Jag har faktiskt sneglat lite åt vinthundarna förut ;), men de faller på det att de är jaktidioter. Jag bor med skog och mark runtomkring och en del vilt som ibland knallar rakt in på tomten, så det skulle bli väldigt jobbigt att alltid ha tummen i ögat på hunden utifall att. Och så vill jag ha lite mindre självständighet överlag - jag har redan en katt som tycker att jag kan ta mina idéer om lydnad och stoppa upp nånstans, och det räcker gott. :angel:
Det finns ju viltstängsel att ha runt tomten :idea:
 
Om jag vore helt såld på att ha just en jaktgalen hund så, men eftersom det finns andra alternativ så riktar jag hellre in mig på dem i första hand. :idea:

Förstår dig. Har en jaktgalen och två som inte är speciellt intresserade och det är så sjukt skönt att slippa fixeringen på vilt när man ändå inte ska använda det. :p
 
Sneglar liiiite åt valphållet mot nästa år, men mer realistiskt är nog om 2-3 år... :( Vi får se vad som händer!
 
Om en planerad kull jag sneglat på faktiskt föds, det blir tillräckligt många och jag kan få ihop allt rent praktiskt, då blir det en valp här också :nailbiting: Ett styck saluki, såklart. Med tanke på att jag hållit koll på båda föräldrarna sen de föddes (10 och 4 år gamla nu), drömt om att kunna ha en nära släkting till de båda osv så vore det nog ganska idiotiskt att avstå från den planerade kullen om jag har minsta möjlighet... Det blir i så fall helt andra linjer än vad det är i mina hundar nu och det är ju också intressant.
Åh, hoppas hoppas! Det vore så kul :love:
 
Ni som har importerat hund från privatperson (alltså inte shelterorgianisation eller liknande) hur har ni gjort rent praktiskt vid själva transporten av hunden? Har ni åkt ned på plats och hämtat hunden eller har uppfödaren skickat hunden och så har ni mött upp på flygplatsen? Kanske tom att uppfödaren reste hit med hunden? Har bara tagit in en hund från ett annat land en gång men då var det i samband med att jag själv också flyttade tillbaka in i landet, så det går inte riktigt att jämföra. Någon som importerat från ett land utanför EU och fått betala tull?
 
Ni som har importerat hund från privatperson (alltså inte shelterorgianisation eller liknande) hur har ni gjort rent praktiskt vid själva transporten av hunden? Har ni åkt ned på plats och hämtat hunden eller har uppfödaren skickat hunden och så har ni mött upp på flygplatsen? Kanske tom att uppfödaren reste hit med hunden? Har bara tagit in en hund från ett annat land en gång men då var det i samband med att jag själv också flyttade tillbaka in i landet, så det går inte riktigt att jämföra. Någon som importerat från ett land utanför EU och fått betala tull?

När jag hämtade hund från Tyskland åkte jag ner med flyg till Frankfurt Am Main och sedan tåg till Nürnberg för att hämta hunden. Tillbakavägen utgjordes av tåg, färja, spårvagn, tåg (Om jag hade importerat idag skulle jag ha valt att ta flyget hem med valpen, då jag upplevde detta som ett jobbigt och långdraget resesätt. Just då var det dock inte ett alternativ.).
 
Ni som har importerat hund från privatperson (alltså inte shelterorgianisation eller liknande) hur har ni gjort rent praktiskt vid själva transporten av hunden? Har ni åkt ned på plats och hämtat hunden eller har uppfödaren skickat hunden och så har ni mött upp på flygplatsen? Kanske tom att uppfödaren reste hit med hunden? Har bara tagit in en hund från ett annat land en gång men då var det i samband med att jag själv också flyttade tillbaka in i landet, så det går inte riktigt att jämföra. Någon som importerat från ett land utanför EU och fått betala tull?
Hunden från Ryssland mötte jag upp uppfödaren i Finland för.
Hunden från Ungern skickades hit med en ganska välkänd ”Courier” som uppfödaren rekommenderade, mötte upp dem på Arlanda.
Från Norge så åkte jag bil o hämtade den.
Nästa från Ryssland ska jag möta uppfödaren i Estland.

Jag brukar fråga uppfödarna var de föredrar. Jag är flexibel.
 
Ni som har importerat hund från privatperson (alltså inte shelterorgianisation eller liknande) hur har ni gjort rent praktiskt vid själva transporten av hunden? Har ni åkt ned på plats och hämtat hunden eller har uppfödaren skickat hunden och så har ni mött upp på flygplatsen? Kanske tom att uppfödaren reste hit med hunden? Har bara tagit in en hund från ett annat land en gång men då var det i samband med att jag själv också flyttade tillbaka in i landet, så det går inte riktigt att jämföra. Någon som importerat från ett land utanför EU och fått betala tull?
Jag har hjälpt till vid import och export av hundar, då har det i princip alltid varit så att valpen fått åka med uppfödare eller uppfödares vän till det nya landet och där har vi mötts upp på något lämpligt ställe. Bortsett från att ha alla papper och vaccinationer i ordning så har det inte varit direkt krångligare än att leverera valp inom landet, men då bor å andra sidan mina hundars uppfödare långt upp i norr så det blir lång resa nästan oavsett vart valparna ska :p
 
Uppfödarens man flög med valpen till Arlanda där vi mötte upp. Han passade på att turista några dagar i Stockholm och flög sedan hem igen. Hunden kom från Ryssland och ingen tull betalades. Kostnad för hunden inkl transport blev samma som om den hade köpts i Sverige.
 
Ni som har importerat hund från privatperson (alltså inte shelterorgianisation eller liknande) hur har ni gjort rent praktiskt vid själva transporten av hunden? Har ni åkt ned på plats och hämtat hunden eller har uppfödaren skickat hunden och så har ni mött upp på flygplatsen? Kanske tom att uppfödaren reste hit med hunden? Har bara tagit in en hund från ett annat land en gång men då var det i samband med att jag själv också flyttade tillbaka in i landet, så det går inte riktigt att jämföra. Någon som importerat från ett land utanför EU och fått betala tull?

Jag importerade min tjej för ett år sedan från Portugal. Hon flög hit själv som handelsvara (låter sorgligt haha) och jag kvitterade ut henne på Arlanda. Väldigt smidigt och hon verkar inte ha tagit illa vid sig av den resan. Betalde tull :)
 
Det är dansk-svensk gårdshund som jag lutar mest mot, förutsatt att jag kan hitta en från linjer som inte har alltför mycket vakt/larmande i sig (hund med låg skalltröskel är absolut otänkbart). Jag har fått intrycket att de är glada och sällskapliga hundar som gärna följer med på aktiviteter men inte river hemmet om det blir lite lugnare en period. Eftersom det blir första hunden för mig och jag ännu inte vet hur mycket jag vill träna till vardags och dessutom har perioder av dåligt mående då aktivitetsnivån kommer att vara lägre, så tänker jag att det är viktigt med en hund som har bra anlag för on/off-knapp.

Den andra rasen är spinone, men eftersom den är en jaktras i grund och botten och dessutom extremt ovanlig (under 10 kennlar i hela landet vad jag vet) så är det verkligen en sån där "om jag fick önska hejvilt"-ras.
Mentalt verkar den ha snarlika egenskaper som de jag gillar hos labben, men utan det där studsigt glada mot alla människor den möter, som jag tycker går till överdrift hos många individer.
Jag föredrar egentligen hundar med lite mer neutral sinnesstämning mot okända, men det är en sak jag kan kompromissa med så länge övriga önskemål är uppfyllda, och därför har jag också varit inne på labbe eller golden såpass länge. Men med tanke på hur det gått på den fronten så är det nog meningen att jag ska ha något annat, om man nu vill tro på att det finns en mening med saker som sker.

Och innan någon kommer med snipig kommentar om att jag är velig eller whatever - ja, jag har väldigt bred hundsmak. Det är en del av problemet med att hitta rätt.

Sitter i typ samma sits, jag är jättevelig för jag vill ju att det ska bli så bra som möjligt. Men ingen ras har allt jag vill ha så jag får lite svårt att se vad som är viktigast att satsa på.


Kl. Ja planen är ju att skaffa valp när vi flyttat och det har vi ju inte gjort än :meh: Så får se om det blir valp nästa år eller inte. Jag börjar bli trött på att vänta.
 
Nästa hund kommer troligtvis inte bli mittel. Detta på grund av att jag har lite svårt för att finna avelsmaterial, hundar och linjer som jag är helt nöjd med. Jag står i kö på en kull till, men om det inte blir något bra där så har jag bestämt att min nästa hund inte kommer vara en mittel.

Vad det blir för ras om inte mittel är inte helt hundra. Jag tittar på raser just nu, tänker att "hm... detta kanske vore något", sedan läser jag lite mer, därefter ångrar jag mig och stryker dem från listan i princip. :o

Sheltie vore ett alternativ, men det som jag är lite rädd för är att en sheltie kanske kan bli lite för mjuk och mesig för mig. Dessutom är jag rädd för att råka få en rädd hund, då jag hört att det fortfarande finns problem med rädslor. Jag vill ha en hund som är käck, mycket glad, framåt och som har ett visst mått eget självförtroende. Den ska vara en god träningskompis (det får dock gärna vara en hund som ger lite egen input/kan få egna idéer ibland och som har ett sinne för humor, men den ska ändå vara lätt att träna).

Ett alternativ som har fanan i topp just nu och som har höga chanser är lancashire heeler. Det som dock kan svida lite i mina ögon är de breda frontarna som många av dem har och utåtsvängda framben. Jag har även tittat lite på corgi och västgötaspets, men jag tycker att corgi är alldeles för tungt och lågt byggd och västgötaspets kanske är lite självständig?

Att skaffa hund är i alla fall absolut inte bråttom för min del i och med att jag redan har två. Jag ska börja läsa på universitet i höst och planerar i alla fall att skaffa en hund under studietiden. Schemat kommer bli väldigt mycket flexiblare på universitetet än det varit på till exempel gymnasiet. Jag har tittat in på preliminärt schema för kursen som läses i höst på programmet som jag förmodligen kommer gå, och då är det för det mesta endast föreläsning två dagar i veckan från 09.15 till 12.00, sedan blir det såklart en hel del självstudier som man måste se till att sitta med utöver detta men ändå. Jag tror att det blir en bra tid att skaffa hund.
 
Sitter och klurar på hur jag ska lösa det med valp ändå... Det är SVÅRT att vara ensam med valp. Vet inte om det på något sätt skulle gå att ordna så att jag har med hundarna på jobbet under sommaren... Eller om det går att ta tjänstledigt för att på så sätt få låång ledighet. Att hinna hitta partner med andra arbetstider än en själv innan nästa sommar känns omöjligt, framförallt med tanke på att jag inte vill ha partner (och framförallt inte någon som tar hand om hundarna åt mig) :p Jag känner ju lite folk, så någon kanske kan ställa upp som hundrastare eller halvtidsdagmatte bara valp kan vara ensam åtminstone någon timme... ÅH. Så smidigt det var när Ebrah var valp och jag kunde ha med henne på jobbet :cautious:
 
Nästa hund kommer troligtvis inte bli mittel. Detta på grund av att jag har lite svårt för att finna avelsmaterial, hundar och linjer som jag är helt nöjd med. Jag står i kö på en kull till, men om det inte blir något bra där så har jag bestämt att min nästa hund inte kommer vara en mittel.

Vad det blir för ras om inte mittel är inte helt hundra. Jag tittar på raser just nu, tänker att "hm... detta kanske vore något", sedan läser jag lite mer, därefter ångrar jag mig och stryker dem från listan i princip. :o

Sheltie vore ett alternativ, men det som jag är lite rädd för är att en sheltie kanske kan bli lite för mjuk och mesig för mig. Dessutom är jag rädd för att råka få en rädd hund, då jag hört att det fortfarande finns problem med rädslor. Jag vill ha en hund som är käck, mycket glad, framåt och som har ett visst mått eget självförtroende. Den ska vara en god träningskompis (det får dock gärna vara en hund som ger lite egen input/kan få egna idéer ibland och som har ett sinne för humor, men den ska ändå vara lätt att träna).

Ett alternativ som har fanan i topp just nu och som har höga chanser är lancashire heeler. Det som dock kan svida lite i mina ögon är de breda frontarna som många av dem har och utåtsvängda framben. Jag har även tittat lite på corgi och västgötaspets, men jag tycker att corgi är alldeles för tungt och lågt byggd och västgötaspets kanske är lite självständig?

Att skaffa hund är i alla fall absolut inte bråttom för min del i och med att jag redan har två. Jag ska börja läsa på universitet i höst och planerar i alla fall att skaffa en hund under studietiden. Schemat kommer bli väldigt mycket flexiblare på universitetet än det varit på till exempel gymnasiet. Jag har tittat in på preliminärt schema för kursen som läses i höst på programmet som jag förmodligen kommer gå, och då är det för det mesta endast föreläsning två dagar i veckan från 09.15 till 12.00, sedan blir det såklart en hel del självstudier som man måste se till att sitta med utöver detta men ändå. Jag tror att det blir en bra tid att skaffa hund.

Har du tittat nått på schipperken?
 
Nästa hund kommer troligtvis inte bli mittel. Detta på grund av att jag har lite svårt för att finna avelsmaterial, hundar och linjer som jag är helt nöjd med. Jag står i kö på en kull till, men om det inte blir något bra där så har jag bestämt att min nästa hund inte kommer vara en mittel.

Vad det blir för ras om inte mittel är inte helt hundra. Jag tittar på raser just nu, tänker att "hm... detta kanske vore något", sedan läser jag lite mer, därefter ångrar jag mig och stryker dem från listan i princip. :o

Sheltie vore ett alternativ, men det som jag är lite rädd för är att en sheltie kanske kan bli lite för mjuk och mesig för mig. Dessutom är jag rädd för att råka få en rädd hund, då jag hört att det fortfarande finns problem med rädslor. Jag vill ha en hund som är käck, mycket glad, framåt och som har ett visst mått eget självförtroende. Den ska vara en god träningskompis (det får dock gärna vara en hund som ger lite egen input/kan få egna idéer ibland och som har ett sinne för humor, men den ska ändå vara lätt att träna).

Ett alternativ som har fanan i topp just nu och som har höga chanser är lancashire heeler. Det som dock kan svida lite i mina ögon är de breda frontarna som många av dem har och utåtsvängda framben. Jag har även tittat lite på corgi och västgötaspets, men jag tycker att corgi är alldeles för tungt och lågt byggd och västgötaspets kanske är lite självständig?

Att skaffa hund är i alla fall absolut inte bråttom för min del i och med att jag redan har två. Jag ska börja läsa på universitet i höst och planerar i alla fall att skaffa en hund under studietiden. Schemat kommer bli väldigt mycket flexiblare på universitetet än det varit på till exempel gymnasiet. Jag har tittat in på preliminärt schema för kursen som läses i höst på programmet som jag förmodligen kommer gå, och då är det för det mesta endast föreläsning två dagar i veckan från 09.15 till 12.00, sedan blir det såklart en hel del självstudier som man måste se till att sitta med utöver detta men ändå. Jag tror att det blir en bra tid att skaffa hund.

Jag kikade på västgöten ett tag som framtida alternativ till mina corgis men det faller just på självständigheten. Jag vill inte kämpa mig blå för att träna hund. Angående tyngden på corgis så kan jag bara hålla med, jag har ju en hane på 16,5 kg och en på 20 kg. En så tung hund vill jag inte ha igen. Den äldre på 16 kg är i princip perfekt, riktigt kvick och alert i svängarna, han är också mer högbent/mindre tung i fronten.
 
Jag kikade på västgöten ett tag som framtida alternativ till mina corgis men det faller just på självständigheten. Jag vill inte kämpa mig blå för att träna hund. Angående tyngden på corgis så kan jag bara hålla med, jag har ju en hane på 16,5 kg och en på 20 kg. En så tung hund vill jag inte ha igen. Den äldre på 16 kg är i princip perfekt, riktigt kvick och alert i svängarna, han är också mer högbent/mindre tung i fronten.

Shit vad tung! Floki väger typ 18-19 kg och jag tänker mig alltid att Corgis är småhundar, har nog aldrig träffat en dock. :p
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 858
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 164
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 520
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 642
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp