Jag hoppas hoppas hoppas att 2020 blir året då det äntligen blir hund för mig. Jag har längtat i så många år men låtit förnuftet tala emot hela tiden. Fram tills nu. Nu har jag bestämt mig, och nu är det "bara" en fråga om att hitta uppfödare som vågar satsa på mig som förstagångshundägare. Håller på att samla mod för att kontakta den uppfödare jag är sugen på.

Samma här! Jag är återigen i träsket med att leta tänkbara raser eftersom jag gått bet på att hitta vare sig labbe eller golden som stämmer in på mina önskemål utan att behöva åka långt (och det är inte möjligt, orkar inte gå in på varför här). Jag tror att jag kan ha hittat en bra kandidat-ras, men den är inte jättevanlig och kullarna är ofta små så det blir nog inte helt lätt att få tag i en valp, speciellt inte om man är "otestad" i sitt hundägarskap som jag är, för jag tror att många uppfödare ger de med erfarenhet förtur om de måste sålla bland intressenterna.
Jag känner mig tyvärr alltid som att jag inte har något att komma med och lär bli bortvald även om jag anmäler intresse, så jag försöker verkligen att samla krafter för att skjuta sånt tänk åt sidan och kontakta uppfödare...
Jag har en backup-ras i tankarna också men den är ännu ovanligare än den andra och dessutom tror jag att den kräver lite mer än vad jag lär kunna ge på vardaglig basis. Men drömma får man, som tur är. :angel:

Men, novell åsido - jag håller tummarna för att vi båda får ett fantastiskt liv med hund inom en inte alltför avlägsen framtid. Att ha djur gör så mycket för mitt välmående att ett hundlöst liv inte känns som ett alternativ, även om det ska ta en halv livstid att äntligen få den där valpen. :cautious:
 
Samma här! Jag är återigen i träsket med att leta tänkbara raser eftersom jag gått bet på att hitta vare sig labbe eller golden som stämmer in på mina önskemål utan att behöva åka långt (och det är inte möjligt, orkar inte gå in på varför här). Jag tror att jag kan ha hittat en bra kandidat-ras, men den är inte jättevanlig och kullarna är ofta små så det blir nog inte helt lätt att få tag i en valp, speciellt inte om man är "otestad" i sitt hundägarskap som jag är, för jag tror att många uppfödare ger de med erfarenhet förtur om de måste sålla bland intressenterna.
Jag känner mig tyvärr alltid som att jag inte har något att komma med och lär bli bortvald även om jag anmäler intresse, så jag försöker verkligen att samla krafter för att skjuta sånt tänk åt sidan och kontakta uppfödare...
Jag har en backup-ras i tankarna också men den är ännu ovanligare än den andra och dessutom tror jag att den kräver lite mer än vad jag lär kunna ge på vardaglig basis. Men drömma får man, som tur är. :angel:

Men, novell åsido - jag håller tummarna för att vi båda får ett fantastiskt liv med hund inom en inte alltför avlägsen framtid. Att ha djur gör så mycket för mitt välmående att ett hundlöst liv inte känns som ett alternativ, även om det ska ta en halv livstid att äntligen få den där valpen. :cautious:

Blir nyfiken, vad för raser kollar du på utöver labbarna och golden? :)
 
Jag har vaga planer på valp 2020, men allt beror på hur det fungerar med nya jobbet etc. Hade dock gärna skaffat hund två innan flattegalningen blir för gammal och tycker valpar är jobbigt.
 
Jag tror att jag kan ha hittat en bra kandidat-ras, men den är inte jättevanlig och kullarna är ofta små så det blir nog inte helt lätt att få tag i en valp, speciellt inte om man är "otestad" i sitt hundägarskap som jag är, för jag tror att många uppfödare ger de med erfarenhet förtur om de måste sålla bland intressenterna.
Jag känner mig tyvärr alltid som att jag inte har något att komma med och lär bli bortvald även om jag anmäler intresse, så jag försöker verkligen att samla krafter för att skjuta sånt tänk åt sidan och kontakta uppfödare...

Det hade kunnat vara jag som skrivit detta. Jag vill också ha valp ur ras där uppfödarna nog behöver sålla friskt bland intressenter och jag har inget annat att visa upp än goda intentioner. Jag blir så pass fånig att jag nu skjutit upp i två månader att kontakta en uppfödare, för att slippa få ett nej. Otroligt konstruktivt :banghead:

Men jag håller tummarna för oss båda att vi uppdaterar denna tråden nästa år med bild på inflyttad valp :love:
 
Det hade kunnat vara jag som skrivit detta. Jag vill också ha valp ur ras där uppfödarna nog behöver sålla friskt bland intressenter och jag har inget annat att visa upp än goda intentioner. Jag blir så pass fånig att jag nu skjutit upp i två månader att kontakta en uppfödare, för att slippa få ett nej. Otroligt konstruktivt :banghead:

Men jag håller tummarna för oss båda att vi uppdaterar denna tråden nästa år med bild på inflyttad valp :love:
(även till @Invicta) Sedan finns det också uppfödare som har lite samma tänk som mig, även om jag nu inte är uppfödare :p De säljer hellre till någon ny, som verkligen vill lära sig och verkar ha sunt tänk, än att sälja till någon som har haft hundar i tusen år och så säkra på att de har rätt i allt att de blir lite väl snäva i sitt tankesätt. Kan väl skilja lite i olika raser, men om det inte är allt för krävande/svåra raser så tror jag inte att det är helt ovanligt att gå nästan mer på själva känslan av personen än själva hundkunskapen.
 
Blir nyfiken, vad för raser kollar du på utöver labbarna och golden? :)

Det är dansk-svensk gårdshund som jag lutar mest mot, förutsatt att jag kan hitta en från linjer som inte har alltför mycket vakt/larmande i sig (hund med låg skalltröskel är absolut otänkbart). Jag har fått intrycket att de är glada och sällskapliga hundar som gärna följer med på aktiviteter men inte river hemmet om det blir lite lugnare en period. Eftersom det blir första hunden för mig och jag ännu inte vet hur mycket jag vill träna till vardags och dessutom har perioder av dåligt mående då aktivitetsnivån kommer att vara lägre, så tänker jag att det är viktigt med en hund som har bra anlag för on/off-knapp.

Den andra rasen är spinone, men eftersom den är en jaktras i grund och botten och dessutom extremt ovanlig (under 10 kennlar i hela landet vad jag vet) så är det verkligen en sån där "om jag fick önska hejvilt"-ras.
Mentalt verkar den ha snarlika egenskaper som de jag gillar hos labben, men utan det där studsigt glada mot alla människor den möter, som jag tycker går till överdrift hos många individer.
Jag föredrar egentligen hundar med lite mer neutral sinnesstämning mot okända, men det är en sak jag kan kompromissa med så länge övriga önskemål är uppfyllda, och därför har jag också varit inne på labbe eller golden såpass länge. Men med tanke på hur det gått på den fronten så är det nog meningen att jag ska ha något annat, om man nu vill tro på att det finns en mening med saker som sker.

Och innan någon kommer med snipig kommentar om att jag är velig eller whatever - ja, jag har väldigt bred hundsmak. Det är en del av problemet med att hitta rätt.
 
Hade ju otur detta år med att ta en valp efter Fenna, fortsätter jag att hålla mig frisk detta år vågar jag nog hoppas på en till hund nästa år, dock inte Kooiker. :p
 
Jag föredrar egentligen hundar med lite mer neutral sinnesstämning mot okända, men det är en sak jag kan kompromissa med så länge övriga önskemål är uppfyllda, och därför har jag också varit inne på labbe eller golden såpass länge. Men med tanke på hur det gått på den fronten så är det nog meningen att jag ska ha något annat, om man nu vill tro på att det finns en mening med saker som sker.
Vad är det för "övriga önskemål" du har? :)
 
Vad är det för "övriga önskemål" du har? :)

Förutom hög skalltröskel/minimal ljudlighet överhuvudtaget och bra on/off som redan nämnts så vill jag ha följsamhet, litet viltintresse, okomplicerad med både hundar och andra djurarter, och ett visst mått av arbetsvilja (har en önskan om att träna till NPF-hund men det får vi se om det någonsin blir aktuellt).
Rent ytligt så sund och funktionell kropp och lättskött päls, inga trubbnosar eller fluffmonster alltså. Helst inga pyttesmå eller gigantiska hundar heller, spinone är bra precis maxgränsen för vilken storlek jag kan tänka mig.

Man kan tycka att det inte är några ouppnåeliga krav men många av de raser som på pappret passar in är såna som jag verkligen bara känner "usch nej" inför tanken på att äga. Personkemi är svårt. :meh:
 
Förutom hög skalltröskel/minimal ljudlighet överhuvudtaget och bra on/off som redan nämnts så vill jag ha följsamhet, litet viltintresse, okomplicerad med både hundar och andra djurarter, och ett visst mått av arbetsvilja (har en önskan om att träna till NPF-hund men det får vi se om det någonsin blir aktuellt).
Rent ytligt så sund och funktionell kropp och lättskött päls, inga trubbnosar eller fluffmonster alltså. Helst inga pyttesmå eller gigantiska hundar heller, spinone är bra precis maxgränsen för vilken storlek jag kan tänka mig.

Man kan tycka att det inte är några ouppnåeliga krav men många av de raser som på pappret passar in är såna som jag verkligen bara känner "usch nej" inför tanken på att äga. Personkemi är svårt. :meh:
Låter ungefär som vad jag tänker mig att jag vill ha. Jag vill ha en lagom stor hund som är otroligt lättskött, tyst, som det går att träna med men som inte kräver massor och som inte är för flamsglad (en tokglad retriever är min mardröm, typ). Jag har saluki, som är jaktidioter och som är självständiga och därför på pappret inte passar mig optimalt, men i verkligheten passar de mig perfekt. Så... eh... Kolla på raser som kanske inte passar in på alla dina krav men som passar dig personlighetsmässigt ändå? :p
 
Åh jag tycker det är så svårt att leta linjer nu. Finns nästan inget som lockar, men det lär väl dyka upp inom några år.
 
Låter ungefär som vad jag tänker mig att jag vill ha. Jag vill ha en lagom stor hund som är otroligt lättskött, tyst, som det går att träna med men som inte kräver massor och som inte är för flamsglad (en tokglad retriever är min mardröm, typ). Jag har saluki, som är jaktidioter och som är självständiga och därför på pappret inte passar mig optimalt, men i verkligheten passar de mig perfekt. Så... eh... Kolla på raser som kanske inte passar in på alla dina krav men som passar dig personlighetsmässigt ändå? :p

Jag har faktiskt sneglat lite åt vinthundarna förut ;), men de faller på det att de är jaktidioter. Jag bor med skog och mark runtomkring och en del vilt som ibland knallar rakt in på tomten, så det skulle bli väldigt jobbigt att alltid ha tummen i ögat på hunden utifall att. Och så vill jag ha lite mindre självständighet överlag - jag har redan en katt som tycker att jag kan ta mina idéer om lydnad och stoppa upp nånstans, och det räcker gott. :angel:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 884
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 200
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 532
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 734
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp