"Lagom" arbetande ras med meriter

Korthårig collie är väl också en ras som kanske inte är helt otänkbar, även om den är lite i största laget, som du säger. Är lite bekant med en uppfödare, men där är det också främst utställning som meriteras, så har dålig koll på rasen ändå, utöver att de hundar jag träffat varit trevliga!

Det finns uppfödare som avlar på arbetsmeriterade hundar men då får man bida sin tid lite. Det finns valpar nu där pappan tävlat elitlydnad(i brukset tror jag dock bara att han är uppflyttad till lägre). Tror att det kommer intressanta kullar nästa år också, jag håller lite koll eftersom jag nog skaffar en kortis till om en riktigt bra kombination dyker upp.

Dock är det ett vågspel att köpa en ras som(tyvärr) inte genomgående avlas mot arbete. Jag har tittat på kelpie och schäfer också eftersom jag vill hålla på med bruks och lydnad. Jag måste inte nå eliten men jag vill absolut inte stå med en hund som är skottberörd, som inte tar i när det blir lite jobbigt och som inte tröttnar på träning. Min nuvarande hund kommer från linjer där hundar är arbetsmeriterade på något vis i de flesta led bakåt och det är stor skillnad på honom mot hur min gamla var. Min gamla älskade också att träna - på sina villkor. Han gjorde saker för belöning, min nuvarande kämpar lite extra om belöningen uteblir. Bäst syns nog skillnaden i spåret där den yngre fortsätter att kämpa när det blir tungt och svårt.

Så om det blir en till korthårscollie kommer jag inte nöja mig med annat än att det finns arbetsmeriter i leden. Anledningen till att jag ändå vill hålla kvar vid rasen är att den verkligen passar mig som handen i handsken och att jag är rädd att jag inte kommer att kunna tillgodose behoven hos en mer krävande ras.
 
Agility är väl Mudin största gren i Sverige, jag ser ofta såna på tävlingar. Och jag irriterar mig något så fruktansvärt på att du vill ha en "ordentligt motiverad hund" men inte tycker att agilitymeriter är intressant. Som om det inte krävdes en ordentligt motiverad hund för att lyckas på agilitybanan? :cautious:

Fast för mig säger inte heller agilitymeriter särskilt mycket, det är en rätt annorlunda motivation som krävs om man vill ha en hund som ska köra t ex bruks. Därmed inte sagt att agility är lätt, bara att det är andra saker som behövs i hunden. Det var det inte helt ointressant för mig att min hunds pappa var agilitychampion eftersom det krävs förighet och lydnad för en sådan prestation, men det var trots allt viktigare att hans mentala utvärderingar såg bra ut.
 
Köp en kelpie från lite balanserade föräldrar så får du nog det du vill ha. Båda mina hade nog passat, trots att den ene är född med en turbo där bak så är han ändå styrbar efter en veckas ofrivillig vila. Båda mina kelpies är extremt enkla i vardagen, de får någon torrfoderkula då och då och det räcker för att upprätthålla en god vardagslydnad. De går i princip alltid lösa trots att jag bor ganska centralt (10 min gångväg till Lund C).
 
Köp en kelpie från lite balanserade föräldrar så får du nog det du vill ha. Båda mina hade nog passat, trots att den ene är född med en turbo där bak så är han ändå styrbar efter en veckas ofrivillig vila. Båda mina kelpies är extremt enkla i vardagen, de får någon torrfoderkula då och då och det räcker för att upprätthålla en god vardagslydnad. De går i princip alltid lösa trots att jag bor ganska centralt (10 min gångväg till Lund C).
Ja, alltså en stabil kelpie är nog optimalt egentligen. Motor har jag inga som helst problem med, bara den är kontrollerbar, och det är den ju hos en mentalt stabil hund. Bortsett från de mentala problemen så var min kelpie faktiskt helt fantastisk.
 
Det finns uppfödare som avlar på arbetsmeriterade hundar men då får man bida sin tid lite. Det finns valpar nu där pappan tävlat elitlydnad(i brukset tror jag dock bara att han är uppflyttad till lägre). Tror att det kommer intressanta kullar nästa år också, jag håller lite koll eftersom jag nog skaffar en kortis till om en riktigt bra kombination dyker upp.

Dock är det ett vågspel att köpa en ras som(tyvärr) inte genomgående avlas mot arbete. Jag har tittat på kelpie och schäfer också eftersom jag vill hålla på med bruks och lydnad. Jag måste inte nå eliten men jag vill absolut inte stå med en hund som är skottberörd, som inte tar i när det blir lite jobbigt och som inte tröttnar på träning. Min nuvarande hund kommer från linjer där hundar är arbetsmeriterade på något vis i de flesta led bakåt och det är stor skillnad på honom mot hur min gamla var. Min gamla älskade också att träna - på sina villkor. Han gjorde saker för belöning, min nuvarande kämpar lite extra om belöningen uteblir. Bäst syns nog skillnaden i spåret där den yngre fortsätter att kämpa när det blir tungt och svårt.

Så om det blir en till korthårscollie kommer jag inte nöja mig med annat än att det finns arbetsmeriter i leden. Anledningen till att jag ändå vill hålla kvar vid rasen är att den verkligen passar mig som handen i handsken och att jag är rädd att jag inte kommer att kunna tillgodose behoven hos en mer krävande ras.
OT men du har inte funderat på retriever?
Sen är ju faktiskt en normalt funtad hund, även av mer utpräglade bruksraserna (dit jag inte räknar collie), inte något fyrhövdat monster som behöver arbeta dygnet runt för att inte käka upp allt och alla :nailbiting: :D.
Man kan ju välja "lagom" brukslinjer, inte värsta tjänstehundslinjerna. Jag har flera vänner som har/haft väldigt trevliga, balanserade bruksschäfrar som ändå haft arbetsvilja och motor :up:.
Fast själv hade jag nog sneglat mer åt kh collie förstås :love:.
 
Vad är det för kurs du går?

Jag är absolut inte säker på att jag inte ska ha en kelpie! Äldre omplacering vore kanske inte helt omöjligt, men blir det en kelpie vill jag ju ha en valp... :o Vilket förvånar mig lite också, för min senaste var ett riktigt monster. Men de har väl någon speciell kelpiecharm som gör att man glömmer bort det totalt och bara minns de stolta blickarna när han lyckats med något nytt. :D

919l5k.jpg

Med lapparna går jag tävlingslydnad klass 1-2, med chodsky pes-tiken går jag brukslydnad apell-lägre. :) Jag och corgin kör dubbla kurser under hösten inför vår start i apellspår i slutet av november.

Åh, nu blir jag valpsjuk! Har inte läst resten av tråden men hur väl känner du till olika linjer inom kelpie? Kanske kan du hitta en kombo som inte riskerar att bli hysteriskt aktiv?
 
OT men du har inte funderat på retriever?
Sen är ju faktiskt en normalt funtad hund, även av mer utpräglade bruksraserna (dit jag inte räknar collie), inte något fyrhövdat monster som behöver arbeta dygnet runt för att inte käka upp allt och alla :nailbiting: :D.
Man kan ju välja "lagom" brukslinjer, inte värsta tjänstehundslinjerna. Jag har flera vänner som har/haft väldigt trevliga, balanserade bruksschäfrar som ändå haft arbetsvilja och motor :up:.
Fast själv hade jag nog sneglat mer åt kh collie förstås :love:.
Nej, retriever vill jag absolut inte ha. :)
 
OT men du har inte funderat på retriever?
Sen är ju faktiskt en normalt funtad hund, även av mer utpräglade bruksraserna (dit jag inte räknar collie), inte något fyrhövdat monster som behöver arbeta dygnet runt för att inte käka upp allt och alla :nailbiting: :D.
Man kan ju välja "lagom" brukslinjer, inte värsta tjänstehundslinjerna. Jag har flera vänner som har/haft väldigt trevliga, balanserade bruksschäfrar som ändå haft arbetsvilja och motor :up:.
Fast själv hade jag nog sneglat mer åt kh collie förstås :love:.

Jo, jag har kikat åt retrieverraserna också men jag tycker att man bör pyssla med någon form av apportering då och det är jag inte intresserad av alls. Och jag är bara så orolig att jag ska hamna i ett läge där jag känner mig otillräcklig som hundägare och aktivering/träning börjar kännas som krav i stället för något kul.
Dessutom har jag insett att det finns en till aspekt att ta hänsyn till - om jag ska skaffa en annan ras måste jag kolla först så att jag inte känner av någon allergi. Jag har vant mig så vid att jag inte reagerar det minsta på korthårscollie att jag liksom glömt att jag faktiskt är allergisk mot(vissa) hundar.
 
Jo, jag har kikat åt retrieverraserna också men jag tycker att man bör pyssla med någon form av apportering då och det är jag inte intresserad av alls. Och jag är bara så orolig att jag ska hamna i ett läge där jag känner mig otillräcklig som hundägare och aktivering/träning börjar kännas som krav i stället för något kul.
Dessutom har jag insett att det finns en till aspekt att ta hänsyn till - om jag ska skaffa en annan ras måste jag kolla först så att jag inte känner av någon allergi. Jag har vant mig så vid att jag inte reagerar det minsta på korthårscollie att jag liksom glömt att jag faktiskt är allergisk mot(vissa) hundar.

Lite Ot
Hur menar du med att du inte är allgerisk mot kh collie? Allegener är inte rasbundna utan snarare individuella, har jag förstått det som :)
 
Lite Ot
Hur menar du med att du inte är allgerisk mot kh collie? Allegener är inte rasbundna utan snarare individuella, har jag förstått det som :)

Jag har inte känt av allergi mot någon korthårig collie jag träffat, inte ens när jag besökt uppfödare med många hundar inklusive valpar. Vad det beror på har jag ingen aning om.
 
Jag skulle också säga Lapsk eller kh collie men att det på båda gäller att ha litet koll i stamtavlorna typ för att maximera chansen att man får en sådan hund man önskar ;) Många lapska går som räddningshundar tycker jag mig sett. Eller så råkar det bara vara att de i en uppfödares facebook grupp är det, roligt att se finska också som presterar i hundsporter :D Ska tillägga att jag valde flh för jag tyckte den var så lagom på alla sett men att du verkar vara ute efter snäppet högre än vad jag var för snart 8 år sedan :p
 
Tycker ofta att folk rekommenderar lapsk vallhund här på buke när någon söker en lite mindre krävande brukshund. Men ärligt talat, hur långa lapska vallhundar är ute och tävlar lydnad eller bruks? Jag har då varken sett någon på tävling eller ens hört om någon som tävlar med sin.
Min kollega har två och föder även upp i liten skala. Hennes hundar verkar rätt tröga och lufsar mest på.
 
Tycker ofta att folk rekommenderar lapsk vallhund här på buke när någon söker en lite mindre krävande brukshund. Men ärligt talat, hur långa lapska vallhundar är ute och tävlar lydnad eller bruks? Jag har då varken sett någon på tävling eller ens hört om någon som tävlar med sin.
Min kollega har två och föder även upp i liten skala. Hennes hundar verkar rätt tröga och lufsar mest på.

Jag har träffat ett par stycken. En hane som blev uppflyttade i både lydnad och bruks men som tappade sugen helt efter ett tag och fick bli familjehund i stället. En supercharmig tik som ser jättefin ut i lydnaden och gått bra på tävling men som tyvärr är skotträdd.
 
Värt att ha i åtanke är också att en hund med mycket samarbetsvilja, arbetslust och moror (förutsatt att den går att styra hyfsat lätt) ofta är relativt lätt att aktivera - den ställer glatt upp på vad som helst som erbjuds medan en något "trögare" hund kan behöva motiveras mer och kräva mer krut av föraren.
Jag har aldrig haft så lättaktiverade hundar som tervarna, löjligt lätta att tillfredsställa för det mesta, medan ridgebacken var totalt hopplös trots att hon behövde rejält med stimulans hon med.
Dessutom är det ofta roligare att träna med en motiverad och arbetsvillig hund än tvärtom, även om det också har sin charm.
Därmed inte sagt att man ska köpa en superbrukshund när man mest vill ta lugna skogspromenader men om man VILL aktivera sin hund så ska man nog inte vara så rädd för att gå upp något snäpp i aktiveringsnivå.
Kelpie- och belgarfolk är trots allt normala människor de med ;).
 
Senast ändrad:
Tycker ofta att folk rekommenderar lapsk vallhund här på buke när någon söker en lite mindre krävande brukshund. Men ärligt talat, hur långa lapska vallhundar är ute och tävlar lydnad eller bruks? Jag har då varken sett någon på tävling eller ens hört om någon som tävlar med sin.
Min kollega har två och föder även upp i liten skala. Hennes hundar verkar rätt tröga och lufsar mest på.

Den uppfödaren jag tänker på var ganska långt uppe med sin tik i både lydnad och bruks men verkar ha släppt det för mestadels rally och viltspår. Fast hon kanske är ovanligt engagerad när hon klickertränar valpar redan innan de är 8v (kanske är lite partisk :o min hunds pappa, lydnadschampion, är därifrån )
 
Jag kan tänka mig att det är så med lapska och liknande ganska självständiga hundar att de funkar bäst i mer fritt arbete där de får "ta ansvar" för vad de gör på ett annat sätt.
Grenar som viltspår, specialen i brukset, räddning och så vidare. Rallylydnad är ju också lättare att få med sig hunden i än i till exempel tävlingslydnad.
Åtminstone upplever jag det så?
 
Jag kan tänka mig att det är så med lapska och liknande ganska självständiga hundar att de funkar bäst i mer fritt arbete där de får "ta ansvar" för vad de gör på ett annat sätt.
Grenar som viltspår, specialen i brukset, räddning och så vidare. Rallylydnad är ju också lättare att få med sig hunden i än i till exempel tävlingslydnad.
Åtminstone upplever jag det så?
De lapska är lite självständiga alltså?
 
Tycker ofta att folk rekommenderar lapsk vallhund här på buke när någon söker en lite mindre krävande brukshund. Men ärligt talat, hur långa lapska vallhundar är ute och tävlar lydnad eller bruks? Jag har då varken sett någon på tävling eller ens hört om någon som tävlar med sin.
Min kollega har två och föder även upp i liten skala. Hennes hundar verkar rätt tröga och lufsar mest på.
@Disen har väl tävlat lite med sin lapske? Den andra jag känner tävlar elit lydnad. Fast föraren har haft rätt mkt problem med att hunden ljudar...
 
Har en kompis som föder upp lappar. Jag vet inte så mycket om hennes uppfödning, men hennes egna hundar har enormt mycket "go" i sig. Kan lätt jämföras med kelpie, aussie m.m gällande arbetsvilja.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte vara lite kreativ med trådnamnet för det lät lite mer spännande än alla rasvalsnamn som är tagna :D Som flera vet är jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 346
Senast: Preussen
·
Hundavel & Ras Då jag blev tvungen att köra hem foderhästen i helgen och därför behöver sätta fokus på något annat får ni stå ut med ännu en rastråd:D...
Svar
11
· Visningar
1 441
Senast: Grana
·
Hundavel & Ras Blir väl halshuggen nu, men tar den risken:p Jag har en rottistik som jag självklart älskar sååå!! Men då hon har hd C o D o ad 1 o...
Svar
5
· Visningar
1 365
Senast: hastflicka
·
R
Hundavel & Ras Skriver under anonymt nick för att inte råka hänga ut någon.. Jag har köpt en tik för avel. Rasen är av liten vallhundstyp som ska...
Svar
14
· Visningar
2 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp