Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag lyckades trampa på Gissa för tre veckor sedan. Då hältan inte ville ge med sig röntgade vi och hon har en inflammation i tillväxtzonen ovanför carpus.
Så nu blir det vila i tre veckor innan ny röntgen. :cry: Hon fick ett handlovsskydd från bot på inrådan av vår sjukgymnast på jobbet.
Visa bifogad fil 19949
Lilla skruttan då! :heart jag är livrädd att trampa på Ville, han har noll självbevarelsedrift och snor runt fötterna eller rusar mellan benen. :nailbiting:
 
Watson spottar tänder till höger och vänster nu och blodar ner alla leksaker. Sherlock är skeptisk. :D
Alla nya hörntänder syns och en gammal är lite vinglig. Jag längtar så sjukt mycket till den dagen då den sista vampyrtanden ryker!

Han kan inte sitta normalt heller, den lilla saken!

LKdHrGe.png
 
Watson spottar tänder till höger och vänster nu och blodar ner alla leksaker. Sherlock är skeptisk. :D
Alla nya hörntänder syns och en gammal är lite vinglig. Jag längtar så sjukt mycket till den dagen då den sista vampyrtanden ryker!

Han kan inte sitta normalt heller, den lilla saken!

LKdHrGe.png
Hur gammal är Watson? Känns som att han är så mycket äldre än min! Asni är 18 veckor på onsdag och de nya framtänderna och flera av sidotänderna är redan på plats, det är basically bara huggtänderna och kindtänderna längst in som hänger kvar. Är hon bara väldigt tidig? :o:D
 
Hur gammal är Watson? Känns som att han är så mycket äldre än min! Asni är 18 veckor på onsdag och de nya framtänderna och flera av sidotänderna är redan på plats, det är basically bara huggtänderna och kindtänderna längst in som hänger kvar. Är hon bara väldigt tidig? :o:D
Tre veckor äldre eller så tror jag väl det blir då? Han blir fem månader om en vecka. Har inte jättebra koll på hur det brukar se ut med tandbytet men google säger att det sker mellan 4-6 månader så det är väl så att säga normalspannet antar jag. Skönt för er att det sker tidigt! :D Watson är nog ungefär en månad snabbare än Sherlock var, men Sherlock var ju knappt hälften så bitig. :cautious:
 
Har ni börjat ensamhetsträna era valpar och hur lägger ni upp det?

Jag har låtit min vara ensam nån minut åt gången, tex då jag kastat sopor eller nu när jag börjat gå in i ett annat rum och inte låter henne alltid hänga efter. Lite pip och gnäll är det såklart men jag tycker iaf att det inte går överstyr. Är noga med att aldrig gå tillbaka när hon lever om, utan inväntar ett ögonblick när hon är tyst. Tycker det funkar helt ok när jag är i andra rum, hon har ju blivit tryggare i bostaden nu efter 2v. Det blev betydligt större bokstäver på henne när jag gick ut, så jag backade lite med det. Ska återuppta detta med att gå ut med sopor osv nu när hon fått en vecka till på sig att bo in sig.
Hon är 13v nu och är jäkligt mammig överlag, så det är ungefär vad jag väntade mig. Nu har hon iaf avancerat och börjat gå in i och leka och spana in andra rum än där jag är, så det är ju ett gott tecken.
 
@_Taggis_
Det tog några veckor för Ebbot att känna sig hemma och trygg men vi började ganska omgående att ensamträna. Gick ner i källaren utan honom. Gick utanför ytterdörren och lyssnade.
I början kånkade jag med honom till övervåningen när vi skulle sova men efter ett par veckor ville han hellre sova nere i köket. Då släppte mycket av oroligheten hos honom. :)
Vi har laddat hem en app som live filmar Ebbot. Han kan yla lite först men sen går han och lägger sig i sin säng. Appen heter ”Alfred”. Vi har den på vår iPad. :D
 
Jag önskar att jag hade hunnit filma Ville idag när jag hämtade honom hos husse på jobbet. :D Överlycklig högst uppe i en stor sandhög. :rofl: Så nu har jag en hund som är full med sand och ganska så trött, men det fungerade väldigt bra med att han kan vara lös när maken meckar, när det kommer lastbilar eller de ska köra lastmaskin får han sitta i buren i bilen en stund. :D

@_Taggis_ Ville är en så pass trygg kille att det var han som börja ensamträna på egen hand. :rofl: Han traskade iväg och la sig i andra ändan av huset när det passade honom. I dagsläget lämnar vi honom uppåt 20 min ensam hemma utan några som helst problem även om vi ser till att han är motionerad innan och helst vill sova. Men det hindrar honom inte från att hitta på bus, igår rev han ut soppåsen med brännsopor, mycket lycklig när vi kom hem med pappersbitar över hela golvet. :cautious: Men helt lugn! Han går under smeknamnet dokumentförstöraren här hemma, papper ska strimlas i småbitar. :rofl:
 
Jag önskar att jag hade hunnit filma Ville idag när jag hämtade honom hos husse på jobbet. :D Överlycklig högst uppe i en stor sandhög. :rofl: Så nu har jag en hund som är full med sand och ganska så trött, men det fungerade väldigt bra med att han kan vara lös när maken meckar, när det kommer lastbilar eller de ska köra lastmaskin får han sitta i buren i bilen en stund. :D

@_Taggis_ Ville är en så pass trygg kille att det var han som börja ensamträna på egen hand. :rofl: Han traskade iväg och la sig i andra ändan av huset när det passade honom. I dagsläget lämnar vi honom uppåt 20 min ensam hemma utan några som helst problem även om vi ser till att han är motionerad innan och helst vill sova. Men det hindrar honom inte från att hitta på bus, igår rev han ut soppåsen med brännsopor, mycket lycklig när vi kom hem med pappersbitar över hela golvet. :cautious: Men helt lugn! Han går under smeknamnet dokumentförstöraren här hemma, papper ska strimlas i småbitar. :rofl:
Perfekt! Då är det ju bara att låsa in han i köket med en hel hög tidningar så har han ju att göra ett par timmar :D:D
 
Asni fick syn på en svampplockare i skogen idag. Skogen där vi är ensamma typ 90% av tiden. Kan lugnt säga att det fångade hennes uppmärksamhet :D Asni sa "där är nån!" med ett boff och sen tittade hon på de andra hundarna, konstaterade att de sket i hennes 'varning' och sedan återgick hon till at leta godis :p
42985456_10211728454194915_4929624172264423424_n.jpg

Svampplockare kan se så extremt skumma ut. Människor som går jäääättelångsamt med stora kliv och huvan över huvudet, som tittar neråt och släpar på en stor påse eller korg. Måste se väldigt underligt ut för en hund :laugh:
 
@Sofie.S Har ni nån webcam kopplat till den? Lät smidigt iaf...

Idag är ytterligare en sån där dag som allting kommer samtidigt och det känns som alldeles för mkt för en liten valp. Samtidigt är detta ju mitt liv, och hur det även kommer att se ut...
Har nu börja jobba igen efter mina lediga veckor hemma, så det var första dagen på jobbet för hunden. En del folk och allt nytt, men tackolov har en kollega utnämnt sig till barnvakt och där var min hund i lördags kväll. Så hon kände igen barnvakten och var där nån timme under dagen så jag kunde göra de arbetsuppgifter som är olämpliga för hundar att delta i.
Sedan var vi till stallet, skyndande mig och gjorde det på 40 min.
Sedan var vi på drop-in vaccinering. Detta är endast tisdagar och hon är 13 veckor nu så det är ju dags.
Ikväll är det valpkurs.

Vi ligger nu i soffan och valpen sover som en stock. Vi åker på valpkursen om en dryg timme så hon ska iaf få sova tills dess. Hoppas hon orkar med kursen ikväll, men vi lägger ribban efter dagsform. Jag vill inte missa ett tillfälle känner jag, kommer ändå missa 1-2 pga mitt skiftjobb...
 
Asni fick syn på en svampplockare i skogen idag. Skogen där vi är ensamma typ 90% av tiden. Kan lugnt säga att det fångade hennes uppmärksamhet :D Asni sa "där är nån!" med ett boff och sen tittade hon på de andra hundarna, konstaterade att de sket i hennes 'varning' och sedan återgick hon till at leta godis :p
42985456_10211728454194915_4929624172264423424_n.jpg

Svampplockare kan se så extremt skumma ut. Människor som går jäääättelångsamt med stora kliv och huvan över huvudet, som tittar neråt och släpar på en stor påse eller korg. Måste se väldigt underligt ut för en hund :laugh:
Typ som spökena på MH! :idea: :p
 
Hejsan! Nykomling i tråden:). Egentligen tjuvstartar jag lite i och med att valpen inte kommit ännu. Men, inom ett par veckor flyttar iaf en långhårig collietik in i vår familj. Själv har jag haft rottweiler i över 13 år så det ska bli extremt intressant att se hur jag kommer trivas med denna ras;). I teorin borde det bli bra men man vet ju aldrig:nailbiting:. Rottweilern har mitt hjärta men just i detta skede av livet passar inte rasen så bra och så nu blev det rasbyte efter att gammeltanten vandrat vidare:heart.
 
River är ca. 18 veckor nu (hon var 16 veckor när hon kom hit från Belgien) och det är lite blandat hur det går med saker och ting. Ensamhetsträningen har varit plättlätt - nu har hon oftast inte varit helt ensam utan tillsammans med en av de andra hundarna men hon har även varit ensam i köket när jag varit ute med några av de vuxna hundarna och hon är hur cool som helst. I söndags lämnade vi dem ensamma 2.5 h då vi var tvungna att göra en del ärenden och när vi kom hem var det en mycket sömnig valp som mötte oss.

Tyvärr är hon lite försiktig överlag så fort något är nytt. Att träffa människor har hon upplevt som lite läskigt, men sen fick hon några gånger träffa folk ihop med antingen Indigo eller Garibaldi och eftersom de båda älskar att hälsa på folk så blev hon först lite förvånad och sen skulle hon minsann också hälsa. Så fort hon vågat sig fram och hälsa har hon tyckt att det varit väldigt roligt, så jag skulle inte säga att hon egentligen är rädd för människor utan det är den här försiktigheten med allt nytt som påverkar. Hon verkar dock avreagera fint, vilket jag är tacksam för.Hundar är hon generellt väldigt positivt inställd till, vilket är skönt med tanke på hur mycket hundar vi har här hemma på gården pga hundverksamheten.

Att åka bil är också något hon tar med ro - så snart bilen börjar rulla lägger hon sig ner och sover, så jäkla skönt!

Hon är galet matdriven men gillar även leksaker så hon är lätt att belöna. Jag har börjat "träna" lite, mest att leka/byta leksak, komma tillbaka med leksaker, komma när man kallar på henne, samt en del självkontroll (inte kasta sig ut genom dörren förrän vi säger "fri" och liknande) och hon är duktig. Några korta godisspår på 10-15 meter har hon också gått och näsan verkar fungera utmärkt.

Första veckan tuggade hon inte på något annat än leksaker/ben men denna veckan har hon tagit igen det genom att tugga på en putsad vägg (vi är inte klara med renoveringen så det saknas golvlister och där tyckte hon det gick fint att tugga sig in i väggen), en hörna på en korg som står på skohylla och där vi lägger koppel etc samt en av husses strumpor som hamnat på golvet... Misstänker att första veckans "skötsamhet" faktiskt mest berodde på att hon var lite tagen av att byta hem.

Hon kommer fint överens med grabbarna här hemma, även om vi är lite försiktiga med Sigge (då han har lite svårt för nya hundar) men hon har gått promenader med honom och det har funkat bra.

Indigo (som för övrigt är både hennes morbror och farbror) och hon trivs otroligt bra tillsammans och han är så jäkla snäll mot henne. Hon får ta ben och sånt från honom och han ser bara nöjd och glad ut, underbara snälla raringen! Han är överlycklig över att ha fått en kompis att leka med. :)

42677838_10155866825259537_4191290964477739008_o.jpg

Så här kan det se ut, här ligger de i samma bädd och tuggar på varsitt ben. :love:


Hade nog önskat henne lite mer framåt men inte mycket att göra åt det mer än att jobba på det. Överlag är hon en väldigt trevlig valp och jag hoppas att hon fortsätter utvecklas åt rätt håll.
 
Totoro hänger med på det mesta som vanligt, min ork tryter dock alltmer - jag är enormt allergisk mot (framförallt) valpar, jag gör så gott jag kan med medicinerna men de gör ju inget åt tröttheten tyvärr. Lär vara några månader till innan det börjar lätta...

Han är väldigt framåt, undersöker det mesta med stor nyfikenhet, men jag har märkt att han inte är så förtjust i nya plötsliga ljud! Håller ett öga på hur det utvecklas. Han är 13 veckor nu, ska veckoväga honom idag men gissar på 15 kg ganska precis. Den här veckan kommer att bli något av ett make it or break it-maraton (hm, kan man säga så? :D), ikväll börjar han på sin första riktiga kurs (räknar inte riktigt valpkurser) i agility. Imorgon och på fredag är det föreläsning på kvällen och träffar på dagen. Sen är det helhelgskurs på 9-10h per dag, agility på måndag, rally på tisdag, skogsträff på onsdag och valpträff på torsdag. Till det behöver jag klämma in några valpträffar på dagtid under veckan. Får se hur pigg han är att hitta på något på fredag! :angel:

Tyvärr har han träffat på ett par hundar som inte var så snälla (milt sagt :() och åkt på en del däng. (Givetvis inte avsiktliga möten!) Fysiskt är han rätt ok, och även psykiskt verkar han ha skakat av sig det utan några men. Vi får se vad framtiden visar, men han är cool så jag hoppas han verkligen bara ryckt på axlarna åt det.

Han biter i allt (men mest i mig), är en hejare på att bli shapad och träna med target, och ska alltid sova mig. De där 15 kilona börjar märkas...

20180930_132517.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 841
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 635
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
312
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 925
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp