Vallningsbeteende

Jenka

Trådstartare
Inget problem, men jag blev nyfiken...

Kort bakgrundsinfo: Aussie som snart blir 8 månader. Köpt för annan träning och tävling, jag kan inget om vallning men har tänkt att vi nån gång ska testa. Finns vallmeriter i släkten men inte föräldrarna.

Ett (av ganska få, övriga är tendenser i lek med andra hunden och ev. katten) tillfällen jag märkt av vallningsbeteendet är att hon verkar vilja valla sambons radiostyrda bil. Och går upp ordentligt i stress (enkel lösning; ha inte hund och bil ihop/låt henne inte jaga den- löst).
I alla fall, sambon frågade varför hon blir stressad. Min tanke var att hon inte kommer ikapp (springer efter) och sen inte riktigt får utlopp för beteendet/instinkten. Fler tankar?

Sen kom jag in och började fundera på att man framhäver det som ett problem att vallhundar (främst understimulerade bcs kanske) börjar valla "allt och alla". Visst, jaga bilar/cyklar är sällan bra och barn kan bli nafsade, men finns det nån annan anledning till att de inte ska få valla vad som helst? (det har jag fått för mig men kom inte på varför).

Sv: Vallningsbeteende

Sen kom jag in och började fundera på att man framhäver det som ett problem att vallhundar (främst understimulerade bcs kanske) börjar valla "allt och alla". Visst, jaga bilar/cyklar är sällan bra och barn kan bli nafsade, men finns det nån annan anledning till att de inte ska få valla vad som helst? (det har jag fått för mig men kom inte på varför).

Därför att de som blir vallade inte tycker det är så trevligt är väl en bra anledning. Jag har sett hund som mer eller mindre vallade ihjäl en flock ankor. Tänk vad som händer om de börjar valla en hästflock. Otränade hundar ska inte få valla levande varelser.

Nu kanske detta blir ett trådlån - en kapning - är sånt tillåtet? :o Men jag ställer ju frågan även till ts. :)

Jag undrar hur man avgör om en hund jagar av jaktinstinkt eller vallningsinstinkt? En hund som jagar en katt av jaktinstinkt vs av vallningsinstinkt - hur ser det ut i jämförelse med varandra? Hur vet man att hunden vallar och inte jagar?

Det viktigaste jag fått veta av dem jag känner som har vallande raser är att man måste lära dem en av och på knapp, likväl som att man måste utbilda sin hund ifall den ska valla. Den får inte valla på eget initiativ utan ska bli beordrad uppgiften och se det som ett arbete.
De kan även bli mycket stressade om de bara vallar på måfå och få olika oönskvärda beteenden..typ som ett beroende fast den vet inte varför den gör det utan agerar bara på ren instinkt.

Hundarna kan hålla på i evigheter och kan ställa till skada på sig själv eller andra om man inte lär dem rätt eller tillgodoser behovet om de har stark vallningsinstinkt enligt dem jag pratat med som har vallande raser och att det ska göras under kontrollerade former. Om man tar en jämförelse till jakthundsraser så kan de också agera på ren instinkt om de får jaga på helt eget bevåg och ta ihjäl hur många djur som helst, egentligen "utan mening"

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 432
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 430
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 896
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 778
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka