Status
Stängd för vidare inlägg.
Nästa veckas lördag hämtar vi vår tös:love:. Ser väldigt mycket fram emot detta samtidigt som jag då och då drabbas av "HERREGUD, VAD HAR JAG GJORT?!":nailbiting:;)

Tidsmässigt är detta iaf en bra tidpunkt för valp. Jag jobbar hemifrån fram till mitten på januari så valpen hinner komma till ro i familjen innan det blir dags att pussla med vardagstider.

Jag har satt mycket tid på att söka valp och ska jag va helt ärlig så blev det inte valp från kenneln som va mitt första alternativ. Deras planerade kull uteblev och även om jag skulle ha kunnat vänta på nästa så gjorde jag inte det.. Det ger mig lite ångest:crazy:. Tänk om jag valt fel? Tänk om jag skaffat mig en ängslig collie med alla möjliga rädslor för ljud och underlag osv som finns inom rasen?

Suck. Försöker skaka av mig alla tankar som skulle kräva en kristallkula med fri sikt in i framtiden. Jag tröstar mig med att min valp i kullen är den som är mest framåt, busig, har störst leklust, kampar med stor inlevelse och fullt bett runt leksakerna redan och nyfiket kommer fram i nya situationer. Min förra rottis var en osäker själ som jag fick lägga otaliga träningstimmar på för att hon skulle bli trygg och fungerande. Det lyckades och vi löste många problem genom träning och vi fick många aktiva år tillsammans. Jag borde alltså inte vara helt tappad bakom en vagn, meen...:crazy:

Så kul att du ska köpa collie! Jag har samma ras. Det är verkligen en djungel att ta sig igenom för att minska risken att få en rädd valp. Vad har kullen för MI? Om du vill får du gärna pm:a kennelns namn.
 
Så kul att du ska köpa collie! Jag har samma ras. Det är verkligen en djungel att ta sig igenom för att minska risken att få en rädd valp. Vad har kullen för MI? Om du vill får du gärna pm:a kennelns namn.

Jo, egentligen en riskabel ras att satsa påO_o

Inget MI, bor inte i Sverige. Från föräldrahåll ses inga rädslor hos själva föräldradjuren. Detta är dock tikens första kull så svårare att säga med utfallet hos valparna.
 
Jo, egentligen en riskabel ras att satsa påO_o

Inget MI, bor inte i Sverige. Från föräldrahåll ses inga rädslor hos själva föräldradjuren. Detta är dock tikens första kull så svårare att säga med utfallet hos valparna.

Ah, då förstår jag! Har föräldradjuren gått något motsvarande MH? Tävlingsmeriter i släkten?
 
Får man skänka bort valpen när han dragit ner mattes ullkappa från galgen och dragit den igenom en rekordstor kisspöl? :cautious::arghh:
Åh nej det där stod med i det oskrivna avtalet, finns det något dyrt att förstöra som kommer valpen göra sitt bästa för att göra det. :D Skönt att även han har börjat hitta på lite rackartyg. :angel:

Jag vet inte om Ville tog en råtta själv igår kväll eller om han tvingade av katt/räv bytet, men det krävdes hårda förhandlingar innan han gick med på att lämna råttliket. :yuck: Det var alldeles färsk dessutom så det var inget som har legat och självdött. :cautious:
 
Åh nej det där stod med i det oskrivna avtalet, finns det något dyrt att förstöra som kommer valpen göra sitt bästa för att göra det. :D Skönt att även han har börjat hitta på lite rackartyg. :angel:

Jag vet inte om Ville tog en råtta själv igår kväll eller om han tvingade av katt/räv bytet, men det krävdes hårda förhandlingar innan han gick med på att lämna råttliket. :yuck: Det var alldeles färsk dessutom så det var inget som har legat och självdött. :cautious:
Du har blivit lurad. Det är en fluffig terrier du har fått egentligen. :eek:


:rofl::rofl:
 
Ah, då förstår jag! Har föräldradjuren gått något motsvarande MH? Tävlingsmeriter i släkten?
Pappan är import från Storbritannien, utställningschampion, men inga andra tävlingsmeriter. Lever som familjehund. Väldigt vänlig och barnkär.

Mamman har tävlat lättare agility och rallylydnad samt ställts ut. Utställningen i sig bryr jag mig inte om men saker som talar för henne är att hon rest en del och klarar bra av nya miljöer, människor, ljud och underlag på bullriga bildäck på färjor osv. Lever i barnfamilj. Hon har genomgått motsvarande mh. Inga kvarstående rädslor eller osäkerheter där. Det som kanske var minst bra i hennes mh var något svag leklust.
 
Åh nej det där stod med i det oskrivna avtalet, finns det något dyrt att förstöra som kommer valpen göra sitt bästa för att göra det. :D Skönt att även han har börjat hitta på lite rackartyg. :angel:

Jag vet inte om Ville tog en råtta själv igår kväll eller om han tvingade av katt/räv bytet, men det krävdes hårda förhandlingar innan han gick med på att lämna råttliket. :yuck: Det var alldeles färsk dessutom så det var inget som har legat och självdött. :cautious:

Jag vet inte, han hade gärna fått fortsätta sin karriär som lugn och okomplicerad valp :angel:
Jag ska väl inte gnälla för mycket dock, han är fortfarande väldigt snäll!

Haha, men fy så äckligt! :yuck:
 
Pappan är import från Storbritannien, utställningschampion, men inga andra tävlingsmeriter. Lever som familjehund. Väldigt vänlig och barnkär.

Mamman har tävlat lättare agility och rallylydnad samt ställts ut. Utställningen i sig bryr jag mig inte om men saker som talar för henne är att hon rest en del och klarar bra av nya miljöer, människor, ljud och underlag på bullriga bildäck på färjor osv. Lever i barnfamilj. Hon har genomgått motsvarande mh. Inga kvarstående rädslor eller osäkerheter där. Det som kanske var minst bra i hennes mh var något svag leklust.

Okej. Alltid svårt när det inte finns så mycket utvärderat bakåt. Hoppas du blir nöjd med din valp!
 
@Sofie.S Aha, jag har ingen iPad. Blir nog svårt om man inte har nåt att filma med så att säga...har dock två mobiltelefoner så kanske kan man rigga den ena och ringa den med videochatt från den andra...:confused::idea:

Tråkigt att läsa om utfallet. Hoppas att det inte blir några bestående problem :heart

Jo jag försöker ju såklart se det positiva i att hon får uppleva saker tidigt och vänja sig. Märker att hon blivit tuffare osv. Idag knatade hon tex rakt in i boxen hos min häst. Även om jag inte vill ha henne kring hovarna där så ser jag ändå positivt på att hon vågar. Första veckan skakade hon ju och reste raggen på 10m avstånd...
Samma idag när vi var på hästkliniken. Pga att jag inte hade nån barnvakt åt henne så fick jag lämna henne i receptionen medan jag var inne med hästen. Det var inga som helst problem. Sedan kunde hon tom gå ut och gå med en av personalen trots att jag råkade vara där ute, och hon följde med henne. Det är bra.

@Monstermom Ja ikväll är vi hemma och sover i soffan. På jobbet har hon börja slappna av mer, hon sover bakom mig i kontorsstolen eller på golvet i sin filt. Efter kl 16 och på helger är jag i regel ensam och det är lugnare så hon har kunnat slappna av även om det varit hektiskt fram tills dess. Så även om jag nu jobbar från imorgon fram till onsdag så jobbar jag natt och är ensam. På dagarna har vi inget annat än stallet och ev att vi går till en kompis och fikar. Kanske leker en stund i skogen om det är väder.
Hennes trygga punkt är nog främst i mitt knä. Hon sover där i alla lägen och i alla miljöer. På valpkursen, på jobbet, när vi går på cafe, hemma i soffan osv. Det verkar inte spela nån roll för henne att det är stökigt omkring, så länge jag sitter stilla sover hon. Har jag tur kan man nyttja det även i vuxen ålder tänker jag, att hon slappnar av där. Märker även när hon blir övertörtt att om jag tar uppe henne så slappnar hon v och somnar tids nog. Det nyttjar jag lite som att "sitta ryggäck".
 
@Sofie.S Aha, jag har ingen iPad. Blir nog svårt om man inte har nåt att filma med så att säga...har dock två mobiltelefoner så kanske kan man rigga den ena och ringa den med videochatt från den andra...:confused::idea:

Tråkigt att läsa om utfallet. Hoppas att det inte blir några bestående problem :heart

Jo jag försöker ju såklart se det positiva i att hon får uppleva saker tidigt och vänja sig. Märker att hon blivit tuffare osv. Idag knatade hon tex rakt in i boxen hos min häst. Även om jag inte vill ha henne kring hovarna där så ser jag ändå positivt på att hon vågar. Första veckan skakade hon ju och reste raggen på 10m avstånd...
Samma idag när vi var på hästkliniken. Pga att jag inte hade nån barnvakt åt henne så fick jag lämna henne i receptionen medan jag var inne med hästen. Det var inga som helst problem. Sedan kunde hon tom gå ut och gå med en av personalen trots att jag råkade vara där ute, och hon följde med henne. Det är bra.

@Monstermom Ja ikväll är vi hemma och sover i soffan. På jobbet har hon börja slappna av mer, hon sover bakom mig i kontorsstolen eller på golvet i sin filt. Efter kl 16 och på helger är jag i regel ensam och det är lugnare så hon har kunnat slappna av även om det varit hektiskt fram tills dess. Så även om jag nu jobbar från imorgon fram till onsdag så jobbar jag natt och är ensam. På dagarna har vi inget annat än stallet och ev att vi går till en kompis och fikar. Kanske leker en stund i skogen om det är väder.
Hennes trygga punkt är nog främst i mitt knä. Hon sover där i alla lägen och i alla miljöer. På valpkursen, på jobbet, när vi går på cafe, hemma i soffan osv. Det verkar inte spela nån roll för henne att det är stökigt omkring, så länge jag sitter stilla sover hon. Har jag tur kan man nyttja det även i vuxen ålder tänker jag, att hon slappnar av där. Märker även när hon blir övertörtt att om jag tar uppe henne så slappnar hon v och somnar tids nog. Det nyttjar jag lite som att "sitta ryggäck".

Nu är jag mitt uppi mitt helgkaos så blir bara svar i farten. Dels tänkte inte på att man kan ju ha en hund som hela livet passar i knät! 😂

Men utöver det så vill jag ändå hävda att det kan vara bra att ha en separat lugn punkt. Då kan hunden få den platsen någonstans utanför centrum av händelserna - där man själv (med knät 😅) kanske befinner sig. Tex just nu sitter jag i ett rum med ett femtiotal främlingar, medan Totoro valt att gå och lägga sig på sin fäll som ligger i ett angränsande rum som är tomt och relativt tyst. Hade han bara mig så hade han "tvingats" att hänga i ett rum han tydligen hellre valt bort när han vill sova. Praktiskt, och lite mer valfrihet för hunden. 😁
20181005_205843.jpg
 
@Sofie.S Aha, jag har ingen iPad. Blir nog svårt om man inte har nåt att filma med så att säga...har dock två mobiltelefoner så kanske kan man rigga den ena och ringa den med videochatt från den andra...:confused::idea:

Tråkigt att läsa om utfallet. Hoppas att det inte blir några bestående problem :heart

Jo jag försöker ju såklart se det positiva i att hon får uppleva saker tidigt och vänja sig. Märker att hon blivit tuffare osv. Idag knatade hon tex rakt in i boxen hos min häst. Även om jag inte vill ha henne kring hovarna där så ser jag ändå positivt på att hon vågar. Första veckan skakade hon ju och reste raggen på 10m avstånd...
Samma idag när vi var på hästkliniken. Pga att jag inte hade nån barnvakt åt henne så fick jag lämna henne i receptionen medan jag var inne med hästen. Det var inga som helst problem. Sedan kunde hon tom gå ut och gå med en av personalen trots att jag råkade vara där ute, och hon följde med henne. Det är bra.

@Monstermom Ja ikväll är vi hemma och sover i soffan. På jobbet har hon börja slappna av mer, hon sover bakom mig i kontorsstolen eller på golvet i sin filt. Efter kl 16 och på helger är jag i regel ensam och det är lugnare så hon har kunnat slappna av även om det varit hektiskt fram tills dess. Så även om jag nu jobbar från imorgon fram till onsdag så jobbar jag natt och är ensam. På dagarna har vi inget annat än stallet och ev att vi går till en kompis och fikar. Kanske leker en stund i skogen om det är väder.
Hennes trygga punkt är nog främst i mitt knä. Hon sover där i alla lägen och i alla miljöer. På valpkursen, på jobbet, när vi går på cafe, hemma i soffan osv. Det verkar inte spela nån roll för henne att det är stökigt omkring, så länge jag sitter stilla sover hon. Har jag tur kan man nyttja det även i vuxen ålder tänker jag, att hon slappnar av där. Märker även när hon blir övertörtt att om jag tar uppe henne så slappnar hon v och somnar tids nog. Det nyttjar jag lite som att "sitta ryggäck".
Gällande ”övervakning” eller vad man ska kalla det när man ensamhetstränar eller annars så hade/har vi en kamera (webbkamera?) från D-link. Funkade jättesmidigt. Kameran har sladd för el och kör sen på trådlöst internet och kopplas sen upp mot en app som kan installeras på mobilen, datorn eller likande. Tror jag köpte den för 390 kr eller ngt sånt. Var enkelt att kolla om och hur Ascot reagerade och så.
 
@Monstermom Förvisso. Hon har en gallerbur som jag har i bilen och som jag tar med mig in och har i sovrummet hemma. Den fyller jag med filtar och när jag inte orkar släpa runt på hela buren så tar jag med nån filt dit vi ska.
Vår kvällsrutin är sådan att jag nattar henne i sängen och lägger henne i buren när hon är trött. Då stannar hon där och sover. När hon vill ut så går vi ut o sen gör vi om proceduren. Hon somnar inte i buren av sig självt, är vi hemma sover hon hellre i soffan och går inte ut i sovrummet och lägger sig i buren om jag inte är där. Hon är mammig och jag känner att hon slappnar inte av i ett annat rum. Hon vaknar så fort man rör sig och följer efter. Med tanke på hur mitt liv ser ut har jag prioriterat att hon ska få sin sömn och då har knät varit enkelt. Vet inte riktigt om det är rimligt att gå och visa henne på filt eller bur så fort hon vaknar och följer efter? Hon kommer liksom inte att somna där ändå, eftersom jag inte är samma rum. På natten är det samma sak, jag vaknar oftare än valpen och går jag upp vaknar hon och följer efter. Jag tar ut henne då och rastar henne för att undvika att hon vill gå ut en timme senare och väcker mig (jag har sömnbekymmer och värnar om den sömn jag kan få). Vi bor i lgh och lämnar jag henne i sovrummet kommer hon börja pipa och skälla och jag misstänker att grannarna inte uppskattar det på nätterna....
Nu när jag jobbar natt framöver överväger jag att låta henne sova i sängen dagtid, hon sover absolut bäst och längst perioder där. Det är för min egen skull, jag måste få sova nån gång. På natten på jobbet kan jag ha med buren och lägga henne i den så att hon inte slutar att vara van att sova där...

Vet inte riktigt om jag ska se detta med trygg plats/sovrutiner/osjälvständighet som ett problem eller ej. Har haft henne i 2,5 vecka bara. Vilka krav och förväntningar kan man ha på självständighet efter så kort tid? Hon är 13 veckor liksom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 557
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 484
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
238
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 674
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp