Valack som är hingst???

Alltså hjälp! Köpte för några veckor sedan en 4-årig shettis valack. Han är underbar men jag börjar fundera på om han är hingst. Kastrerades i oktober förra året och jag har pratat med distriktsveterinären som kastrerade honom. Hon tog bort två kulor! Han muckar och tuppar sig med de andra hästarna och tanken var att han skulle gå med ett annat shettissto men vi fick sära dom eftersom han betäckte henne. Han går runt i hagen och lägger typ två småbajskulor ovanpå de andra hästarnas högar. Han mäter sig med andra valacker typ hela tiden. Jag ska ta ut en veterinär som tar blodprov för att mäta testosteronhalten men nu är jag jätteorolig att något inte stämmer. Kan en häst på något sätt vara hingst trots att två pungkulor är borttagna? Kan man "missa" något vid en kastrering?
En vän till mej har en arabvalack som hade tre kulor.. De första två togs bort när han var åring. Hingstbeteendet fanns kvar, han kollades upp och det hittades rester från första kastreringen. Resterna togs bort men hingstbeteendet försvann inte. Så småningom togs blodprov som visade på höga halter testosteron, det visade sig att han hade en kula kvar i buken! När den opererats bort och hormonerna gått ur kroppen lugnade han ner sig och hingstbeteendet försvann. Numera är han en snäll och trevlig valack :)

Så visst kan det hända sånt också! Börja med att ta blodprov och se vad det visar!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
758
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej buke, jag skulle behöva era samlade erfarenheter av att ha blandflock, dvs med alla kön i samma flock. Jag har två dräktiga ston, en...
2
Svar
28
· Visningar
3 091
Hästvård Har hämtat hem två hästar nu! Två valacker, den ena gör inget (gammal) så funkade väldigt bra med stoet och valacken, dock är det inte...
Svar
11
· Visningar
1 894
Senast: MiniLi
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp