Valp 2020 del 2

F6F04580-A1EE-4FC4-BD52-1D6C92F91A3B.jpeg

Den här ”lilla” tjejen kan verkligen testa mitt tålamod mellanåt. Hon är väldigt verbal och har en attityd som speglar en självbild av en drottning. Men så kommer de där stunderna, när hon lägger sig i famnen. Vi tränar ingenting förutom att vardagen ska fungera. Hon får inte tackla omkull barnen, inte skälla vid hundmöten och slappna av när vi är iväg med husvagnen.
Men promenaderna är fantastiska med henne. Hon är så lyhörd på inkallningar och håller sig självmant i närheten. 💜
 
Elda 1 år nu och London 10 månader - här tillsammans med Eldas morbror Skalman (han är till vänster med kotte i käften).
London är en snygg brun hane, men oerhört kompakt kropp. och med en helt knäpp och galet social personlighet - som helt matchar hans lite omaka öron :D Jag har aldrig sett en hund med omaka öron förut - men om man kikar noga så ser man att dom är lite annorlunda utformade gentemot varandra. Ena örat har rundad innersida och det andra rakt, då dom ser ut att sitta lite olika.Typ ett schäferöra och ett heeleröra :rofl:

IMG_0964.jpeg
 
Emiron har nyligen blivit 17 månader och ibland glömmer jag att han inte är vuxen än. Man luras av den långa vuxenpälsen med krage, yllebyxor och fanor, sen tar man en bild på honom i ett helt annat sammanhang och inser att han fortfarande är så himla valpig och ofärdig i kroppen på alla sätt. Man blir lite bortskämd med alla snabba förändringar som sker när de är små, från en månad till en annan ser man stor skillnad men ju äldre de blir desto långsammare går det. Man är så otålig att se slutresultatet och man stressar upp sig över en massa saker man ser och noterar som "brister" trots att ingenting är färdigt än.

20210610_185015.jpg
 
Träningstävlingen gick åt fanders, hans gamla inlärda rädsla för människor i fåren gjorde att han inte vågade gå runt och göra ett bra upptag. Så sorgligt att en så ung hund är så ärrad av usel "träning" 😔

Fick hjälpa till på kursen idag och byta flock åt eleverna så han fick driva förbi främmande människor, vilket gick bra. Vi måste helt enkelt ut på främmande marker med främmande folk och träna.

Som avslutning idag fick han driva djuren från träningsfältet till deras stora bete. De var trötta och lite tunga, och jag var lat så det fick bli en fråndrivning (dvs jag stod stilla och han går iväg med fåren) nästan 3 ggr så lång som han nånsin gjort innan, så jag är mer än nöjd! Film på drivningen

https://www.instagram.com/tv/CQUBsSoHLP9/?utm_medium=copy_link
 
Kommer gå skitbra!
Det sket sig totalt, han böev jätterädd för utställaren i fåren och även om han verkligen försökte lirka loss djuren utan att gå nära, så låg utställarhunden så till att de inte kunde gå loss i drivningsriktningen så flocken spred sig och han fick kämpa rejält för att få ihop dem och ta dem till mig. Han gjorde en fin insats, men det skär i hjärtat att han fortfarande tror att han ska få stryk av folk. (Läs: jag vill skicka mjältbrandspulver till idioter som spöar valpar och kallar det "vallhundsträning")
 
Det sket sig totalt, han böev jätterädd för utställaren i fåren och även om han verkligen försökte lirka loss djuren utan att gå nära, så låg utställarhunden så till att de inte kunde gå loss i drivningsriktningen så flocken spred sig och han fick kämpa rejält för att få ihop dem och ta dem till mig. Han gjorde en fin insats, men det skär i hjärtat att han fortfarande tror att han ska få stryk av folk. (Läs: jag vill skicka mjältbrandspulver till idioter som spöar valpar och kallar det "vallhundsträning")
Åh men vet du vad? Att han ville fortsätta försöka visar ju på att han börjat förstå att han inte kommer utsättas för sånt.

Jag har hjälpt en vän träna med sin omplacerade jaktlabbe som var fullständigt strykrädd när hon kom till henne. Det tar tid. Hemskt att folk gör sånt.

Det är bara att fortsätta bygga vidare på förtroendet han uppenbarligen har för dig, och introducera honom till att främmande hundar och människor inte betyder återfall till det han brukade uppleva!
 
Åh men vet du vad? Att han ville fortsätta försöka visar ju på att han börjat förstå att han inte kommer utsättas för sånt.

Jag har hjälpt en vän träna med sin omplacerade jaktlabbe som var fullständigt strykrädd när hon kom till henne. Det tar tid. Hemskt att folk gör sånt.

Det är bara att fortsätta bygga vidare på förtroendet han uppenbarligen har för dig, och introducera honom till att främmande hundar och människor inte betyder återfall till det han brukade uppleva!
Ja, det var fint att se hur han verkligen klurade där uppe hur han skulle få loss djuren, utan att gå nära människan. Himla trist att deras hund låg mitt i vägen...

Han kommer bli fin, det har hänt SÅ mycket på de 7 månaderna vi haft honom ❤
 
Ja, det var fint att se hur han verkligen klurade där uppe hur han skulle få loss djuren, utan att gå nära människan. Himla trist att deras hund låg mitt i vägen...

Han kommer bli fin, det har hänt SÅ mycket på de 7 månaderna vi haft honom ❤
Är det redan 7 månader?? Herre vad tiden går!
 
Känd mental status idag på Åysan. Skönt med check på det också. Det gick ungefär som väntat. Lugn och orädd men kunde haft lite mer lekintresse med testledare figuranter, griper dåligt då. Skottfast. Fick lite lågt på nyfikenhet på dumpe då hon inte gick tillräckligt nära av sig själv. Precis vad jag prioriterat i valet av kull, stabilitet och social säkerhet framför fart och fläkt. Nu leker hon ändå väldigt bra med mig och kan absolut vara snabb och ta i vid träning men hon jagar inte upp sig i onödan.

20210619_110340.jpg


Håller på med en film men än så länge får siffrorna tala för sig.
 
Mitt lilla Monster fick ta en hundplats på kennellägret förra helgen och påbörja lite skyddsträning. För hennes del handlade det mest om att leka med nån annan än mig och hon blandade och gav lite. Nått pass visade hon upp fin lek och fint gripande och vid nått annat gick hon löst i föremålet och även skippade det helt för att snappa efter mig. Men jag fick lite redskap med mig hur vi ska jobba vidare och hon är ju bara 8 månader så jag är på det stora hela väldigt nöjd med hennes insats. Och jag har för första gången sett att hon faktiskt kan bli trött! 😂
EA45231F-5F06-4ACE-B89B-3004FB76F22E.jpeg
 
Även här fortsätter träningen! Hans envisa boghälta verkar äntligen helt utläkt och han har belastats som en normal 15-månaders utan några bakslag under någon månad nu, så nu vågar jag snart lita på att det är så..

Han ligger så långt efter i träningen mot sina jämnåriga, men det får vara så. Han är väldigt träningsmogen och inte så barnslig där, men lyfter inte på benet ännu :D Junior :heart en rejäl gosse, drygt 31kg!

75401A07-35BC-4986-A9B0-53906F230C95.jpeg
 
Jag vet att jag upprepar mig men Imperia är så sjukt rolig att träna med. En riktig liten arbetsmaskin. Inte alls som många hoffar som kan behöva övertygas om att det är roligt först. Så nöjd med hur hon och hennes syskon utvecklas.
Visa bifogad fil 70851

Mitt lilla Monster fick ta en hundplats på kennellägret förra helgen och påbörja lite skyddsträning. För hennes del handlade det mest om att leka med nån annan än mig och hon blandade och gav lite. Nått pass visade hon upp fin lek och fint gripande och vid nått annat gick hon löst i föremålet och även skippade det helt för att snappa efter mig. Men jag fick lite redskap med mig hur vi ska jobba vidare och hon är ju bara 8 månader så jag är på det stora hela väldigt nöjd med hennes insats. Och jag har för första gången sett att hon faktiskt kan bli trött! 😂
Visa bifogad fil 72089

Fina bilder! Vilken kamera använder du? :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 550
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 157
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp