vallande spetsar

paradox

Trådstartare
Min nästa hund ska med största sannolikhet bli en isländsk fårhund, då jag är fast med spetsar:love:, men ändå vill ha en relativt förig och arbetsvillig hund då jag vill hålla på med främst bruks (spår) och lydnad, och självklart allt möjligt smått och gott. (Nuvarande hunden tränas i agility, lydnad, brukslydnad, spår, så småningom viltspår, trix, freestyle och en jäkla massa vardagslydnad;))

..och enligt min erfarenhet så hittar man mycket förighet och arbetsvilja hos vallhundarna (har sådana i familjen:angel:).

Så till min fråga: vilka vallande spetsar har jag missat?

Isländsk fårhund
Västgötaspets
Finsk Lapphund
Lapsk vallhund
Svensk lapphund
 
Sv: vallande spetsar

Lapsk vallhund borde ju vara det självklara valet av de vallande spetsar du räknat upp och i kombination med vad du vill göra (tycker jag :angel: ) ;)
 
Sv: vallande spetsar

lapsk vallhund är intressant ja, men har minus på utseendet (föredrar mer päls, men självklart i rimliga mängder), och är lite större än jag skulle önska, men ska absolut tas med i funderingarna.

Ingenting är skrivet i sten, det dröjer nog iaf 1-3 år innan det öht är aktuellt, beroende på livssituation, ekonomi och hur min nuvarande utvecklar sig, han är ju bara 16 månader, och vill att han ska mogna så jag kan lita på att han sköter sig om jag ska uppfostra en valping samtidigt:devil:, men det är ju alltid roligt att fundera, läsa på och titta på kennlar, så man har lite kött på benen när det väl är dags!
 
Sv: vallande spetsar

Den lh varianten har ju inte brist på päls i alla fall och inte är de så mkt större än sv lh/f lh heller. Längre i kroppen är de, men inte så mkt större :p
 
Sv: vallande spetsar

Har helt missat att det finns en långhårsvariant:o

Storleken har ingen jättebetydelse så länge den håller sig mellan 40-60 cm, men jag kanske behöver byta bil:p (och jag som just köpt mig en ny!)
 
Sv: vallande spetsar

aaah jag hämtar min lilla islänning på söndag :) gud vad fin han är alltså!! Jag tror jag dör!

Varför har du fastnat just för islänningen, lite nyfiken ;)
 
Sv: vallande spetsar

Jag har fastnat för isläningen av de anledningar jag redan givit: Gillar spetsar; deras mentalitet, att de enligt mig är otroligt vackra samt att de i regel är mycket friska av sig, något som är viktigt för mig rent etiskt (vill inte stödja avel på raser som uppenbart inte avlas för mental och fysisk sundhet).

Sedan vill jag gärna träna mycket och även tävla, vilket kräver (eller ja, det underlättar med) en hund med lite mer arbets- och sammarbetsvilja än t ex jappen jag har nu. Denna arbetslust och förighet jag söker återfinns ofta hos vallhundar då de behövt vara uthålliga och villiga att arbeta med människan.

Så jag tänkte försöka kombinera detta (spets + vallhund) och däribland finns islänningen som är lite mindre än dom andra (som också är av intresse) och efter vad jag har läst en hund som skulle passa mig bra. Vill gärna ha en hund med så lite viltintresse som möjligt eftersom jag vill att hunden ska fungera bra lös då jag är för lat för att ha hunden i koppel jämt och ständigt (men däremot lägger en massa energi på lösträning) och därför är islänningen något mer intressent än sv/f lapphund och lapsk vallhund som (efter vad jag läst) även har ursprung som jakthundar.


Lycka till med din lille valp, vill se bilder sen:bump:
 
Sv: vallande spetsar

Jag har fastnat för isläningen av de anledningar Vill gärna ha en hund med så lite viltintresse som möjligt eftersom jag vill att hunden ska fungera bra lös då jag är för lat för att ha hunden i koppel jämt och ständigt (men däremot lägger en massa energi på lösträning) och därför är islänningen något mer intressent än sv/f lapphund och lapsk vallhund som (efter vad jag läst) även har ursprung som jakthundar.


Lycka till med din lille valp, vill se bilder sen:bump:

Jaha jag tänkte om du träffat lite islänningar :) Tror man även måste göra det för när mamma och jag skulle skaffa lapphunden läste vi mycket och oj vad lättsam den skulle vara och vad den passade in på oss.. hmm inget stämde.
Men har man tur så kanske det gör de :) Jag har ju träffat en del islänningar så jag föll direkt.

Det där med att den kan vara lös är ju kanon dock ska man vara lite försiktig när det gäller islänningen, man måste vara jätte noga med att sätta gränser på var den får vara, annars vill den gärna gå på sin egna lilla vift! Men när den väl vet sina gränser tror jag att det är en kanonhund att ha lös. Ser många som tar med sina på ridturer, några har jag sett suttit på läktaren i ridhuset och tittat på då matte rider, skit häftigt haha.

Ja vi får se hur lilla Elmo blir. Ska bli jättekul och jätteintressant! Idag far vill Norge, det är där vi ska hämta honom yeeey:banana:
 
Sv: vallande spetsar

Ja självklart ska man träffa levande exemplar också, brukar hålla utkik men de är inte allt för vanliga. Syrran har haft en på en kurs men den var tydligen inte redigt redig (förlossningsskada). Innan jag bestämmer mig för ras/valp kommer självklart div uppfödare mm besökas:).

Självklart är det FÅ hundar som fungerar lösa helt av sig själva, det är inte det jag menar, men vissa raser har bättre eller sämre förutsättningar beroende på vad de usrprungligen är avlade för, även om individ självklart spelar in. Min nuvarande har löstränats dagligen sedan dag 1 och han är fortfarande inte helt pålitilig, men fungerar bra i de flesta situationer. (100% pålitliga blir ju aldrig levande varelser)
 
Sv: vallande spetsar

Ne dom är inte så vanliga. Hur många fanns det i världen egentligen? Men på ett sett är det rätt bra. Då blir dom inte sönderavlade som många populära raser är ex schäfer.

Jo det klart, en vallhund må vara lättare att ha lös än en jakthund som gråhund. Jag är helt med på din sida ;)

Ne nu ska ja snart fara.. iiih.. spännande.
 
Sv: vallande spetsar

Nej precis, det är bra. Jappen är inte så vanlig heller även om den verkar bli vanligare och vanligare för varje dag:eek:

Nej när det väl är dags så kommer jag se till att träffa så många som möjligt för att vara säker på att det är den rasen jag verkligen vill ha. Verkar som om rasklubben har KM i agility i nybro nästa helg. Funderar på att ta mig dit :laugh:(befinner mg på öland under sommaren).
 
Sv: vallande spetsar

Jag har sett en uppgift att det finns ca 3000 islandshundar i hela världen. Det samarbetas internationellt med att hålla avelsbasen så bred som möjligt, med rekommendationer både för tik och hane angående maxantalet kullar. (Fyra stycken, tror jag, men jag och siffror...) Dessutom har man koll på vilka hundar som har många barnbarn efter/undan sig.

Min islänning är lättfostrad men svårtränad. Jag hade schäfer före honom, och det är en viss skillnad.;) Det gäller att lirka och muta! Han tröttnar väldigt fort, inget schäfertragglande! Men han är världens vackraste och klokaste hund, alla kategorier.:love: Nu är han åtta år och på medelålders hundars vis kännerhan oss utan och inom och vet precis hur han ska få oss att göra som han vill.
 
Sv: vallande spetsar

Okej. har för mig jag läst någon siffra ditåt någonstans men kunde inte minnas var.

Lättfostrad men svårtränad. Låter precis som min japan;) Typiskt spetsar, men det är den mentaliteten jag vill ha. En hund som är enkel i vardagen men som kräver lite (rätt mycket) finurlighet i träning! Min har rätt kass uthållighet, orkar kanske träna 10 - 15 min sen lägger han av. Men sån kanske islänningen är också? Vad är din erfarenhet?
 
Sv: vallande spetsar

Det är precis som min islänning, ja! :D 15 minuter är max, och då får man se till att det händer lite under tiden. En egenhet jag sett hos flera islänningar är att de inte gärna går korrekt fotgående, de vill gå lite längre bak, med huvudet i stället för bogen vid förarens ben. Förmodligen har det med vallanlagen att göra.

Min älskar att spåra även om vi inte gjort det så mycket. Agility har vi inte provat men han hoppar gärna över diverse hinder i skogen, balanserar på stockar och annat matte får för sig. I alla fall för det mesta. Som spets har han egna åsikter. Jaktintresse saknas, skuttar det upp ett rådjur framför nosen drar han efter, men är lätt att kalla in.

Hemma skäller han mycket, men när vi är i husvagnen väsnas han bara när vi inte får på oss skorna fort nog när det är dags att gå på promenad.
 
Sv: vallande spetsar

Ha, så mycket för mer arbetsvilja hos vallhundar:p. Men att gå som du beskriver ska vara helt ok. Står i regelverket att hunden ska gå med huvudet eller bogen i höjd med förarens knä. Dock är det lite halvsvårt att se var man har hunden när den är liten och går lång bak. Min går gärna för långt fram. (rättelse: jag vill av nån anledning ha honom för långt fram och har lärt in det:o)

Din hund låter precis som min, förutom att min skäller ytterst sällan, förutom nu, när han är under inflytande av familjens skällapa:devil:
 

Liknande trådar

Hundträning Som sagt - vi har ju numera en valp av vallhundsras (isländsk fårhund). Han visar typ "normalt" intresse för vallning - vill valla...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 195
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 330
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 176
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 326
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp