Valack som betäcker

acj

Trådstartare
Jaha, nu har vi släppt ihop nya valacken med de andra tre hästarna. (Två ston och en valack.) Efter lite spring och gnägg osv blir det mer och mer markant att den nya valacken är högre i rang än övriga. Iofs behöver inte det vara negativt men... Det äldre stoet, 22 år och flockledare, orkade till slut inte - vi såg hur hon blev tröttare och tröttare av allt stök så igår släppte vi istället ut mitt sto tillsammans med nya valacken och de andra två fick gå i hagen bredvid och lugna ner sig. Gick bra till en början. Mitt sto som naturligtvis började brunsta när det kom en ny (snygg ;)) kille var till att börja med väldigt intresserad av honom, vände upp baken mot honom mm. Idag däremot var hon inte riktigt lika intresserad utan efter ett par timmar började hon visa tecken på att det räckte för hennes del. Tyvärr slutar inte valacken utan bara sedan jag åkte från stallet för någon timme har jag fått rapport om att han klättrat upp på henne ett flertal ggr, bitit henne ordentligt i ljumskarna och lämnar henne inte ifred fast hon försöker komma undan. Efter senaste samtalet bestämde vi att mitt sto skulle få komma tillbaks in till de andra två hästarna och den nye killen få lugna ner sig lite ensam i sin hage.

Nu undrar jag, tror ni att det här är ett nykomlingsbeteende eller finns det en stor risk för att det kommer att bli så här återkommande vid brunster? Tacksam för hjälp med info om någon varit med om liknande situationer.
 
Sv: Valack som betäcker

Även om han är valack har han nog kvar vissa naturliga "betenden". Att hålla dom isär vid brunst kanske inte är en sån dum ide'.
 
Sv: Valack som betäcker

Nej, det går nog inte att ha dem i samma hage när stona brunstar. Har dessutom läst en massa mindre trevligt om infektioner osv. Vill INTE ha det på något av stona. Det jag funderar på är ju bara om de någon gång kommer att kunna gå ihop. De två stona jag och stallkompisen har varvar ju brunsterna så inte är det många dagar som är "brunstfria". Pust, hästar är underbara djur men den här typen av problem är liksom myntets baksida.
 
Sv: Valack som betäcker

Det finns som sagt en hel del anledningar till att man inte ska blanda olika kön i hagen. Vissa valacker är fortfarande lika hingstiga som innan kastrationen med skillnaden att det inte får stona dräktiga. En kastration betyder nödvändigtvis inte att allt hingstbeteende försvinner. Så er fall kan det om det vill sig illa vara så att den nya inte ens kommer att kunna gå med den andra valacken. Speciellt inte om det som i det här fallet finns ston i närheten.
Så prova om det går att ha valackerna ihop och stona för sig. Annars är nog det bästa för att inte riskera att skada någon häst att hålla den nya i egen hage och de andra tre i en i fortsättningen. Att få alla fyra att gå i samma hage är dömt att misslyckas.
 
Sv: Valack som betäcker

Ja, jag börjar väl kunna ta till mig faktum att det inte kommer att funka framöver. Tyvärr verkar det inte som om det går bra med den andra valacken heller och min stallkompis blåvägrar att sätta ihop dem. Frågan är bara hur sjutton jag ska fixa det här. Har hästarna i en kompis stall, hon är inte beredd att hjälpa mig på sikt med att ha hästar i olika hagar osv. Vi har hållit på i snart ett år och letat egen gård men hittills har vi inte fått napp. Är alltså så länge beroende av andra. Den nya valacken har jag på foder - skulle ha honom som skogsmullehäst och som sällskap till mitt sto den dagen vi hittar vår gård var det tänkt och då skulle jag i princip få honom. Ägaren är inte intresserad av att ta tillbaks honom (av flera skäl, det här skrivs inte för att racka ner på vederbörande! Toppenmänniska!) utan vill att jag ska ta bort honom om det inte funkar hos oss. Han har gått runt på flera ställen och ägaren vill inte att han ska fortsätta bli någon slags vandringspokal. Så, dilemmat är mitt... Ta bort en frisk och mot människor jättemysig häst (:()eller försöka lösa hela hanteringen med hagar (vilket i sig kommer att bli ett betesproblem om ett tag), övriga inblandade människor osv. Ja, det blev bestämt en lång och gnällig historia det här. Vet ju att problemet är mitt men ändå skönt att få ur sig lite grann. Sorry, om jag låter jobbig och velig. Ordnar sig säkert till sist på något sätt.
 
Sv: Valack som betäcker

Det KAN ju faktiskt vara så att nyhetens behag går över för båda parter.
När vår 06:a och 03:an idag var iväg och träffade lite nya ridkompisar, bland annat några damer :love: så vart de ju nästan hingstar båda, flirtade och gnäggade och sprattlade... Så har de också gjort här hemma när flickor varit med ut på tur, det är ett nytt ansikte eftersom de går i skilda flockar här hemma.
Men 06:an har vid ett par tillfällen gått i stohagen och han har varken betäckt eller strulat, och då blev han kastrerad i november förra året.

Så, innan du får panik och ger upp kan du väl se om de inte kan gå åtskilda ett tag och bara ridas ihop, så lär de känna varann utan att han kan hålla på så mycket. Så kanske han inte blir så till sig sedan när de släpps ihop.

Hoppas det ordnar sig för dig!

Mvh
Jessica
 
Sv: Valack som betäcker

Den här valacken är 10 år så det känns inte riktigt som att det är ett övergående beteende. Ska i alla fall göra så att han tillsvidare får gå i hagen bredvid de andra och så ska jag testa munkpeppar på honom. Är väl aningens skeptisk men känner att jag är i ett läge att allt är värt att prova. Vill ju inte ta bort honom, känns så himla fel på en helt OK häst. Ska absolut ge honom en ärlig chans och se vad lite mer tid, munkpeppar mm kan åstadkomma. Tack för stöd!
 
Sv: Valack som betäcker

Vi brukade ha lite problem m valacken i vårat stall han är 20 år och har fortfarande lite hingstbeteend i sig när stona brunstar och i början när han kom till oss så klättrade han på stona och då fick han gå själv i en egen hagen.

Men nu så har det lagt sig lite men han låter fortfarande som en hingst vid brunst och uppvaktar sina damer ibland och så försöker han vakta stona från ridskolans ponnyvalacker som har hagen bredvid våran hage....

I vårat stall så är det bara 5 hästar som står och det är 4 ston och 1 valack.....
 
Sv: Valack som betäcker

Försöker han fortfarande klättra upp på stona eller nöjer han sig med att låta och vakta? Har ni gjort något speciellt eller har det bara lugnat ner sig av sig självt? Delar ni på valacken och stona någon gång (när vårbrunsten är som värst t ex) eller går de alltid tillsammans? Många frågor - jag vet - men försöker ta reda på allt som kan göra att det funkar. :grin:
 
Sv: Valack som betäcker

Det finns som sagt en hel del anledningar till att man inte ska blanda olika kön i hagen. Vissa valacker är fortfarande lika hingstiga som innan kastrationen med skillnaden att det inte får stona dräktiga. En kastration betyder nödvändigtvis inte att allt hingstbeteende försvinner. Så er fall kan det om det vill sig illa vara så att den nya inte ens kommer att kunna gå med den andra valacken. Speciellt inte om det som i det här fallet finns ston i närheten.
Så prova om det går att ha valackerna ihop och stona för sig. Annars är nog det bästa för att inte riskera att skada någon häst att hålla den nya i egen hage och de andra tre i en i fortsättningen. Att få alla fyra att gå i samma hage är dömt att misslyckas.

Håller helt med Masse! Blir väldigt oroligt i en sån flock och ständigt vaktande och småtjafs som minst.

TS: hur bedömer ni att de två valackerna inte kan gå tillsammans? Ni kan inte gå på beteendet de visar mot varann när de går bland stona, och tro att det är samma sak om de inte går med stona.
 
Sv: Valack som betäcker

Hur stor är hagen? Att man har hästarna i för små hagar är den absolut vanligaste orsaken till skador och problem i hagsammanhang. Om hon inte kan komma undan, blir det svårt för henne att hantera valacken, och ffa är det risk för att de råkar skada varandra.

Normalt sätt så våldtar inte valacker ston om man får uttrycka det så. Stoet bjuder i regel in valacken även om det inte alltid är så lätt för oss att se. Mycket händer ju också när vi inte är där. Deras relation kan vara svår att tyda för en åskådare som är där 3-4 timmar av 24.

Brukar valacken betäcka ston? Hur gammal är han? Hur sent kastrerad?

Om valacken brukar betäcka ston och upplevs problematisk genom att han stör flocken och stökar runt väldigt mycket, även i flockar där han gått länge, så kanske ni behöver fundera på att sätta honom med bara valacker tex. Om inte så skulle jag avvakta och se om beteendet tonades ner med tiden. Ibland får vissa valacker "favoritston" som de gärna betäcker, medan de inte betäcker alls annars. Vi hade en valack som betäckte sitt favoritsto väldigt mycket, så mycket att det blev problematiskt för ägarna att ta in stoet efter som att det ständigt satt en valack på hennes rygg vilket gjorde det svårt för henne att gå med in. Men stoet själv hade inga problem alls med detta. Hon ställde så gärna upp trots att en själv kunde tycka att snart måste hon väl ruttna på karln. ;) Så det är olika.
 
Sv: Valack som betäcker

Vi hade en valack som betäckte sitt favoritsto väldigt mycket, så mycket att det blev problematiskt för ägarna att ta in stoet efter som att det ständigt satt en valack på hennes rygg vilket gjorde det svårt för henne att gå med in. Men stoet själv hade inga problem alls med detta. Hon ställde så gärna upp trots att en själv kunde tycka att snart måste hon väl ruttna på karln. ;) Så det är olika.

Som ägare till vallack som betäcker ston anser jag det rent oansvarigt att hålla betäckande vallacker ihop med ston vid brunst. Jag har också fått avliva ett sto efter sviter som misstänks komma från annan betäckande vallack.

De infektioner och ryggproblem som kan uppstå på stona är inte roliga.
 
Sv: Valack som betäcker

Tack för alla svar!

OK, då tar vi det från början...

1) Jag har valacken på foder för att testa om han funkar med mitt sto, om jag inte behåller honom kommer ägaren att lämna honom till slakt vilket jag tycker är synd då han är en extremt trevlig häst (vet att det finns många travare som är väldigt trevliga och att det inte går att rädda alla men vill verkligen försöka med den här).
2) Hagarna är stora och rejäla, finns gott om plats för fyra hästar och mer därtill.
3) Det är inte valacken som satt igång det hela med betäckningsbeteendet, det är mitt sto som nästan har "våldtagit" den nya, snygga killen. Det finns väl gränser för vad en valack står ut med. Tyvärr lyckades hon få igång honom så rejält att han sedan hade svårt att ge sig när hon inte längre var lika villig.
4) Han har gått med valacker på de sista två platserna han varit och det har funkat bra men efter att ha ringt två tidigare ägare verkar det också som om han gått med ston utan att bete sig så här. Dock inget säkert verifierat, bara hörsägen.
5) Har lärt mig att det kan vara komplicerat med blandflockar och är självklart inte intresserad av skadade, infekterade ston och/eller valackar. Kommer inte att låta dem gå ihop om det fortsätter så här.
6) Har inte fått fram något datum om när han är kastrerad men tidigare ägare säger att han inte är sent kastrerad i alla fall.
7) Jag bedömer att valackarna vi har kan gå tillsammans men det är inte jag som har sista ordet där. Min stallkompis som också är den som har stallet vill inte dela på sin sto och valack eftersom de funkar så bra ihop. Så tyvärr, hur gärna jag än vill att stona och valackarna ska få gå i varsin hage så kommer jag inte att få igenom det. Har redan haft diverse diskussioner om det och det är ingen idé att fortsätta dem, då blir vi osams på allvar. Hon har gjort helt klart vad som gäller.

Det är alltså som ni kanske förstår inte en situation som jag kan lösa på ett sätt som jag kunde ha gjort i ett eget/annat stall. (Letar för övrigt för fullt efter egen gård men tyvärr trögt med det just nu. Hittar vi något ställe kan jag ordna det här på ett bättre sätt för både hästarna och mig själv.)

Och nu är det säkert någon som säger att det här borde jag fattat från början. Tja, kanske det men dels lär man sig av misstagen, dels hade jag fått indikationer på att han verkligen var jättelätt att placera (även här lär man sig av misstagen och tar reda på mycket mer till en annan gång). Så snälla, gärna mer goda råd/tips om det finns några men att det inte går att fortsätta ha en valack som försöker betäcka ston i samma hage vet jag. Behöver ni inte säga igen även om det är välment. (Inte meningen att låta sur, hoppas ni förstår hur jag menar.) :bow:
 
Sv: Valack som betäcker

Denna diskussion har vi ju fört ett antal ggr här på forumet och kommit fram till att det är en smaksak. ;) Låt folk få avgöra det själva för egen del.

Dessutom skrev jag inte att TS skulle låta en häst som ständigt betäcker, att gå kvar med stoet. Däremot skrev jag att beteendet kan tonas ner/försvinna om man avvaktar lite.
 
Sv: Valack som betäcker

Och nu är det säkert någon som säger att det här borde jag fattat från början.

Nej, absolut inte. Jag hade ju stora förhoppningar att kunna ha min ihop med stona efter kastration. Tji fikon fick jag. Är de brunstiga går han loss direkt. Att den andra vallacken kunde betäcka och hade den driften var ju inte svår att räkna ut. Han hade ju provats i avel innan kastration.

Däremot står jag för att om man vet med sig att man har en betäckande vallack så är det oansvarigt att ha sådan ihop med ston. Jag har en betäckande vallack och jag har begravt ett sto tack vare betäckande vallack så jag har sett bägge sidorna av myntet.
 
Sv: Valack som betäcker

Risken för skador ökar ju enormt om man faktiskt inte särar på dom, min vallack är en betäckare och icke att han får gå ihop med ston. Vill knappast ha det på mitt samvete att någon av dom skadar sig. Förstår inte riktigt resonemanget varför man inte borde sära på dom?
 
Sv: Valack som betäcker

Denna diskussion har vi ju fört ett antal ggr här på forumet och kommit fram till att det är en smaksak. ;) Låt folk få avgöra det själva för egen del.

Många ston kommer till hingststationer för betäckning bara för att upptäckas att de är sterila. Ärrbildningar efter infektioner har täppt igen äggledarna. I värsta fall går stona med infektioner som inte upptäcks och smittar hingsten vid naturlig betäckning varpå den sprider den vidare.

Och så finns det ston som får följdsjukdomar och sm inte går att rädda livet på.

Allt tack vare betäckande vallackar.

Dessutom skrev jag inte att TS skulle låta en häst som ständigt betäcker, att gå kvar med stoet. Däremot skrev jag att beteendet kan tonas ner/försvinna om man avvaktar lite.

Mitt svar var mer riktat till dig än till TS då jag citerade dig och det du skrev.
 
Sv: Valack som betäcker

Väldigt få stoägare har för avsikt att betäcka den sen. Och de som har det kommer troligen inte att acceptera att deras sto betäcks av en valack. Låt det få vara var och ens ensak. Risken för skador är inte så stor att det måste ses som en allmän rutin som alla måste följa. Hästägarna i fråga gör som de själva vill - utan dåligt samvete för vad andra ska tycka.
 
Sv: Valack som betäcker

Risken för skador ökar ju enormt om man faktiskt inte särar på dom
Hänvisa gärna till källan för detta uttalande. :)

, min vallack är en betäckare och icke att han får gå ihop med ston. Vill knappast ha det på mitt samvete att någon av dom skadar sig.
Det är upp till dig och stoägarna.

Förstår inte riktigt resonemanget varför man inte borde sära på dom?
Det finns en chans att valacken slutar betäcka. Och gör han inte det, men beteendet tonar ner och ingen upplever detta som ett problem, så är det ingen fara att låta dem gå ihop. Som sagt, det avgör hästägarna i respektive fall. Det finns ingen ännu som kunnat påvisa att det innebär stora risker med betäckande valacker. Det är ett rykte som går mellan hästägare. Ge oss gärna en tillförlitlig källa att läsa om detta.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 944
Senast: Stereo
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
627
Senast: Ketrawzc
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp