liknande trådar

Samhälle När jag står i affären så har jag lite tröttnat på att behöva spendera ett par minuter för att Googla olika företag för att göra valet...
Svar
4
· Visningar
411
Senast: sjoberga
·
Hemmet För 2 år sen köpte vi ny säng. Jag gjorde ordentlig research, vi var runt och provade olika sängar mm. Jag ville verkligen göra ett noga... 2 3
Svar
50
· Visningar
2 440
Samhälle Hallå! Jag valde samhälle, men detta kan gälla både mat och ekonomi också, så om samhälle är fel får gärna moderator ändra till rätt :)... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
10 597
Senast: Badger
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på... 2 3
Svar
58
· Visningar
1 700
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka