Valack som betäcker

Sv: Valack som betäcker

Den ena stuteriveterinären efter den andra har gått ut och sagt att man inte skall låta ston gå med vallacker alls, just på grund av infektionsrisk. Om inte vallacken betäcker tycker jag inte det gör något om de går ihop men om de betäcker skall de inte gå ihop.

Endometrit är inte att leka med.

Ett sto som betäcks av en vallack får ingen befruktning och fortsätter vara i brunst perioden ut, samt att brunsten återkommer, vilket den inte gör på ett dräktigt sto under dräktigheten. Det innebär att stoet blir betäckt av vallacken många många många fler gånger än om det var en hingst. Som jag sa ovan, endometrit är inte att leka med. De kan gå med endometrit utan att man märker något. Inte förns man tar prover vid brunst kan man få veta om stoet har någon infektion. Långt fler ston ihop med betäckande vallacker har endometrit än ston som inte går med betäckande vallacker.

Sedan tillkommer ryggproblem. Hästar är inte byggda för att upprepade gånger gå och bära på en klump på ryggen med likvärdig vikt som sin egen. Flera ggr per dygn under en veckas tid under brunstsäsongen (som kan vara året runt) orsakar ofta ryggproblem hos stoet.

För att inte tala om utslitningar i lederna på vallacken.

Risken för sparkskador på vallacken när han vägrar acceptera ett nej. Sparkskador på stoet när hon vägrar acceptera vallacken.

Skall jag fortsätta lista vad veterinärer själva sagt i media?
 
Sv: Valack som betäcker

jag har en valack som hoppar, eller gjorde det innan iaf. Vågar inte ha honom ihop med ston då jag är rädd för skador.
Kan inte hästen gå ihop med en annan valack då ?
 
Sv: Valack som betäcker

Betr diskussionen om att gå i samma hage eller inte pga skaderisken tänker jag inte ge mig in i den då jag inte har kunskap eller erfarenhet nog att göra det. OM (inte när) jag väljer att så småningom låta dem gå ihop kommer det att vara efter mycket noga övervägande och med superkoll så att det inte händer något med någon av dem.

Urkella: Skulle mer än gärna ha min kille ihop med annan valack men det finns inte fler hästar än de fyra jag nämner i det här stallet och som jag också skriver är det inte övertalningsbart med den andra hästägaren. Efter sommaren måste jag ta ett beslut om hur jag ska göra med både hästar och stall då mina hästar inte kan vara kvar där de är nu pga flera anledningar. Min stora förhoppning är att vi ska hitta en egen gård och då kan jag själv som jag skrivit tidigare välja hur jag vill att hästarna ska gå. I dagsläget finns inte den möjligheten och eftersom vi flyttat hästarna för mindre än en månad sedan till detta stall vill jag helst att de ska få gå kvar sommaren ut för att slippa ytterligare en flytt på så kort tid.
 
Sv: Valack som betäcker

KL

ang. valacker som går med ston och skaderisk så anser jag inte det det primära i just det här fallet, dvs problemet är i första hand inte en valack som hoppar på ett sto, även om det förstås, till viss del finns en skaderisk där så upplever jag inte den i sig, som den primära skaderisken. En valack som är van att gå med ston, kan oftast läsa deras signaler och hoppar inte om stoet inte vill, därmed inte så stor risk för skador.

det primära runt skadeläget i just denna situation, och rent allmänt med blandflockar är att det ofta blir så att fler valacker med ston, konkurrerar om stona. det blir bråk och oro i hela flocken pga detta. endera finns det en valack som vill ha ALLA ston. det blir mycket jobb med att markera och försvara detta för den berörda valacken = mycket bråk. Ett annat vanligt scenario är att två valacker delar upp stona mellan sig. = Också bråk och ständig "koll" på den andra valacken och även att stona (som ofta inte är överrens om uppdelningen som gjorts) håller sig i schack.

stor oro i flocken och mycket gnabb och ständigt fluktuerande rangregler blir följden. Med skador som följdrisk - precis som fluktuerande rang i vilken "enköns flock" som helst är en skaderisk, bara det att i en blandflock är det ännu större chans att statusen aldrig stabiliserar sig, utan oron fortgår.

Tintilar: du har ju sagt tidigare att du inte tycker det gör ngt alls att valacker betäcker. Jag håller inte med.
 
Sv: Valack som betäcker

Blir lite nyfiken på hur du tänker runt det hela när jag läser ditt inlägg. Tror du att det skulle vara lugnare om mitt sto och valack resp kompisens sto och valack går i varsin hage? Förstår precis hur du menar med vaktandet och allt det där men frågan är om de går två och två, då finns det ju inte någon större anledning att vakta. Nu säger jag inte att jag SKA göra så men OM det nu visar sig att mitt sto lugnar ner sig med brunstandet och inte pressar valacken till att försöka betäcka henne så kanske det är lugnare på det viset.

När vi allra först provade att släppa ihop dem gick min valack helst undan från de andra och höll sig en lagom bit från dem och gick och åt i lugn och ro. Det var alltså inte förrän mitt sto började pressa honom som stöket uppkom. Frågan är alltså om han verkligen försöker göra något på eget initiativ. Om han nu inte fått "smak" på att agera hingst förstås.

Bara en fundering eftersom jag nu inte har möjligheten att släppa ihop valackar och ston för sig.
 
Sv: Valack som betäcker

Det är betydligt större chans att det alternativet funkar ja, än blandflocken med fler valacker tillsammans med ston, som du beskriver att det utvecklat sig, ja.

det kan ju fortfarande vara så att din valack vill betäcka. Men jag tror definitivt att det skulle finnas stor chans att det blir betydligt lugnare utöver det, ja.
 
Sv: Valack som betäcker

Om nu inte min valack försöker betäcka stoet igen (eller hon inte försöker tvinga honom till att bli hingstig igen) så känns det ju faktiskt som om det kunde bli en bra lösning i sådana fall. Tål verligen att tänkas på. Känner att jag fick lite hopp där i alla fall. Tack så mycket! (Vet att ingen garanti finns och ska inte göra något dumt men kanske ändå att det kan sluta bra.) :)
 
Sv: Valack som betäcker

Usch, vad jobbigt det känns. Det funkar inte alls mellan hästarna. Valacken och stoet kan bara inte gå tillsammans pga betäckningsbeteende mm och alla fyra (kompisens sto och valack plus mitt sto och valack) är rena katastrofen. Och kompisen vill inte på några villkor dela på sina hästar och det får jag så klart respektera. Så nu går killen där ensam och olycklig i sin hage. Har pratat med ägaren och försökt komma fram till något bra men tyvärr får jag köra tillbaks honom till ägaren nästa vecka. Han ska få gå tillsammans med en annan kille över betesperioden och sedan kommer han att tas bort. Försöker intala mig själv att det är ägarens beslut och att jag gjort vad jag kan för att det ska funka men det känns för j*kla tufft. Tröstar mig med att hästen trots allt inte vet något om vad som ska hända och jag ska skämma bort honom så mycket jag bara kan denna sista vecka han är hos mig. Är så ledsen över det här...
 
Sv: Valack som betäcker

Usch vad trist situation!
Har kanske inte så mycket råd att ge i nuläget i alla fall. då det verkar låst m du inte kan tänka dig att byta stall. Det kan ingen begära att du gör, särskilt som hästen inte är i din ägo.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 944
Senast: Stereo
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Ketrawzc
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp