Ok. Sitter nu och diskuterar hur valpannonsen ska vara. Det känns som om jag är lite för inblandad i den här kullen för att inte kunna köpa en valp. Tänk om det inte blir tillräckligt många valpar, eller inga alls, eller om något annat går jättefel eller om det faktiskt föds en perfekt valp till mig som jag inte kan ta för att jag inte kan lösa valpperioden på något bra sätt :arghh:
 
Jag hoppas att du har rätt :p Funderar lite på hur lång tid det kan tänkas ta innan valp klarar av att vara hemma med Aysu och Ebrah i 4 timmar utan att pissa inne eller förstöra hela hemmet :p Det finns ju inget facit på det såklart, men att veta på ett ungefär vore ju bra att veta... Ska kolla med uppfödaren hur gamla släktingarna varit när de klarat något sådant, om det går att säga någon ungefärlig ålder.

Ok. Sitter nu och diskuterar hur valpannonsen ska vara. Det känns som om jag är lite för inblandad i den här kullen för att inte kunna köpa en valp. Tänk om det inte blir tillräckligt många valpar, eller inga alls, eller om något annat går jättefel eller om det faktiskt föds en perfekt valp till mig som jag inte kan ta för att jag inte kan lösa valpperioden på något bra sätt :arghh:

Du har helt enkelt inte något val än att köpa en valp (om det blir någon såklart!) ;)

Synd att du bor så långt bort! Jag jobbar ju själv nätter varannan vecka och hade inte klagat på att passa valp samt vuxna Salukis på dagarna!
 
Beroende på hur det blir med köp av gård så kommer vi möjligtvis kunna skaffa hund nästa år, yaaay :D (eller ja vi kan det nu med men jag vill flytta först). Men det blir troligtvis ingen draghund till mig, då vi planerar att skaffa hästar så kommer jag nog inte ha tid och det är bara jag som har intresse för drag här hemma. Så blir gårds/sällskapshund att titta på.
 
Jag brukar fundera på Tollare ibland, I fall att jag inte skulle köpa en till BC! Men verkar supersvårt att hitta runt i rasen. :p

Tror du skulle trivas utmärkt med tollaren utifrån din vana av hundar höga i aktivitet samt om du ser till att skaffa en från en seriös uppfödare 😄
 
Jag planerar för en labbevalp till 2020 :)
Jag har sökt en terminskurs i UK till våren 2020, så preliminärt hoppas jag på valp till sommaren.
Om Floyds uppfödare tar någon intressant kull kommer jag att köpa en därifrån, alternativt att jag kanske plockar med mig en hem från UK (om jag kommer dit och kommer in på skolan osv).

Det blir tyvärr ingen skola i UK för mig, men i stället tänker jag att möjligheterna till ”rätt” valp blir desto större nästa år eftersom jag är mer flexibel med tidpunkten :)
Jag hoppas på en valp från Floyds uppfödare, men jag vet inte vilka kombinationer hon tänkt att göra ännu.
 
Har varit borta från hundvärlden ett tag nu, men nu... Nu sneglar jag på valp typ 2020 även om jag egentligen hade velat ha hund typ igår. 🙈 Massor utav tänkande, planering osv som följer!
Helt OT men så fint att se dig igen! Har tänkt jättemycket på dig :love:
 
Nu har valpannonsen kommit ut :D Vet att jag inte får lägga ut den här, men nu kan jag iaf visa bilder på de blivande föräldrarna. Alltså, åh vad jag tycker om dem :love:
cosmos-1.1661906_std.jpg


65896148_316478229241604_4251777199360704512_o.jpg
 
Vad vackra de är! Har varken sett en helsvart eller grå saluki. Jättefina!
Visst är de! Det är väldigt ovanliga färger bland europeiska salukis, men i ursprungsländerna är det desto vanligare med svart och grått. Båda de här har en del iranskt i stamtavlorna. Hanen har visserligen inte gjort så mycket själv, men har ett flertal syskon och många nära släktingar som springer på open field coursing (jakt på riktig hare) och de är extremt duktiga på det. Tiken bor här i Sverige och tävlar i lure coursing. Nu i somras kom hon 4a på EM och hon behöver bara ett cert till för att bli svensk champion. Så tja, det lär bli fart i de där valparna :D
 
Helsvart saluki är nog en av få färger jag skulle kunna tänka mig om jag skulle ha saluki någon gång.
 
Läste att valparna hade kommit ut! Blev nästan lite besviken nu, men egentligen inte :D Så taggad!
Haha, nejnej, inte än, till våren :D När valparna väl kommer, då blir det bildbomb från min sida (för planen är att jag ska åka dit och fotografera lite då och då), så det kommer märkas här :angel:

Helsvart saluki är nog en av få färger jag skulle kunna tänka mig om jag skulle ha saluki någon gång.
Visst är det läckert? Jag hade gärna haft en helsvart med lite mindre päls. En släkting till kommande valparna var fantastiskt fin. Den första med iransk stam som jag träffade. Nu lever han inte längre, men jag drömmer fortfarande om att få någon liknande hund någon gång.
25446440_965187920296255_8520224476205968635_n.jpg


Superfina!
Jag är dålig på färggenetik men hur kommer valparna troligtvis se ut? :)
Jadu... De flesta lär bli mörka iaf. Men det finns måånga olika färger i stamtavlan och färger nedärvs visst lite annorlunda på saluki än hos andra raser ibland. Här kan man se valparnas stamtavla och bilder på släktingarna, så ser man hur brokigt det är med just färger :p https://saluki.breedarchive.com/ani...ire_uuid=69996bbb-7906-468b-bea4-1efc110ad2d7
 
I vanlig ordning är min hjärna fullständigt dum i huvudet, ingen nyhet där. De senaste dagarna har mitt habegär fullständigt exploderat efter att ha pratat med en rad valpköpare som köpt av den tjeckiska uppfödaren jag haft kontakt med. Så nu har min hjärna, ett år i förväg, fått för sig att resan för att hämta valpen skall planeras, och det är nu. Idiot. Har dock inte pratat med uppfödaren om det iom att det som sagt är ett år kvar ungefär utan detta är mitt egna spånande.

Alt 1.
Bila ned från Skåne till Tjeckien, hämta på plats, bila hem med hunden i skuffen.
Kostnad: Diesel + värdeminskning, färjebiljett tor, ev övernattning om man inte orkar sova i bilen.
+ Man får träffa uppfödaren och hennes hundar på plats hos kenneln.
+ Man kan lägga upp resan som man känner, ta det i den takt man känner för.
+ Man har koll på hunden hela vägen.
- Tidskrävande.
- Övernattning på ett eller annat sätt krävs.
- Kan bli bökigt om bilen mot förmodan skulle lägga av så man blir stående längs vägen någonstans.
- En landsgräns extra att passera.

Alt 2.
Bila till Berlin (eller liknande) från Skåne och möta upp kurir/uppfödare där (ca halva vägen för båda). Är beroende av om uppfödaren är villig att göra en sån deal såklart.
Kostnad: Diesel + värdeminskning, färjebiljetter, reseersättning för uppfödare/kurir.
+ Mindre resekostnad för en själv.
+ Går att köra i ett sträck utan övernattning om man pressar lite.
+ En landsgräns mindre att passera.
- Extra reseersättning för kurir/uppfödare.
- Fortfarande lite bökigt om bilen på något sätt inte går att köra vidare med pga haveri eller olycka.

Alt 3.
Få hunden skickad med uppfödare/kurir till Danmark eller Sverige beroende på vilken färja/flyg och rutt man väljer. (Om uppfödaren är villig att ordna det så).
Kostnad: Lite diesel + värdeminskning (beroende på ankomstplats), reseersättning för uppfödare/kurir.
+ Förhållandevis kort bit att köra (om ev flyg inte går till Landvetter eller Arlanda vill säga......)
+ Avsevärt mindre egna resekostnader så länge man slipper köra uppåt i landet.
- Högre reseersättning för kurir/uppfödare.
- Svårare att veta hur resan har varit för hunden.

Alt 4.
Flyga ned till Tjeckien och flyga hem med hunden i bagaget.
+ Går relativt fort, kan flyga tor samma dag om man har tur med avgångarna.
+ Troligen det billigaste alternativet resemässigt förutsatt att man startar och landar på Kastrup.
- Hunden flyger som gods, dvs omöjligt att veta hur den har det under flygningen.
- XXL-flygburar är inte gratis, om man inte lyckas hitta någon som har en att låna ut.
- Risk för strul på flygplatsen om man har otur.
- Kan behövas övernattning om man har otur med flygavgångarna.

Lite grovt utstakat sådär. Det finns andra varianter och kombinationer på samma tema men dessa alternativen är de mest sannolika känner jag. Har säkert glömt något. Hur hade ni resonerat?
Vi bilade ned till Tjeckien från Södermanland. Nattfärja ner med sovhytt och på kvällen efter sov vi på hotell. På kvällen hälsade vi på valpen och förberedde alla papper. Morgonen efter hämtades valpen tidigt på morgonen och vi sträckkörde hem.
Resan med avgifter, bensin, mat och övernattning tog tre dagar och kostade ca 6000kr. Helt klart värt att få ha uppsyn över valpen under resan. :)
Hade bara mailkontakt med uppfödaren innan för hon var inte så duktig på engelska :D Hennes man var mycket duktigare så kontakten där var inga problem!
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 857
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 164
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 519
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 641
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp