Våldsamma filmer på Facebook

Singoalla

Trådstartare
Jag satt precis och klickade runt lite tanklöst på Facebook och utan att jag ens hann registrera det så hade jag sett en film på en kvinna som får sin hals avskuren. Jag fattade ingenting först. Jag trodde det var ett skämt tills jag insåg att det var en riktig film och började må riktigt dåligt över det :(

Jag vet att jag tidigare reagerat på en film som innehöll barnmisshandel och anmälde det, men Facebook tog inte bort filmen.

Jag blir så jäkla upprörd och illa berörd att jag vill gå ur helt. Hittade denna artikel i ämnet: http://www.expressen.se/nyheter/facebook-okej-att-lagga-ut-halshuggning/

Vad tycker ni? Känner att jag behövde ventilera..

Sv: Våldsamma filmer på Facebook

Jag klarar inte av sådana filmer. Visst har alla människor en slags bisarr, morbid nyfikenhet, och jag berörs inte alls av t ex bilder på lik eller otäcka skador. Kan se på vilken skräckfilm som helst och bara sitta och gäspa. Jag hänger rätt mycket på Reddit och där kan man stöta på allt möjligt bisarrt. Vad sägs om t ex porr där folk är utklädda till smurfar? :D

EN gång såg jag en halshuggningsvideo, som du beskriver. Sedan dess är jag mycket mer försiktig med vad jag klickar på, för det mådde jag fruktansvärt dåligt av att se. Detsamma med misshandel- synnerligen barnmisshandel - och djurplågeri.

Sen att Facebook censurerar ett homosexuellt par som hånglar (har hänt) men tycker att våld är okej att visa är väl mest en återspegling av den konstiga, amerikanska moralbilden. DET är ju riktigt bisarrt i sig, också.

Det faktum att facebook tycker att det är ok att visa den typen av filmer, men stänger av folk som lägger ut bilder när de ammar har fått mig att allvarligt överväga om jag ska avsluta mitt konto...

Det faktum att facebook tycker att det är ok att visa den typen av filmer, men stänger av folk som lägger ut bilder när de ammar har fått mig att allvarligt överväga om jag ska avsluta mitt konto...

:bow: Exakt så..

Jag är ganska känslig när jag kollar på skräck också. Jag älskar skräckfilmer, men vill gärna inte se så mycket blod. Riktiga filmklipp har jag inte ens funderat över då jag aldrig kommit över dom tidigare. Som tur är. Den jag såg nu fick mig att må riktigt illa. Facebook verkar ju inte riktigt kloka med sina märkliga regler...

Var någon som hade kommenterat på den filmen att det skulle bli förbjudet. Så det känns ju lovande. Men fortfarande väldigt oroande när dom ligger kvar. Min lillebror är 13 och har precis skaffat FB.. :crazy:

Jag kan väl förvisso tycka att facebook trots halshuggning som den du beskriver - är ganska harmlöst i jämförelse med vad en trettonåring matas med i tex konsollspel som WoW och allt vad de heter, jag menar, bara titta på ett avsnitt csi är ganska blodigt. Var och när ska man dra gränser för var och hur våldspresentationen ska utspelas? Facebook är trots allt en mycket puritansk plats, i sin amerikanska vagga full av dubbelmoral men ändock ett av de klart snällaste ställena i mediamörkret.

Visst, fast det är väl ändå en väldigt stor skillnad på att se blod på film/spel och att se en människas liv släckas på riktigt? Tycker jag i alla fall. Jag hade inte ens lyft på ögonbrynet om jag visste att filmen jag såg var iscensatt. Men nu var det en ett brottsoffer, en kvinna, vars liv faktiskt tog slut där och då. Med riktigt blod. Jag tycker i alla fall det är riktigt stor skillnad.

Våldet är detsamma tycker jag. Skulle du glatt titta på djurplågeriscener om du visste att det inte var på riktigt? Njae va?

Fast det är väl viss skillnad på videor på äkta våld (som vad jag förstår det här är?) och fiktiva filmer/tv-program och spel?

Det är en helvetesgapsskillnad mellan fiktiva och verkliga dokumentära skildringar av våld. Tycker jag. Inte minst för att det ofta ser väldigt olika ut. Kolla några avsnitt CSI och surfa sedan runt på några gore-sidor, jag tror att få tycker att det är same same...

Jag skulle inte se något som jag tyckte var obehagligt oavsett om det var fiktivt eller inte. Djurplågeri hör därtill. Våld mot människor beror lite på filmen men inget jag vill se verkliga filmer av. Där är man väl olika. Det jag tycker man ofta glömmer är att det faktiskt är ett brottsoffer som exponeras i dom här filmerna.. oavsett om det är misshandel eller mord. Det känns oerhört respektlös att sprida dom bara av den anledningen.

EDIT: Och ja, jag tror de allra flesta människor gör stor skillnad på riktiga och fiktiva mord.

Nu har jag inte en aning om vad gore är och har inga planer på att utforska det heller, men jag tycker nog att det är dubbelmoral att acceptera dödligt våld på villkorad bakgrund. Nja, jag roas inte av våld, oavsett hur det utspelas. Dock kan jag tycka att förfasning över facebook och dess potentiella innehåll för en trettonåring är en smula överdrivet när man faktiskt matar trettonåringar med utstuderat och avsiktligt vål mha konsollspel som WoW eller rent utav bara ett klick bort från facebook - hela nätet är nedlusat av precis så mycket våld den hugade vill ha, fake eller inte.

hela nätet är nedlusat av precis så mycket våld den hugade vill ha, fake eller inte.

Jo fast det var precis min poäng, att Facebook är en sida som många har som kanske absolut inte vill ramla över riktiga filmer av brutala mord. Söker man efter det så är det väl det man vill se. Men om jag själv råkar ramla över en film som får mig att må riktigt dåligt på världens största community så är väl risken stor att min unga lillebror råkar göra detsamma. Och spåren sätts lite djupare ju yngre man är.

Jag ser två avgörande punkter vad gäller skillnader i läsningen av våld i fiktion vs verklighet:
a) huruvida någon faktiskt har farit illa eller inte (för mig avgörande för min känslomässiga reaktion)
b) att det måste finnas en frihet att inom konst skildra även sådant som är negativ och hemskt (min ståndpunkt)

Jo fast det var precis min poäng, att Facebook är en sida som många har som kanske absolut inte vill ramla över riktiga filmer av brutala mord. Söker man efter det så är det väl det man vill se. Men om jag själv råkar ramla över en film som får mig att må riktigt dåligt på världens största community så är väl risken stor att min unga lillebror råkar göra detsamma. Och spåren sätts lite djupare ju yngre man är.

Fast vet du facebook formar man själv. Din feed ser inte ut som min feed. Du kan lätt (och BÖR) ha tillsyn över vad din trettonåring matas med på sin facebook.

Jag ser två stora skillnader mellan våld i fiktion vs verklighet:
a) huruvida någon faktiskt har farit illa eller inte (för mig avgörande för min känslomässiga reaktion)
b) att det måste finnas en frihet att inom konst skildra även sådant som är negativ och hemskt (min ståndpunkt)

Ja, där satte du orden på det. För mig är det också helt avgörande om någon far illa eller ej. I det här fallet var det faktiskt en kvinna som blev brutalt mördad. Inte en skådis dränkt i färg. MYCKET stor skillnad i min värld, och många andras gissar jag på.

Fast vet du facebook formar man själv. Din feed ser inte ut som min feed. Du kan lätt (och BÖR) ha tillsyn över vad din trettonåring matas med på sin facebook.

Visst, men om någon av hans vänner plötsligt delar en sån här film? Vad ska man göra, blockera alla vänner som man tror är potentiella delare av våldsamma filmer?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka